Monikipinäsytytys

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
vesa
Megasquirttaaja

Monikipinäsytytys

Post by vesa »

Hei!
Onko kellään kokemuksia monikipinäsytytyksestä MS:lla ohjattuna?
Vesa
petski3
Kokenut Megasquirttaaja

Re: Monikipinäsytytys

Post by petski3 »

vesa wrote:Hei!
Onko kellään kokemuksia monikipinäsytytyksestä MS:lla ohjattuna?
Jos tarkoitat monikipinäsytytyksellä sitä, että yhden sytytystapahtuman aikana ammutaan kipinä monta kertaa sylinteriin, niin mega ei taida tuke moista. Tosin tuo ominaisuus löytyy käsittääkseni lähes kaikista CDI bokseista. Niitä mega osaa ohjata.

Jos tarkoitat monen puolan erillistä ohjausta, niin siitä on juttua koko foorumi täynnä.
vesa
Megasquirttaaja

Post by vesa »

Kiitos vastauksestasi!
Tarkoitin tosiaan yhden työtahdin sytytykseen annettavaa kipinäsarjaa.
Tarkoitukseni olisi kuitenkin rakentaa laite itse ja ajaa sillä sylinterikohtaisia puolia. (4 kpl)
Sylinterikohtainen ohjaus tulisi MS:sta.
Tällä hetkellä sytyksen hoitaa tavallinen hukkakipinäpuola.
Vesa
teg
Megajumala

Post by teg »

Mitäs etua ajattelit siitä olevan?
vesa
Megasquirttaaja

Post by vesa »

Minulla on pieni ongelma kun ajelen pintakaasulla vähän alle 2000 rpm. Pätkii.
Sama ongelma minulla oli jo kun ajelin kaasutinversiolla. Hain korjausta asentamalla ruiskun.
Olen arvaillut pätkimisen johtuvan siitä, että sytytyshetkellä ei ole syttymiskelpoista bensa-annosta tulpan kärkien välissä. Seokset ovat mielestäni kunnossa.
Kuvittelen, että useista kipinöistä joku osuisi kohdalle.
Tämä homma on minulla tällaista harrastelua ja edistys tulee yritä ja erehdy -menetelmällä.
Vesa
arskatehtaalla
Megasquirttaaja

Post by arskatehtaalla »

Eikös tuohon tautiin kävisi MSD-6A tai Street fire?
teg
Megajumala

Post by teg »

Jos vaikka uusisit sytkäjärjestelmän?
j-m kujala
Kokenut Megasquirttaaja

Post by j-m kujala »

Kunnon kipinävehkeet joo tekee gutaa..

Monissa Vakio kipinävehkeis on pitkä kipinän kesto, CDI sytytyksissä taas yksi kipinä pirun lyhyt. Moni kipinällä koitetaan paikata tuota. Huono ja epätasainen osakaasun pieni paineinen seos syttyy varmemmin pitkällä ko lyhyellä kipunalla. Isoilla jengoilla tuohonhan ei oo aikaa.

Onko ees ennakko oikea ? Moni viritetty vaatii myös noin alas suht paksun seoksen !! Ainakin näennäesesti kun soppaa ja ilmaa karkaa palamattomana myös putkeen.
vesa
Megasquirttaaja

Post by vesa »

Kiitoksia kaverit!
Täytynee ensiksi kuitenkin kokeilla eri sytytysennakkoja kriittisellä kuormituksella ja kierrosluvuilla.
Autossani ei ole virranjakajaa, joten mikäli haluan/tarvitsen monikipinää pitänee rakentaa sellainen itse.
Olen jostakin lukenut, että jotkin automerkit (BMW?) hyödyntävät monikipinää myös kelasytytyksillä.
Ymmärtääkseni silloin on kysymys nopeista puolan latauksista ja purkauksista.
Vesa
Benkku
Megajumala

Post by Benkku »

vesa wrote:Olen jostakin lukenut, että jotkin automerkit (BMW?) hyödyntävät monikipinää myös kelasytytyksillä. Ymmärtääkseni silloin on kysymys nopeista puolan latauksista ja purkauksista.
Taitaa kysymys olla enemmänkin markkinoinnista, kuin hyödyntämisestä. Sytytyksen tulisi tapahtua oikeaan aikaan. Voit kenties huviksesi laskea 'kuinka oikeaan aikaan' palopaineen huipun suhteen esimerkiksi - vaikkapa millisekunnin pielessä oleva kipinä kampikulman suhteen tulisi, vaikkapa 1000 1/min pyörintänopeudella.
Turbiini
Megajumala

Post by Turbiini »

Saattaa tehdas autojen monikipinät olla enemmän päästöjuttuja. Toinen kipinä tulee jo niin myöhään ettei sillä enää nykäisyä estä, mutta saa kuitenkin seoksen syttymään ennen pakovenan aukeamista.

Ja saa noita valmiita purkkeja jakajattomiinkin. http://www.aemelectronics.com/index.php?cPath=18_19/
olafu
Kokenut Megasquirttaaja

Post by olafu »

EDIS tai ainakin sen jotkut versiot tukee monikipinää, mutta se ei toimi tai lähtee itsestään pois käytöstä yli 1200rpm kierrosluvulla. Ainakin MS1:ssä oli tuki moiselle toiminnolle, mutta itse en huomannut siitä olevan mitään hyötyä. Kipinässä oli vihainen räsähtävä ääni multispark päälle kytkettynä, eli kyllä sieltä useampi kipuna silloin tuli.
Post Reply