Asetukset kuntoon?

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Pasix91
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Tue Feb 26, 2013 12:48

Asetukset kuntoon?

Post by Pasix91 »

Terve!

Projektina Volvo jossa jo kasattuna ja asennettuna ms1 v2.2.

Extra koodi ajettu purkkiin ja yritetty käynnistystä.
Puolana vag VAG 032 905 106B ja 36-1 triggeri
500cc suuttimet

Ongelmana on ettei auto käynnistynyt ja purkissa oli niin vanha koodi ettei saanut megatunella/tunerstudiolla yhteyttä, joten asetuksiakaan emme saaneet talteen.
Nyt Extra koodin päivytksen jälkeen on purkki siis asetuksiltaan tyhjä ja tuo sytkäpuoli on täysin uutta.

Seuraaviin kenttiin pitäisi oikeat asetukset löytää

Power cycle after changes

Distributor (MSnS)
Neon/420A decoder
Wheel decoder (e.g 36-1)
EDIS
EDIS mulispark
TFI ignition
HEI ignition
Fidle function
LED17 (D14) function
LED18 (D15) function
LED19 (D16) function
Multiplex ignition?
X2 (JS0) function
X4 (JS2) function
output3/Spark D
pin10 shift / Spark E
knock in / Spark F


Dwell Settings

Dwell control
Use: Spark output dyty cycle
Or:
Crankking dwell (ms)
Running dwell (ms)
Minimum discharge period (ms)


Pitikö spark inverted olla yes vai no?

Jos tulee mieleen vielä jotain mitä pitäisi huomioida, niin saa vinkata.

Kiitoksia avusta jo etukäteen! :)
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Asetukset kuntoon?

Post by Masi_K »

Otat käyttöön VAIN wheel decoderin, sytkälähdöiksi led 17 ja led 19, fidlestä ei voi sanoa kun et maininnut tyhjäkäynnin ohjauksesta. Dwelliksi crankingiin vaikka 5ms, running 3 ja purkuajaksi oletus. Wheeldecoderin asetukset kannattaa katsoa msextran ohjesivulta löytyvällä excel taulukolla. Siihen pitää syöttää arvot siitä 36-1 pyörästä. Se sitten kertoo mitä syötetään wheeldecoder taulukkoon.
Inverted = yes. Sitten kun käynnistyy. Pidä kättä puolan päällä ekat 30s tms. Jos ei lämpeä, on ok. Jos polttaa heti sormia, niin vaihda inverted = no.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Pasix91
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Tue Feb 26, 2013 12:48

Re: Asetukset kuntoon?

Post by Pasix91 »

Kiitokset Masi näistä!

Nyt kuitenkin jostain syystä hävisi kipinä kokonaan, koitettu myös toisella puollalla ja sillä sama tilanne...
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Asetukset kuntoon?

Post by Masi_K »

Asetuksissa lienee jotain pielessä, tai eivät vastaa levylle tehtyjä modeja ? Tuleeko kierrostietoa startatessa ?


E: kamalasti typoja
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Pasix91
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Tue Feb 26, 2013 12:48

Re: Asetukset kuntoon?

Post by Pasix91 »

Ei tule kierroksiakaan, pitää huomenna jatkaa
Pasix91
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Tue Feb 26, 2013 12:48

Re: Asetukset kuntoon?

Post by Pasix91 »

No niin, nyt saatiin kierroksetkin megalle(startatessa ~200), mut nyt Tässä on sellannen ongelma, että kun sytkänä distributor niin kipinä tulee, kun valitsee tuon wheel decoderin niin kipinä häviää, muut asetukset olivat nuo Masin ehdottamat, wheeldecoderilla laskettu asetukset taulukkoon?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Asetukset kuntoon?

Post by Masi_K »

Wheeldecoder on nimensäveroisesti pyörätulkki. Se tulkitsee kampiakselilla olevalta pyörältä tulevat pulssit ja päättelee siitä että missä asennossa kampiakseli on. Sitävarten on wheel decoder välilehdelle laitettava oikeat hammasluvut oikeisiin ruutuihin. Siihen mainio apuväline on ohjeen keskeltä löytyvä excel softa http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... ecoder.xls.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Asetukset kuntoon?

Post by Vauhtivaunu »

Minkälainen anturi tuota 36-1 kiekkoa lukee?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Pasix91
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Tue Feb 26, 2013 12:48

Re: Asetukset kuntoon?

Post by Pasix91 »

Joo, nuo wheel decoder asetukset on laitetuttu tuon excelin mukaisesti ja niillä ei ollut vaikutusta

Hall anturina on tälläinen: http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=61

Oli alkuun ~4mm rako ja nyt ~0,9mm
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Asetukset kuntoon?

Post by Vauhtivaunu »

Voi olla ettei tuolla anturilla riitä erottelukyky siihen 36-1 kiekkoon. Mikä on kiekon halkaisija?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Pasix91
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Tue Feb 26, 2013 12:48

Re: Asetukset kuntoon?

Post by Pasix91 »

200mm halkaisijaltaan tuo kiekko.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Asetukset kuntoon?

Post by Masi_K »

Kyllä helposti pitäisi starttausvauhdeissa tuokin hallin lukea. Jotain räkää siis asetuksissa tms jos kerta msns asetuksella tulee jonkinsortin rpm.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Asetukset kuntoon?

Post by Vauhtivaunu »

Ja kokemuksesta sanon että ei lue. Käytännön nyrkkisääntö on että hall-anturin halkaisija määrää miten pienillä hammasväleillä se lukee. Jos kaksi hammasta mahtuu anturin alle samaan aikaan niin tulee häiriöitä. Tällä hetkellä tunnen vain yhden anturin joka lukee pieniä hampaita ja välejä luotettavasti ja se on Cherryn GS100502. Vasta toissapäivänä laitettiin bemarin S50B32 alkuperäisellä triggerikiekolla ja em. anturilla pyörimään. Ensi startista käyntiin ja toimii puhtaasti 7000rpm joka on rajoitin toistaiseksi kunnes motti on sisäänajettu.

Saahan sitä tietysti hakata päätä seinään jos siltä tuntuu.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: Asetukset kuntoon?

Post by jake74 »

mulla on honeywell 1gt101dc anturi ja mopon takahammasrattaasta tehty 36-1 kiekko. 2 hammasta osuu anturin alle ja toimii. rajotin on yli 7000 ja kiertää sinne asti puhtaasti ja eikä oo häiriötä.
kaikki tietävät kyllä sano ettei tuolla anturila ja trikkeripyörällä tule toimimaa mutta näköjään toimii.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Asetukset kuntoon?

Post by Masi_K »

Niinno, mulla on omia kokemuksia vain tuosta Cherryn pinkistä pötköstä. Ja vikatapauksia on ollut honeywellin antureissa ns paljon. Mut silti voisin kuvitella että tuollakin tunnistimella lukee starttaus nopeuksissa. Voin tietty olla väärässäkin. Vauhtivaunun ajatuksesta kahdesta hampaasta yhtäaikaa anturilla eiole myöskään väärä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Pasix91
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Tue Feb 26, 2013 12:48

Re: Asetukset kuntoon?

Post by Pasix91 »

Nyt on cherryn anturi tilattu varmuuden vuoksi.

Selvennykseksi vielä, kierroslukutieto tuli kun asetuksista oli valittu wheeldecoder (~200rpm startatessa),
kun distributor oli valittuna kierrosluku heitteli 0-7000rpm.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Asetukset kuntoon?

Post by Masi_K »

Pasix91 wrote:Nyt on cherryn anturi tilattu varmuuden vuoksi.

Selvennykseksi vielä, kierroslukutieto tuli kun asetuksista oli valittu wheeldecoder (~200rpm startatessa),
kun distributor oli valittuna kierrosluku heitteli 0-7000rpm.
Noni, eli rpm tuli vanhalla anturillakin oikein jos wheel decoder antoi noin 200rpm.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Pasix91
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Tue Feb 26, 2013 12:48

Re: Asetukset kuntoon?

Post by Pasix91 »

Cherryn hall-anturi vaihdettu, mutta nyt ei jostain syystä kierrostietoa tule ollenkaan.

Tässä käytössä olevat asetukset, jos joku viitsii vilkasta, että onko ne kunnossa:

Image

Image

Image
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Asetukset kuntoon?

Post by Masi_K »

Johdot oikein kytketty ? Siinä 1 kilo-ohmin ylösveto ? Tarkista myös että hampaan ollessa kohdalla, on signaalipinnissä lähes käyttöjännite. Hampaan puttuessa jännite on tietty nollissa tms.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Asetukset kuntoon?

Post by Vauhtivaunu »

Pasix91 wrote:Cherryn hall-anturi vaihdettu, mutta nyt ei jostain syystä kierrostietoa tule ollenkaan.
Paljonko sulla on anturin ja triggerikiekon väli? 1mm on sopiva em. anturilla. Onhan johdot oikein? Musta johto on em. anturissa megalle menevä. Ruskea +12v ja sininen maa.

Asetuksissa ei näy mitään sellaista jonka vuoksi moottori ei voisi pyöriä.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Pasix91
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Tue Feb 26, 2013 12:48

Re: Asetukset kuntoon?

Post by Pasix91 »

0,5mm on nyt väliä anturilla ja kiekolla.
Pitää vielä tarkastaa, että anturi on kytketty oikein.
Pasix91
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Tue Feb 26, 2013 12:48

Re: Asetukset kuntoon?

Post by Pasix91 »

Anturin johtojäjestys kunnossa, joku mätä tossa kuitenkin taitaa olla.

Kun anturin liittimen irroittaa, anturin puolella mustassa johdossa on 0v jatkuvasti, oli hammas kohdalla tai ei, sen sijaan megan puolella liittimessä on tuossa samassa johdossa 4V jatkuva?
Liittimen kiinni ollessa siellä siis 4V jatkuvaa oli hammas kohdalla tai ei.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Asetukset kuntoon?

Post by Masi_K »

Pasix91 wrote:Anturin johtojäjestys kunnossa, joku mätä tossa kuitenkin taitaa olla.

Kun anturin liittimen irroittaa, anturin puolella mustassa johdossa on 0v jatkuvasti, oli hammas kohdalla tai ei, sen sijaan megan puolella liittimessä on tuossa samassa johdossa 4V jatkuva?
Liittimen kiinni ollessa siellä siis 4V jatkuvaa oli hammas kohdalla tai ei.
Levyllä/johdoissa kyllä jotain pielessä tai jopa anturi död. Oisko sitten levy mahdollisesti hajottanut?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Pasix91
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Tue Feb 26, 2013 12:48

Re: Asetukset kuntoon?

Post by Pasix91 »

Nyt tulee kipinä, sillä alkup. anturilla, käyntiin ei tosin olla saatu vielä.

Levyllä pari modia jota ollaan ihmetelty joten tässä kuva:

Image

Miltä näyttää, miten tuo xg1 -> xg2, hyppylanka, se on joskus tästä muutettu, xg1 > d5 ?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Asetukset kuntoon?

Post by Masi_K »

Jaa, eikö muka noita ledien trankkuja yms tarvitse ollenkaan sytkä ohjauksiin ?Luulis nyt että yhden trankun tarvii per lähtö ? Vai katonko vaan nyt väärin? Ite ledi on turha kyllä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
miklas
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Sat Dec 15, 2012 19:46
Location: Mikkeli

Re: Asetukset kuntoon?

Post by miklas »

Vähän ihmeellisestä paikasta ylös veto eikö yleensä r11 luota.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Asetukset kuntoon?

Post by Vauhtivaunu »

Ei se volkkarin puola toimi tuollaisella kytkennällä. Ja saattaa tulla prosessorista pian entinen kun on laitettu ohjaukset suoraan prosun jalkaan meneviin folioihin.

Kytkentä on tarkoitettu BIP373 tai vastaaville erillisille sytkä"kiville" joissa täytyy olla etuvastukset.

Jos haluat käyttää sitä volkkarin puolaa, on levylle laitettava nuo led17/19-trankut ja niihin ylösvedot sekä nuo hyppyjohdot pois prosun kannalta niihin ja niihin ylösvetoihin kiinni.

Optoerotinpiirin ylösveto on otettu erikoisesta kohtaa mutta taitaa kuitenkin olla Vcc eli +5V-linjassa. Vastukset on tainneet loppua kesken kun on pitänyt laittaa rinnankytkennällä kaksi erikokoista. Tuonkin saisi tehtyä fiksummin.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: Asetukset kuntoon?

Post by Turbiini »

Ei niitä transistoreita välttämättä tartte sytkälähtöihin, asetuksista voi pistää inverted asetuksen päälle jolloin ei transistorilla tartte signaalia kääntää, Noin 330 ohm virran rajoitus vastukset kyllä tarvitsee ennen puolaa. Sisnänsä outoa että vastukset levylle näyttää olevan tinattukin mutta johdot lähtee väärältä puolen ja taitavat olla kyllä turhan suuri ohmisetkin.

Aika lähelle ne puolien sisäiset pääteasteet on niiden megaan kuoriinkin monesti sullottujen sytkäkivien kanssa eikä niillekään transistoria erikseen tarvita. Mulla on nyt yli puolivuotta ollu toyotan 2NZ-FE konee omilla puolillaan suoraan mekan prosessorilta 330ohmin vastuksilla käytössä ilman sytkäongelmia.
Post Reply