Veto loppuu kuin seinään, just kun hauska on alk ...
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 38
- Joined: Thu Oct 20, 2011 20:05
Veto loppuu kuin seinään, just kun hauska on alk ...
Tietestit käynnissä. Kun alkoi olla säädöt kohdallaan, niin huomasin että 4500 rpm kohdalla kaikilla vaihteilla tulee vastaan kohta, jossa veto loppuu samaan tyyliin kuin iskisi kierrosluvun rajoitin peliin - hakkaava nopeatahtinen polttoaineen katkeaminen. Tekee sen usein, mutta ei aina...
Mä olen melkein varma, että se on mun ohjaukset (omatekoinen) joissa mittauksista ja laskutoimituksista huolimatta käy niin, että suuttimet kohtaa 100% aukioloajan jonka jälkeen tipahtaa joka toinen jakso pois. Vaikuttaa varsin todennäköiseltä, mutta ei tiedä vielä. Joutuu vetämään mittajohtoa tulipellin läpi yms.
Mutta onhan se mahdollista että polttoainesyöttö olisi vaan vähän alimittaista ja paine laskee. Järkeen ei kuitenkaan käy se, miksi se olisi noin jyrkkärajainen käytökseltään.
Miltä tuntuu ajossa (voima päällä) kun polttoainepaine laskee syystä, että pumppu ei ehdi?
Leikkaako pehmeästi vai jyrkästi?
Pumppuna Bilteman mikälie Bosch kopio. Pitäisi riittää tässä kokoonpanossa hyvin.
Mä olen melkein varma, että se on mun ohjaukset (omatekoinen) joissa mittauksista ja laskutoimituksista huolimatta käy niin, että suuttimet kohtaa 100% aukioloajan jonka jälkeen tipahtaa joka toinen jakso pois. Vaikuttaa varsin todennäköiseltä, mutta ei tiedä vielä. Joutuu vetämään mittajohtoa tulipellin läpi yms.
Mutta onhan se mahdollista että polttoainesyöttö olisi vaan vähän alimittaista ja paine laskee. Järkeen ei kuitenkaan käy se, miksi se olisi noin jyrkkärajainen käytökseltään.
Miltä tuntuu ajossa (voima päällä) kun polttoainepaine laskee syystä, että pumppu ei ehdi?
Leikkaako pehmeästi vai jyrkästi?
Pumppuna Bilteman mikälie Bosch kopio. Pitäisi riittää tässä kokoonpanossa hyvin.
Dodge Dart /6 fuel injection "555"
Re: Veto loppuu kuin seinään, just kun hauska on alk ...
Millanen paineensäädin sulla käytössä?
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 38
- Joined: Thu Oct 20, 2011 20:05
Re: Veto loppuu kuin seinään, just kun hauska on alk ...
Painesäätimenä on ebaysta kotoisin oleva (ta vast) :
http://www.ebay.co.uk/itm/Fuel-Pressure ... 58a8ebd425
Oli hyvin säädettävissä, säätö näyttää pysyvän ja seuraa imusarjan alipainetta mittarin mukaan normaalisti. En ole käyttänyt muita painemittareita tuloksen varmistamiseksi.
http://www.ebay.co.uk/itm/Fuel-Pressure ... 58a8ebd425
Oli hyvin säädettävissä, säätö näyttää pysyvän ja seuraa imusarjan alipainetta mittarin mukaan normaalisti. En ole käyttänyt muita painemittareita tuloksen varmistamiseksi.
Dodge Dart /6 fuel injection "555"
Re: Veto loppuu kuin seinään, just kun hauska on alk ...
Joku oma ohjausjärjestelmäsi? Softavika.
Re: Veto loppuu kuin seinään, just kun hauska on alk ...
Vaparissa kyllä jos bensapaine putoaa kohti kierroksia mentäessä, niin eka loppuu seoskorjauksesta alue ja sen jälkeen aletaan vaappua kohti ohutta seosta. Sinnekun päästään alkaa kyllä veto olla aikalailla ohutta ja nykivää. Ei siis kyllä mikä rintintintin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 38
- Joined: Thu Oct 20, 2011 20:05
Re: Veto loppuu kuin seinään, just kun hauska on alk ...
Näin mä arvelinkin, että pitäisi mennä aika pehmeästi voima pois jos paine alkaa putoamaan. Kaasarissa jos aine loppui, niin se oli selkeä katko vedossa, mutta tässä ei pitänyt käydä samoin. Hyvä, en vedä vielä E85 linjasta painemittaria näkösälle. Täytyy ottaa suuttimien ohjaus sen sijaan tarkasteluun. Siinähän se ohjaimen tuotos näkyy.
Jos nyt kävi niin, että mun ilonpito loppui 500rpm alle tavoitteen, eli suuttimien tuotto myös, niin sen verran, 10% saa kasvattamalla painetta (ja lyhentämällä aukioloaikoja samassa suhteessa). Miten on Boschin suuttimet yleensä toimineet, jos paine olisi 4bar aiemman 3bar asemasta? Mikä muu muuttuu kuin tuotto? Aukeamis ja sulkeutumisajat?
Jos nyt kävi niin, että mun ilonpito loppui 500rpm alle tavoitteen, eli suuttimien tuotto myös, niin sen verran, 10% saa kasvattamalla painetta (ja lyhentämällä aukioloaikoja samassa suhteessa). Miten on Boschin suuttimet yleensä toimineet, jos paine olisi 4bar aiemman 3bar asemasta? Mikä muu muuttuu kuin tuotto? Aukeamis ja sulkeutumisajat?
Dodge Dart /6 fuel injection "555"
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 38
- Joined: Thu Oct 20, 2011 20:05
Re: Veto loppuu kuin seinään, just kun hauska on alk ...
Tämä on huomioitu suunnittelussa. Ei ole!teg wrote:Joku oma ohjausjärjestelmäsi? Softavika.

Dodge Dart /6 fuel injection "555"
Re: Veto loppuu kuin seinään, just kun hauska on alk ...
Seos on joko sytymiskelvoton (liian laiha tai rikas) tai puolan matalasta varaustasosta johtuen sylinterinpaineen alla ei läpilyöntiä tulpan purkausvälissä tapahdu -> liian matala puolan toisiojännite siis.slant sickness wrote:Järkeen ei kuitenkaan käy se, miksi se olisi noin jyrkkärajainen käytökseltään.
Yhtäkaikki - palaminen loppuu, kun veto loppuu terävästi.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 38
- Joined: Thu Oct 20, 2011 20:05
Re: Veto loppuu kuin seinään, just kun hauska on alk ...
Ok, aloitan tutkimalla sytytyksen. Samoilla osilla on ajettu aiemmin venttiilit sekaisin joten on siellä joskus ollut kipinää kierroksillakin. Toisekseen ilmiö tulee kiusallisen tarkkaa joka kerran kaikilla vaihteilla 4500 kohdalla jos on "kaasu auki", joten saattaahan tuohon olla useita syitä.
Dodge Dart /6 fuel injection "555"
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 38
- Joined: Thu Oct 20, 2011 20:05
Re: Veto loppuu kuin seinään, just kun hauska on alk ...
Kipinäpuoli vaikutti päällisin puolin terveeltä. Hyllyssä on tosin uusi virranjakaja odottamassa asennusvuoroaan, mutta ennen asennusta se pitää modata tarkoitukseen sopivaksi. Ennakot tässä moottorissa ovat vanhanaikaisesti keskipakolimpuilla ja vakiojakajassa alue on liian laaja tähän käyttötarkoitukseen ja ennakko myös nousee liian hitaasti kierrosten myötä. Uudet vieterit, hieman hitsuuta ja viilausta ja sitten se on siinä.
"Veto loppuu kuin seinään" -ongelma ratkesi. Se oli kuin olikin sitä että mun "säädin", bioetanolin annostelija siis, meni 100% pulssisuhteelle ja loppu oli tämän topikin arvoista. LM555 sukua oleva piiri ei liipaise uutta jaksoa, jos edellinen on päällä. Sikäli edullinen ymmärrettäväksi, ettei voi olla monen lailla rikki.
http://www.allaboutcircuits.com/vol_6/chpt_8/4.html
Tästä linkistä aukenee ohjaimeni nykyinen piirikaavio. En laita kuvana, ei ole pakko katsoa. Ei ole ...squirt:
http://s873.photobucket.com/user/kristi ... sort=3&o=4
Piirin kytkentä aiheutti valituilla säädöillä sen, ettäpolttoaineen määrä puolittui kaasu pohjassa kierrosluvulla 4500. Tämän se teki joka kerta ja siten, että joka toinen 2 kierrosta moottorille jää kuivaksi, eli käytännössä joka toinen työtahti. Siinä vaiheessa slant six räpätti kuin ollessaan tavannut kierrosluvun rajoittimen. Siellähän se oikeastaan olikin!
Mä laihensin tänään seoksia erityisen hienostuneen polttoaineseosmittarini avulla :

Kapeakaistalambdani on Motonetin halvin 2 johtiminen malli, 29€. Moinen tulppa vaatii muutaman minuutin käyttöä ennen kuin on täysin hereillä. Sopii tähän sovellukseen paremmin kuin hyvin, koska se on vain diagnostiikkaa varten. Käytin samaa anturia jo aiemmin bensalla ja kaasuttimella seoksia katsellessani.
Lambda on etummaisen 3 sylinterin pakosarjan "kollektorissa", josta tuo Bilteman 9,90€ yleismittari näyttää annoksen suuruuden. Mittarini päivittää 2000mV aluetta noin 1/s taajuudella, joten käyttäjänä ehdin vaikka päässä laskea keskiarvoa heilahtelevasta volttilukemasta. Tiedän hyvin, että tuolla ei näe kovin hyvin muuta kuin just kohdallaan olevan seoksen. Kun volttilukema pomppii 400...600mV alueella, moottori vetää kivasti ja kaikki on hyvin. Paljon muuta sillä ei näekään. Vai näkeekö?
Jos säädän täyskaasun em volttien mukaan, niin eihän se ole ihan optimi, mitä tehoihin tulee. Ei haittaa, sillä tiedetään, että tuossa on valitulla aineella noin 10:1 AFR. Ja tehon suhteen tenulla ideaali on suunnilleen 9:1, mitä kaasu pohjassa ajamiseen tulee. Ei muuta kuin 10:1 AFR lukeman kohdalla säätimen arvot talteen ja manuaalinen lisäys 10% em arvon päälle kaasu pohjalla osastolla, niin alkaa kulku olla kohdallaan. Täydellistäminen tapahtuu 1/4 mailin pätkällä saatujen aikojen perusteella. Silloin pistetään oskilloskoopit ja yleismittarit syrjään ja laitetaan vain lisää tai vähemmän!
Mä sain autoni toimimaan aika hyvin. Keli oli -3C, ja edelleen tenulla meni varsin sivistyneen oloisesti tasakaasulla ja kiihdyttäessäkään ei pahemmin kakonut. "Säätimessä" on lämpötilakompensointi, mutta luultavasti se ei riitä, jos ST1 seostaa kesä- ja talvilaadun RE85 viinan määrää haarukassa 70...85%, vaan käyttöön on otettava ... ruuvimeisseli.
"Veto loppuu kuin seinään" -ongelma ratkesi. Se oli kuin olikin sitä että mun "säädin", bioetanolin annostelija siis, meni 100% pulssisuhteelle ja loppu oli tämän topikin arvoista. LM555 sukua oleva piiri ei liipaise uutta jaksoa, jos edellinen on päällä. Sikäli edullinen ymmärrettäväksi, ettei voi olla monen lailla rikki.
http://www.allaboutcircuits.com/vol_6/chpt_8/4.html
Tästä linkistä aukenee ohjaimeni nykyinen piirikaavio. En laita kuvana, ei ole pakko katsoa. Ei ole ...squirt:
http://s873.photobucket.com/user/kristi ... sort=3&o=4
Piirin kytkentä aiheutti valituilla säädöillä sen, ettäpolttoaineen määrä puolittui kaasu pohjassa kierrosluvulla 4500. Tämän se teki joka kerta ja siten, että joka toinen 2 kierrosta moottorille jää kuivaksi, eli käytännössä joka toinen työtahti. Siinä vaiheessa slant six räpätti kuin ollessaan tavannut kierrosluvun rajoittimen. Siellähän se oikeastaan olikin!
Mä laihensin tänään seoksia erityisen hienostuneen polttoaineseosmittarini avulla :

Kapeakaistalambdani on Motonetin halvin 2 johtiminen malli, 29€. Moinen tulppa vaatii muutaman minuutin käyttöä ennen kuin on täysin hereillä. Sopii tähän sovellukseen paremmin kuin hyvin, koska se on vain diagnostiikkaa varten. Käytin samaa anturia jo aiemmin bensalla ja kaasuttimella seoksia katsellessani.
Lambda on etummaisen 3 sylinterin pakosarjan "kollektorissa", josta tuo Bilteman 9,90€ yleismittari näyttää annoksen suuruuden. Mittarini päivittää 2000mV aluetta noin 1/s taajuudella, joten käyttäjänä ehdin vaikka päässä laskea keskiarvoa heilahtelevasta volttilukemasta. Tiedän hyvin, että tuolla ei näe kovin hyvin muuta kuin just kohdallaan olevan seoksen. Kun volttilukema pomppii 400...600mV alueella, moottori vetää kivasti ja kaikki on hyvin. Paljon muuta sillä ei näekään. Vai näkeekö?
Jos säädän täyskaasun em volttien mukaan, niin eihän se ole ihan optimi, mitä tehoihin tulee. Ei haittaa, sillä tiedetään, että tuossa on valitulla aineella noin 10:1 AFR. Ja tehon suhteen tenulla ideaali on suunnilleen 9:1, mitä kaasu pohjassa ajamiseen tulee. Ei muuta kuin 10:1 AFR lukeman kohdalla säätimen arvot talteen ja manuaalinen lisäys 10% em arvon päälle kaasu pohjalla osastolla, niin alkaa kulku olla kohdallaan. Täydellistäminen tapahtuu 1/4 mailin pätkällä saatujen aikojen perusteella. Silloin pistetään oskilloskoopit ja yleismittarit syrjään ja laitetaan vain lisää tai vähemmän!
Mä sain autoni toimimaan aika hyvin. Keli oli -3C, ja edelleen tenulla meni varsin sivistyneen oloisesti tasakaasulla ja kiihdyttäessäkään ei pahemmin kakonut. "Säätimessä" on lämpötilakompensointi, mutta luultavasti se ei riitä, jos ST1 seostaa kesä- ja talvilaadun RE85 viinan määrää haarukassa 70...85%, vaan käyttöön on otettava ... ruuvimeisseli.
Dodge Dart /6 fuel injection "555"