Kiihdytysrikastus kylmänä
Moderator: Masi_K
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Oma auto ja tämä auto on kuin yö ja päivä. Kiihdyttäessä mittari käy 13.2 lukemissa, muuten ollaan 14.7 +-0.2. Kaasua polkastessa 14.9-15, päästäessä kaasusta menee laihalle, kunnes taas 14.7.
Senaattori kiihdyttäessä käy siellä 12 lukemissa, kaasua polkastessa rikkaalle, kaasun päästäessä vielä rikkaammalle. Voisko se olla ihan julmetun rikkaalla kartan puolesta ja ylimääränen rikastus jää palamatta kun kaasun nostaessa hyppää kartalle hieromattomaan kohtaan. ->kylmänä sammuu, kuumana yskii.
Autolla pystyi kylmänä jotenkin ajamaan kun kaasua koski hellästi ja liikkeelle lähtiessä pikkuhiljaa haki kierroksia korkealle. Joten autotunella hierottua karttaa lähtisin alapäästä alipaineella ilman mitään rikastuksia säätämään niin että lusikkaa hellästi painamalla saa seokset laihemmalle, lisäksi seokset kuntoon kun kaasusta päästää. Luulisin että moottorin on helpompi jatkaa tyhjäkäyntiä kun palotilat ei ole täynnä tiukkaa soppaa.
Senaattori kiihdyttäessä käy siellä 12 lukemissa, kaasua polkastessa rikkaalle, kaasun päästäessä vielä rikkaammalle. Voisko se olla ihan julmetun rikkaalla kartan puolesta ja ylimääränen rikastus jää palamatta kun kaasun nostaessa hyppää kartalle hieromattomaan kohtaan. ->kylmänä sammuu, kuumana yskii.
Autolla pystyi kylmänä jotenkin ajamaan kun kaasua koski hellästi ja liikkeelle lähtiessä pikkuhiljaa haki kierroksia korkealle. Joten autotunella hierottua karttaa lähtisin alapäästä alipaineella ilman mitään rikastuksia säätämään niin että lusikkaa hellästi painamalla saa seokset laihemmalle, lisäksi seokset kuntoon kun kaasusta päästää. Luulisin että moottorin on helpompi jatkaa tyhjäkäyntiä kun palotilat ei ole täynnä tiukkaa soppaa.
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Kertokaahan nyt kokemuksella että eikö tuohon autotunen säätöön voi luottaa? Sillä on kymmeniä kertoja ve taulukkoa hierottu...ja aina vaan jaksetaan jauhaa että säädä ve taulukko kuntoon.
Last edited by gerhard on Wed Nov 20, 2013 0:11, edited 1 time in total.
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Voi luottaa mutta tietenkään se ei nää motorin nyansseja ja sitäkautta tekee kartasta hivenen ruman eli epätasaisen.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Nyt tuli sen verran sivistyssanoja, että viestin pointti jäi vähän epäselväksi. Eli se, että kartta on vähän "ruma" eli kaikki numerot ei ihan kasva järjestään, niin tämäkö on huno asia? Pitääkö käsin/interpolaatiotoiminnolla "muokata"? Vai tarkoitatteko, että Ve taulukon rpm/map sarakkeita pitäisi muokata? (näihinhän ei autotune puutu, tehty joskus generaattorilla ja sen jälkeen muutettu 12x12 muotoon).
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
itse olen huomannut, että nämä autotune ym. "automaattisäätäjät" on aina enemmän tai vähemmän /C:stä... kyllä ne juuri ja juuri osaa jonkun tasakaasu jutun saada "säätöihin", mutta tyhjäkäyntialueen ne vetää aina poikkeuksetta ihan metsään
ja varsinkin moottorijarrutus tilanne saa ne ihan kuutamolle... aina menee siis käsipeliksi nuo VE kartat, jos toimivat säädöt/koneen haluaa...
että jos olette niitä VE kartoja/kiihdytysrikastuksia autotunella säätäneet, niin en yhtään ihmettele, miksi on ongelmia...

että jos olette niitä VE kartoja/kiihdytysrikastuksia autotunella säätäneet, niin en yhtään ihmettele, miksi on ongelmia...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Autotunen vakioasetuksissa taitaa olla, että se havaitsee moottorijarrun (polttoaineen syötönkatkaisun) eikä yritä silloin korjata seosta. Joskus, jos deadtime on pielessä tai karttaan on valittu hiukan huonot akselit joutokäynnille ja matalille kierroksille, niin autotune voi mennä pieleen. Asia korjaantuu em. virheet korjaamalla tai sitten laittaa autotuneen asetuksen (taitaa olla jopa oletuksena?) ettei korjaa joutokäynnillä.
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
omalta osaltani täytyy kyllä myöntää, että en ole edes käytänyt megatunen autotunea, joskus kokeilin, mutta hylkäsin sen kyllä heti alkuunsa, kun vaikutti, niin onnettomalta... mutta esim. tunerstudion VE Analyze Live ei ainakaan nyt niin "täydellinen" ole, millaisena sitä mainostetaanteg wrote:Autotunen vakioasetuksissa taitaa olla, että se havaitsee moottorijarrun (polttoaineen syötönkatkaisun) eikä yritä silloin korjata seosta. Joskus, jos deadtime on pielessä tai karttaan on valittu hiukan huonot akselit joutokäynnille ja matalille kierroksille, niin autotune voi mennä pieleen. Asia korjaantuu em. virheet korjaamalla tai sitten laittaa autotuneen asetuksen (taitaa olla jopa oletuksena?) ettei korjaa joutokäynnillä.

kyllähän esim. VE Analyze Live on ihan kätevä apuri, kun karttoja hienosäätää lopulliseen muotoonsa, mutta ei siihen saa uskoa sokeasti ja antaa sen kaikkea tehdä

ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Aika samaa mieltä tuosta TunerStudion Autotunesta (ja Logviewerin vastaavasta toiminnosta). Ihan kätevä APUväline, mutta ei mitenkään täydellinen. Eniten tuosta on ollut itselle hyötyä silloin kun pitää lähteä nollilta tekemään VE-taulukkoa. Yleensä autotunella saa sellaisen kohtuullisen hyvän tuloksen varsin nopeasti ja näppärästi. Mutta useimmiten taulukkoon jää jotain alueita, joita se ei säädä kunnolla ja välillä se saattaa jopa säätää aivan väärin joitain kohtia. Eli etenemistä pitää vahtia itse ja jossain vaiheessa älytä lopettaa autotunen käyttö ja jatkaa säädöt loppuun käsipelissä.
Mutta sitten tähän alkuperäiseen ongelmaan. Millainen imupuolen kokoonpano tuossa koneessa on? Siis imusarjan malli, suuttimien sijoittelu jne? Tästä tulee mulle vähän sellainen tunne, että tuolla puolella on nyt joku juttu, mikä aiheuttaa polttoaineen tiivistymistä kanaviston seinämille huomattavasti normaalia suuremmissa määrin. Tästä sitten seuraa isompi kiihdytysrikastuksien tarve ja samaten sopivien rikastusten voimakas riippuvuus koneen lämpötilasta. Kyllähän tuo rikastustarpeen muutos lämpötilan mukaan esintyy jossain määrin joka koneessa, mutta normaalisti sen verran pienissä määrin, ettei siihen tarvitse kiinnittää sen suurempaa huomiota.
Mutta sitten tähän alkuperäiseen ongelmaan. Millainen imupuolen kokoonpano tuossa koneessa on? Siis imusarjan malli, suuttimien sijoittelu jne? Tästä tulee mulle vähän sellainen tunne, että tuolla puolella on nyt joku juttu, mikä aiheuttaa polttoaineen tiivistymistä kanaviston seinämille huomattavasti normaalia suuremmissa määrin. Tästä sitten seuraa isompi kiihdytysrikastuksien tarve ja samaten sopivien rikastusten voimakas riippuvuus koneen lämpötilasta. Kyllähän tuo rikastustarpeen muutos lämpötilan mukaan esintyy jossain määrin joka koneessa, mutta normaalisti sen verran pienissä määrin, ettei siihen tarvitse kiinnittää sen suurempaa huomiota.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Suuttimet on vakio paikoillaan (ei ihan kannessa vaan kannen ja imusarjan väliin tulevassa alumini palikassa..näkyyy kuvassa vakio..).Autossa jo aiemminkin mainittu itse rakenneltu imusarja. imuputket on todella lyhyet ja isohkot.. mutta sarjalla ajeltu vakio moottorin ohjauksella eikä merkittäviä ongelmia huomannut (mitä nyt laskenut teho jollain kierroksilla) en sitten tiedä osasiko läppä tyyppinen massa mittari reagoida paremmin vai mikä olisi...
Mutta tuo "polttoaineen tiivistyminen kanaviston seinämille" kuulostaa silti uskottavalta/kuvaavalta kokemuksiini...
https://www.dropbox.com/s/r4dfn26qxfunk ... 0sarja.jpg
https://www.dropbox.com/s/dfrmb0ujq84xy ... 0sarja.jpg
https://www.dropbox.com/s/eb6q49zb045j9 ... pituus.jpg
https://www.dropbox.com/s/vxlutovwojzifk0/koe%20021.jpg
https://www.dropbox.com/s/4zd3q8pr8grjw1h/koe%20022.jpg
https://www.dropbox.com/s/c5xcn20780gt2x7/koe%20027.jpg
https://www.dropbox.com/s/e1gphutpzythd7z/koe%20028.jpg
...kuvaa sarjasta autossa kiinni ei tähän hätään löytynyt...
Mutta tuo "polttoaineen tiivistyminen kanaviston seinämille" kuulostaa silti uskottavalta/kuvaavalta kokemuksiini...
https://www.dropbox.com/s/r4dfn26qxfunk ... 0sarja.jpg
https://www.dropbox.com/s/dfrmb0ujq84xy ... 0sarja.jpg
https://www.dropbox.com/s/eb6q49zb045j9 ... pituus.jpg
https://www.dropbox.com/s/vxlutovwojzifk0/koe%20021.jpg
https://www.dropbox.com/s/4zd3q8pr8grjw1h/koe%20022.jpg
https://www.dropbox.com/s/c5xcn20780gt2x7/koe%20027.jpg
https://www.dropbox.com/s/e1gphutpzythd7z/koe%20028.jpg
...kuvaa sarjasta autossa kiinni ei tähän hätään löytynyt...
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Vielä tuosta tunerin Ve analyseristä, niin sehän lukee kaikkien 4 ruudun keskiarvoa mikä on kyseisen kuormituspisteen ympärillä. Eli jos viereinen tai vaikka yhden ylemmäksi sekä korkeammalle kierrosluvulle osuva kuormituspiste on reilusti rikkaammalla ja vastaavasti samaan aikaan jos samaa pistettä alempi on laihalla. Niin Analyzer ei tee mitään. Koska näidenvälinen arvo on okay. Sekä jos sopivasti sattuu, niin analyzer myöskin korottaa jotain kuormituspistettä suht yli jotta keskiarvo olisi hyvä. Hiukan käsittämätön feature, mutta toistaalta taas ymmärrettävä. Ja taitaapi ms itekkin tätä samaa neljänruudun yhtäaikaista luentaa harrastaa ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Hmm, eipä tuosta imusarjasta tai suuttimien sijoittelusta nyt heti pistä silmään mitään, minkä pitäisi aiheuttaa poikkeuksellista tiivistymistä. Ainoa mieleen tuleva vaihtoehto on, että jos lyhyistä imukanavista johtuen ilma ja sen mukana polttoaine resonoisi jossain tilanteissa plenumin puolelle ja tiivistyisi sinne. Mutta tämäkin on ehkä vähän kaukaa haettua, etenkin jos sama imusarja toimi alkuperäisen ohjauksen kanssa ongelmitta.
Alkuperäinen ECU tuskin on sekventiaalinen? Se olisi lähinnä ainoa mieleen tuleva tekijä mikä voisi selittää sen paremman toiminnan, säätöjä lukuun ottamatta. Eli melkein näillä tiedoilla kallistuisin siihen suuntaan, että säädöissä on jotain ongelmaa muualla kuin kiihdytysrikastuksissa. Yleensä noiden kiihdytysrikastuksien kanssa ei tarvitse ihan mahdottomasti takuta, että saa kelvollisen lopputuloksen aikaiseksi. Seokset toki voi heitellä enemmän tai vähemmän transienttitilanteissa vähän perusteellisemmankin säätämisen jälkeen, mutta täysin ajokelpoisen tuloksen pitäisi syntyä suhteellisen helposti. Myöskään en ole törmännyt siihen, että koneen lämpö vaikuttaisi kauhean radikaalisti kiihdytysrikastuksiin. Tosin en ole kauhean syvällisesti joutunut paneutumaan tuohon lämpenemisvaiheen toimintaan minkään koneen kanssa. Yleensä on riittänyt, että kone lähtee käyntiin, käy tyhjäkäyntiä ja on ajettavissa hetken lämmityskäytön jälkeen.
Tosin välillä tulee vastaan poikkeuksellisen hankalia tapauksia kiihdytysrikastuksien suhteen. Taloudesta löytyy tälläkin hetkellä yksi moottoripyörä, joka vaatii poikkeuksellisen reippaita rikastuksia ja vielä pitkäkestoisina, vaikka koneen ja imupuolen rakenteesta ei löydy mitään ilmeistä selitystä tälle.
Alkuperäinen ECU tuskin on sekventiaalinen? Se olisi lähinnä ainoa mieleen tuleva tekijä mikä voisi selittää sen paremman toiminnan, säätöjä lukuun ottamatta. Eli melkein näillä tiedoilla kallistuisin siihen suuntaan, että säädöissä on jotain ongelmaa muualla kuin kiihdytysrikastuksissa. Yleensä noiden kiihdytysrikastuksien kanssa ei tarvitse ihan mahdottomasti takuta, että saa kelvollisen lopputuloksen aikaiseksi. Seokset toki voi heitellä enemmän tai vähemmän transienttitilanteissa vähän perusteellisemmankin säätämisen jälkeen, mutta täysin ajokelpoisen tuloksen pitäisi syntyä suhteellisen helposti. Myöskään en ole törmännyt siihen, että koneen lämpö vaikuttaisi kauhean radikaalisti kiihdytysrikastuksiin. Tosin en ole kauhean syvällisesti joutunut paneutumaan tuohon lämpenemisvaiheen toimintaan minkään koneen kanssa. Yleensä on riittänyt, että kone lähtee käyntiin, käy tyhjäkäyntiä ja on ajettavissa hetken lämmityskäytön jälkeen.
Tosin välillä tulee vastaan poikkeuksellisen hankalia tapauksia kiihdytysrikastuksien suhteen. Taloudesta löytyy tälläkin hetkellä yksi moottoripyörä, joka vaatii poikkeuksellisen reippaita rikastuksia ja vielä pitkäkestoisina, vaikka koneen ja imupuolen rakenteesta ei löydy mitään ilmeistä selitystä tälle.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Alkuperäinen ei ainakaan sekventaalinen..vuorotteleva 2pankin välilillä ehkä.. mutta vurottelevaa ja yhtaikaista kokeiltu megan puolellakin.
Tässä olis nyt ve kartaa taas kyylättäväksi... tuota tyhjäkäynti alueen suurta lukua ihmettelen vieläkin (~70) ollut aina suurehko...muistan kuinka meni monta viikkoa kunnes saatiin mega käymään edes tyhjäkäyntiä kun ei tajuttu vain suurentaa tuota lukua oletuksen ~40 tienoilta niin paljoa...silti toisaalta maximi täytös luukku (vaparina) on 100 luokkaa niinkuin pitäisikkin? mistä tämä saattaa johtua?
Tähän karttaan on nyt käsin muokattu tuota 1000rpm ja 0bar aluetta tosi rikkaaksi kun tuntui toimivan kaasutellessa/kiihdytellessä paremmin niin....tietysti ajaessa pitkään tuolla alueella menee tosi rikkaalle...mutta minkäs teet?
ehdotuksia paremmista rpm/map jaosta saa heitellä?
https://www.dropbox.com/s/wdw0k77b88xj3 ... kartta.jpg
Tässä olis nyt ve kartaa taas kyylättäväksi... tuota tyhjäkäynti alueen suurta lukua ihmettelen vieläkin (~70) ollut aina suurehko...muistan kuinka meni monta viikkoa kunnes saatiin mega käymään edes tyhjäkäyntiä kun ei tajuttu vain suurentaa tuota lukua oletuksen ~40 tienoilta niin paljoa...silti toisaalta maximi täytös luukku (vaparina) on 100 luokkaa niinkuin pitäisikkin? mistä tämä saattaa johtua?
Tähän karttaan on nyt käsin muokattu tuota 1000rpm ja 0bar aluetta tosi rikkaaksi kun tuntui toimivan kaasutellessa/kiihdytellessä paremmin niin....tietysti ajaessa pitkään tuolla alueella menee tosi rikkaalle...mutta minkäs teet?
ehdotuksia paremmista rpm/map jaosta saa heitellä?
https://www.dropbox.com/s/wdw0k77b88xj3 ... kartta.jpg
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
No on toisaan hiukan epäilyttävän näköinen kartta, ero tyhjäkäynnin ja täyskaasun välillä on erikoisen pieni. Millä MAP-arvolla tuo käy tyhjäkäyntiä? (Pahoittelut jos täällä on ollut jotain logeja tarjolla jo aiemmin, en ole jaksanut penkoa
)
Kartan jakoon laittaisin ainakin MAP-akselille yhden tai kaksi säätöpistettä alipainealueelle lisää, siis pois ahtojen puolelta. Yleensä niille on siellä enemmän tarvetta. Toiseksi alin piste niille nurkille missä ollaan tyhjäkäynnillä tai alimmillaan pintakaasulla ajettaessa ja alin sitten jonkun verran alemmas hoitamaan moottorijarrutilanteita.

Kartan jakoon laittaisin ainakin MAP-akselille yhden tai kaksi säätöpistettä alipainealueelle lisää, siis pois ahtojen puolelta. Yleensä niille on siellä enemmän tarvetta. Toiseksi alin piste niille nurkille missä ollaan tyhjäkäynnillä tai alimmillaan pintakaasulla ajettaessa ja alin sitten jonkun verran alemmas hoitamaan moottorijarrutilanteita.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Aivan ehdottomasti lisää pisteitä alipaineelle ja erityisesti joutokäynti/cruising alueelle eli jonnekkin 30-50 alueelle tiheästi. 20kPa:n voisi nostaa ainakin 25. RPM akselille huomattavasti tiheämmnin alle 2500rpm alueelle. Joutokäyntialueelle ainakin 3 rpm pistettä esim. 800-1000-1300.
VE arvojen perusteella req_fuel on aivan liian suuri.
VE arvojen perusteella req_fuel on aivan liian suuri.
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Ekan viestin lokia kun katsoo, niin kiihdytysrikastus on jopa aivan liikaa. Tosi paljon liikaa.
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Täytynee alkaa luomaan uuttaa ve karttaa...mutta sitä ennen siis reg fuel paremmin kohdalle..sen asian saisikin sitten vääntää rautakangesta..teg meinasi reg fuel liian suuri?? kertokaa tarkemmin, millä perustein? Itse arvioinut aina että reg fuel kohdillaan kun vapari motin maksimi vääntö momentin hujakoilla arvot on 100 paikkeilla (0bar 4500rpm)....
Selittääkö tämä myös oudon suuren tyhjäkäynti arvon(~70).
Olen aina laskenut reg fuel arvon tunerin laskurillla ja sinne annettu esim suuttimen tuotto valmmistajan propagandan mukaan, mikä voinee heittää todellisuudesta....
Enpä epäile etteikö kiihdytys rikastusta olisi liikaa (logissa) mutta sillä tavoin saatu parhaiten "toimiva" säätö että pääsisi joka päivä edes joinkuin töihin. eikä todellakaan ole hyvä ajaa.. mitä tässä juuri yritetäään ratkoa, missä "todellinen" vika.
reg fuel nyt 7.5 joten mitä lukua seuraavaksi koitetaan?
Selittääkö tämä myös oudon suuren tyhjäkäynti arvon(~70).
Olen aina laskenut reg fuel arvon tunerin laskurillla ja sinne annettu esim suuttimen tuotto valmmistajan propagandan mukaan, mikä voinee heittää todellisuudesta....
Enpä epäile etteikö kiihdytys rikastusta olisi liikaa (logissa) mutta sillä tavoin saatu parhaiten "toimiva" säätö että pääsisi joka päivä edes joinkuin töihin. eikä todellakaan ole hyvä ajaa.. mitä tässä juuri yritetäään ratkoa, missä "todellinen" vika.
reg fuel nyt 7.5 joten mitä lukua seuraavaksi koitetaan?
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Nyt kun katselin logia tarkemmin, niin siinähän on MAP arvo persiillään. Kyseessähän on kai vapari? MAP arvo kuitenkin käy 123kPa:ssa. Lähestulkoon aina kun kaasuun vähänkin kosketaan, MAP hyppää 100kPahan. Joko anturi on rikki, sen letku vuotaa, väärään paikkaan kytketty letku, softassa rukattu MAPin asetuksia tai nokka todella pahasti pielessä.
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Motissa turboahdin, minkä varmaan arvaakin kun kartta menee 200paskaliin. nokkat vakiot ja itse kasattu motti joten ajotus merkit katsottu huolella. letku kiinni imusarjassa. tuota asiaa että menee 0 bariin niin herkästi olen itsekkin ihmetellyt...mutta linee aivan normaalia kaikissa moottoreissa? Sitten on esiintynyt nyt viime aikoina (kartan rikastamisen jälkeen 0bar alueella) map decel toimintoa vaikka on 100% tps käyttö
Mutta tätä oli sattunut jollekkin toisellekin...minulla ei tarvinnut mennä edes ahdoille kun tuota teki...ja jotenkin ongelma alkoi vasta ve taulukon muutoksen jälkeen??? alla lainaus kaverin viestistä tältä foorumilta viläpä:
Re: Tunerstudio ja kiihdytysrikastus MS3
Lukematon viestiKirjoittaja Tuuba » Ma Elo 26, 2013 20:56
Tähän aiheeseen muuten semmonen huomio että jos ilmenee ihmeellistä rikastelua ahdetussa moottorissa ja lokista lukee sen olevan Map Decel enrinch, vaikka rikastukset olis 100% TPS pohjaisena niin ei tartte hieraista silmiä.
Itellä tuli penkissä ahtimen vaihdon jälkeen ihme rötäystä, jolle kokenutkaan säätäjä ei ratkaisua keksinyt. VAsta kun otti SD-kortille lokia, josta näki oikeasti riittävällä nopeudella että tosiaankin, Map Decel hyppäs yhtäkkiä 180% ja soppa veti rikkaalle. Eräs toinen säätäjä sitten tiesi kokemuksesta että mikäli rikastuksena käytetään 100% TPS niin MApDot tseshold kannattaa nostaa. (Esim. mulla 100 >1000) Ja se 180% tuli arvosta decel fuel amount, jonka korjasin myös arvoon 100.
Eli jos ahtopainekäyrä "sahasi" tietyllä lailla niin triggasi kesken vedon yhtäkki Map Deceliä ja rötäs. Melkosen velho homma mutta näköjään näin oli. Rikastus kun on mulla 100% TPS niin noita ei tullut aluksi mieleenkään edes ihmetellä. Mikälie bugi tämä(kin)

Re: Tunerstudio ja kiihdytysrikastus MS3
Lukematon viestiKirjoittaja Tuuba » Ma Elo 26, 2013 20:56
Tähän aiheeseen muuten semmonen huomio että jos ilmenee ihmeellistä rikastelua ahdetussa moottorissa ja lokista lukee sen olevan Map Decel enrinch, vaikka rikastukset olis 100% TPS pohjaisena niin ei tartte hieraista silmiä.
Itellä tuli penkissä ahtimen vaihdon jälkeen ihme rötäystä, jolle kokenutkaan säätäjä ei ratkaisua keksinyt. VAsta kun otti SD-kortille lokia, josta näki oikeasti riittävällä nopeudella että tosiaankin, Map Decel hyppäs yhtäkkiä 180% ja soppa veti rikkaalle. Eräs toinen säätäjä sitten tiesi kokemuksesta että mikäli rikastuksena käytetään 100% TPS niin MApDot tseshold kannattaa nostaa. (Esim. mulla 100 >1000) Ja se 180% tuli arvosta decel fuel amount, jonka korjasin myös arvoon 100.
Eli jos ahtopainekäyrä "sahasi" tietyllä lailla niin triggasi kesken vedon yhtäkki Map Deceliä ja rötäs. Melkosen velho homma mutta näköjään näin oli. Rikastus kun on mulla 100% TPS niin noita ei tullut aluksi mieleenkään edes ihmetellä. Mikälie bugi tämä(kin)

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Tulihan tuo laturikin vaihdettua viikonloppuna.Ei vilku valot enää
vähän oftopikiksi menee mutta ei löytyyt mitää selvää vikaa vanhan sisältä
diodit vaikutti kaikki ehjiltä, mikäli oikein tulkitsin.. jollakin selviä ohjeita laturin osien mittailuun?? laturin vaihdon jälkeen ilmeni otoa rikstelua tyhjäkäynnillä...mutta vain flekti päällä..ei ollut konetta kiinni että näkisi mutta vahvasti epäilen että kiihdytysrikastusta se siellä triggaili...pienensin sitten herkkyyttä.


Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Ei MAP arvo noin kyllä normaalisti käyttäydy...
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Täytyy koe ponnistaa letkut vielä...riittääkö vertailu kohteeks bilteman ahtopaine mittari..jos laittaisi megasta map mittarin ja biltema mittarin virekkäin ja katsoisi että viisarit liikkuu samaa tahtia...
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Olisiko mahdollista, että nokka-akseli on väärin ajoitettu?
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Kuten jo sanoin että tuskin...itse kasattu motti ja ketju käyttöinen...niin tuskin mihinkään muuttuu..
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Voihan sen ketjunkin ajoittaa väärin. MAP arvo näyttää paikka paikoin todella oudolta. Se kipuaa nopeasti 100kPa:iin ja jää kuin naulittuna siihen. Pieniä droppeja näkyy arvossa, mutta ei juuri muuta...
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Tarkoitin lähinnä että tuskin on ajon aikana olisi "hypännyt hampaalla" kun ketju käyttö...vai voiko sellaistakin tapahtua? Pitkät ajat 0 bar tilassa voi selittyä osaltaan sillä kun ei motti saa seosta kunnolla palamaan niin eihän se mitään alipainettakaan kehitä....siltä se ainakin ajellessa korva kuulolla tuntuu..
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
tuli vertailtua tuota megan map mittaria biltemaan..ihan uskottavilta vaikutti molemmat toisiinsa. tässä surkea video paikallaan kaasuttelusta..
https://www.dropbox.com/s/khlk4dby9bi1l ... 155813.mp4
säätöreissun aikan esiintyi paljon häriöitä tps lukemissaa... tai tarkemmin kun sai motin kuumaksi niin sen jälkeen. kiihdytys rikastuksen kynnys nyt 200 ja kun flekti päällä niin kiihdytysrikastus kiusaa, ennen oli kynnyys 80 eikä missään tilanteessa mitään ongelmaa.
Sitten vielä kaasuläpästä, sehän on tuon C30se:n vakio jossa kaksi läppää, pienempi ~20mm isompi~50-60mm ja isompi alkaa aukeamaan vasta pinta kaasun jälkeen...kai mega tukee myös tälläistä systeemiä..vai olisiko liian "epä lineaarinen" käytös algorytmille?
https://www.dropbox.com/s/khlk4dby9bi1l ... 155813.mp4
säätöreissun aikan esiintyi paljon häriöitä tps lukemissaa... tai tarkemmin kun sai motin kuumaksi niin sen jälkeen. kiihdytys rikastuksen kynnys nyt 200 ja kun flekti päällä niin kiihdytysrikastus kiusaa, ennen oli kynnyys 80 eikä missään tilanteessa mitään ongelmaa.
Sitten vielä kaasuläpästä, sehän on tuon C30se:n vakio jossa kaksi läppää, pienempi ~20mm isompi~50-60mm ja isompi alkaa aukeamaan vasta pinta kaasun jälkeen...kai mega tukee myös tälläistä systeemiä..vai olisiko liian "epä lineaarinen" käytös algorytmille?
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
oliko tähän reg fueliin jotain neuvoja jotta pääsisi eteenpäin?????gerhard wrote:Täytynee alkaa luomaan uuttaa ve karttaa...mutta sitä ennen siis reg fuel paremmin kohdalle..sen asian saisikin sitten vääntää rautakangesta..teg meinasi reg fuel liian suuri?? kertokaa tarkemmin, millä perustein? Itse arvioinut aina että reg fuel kohdillaan kun vapari motin maksimi vääntö momentin hujakoilla arvot on 100 paikkeilla (0bar 4500rpm)....
Selittääkö tämä myös oudon suuren tyhjäkäynti arvon(~70).
Olen aina laskenut reg fuel arvon tunerin laskurillla ja sinne annettu esim suuttimen tuotto valmmistajan propagandan mukaan, mikä voinee heittää todellisuudesta....
Enpä epäile etteikö kiihdytys rikastusta olisi liikaa (logissa) mutta sillä tavoin saatu parhaiten "toimiva" säätö että pääsisi joka päivä edes joinkuin töihin. eikä todellakaan ole hyvä ajaa.. mitä tässä juuri yritetäään ratkoa, missä "todellinen" vika.
reg fuel nyt 7.5 joten mitä lukua seuraavaksi koitetaan?
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Videolla auto tuntui ottavan melko raskaasti kierroksia. En tunne moottorin konstruktiota, mutta olisiko kuitenkin mahdollista että nokan ajoitus olisi pielessä tai jotain muuta mekaanista? Pakoputki tukossa? 

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Mun mielestä tuon pitäisi olla noilla spekseillä ihan oikealla hehtaarilla. Siis 680cc suuttimet, E85 ja 3l kutoskone.gerhard wrote: oliko tähän reg fueliin jotain neuvoja jotta pääsisi eteenpäin?????
Katselin nyt tuota logia pikaisesti, mutta en suoriltaan keksinyt siitä mitään ilmeistä ongelmaa. Sellainen tuli mieleen, että voisiko sytkäpuolessa olla jotain ongelmaa niin, että kaikki sylinterit eivät sytyttäisi joka tilanteessa? Tämä voisi selittää miksi lambda näyttää suunnilleen oikeita lukemia vaikka VE-taulukon arvot ovat poskettoman isoja (osakaasulla). Eli palamaton seos vääristää lambdan lukemaa laihalle päin samalla kun toimivat sylinterit käyvät turhan rikkaalla.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Motin rakenteeksi kerrottakoon vakio c30 se opel moottori ahtimella eli 3000cc, 6syl, 24 ventiilinen,sylinterin poraus 95mm, 204hp(tehtaalta,vaparina).
motti hoonattu, mitattu, rengastettu, laakeroitu, tiivistetty ja muutenkin vaivalla tarkastettu ja kasattu 2 vuotta sitten.
vakio nokat,puristukset,venttiilit,kanavien muotoilu jne. moottorissa vakio pakosarjojen jatkeena holset hx 35 ahdin @~1bar ahtopaineella ja se itse tehty imusarja(josta jo kuviakin täällä)
ja reilu kiinan cuuleri 3"teräs ahtoputket, opel mv6 hukkakipinä puola ,e85 .
ja hieman alkuperäistä kevyempi vauhtipyörä. ELI vakio motti ahtimella.
auto käytetty dynolla mutta kytkin luisti niin pahasti (vaikka juuri vaihdettu kytkinpaketti BMW M5 paineasetelmalla) että käteen ei jäänyt kuin tieto että yli 300hp vaikka ei edes kaasu pohjassakaan ...uskomuksena/tavoitteena ~400hp lukemia (kuten myös dynö
mittaajalla)..
pako putki 3" tuumasta alkumatka 2X 2.5 loppu matka...yksi läpi virtaava änkäri perässä (juuri viime kesänä pätkitty ja kasattu uudelleen maavaran parantamiseksi. joten ei tukossa)
Itsellä ollut toinenkin vastaava motti ja mikään kierros herkkä tämä auto ei ikinä ole ollutkaan (verrattuna esim muijjan 1.4nissanin mottiin) mutta voin repiä venakopan aukikin ja tarkastaakkin jaon, mutta meenee viikolla eteen päin...
Tuo sytkä ongelma diaknoosi itseäkin epäillyttänyt.. mutta ihmettelisin silti että ei olisi muuttunut/korjaantunut tässä kesällä kun
tuo hukka kipinä asennettu (silloin loppui vain ~6000rpm pätkiminen) tätä enen oli vakio jakaja sytkä. Ykk kohta kellotettu dyno mittaajan toimesta joten se lienee kohdillaan. tulpan johtojen vastuksetkin mittailtu enen dynö reissua.ja tulpatkin vaihdettu.
mikä se sitten voisi olla vika sytkä puolella joka esiintyisi megalla samanlaisesti kahdessa eri sytkä syteemissä, mutta ei vakio moottorin ohjauksessa...
sellainen ihmetys on myös tullut useasti kun on pakoputki/turbo systeemejä rakennellut ja käyttänyt mottia ilman pako putkea että kuinka paljon motti sylkee vettä kylmällä moottorilla... ei siis öljyä eikä raaka bensiiniä(silloin vielä käytetty 98) vaan silkkaa vettä.
eikä katoa jähdytys järjestelmästä...eli kaiketi kondenssio vettä.. voisiko tämä vesi "sammuttaa/tukahdutta" palotapahtumaa??? toki ei selitä miksi sitten käy kuumalla motilla nätisti ve70% tyhjäkäyntiä..(kun varmasti kaikki vesi "haihtunut")..
motti hoonattu, mitattu, rengastettu, laakeroitu, tiivistetty ja muutenkin vaivalla tarkastettu ja kasattu 2 vuotta sitten.
vakio nokat,puristukset,venttiilit,kanavien muotoilu jne. moottorissa vakio pakosarjojen jatkeena holset hx 35 ahdin @~1bar ahtopaineella ja se itse tehty imusarja(josta jo kuviakin täällä)
ja reilu kiinan cuuleri 3"teräs ahtoputket, opel mv6 hukkakipinä puola ,e85 .
ja hieman alkuperäistä kevyempi vauhtipyörä. ELI vakio motti ahtimella.
auto käytetty dynolla mutta kytkin luisti niin pahasti (vaikka juuri vaihdettu kytkinpaketti BMW M5 paineasetelmalla) että käteen ei jäänyt kuin tieto että yli 300hp vaikka ei edes kaasu pohjassakaan ...uskomuksena/tavoitteena ~400hp lukemia (kuten myös dynö
mittaajalla)..
pako putki 3" tuumasta alkumatka 2X 2.5 loppu matka...yksi läpi virtaava änkäri perässä (juuri viime kesänä pätkitty ja kasattu uudelleen maavaran parantamiseksi. joten ei tukossa)
Itsellä ollut toinenkin vastaava motti ja mikään kierros herkkä tämä auto ei ikinä ole ollutkaan (verrattuna esim muijjan 1.4nissanin mottiin) mutta voin repiä venakopan aukikin ja tarkastaakkin jaon, mutta meenee viikolla eteen päin...
Tuo sytkä ongelma diaknoosi itseäkin epäillyttänyt.. mutta ihmettelisin silti että ei olisi muuttunut/korjaantunut tässä kesällä kun
tuo hukka kipinä asennettu (silloin loppui vain ~6000rpm pätkiminen) tätä enen oli vakio jakaja sytkä. Ykk kohta kellotettu dyno mittaajan toimesta joten se lienee kohdillaan. tulpan johtojen vastuksetkin mittailtu enen dynö reissua.ja tulpatkin vaihdettu.
mikä se sitten voisi olla vika sytkä puolella joka esiintyisi megalla samanlaisesti kahdessa eri sytkä syteemissä, mutta ei vakio moottorin ohjauksessa...
sellainen ihmetys on myös tullut useasti kun on pakoputki/turbo systeemejä rakennellut ja käyttänyt mottia ilman pako putkea että kuinka paljon motti sylkee vettä kylmällä moottorilla... ei siis öljyä eikä raaka bensiiniä(silloin vielä käytetty 98) vaan silkkaa vettä.
eikä katoa jähdytys järjestelmästä...eli kaiketi kondenssio vettä.. voisiko tämä vesi "sammuttaa/tukahdutta" palotapahtumaa??? toki ei selitä miksi sitten käy kuumalla motilla nätisti ve70% tyhjäkäyntiä..(kun varmasti kaikki vesi "haihtunut")..