Vähäpäästöisen koneen säätäminen ilman kattia
Moderator: Masi_K
Vähäpäästöisen koneen säätäminen ilman kattia
Moro,
elikkäs tämmöstä ehkä hiukan lain rajamailla olevaa asiaa tiedustelisin, että jos vähäpäästöisen auton muuttaisi käyttämään MS:n avulla RE85:sta millaiset mahdollisuuden olis säätää se tilaan jolla menisi katsastuksesta läpi ilman kattia. Virallisesti katti tarvinnee olla kaikissa vähäpäästöisissä autoissa, mutta hengitys paranisi kohtuullisesti jos olisi ns. ontto "feikkikatti". Romuttamolta löytynee sopiva aihio tämän muhkuran työstöön. Perus kolmitoimikatin ajatuksena on polttaa epätäydellisen palamisen jätteitä, mutta olisiko mahdollista mahdollista tarkalla säädöllä saada RE85:lla saada palaminen riittävän puhtaaksi? Olisiko tästä jollain käytänön kokemuksia tai jotain vastaavaa.
Auto on siis vm97 BMW Z3 2.8 joka on vain kesäisin harrastekäytössä ja kevään projekteja suunittelen. Tässä on vain yksi lambda katin etupuolella. Ajatuksena oli siis ostaa k-datan kyseisen koneen kdFi V1.4 PNP BMW M52 ja laajakasitalambda sekä isommat suuttimet RE85:lle. Imupuolelle hengitykseen parantamiseen olis laittaa virtaavampi imusarja, ilmanputsari sekä poistaa ilmamääränmittari(käyttää MAP-anturia). Pakopuolelle tulisi siis mahdollisesti myös pientä "virtauksen parannusta". Joskus hamassa tulevaisuudessa voisi myös remmiahdin olla harkinnassa.
elikkäs tämmöstä ehkä hiukan lain rajamailla olevaa asiaa tiedustelisin, että jos vähäpäästöisen auton muuttaisi käyttämään MS:n avulla RE85:sta millaiset mahdollisuuden olis säätää se tilaan jolla menisi katsastuksesta läpi ilman kattia. Virallisesti katti tarvinnee olla kaikissa vähäpäästöisissä autoissa, mutta hengitys paranisi kohtuullisesti jos olisi ns. ontto "feikkikatti". Romuttamolta löytynee sopiva aihio tämän muhkuran työstöön. Perus kolmitoimikatin ajatuksena on polttaa epätäydellisen palamisen jätteitä, mutta olisiko mahdollista mahdollista tarkalla säädöllä saada RE85:lla saada palaminen riittävän puhtaaksi? Olisiko tästä jollain käytänön kokemuksia tai jotain vastaavaa.
Auto on siis vm97 BMW Z3 2.8 joka on vain kesäisin harrastekäytössä ja kevään projekteja suunittelen. Tässä on vain yksi lambda katin etupuolella. Ajatuksena oli siis ostaa k-datan kyseisen koneen kdFi V1.4 PNP BMW M52 ja laajakasitalambda sekä isommat suuttimet RE85:lle. Imupuolelle hengitykseen parantamiseen olis laittaa virtaavampi imusarja, ilmanputsari sekä poistaa ilmamääränmittari(käyttää MAP-anturia). Pakopuolelle tulisi siis mahdollisesti myös pientä "virtauksen parannusta". Joskus hamassa tulevaisuudessa voisi myös remmiahdin olla harkinnassa.
Re: Vähäpäästöisen koneen säätäminen ilman kattia
Ei mielestäni mikään laki kattia määrää. Mutta käytännössä päästömääräyksiä ei saa ilman täyttymään. Ja kun se vtt:n mittauskin on kohtuu hintava ni en minä ainakaan viitsisi yrittääkään ilman kattia, enkä oikeastaan katin kanssakaan. Siksi olenkin pysyny riittävän vanhoissa autoissa.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Vähäpäästöisen koneen säätäminen ilman kattia
Onhan niitä race-katteja, eikös ne virtaa jo aika hyvin? Satkulla tais kaveri ostaa sellasen.
Re: Vähäpäästöisen koneen säätäminen ilman kattia
Joo no ehkä tarvinnee kuopata tuo katin ohitusidea. Taitaa ST1 turhaan mainostaa et RE85 on niin paljon puhtaampaa
No ei sen puolen taida olla polttoaineesta paljoa kiinni jos ottomoottori ei polta kaikkea ja ei se taida sen lämpötiloissa täysin mahdollistakaan olla. No tarvinnee kattoa miten homma lähtee etenemään kun rupeaa osia saapumaan...

Re: Vähäpäästöisen koneen säätäminen ilman kattia
Oma kohtaisella kokemuksella voin sanoa että ei taida onnistua..mut jos onnistut, raportoi ihmeessä tännekin. Kokeilin tänä syksynä E85:sella ja ilman kattia päästä vähäpäästöisen rajojen sisään mutta turhaan..vastaukseksi päättelin jälkikätee sen että vaikka puhutaan kolmanneksen pinemmistä hiilidioksidi päästöistä niin se ei koske sitä mikä tulee pakoputken päästä (mitä siellä konttorilla mitataan mittarilla) vaan kyseessä on poliittisesti sovittu asia joka perustuu sihen joka olisi "päästönä" joka tapauksessa päässyt ilmakehään siitä jätteestä josta e85 valmistetaan... ..korjatkaa ja valaiskaa lisää minuakin jos asiasta enempi tietoa...asia vaivaa yhä.
Re: Vähäpäästöisen koneen säätäminen ilman kattia
Viinaseoksella on hyvä alentaa päästöjä autosta missä on reilusti palamatonta tyhjäkäynnillä jne. Mut eiole kokemusta mittarista pelkällä vinetolla. Jo aikaa sitten kaatoivat masinolia tankkiin leiman ajaksi jne.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Vähäpäästöisen koneen säätäminen ilman kattia
Entinen Audi 80:ppi ei mennyt päästöistä läpi 98 bensalla. Hc oli muistaakseni 600. Saisi olla max 100. Uusinta näyttöön viskasin ilmanputsarin pois , uudet tulpat ja melkein tyhjään tankiin 20litraa re85. Uusinta näytössä oli hc 60.
Se että miten paljon tulpat ja ilmanputsari asiaan vaikutti jäi ikävä kyllä arvoitukseksi. Vanha KE-jetti tuntui toimivan pelkällä re85:sellakin. Ilmeisesti vanhemmiten alkaa vetämään liian rikkaalle?
Se että miten paljon tulpat ja ilmanputsari asiaan vaikutti jäi ikävä kyllä arvoitukseksi. Vanha KE-jetti tuntui toimivan pelkällä re85:sellakin. Ilmeisesti vanhemmiten alkaa vetämään liian rikkaalle?
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
Re: Vähäpäästöisen koneen säätäminen ilman kattia
Nyt täytyy muistaa mistä päästöistä puhutaan....Itsellä ongelmana CO, joka roimasti ylitse kierroksilla. Muut tosiaan ali.. (CO, minkä katti muuttaisi pelkäksi hiilidioksidiksi, mistä mediassa jauhetaan, että etanolilla kolmanneksen pienempi...mutta, mutta taidetaan puhua "kokonaispäästöistöistä" ei siis siitä, mikä tulee pakoputkesta) tuli aikanaan asiaa netistä tutkittua ja parhaimaksi tietolähteiksi osottautui amerikkalainen päästötesti saabin flex fuel autolle, jossa mittatuloksia taisi olla ennen kattiakin...ja vertailtiin tietysti bensaa ja e85:sta. Eli uskon, että viinalla saa muita päästöjä alemmaksi, muttei CO riittävän alas(ei millään sytkäennakolla, eikä laihallla seoksella, koska sitten kärähtää lambda arvosta). Vinkiksi antaisin vielä, jos päättä kattia käyttää niin tekisin itse siitä helposti irroitettavan, koska itse puolivuotta megaa päivittäisessä käytössä/säädössä ja vieläkin seos menee tietyissä tilanteisssa niin rikkaalle etten uskaltaisi kallista kattia putkessa pitää sulamisen pelossa. Ja tätä ei mielestäni riittävästi ole varoiteltu mega manuaaleissa sun muualla.. käyttäisin vasta, kun säädöt varmasti viimeisen päälle tai pelkästää katsastukseen.
EDIT: tuli luettua tuo koko viesti ja huomattua että oli suunnitelmissa muuttaa moottorin "hengitystä", tämähän on jo itsessään kiellettyä vähäpäästöisissä..eli suikkalakki ei saa olla tietoinen että imusarjaa vaihdettu, vaikka päästöistä läpi menisikin. Ja mitä katalyssaattoriin tulee niin käytä ihmeeessä sitä alkuperäistä katsastus päivänä ja tyhjää muuten, koska jos satut kattokerhoon ja poliisi/vakuutus tarkastaja sattuu huomaamaan puuttuvan katin voi joutua turhaan turhiin vaikeuksiin.
EDIT: tuli luettua tuo koko viesti ja huomattua että oli suunnitelmissa muuttaa moottorin "hengitystä", tämähän on jo itsessään kiellettyä vähäpäästöisissä..eli suikkalakki ei saa olla tietoinen että imusarjaa vaihdettu, vaikka päästöistä läpi menisikin. Ja mitä katalyssaattoriin tulee niin käytä ihmeeessä sitä alkuperäistä katsastus päivänä ja tyhjää muuten, koska jos satut kattokerhoon ja poliisi/vakuutus tarkastaja sattuu huomaamaan puuttuvan katin voi joutua turhaan turhiin vaikeuksiin.
Re: Vähäpäästöisen koneen säätäminen ilman kattia
Megan ohjeissahan sanotaan että ei vähäpäästöisiin 

Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Vähäpäästöisen koneen säätäminen ilman kattia
Mennyt moinen ihan ohi silmien
ECU:n vaihto sinäänsä vähäpäästöisiin taitaa myös olla lainvastaista...joten ei kehuta sitä katsurille..

Re: Vähäpäästöisen koneen säätäminen ilman kattia
Vähäpäästöinen tai ei, mutta re85 muutos laatikot kuuluu megan kanssa samaan. Nämä menee ja ei mene läpi leimalla suomessa.
Megaruutan varoitukset taitaa koskea ameriikkaa...
Vähäpäästöiseen autoon saa vaihtaa vaikka Petteri punakuonon, kunhan sen tekee lakien mukaa.
Suomessa saa jopa rakentaa täysin oman auton, eikä niitä tarvi rakentaa kymmentä kolaritestejä varten.
Mutu on mutu ja siitä tulee laki kun sen löytää vauvat ja suomi 24 palstoilta.
kaikissa pykälissä on kaksi puolta, minkä joku kieltää, sen toinen kumoaa. Täytyy avata pykäläkirja oikeasta kohdasta ja esittää asia oikein.
1. Poistin katalysaattorin koska se vie tehoja.
2. Suoritan tutkimusta uusiutuvista polttoaineista ja niiden vaikutusta päästöihin.
Sama asia kahdelta kantilta, jälkimmäiseen löytyy varmasti joku porsaanreikä, ensimmäiseen joku pykälä mikä kieltää. Lopputulos on sama. Mitä päästöjä pakokaasun kierrätys alentaa?
Megaruutan varoitukset taitaa koskea ameriikkaa...
Vähäpäästöiseen autoon saa vaihtaa vaikka Petteri punakuonon, kunhan sen tekee lakien mukaa.
Suomessa saa jopa rakentaa täysin oman auton, eikä niitä tarvi rakentaa kymmentä kolaritestejä varten.
Mutu on mutu ja siitä tulee laki kun sen löytää vauvat ja suomi 24 palstoilta.
kaikissa pykälissä on kaksi puolta, minkä joku kieltää, sen toinen kumoaa. Täytyy avata pykäläkirja oikeasta kohdasta ja esittää asia oikein.
1. Poistin katalysaattorin koska se vie tehoja.
2. Suoritan tutkimusta uusiutuvista polttoaineista ja niiden vaikutusta päästöihin.
Sama asia kahdelta kantilta, jälkimmäiseen löytyy varmasti joku porsaanreikä, ensimmäiseen joku pykälä mikä kieltää. Lopputulos on sama. Mitä päästöjä pakokaasun kierrätys alentaa?
Re: Vähäpäästöisen koneen säätäminen ilman kattia
2. Kohta taitaa olla vilderin "mutu" ja siitä taisi tulla vilderille "laki" kun sen kirjoitti tälle foorumille 

Re: Vähäpäästöisen koneen säätäminen ilman kattia
Ei alenna mitään,Vilderi wrote: Mitä päästöjä pakokaasun kierrätys alentaa?

TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Re: Vähäpäästöisen koneen säätäminen ilman kattia
Pakokasun takaisin kierrätyksellä vähennetään palotapahtumasta happea, ja siten palolämpö alenee, muinkä seurauksena ilman seassa moottoriin kulkeutuva typpi ei pala ja aiheuta vaarallisia typenoksideja.
Re: Vähäpäästöisen koneen säätäminen ilman kattia
Tässä tuli nyt yksi aika huomion arvoinen seikka eli tuo vakiokatti ei taida kestää pielessä olevia seoksia sitten oikeen ollenkaan. Mites nuo ns. racing katit. Ne ei taida olla keraamisia vaan metallisia, niin miten niiden keston laita mahtaa olla? Olisiko ne sellaisia, että saisi jonkin verran ajellakin seokset pielessä.
Onkos suosituksia kaupoista joista noita racing katteja saisi järkihintaan...
Onkos suosituksia kaupoista joista noita racing katteja saisi järkihintaan...
Re: Vähäpäästöisen koneen säätäminen ilman kattia
Vilderillä taitaa olla tuore kokemus calibran vakiokatin kestävyydestä....seoskin taisi olla kohdillaan(vakio ECU) mutta yksi tulppa ei tainut ihan aina toimia.... 

Re: Vähäpäästöisen koneen säätäminen ilman kattia
Ei kattia väärällä seoksella kovin helposti hajota, rikas seos sen voi ajan kanssa noeta tukkoon, mutta silloinkin se yleensä rupeaa toimimaan kunhan hetken saa kunnon kuormaa oikeilla seoksilla, laiha seos rikkoo helpommin, mutta sekin vain välillisesti, eli sitten kun seos on niin laiha ettei syty kipinästä sylinterissä, ni se voi vielä syttyä katissa. Eli tiivistettynä rikkaalla seoksella pakokaasuissa on bensaa muttei happea joten katti ei sula, laihalla taas ei ole bensaa mutta on ilmaa, jolloin myöskin tuholta vältytään. Sitten vasyta kun tulee sytytyskatkoksia joko viallisista sytkävehkeistä tai todella paljon pielessä olevasta seoksesta ni kattiin kulkeutuu sekä bensaa että happea, jolloin tuho tulee nopeasti.
Re: Vähäpäästöisen koneen säätäminen ilman kattia
https://db.tt/p2IXWfxA oli pakopaineet kohdillaan vaparissakin..ei tainnut pystyä enää ajamaakaan kunnolla..
Re: Vähäpäästöisen koneen säätäminen ilman kattia
Vielä varottaisin silti kiirehtimästä sen katin asennuksessa..itsellä homma sen verran kuralla että sytytys katkojakin rikkaasta seoksesta esiintyy..varsinkin e85.. tuolta voi käydä katsomassa vika puintia enemmän.viewtopic.php?f=17&t=8653 kaikilla kun ei mene niinkuin elokuvissa ja myyjien mainoksissa..