Kiihdytysrikastus kylmänä

Megasquirt II spesifiset jutut

Moderator: Masi_K

Vilderi
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Wed Jan 06, 2010 22:01
Location: Siikainen

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by Vilderi »

Juuri tota metodia. Eikö ole parempi unohtaa koko alle 1.5ms mittaukset kun ei sieltä mitään tule, ja jos tuleekin, voiko luottaa.

Ymmärsin että 1.1ms tauluun ilman mitään korjainta ja nappia painaen?

Normi tyhjäkäynnin arvona oli joku min 2.0ms, syystä ettei ne suuttimet toimi yleinsä lyhyemmällä ajalla?
Ja siihen lisätään se vaikka 0.9, eli todellinen 2.9? Eli kakkosesta lähtisin itte kokeilemaan, niinkun näytti maailmallakin lähtevän.
Onhan se pirun pieni aika se 1 ms. 0.001 s... Kissan kerkee sanomaan.

Mitään mistään tiedä mutta kai sitä kirjottaa saa?
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by Benkku »

JaniM wrote:Jaa tuo mun vai? Kyllä mittailin 1-10ms alueella ja alhaalla 0.1 ms välein ja taulukkoon länttäsin tulokset.
'Aika milloin mittalasiin saat tavaraa', ei itseasiassa ole deadtime, vaan arvo jolla ei sinänsä ole merkitystä.

Tuossa on tyypiltään samanlainen EV14 suutin, kelan sähköiset arvot kutakuinkin vastaavat tässä ketjussa käsiteltyyn suuttimeen, voi olla eri aihiosta työstetty eli neulan massassa voi olla hieman eroa.

http://www.injectordynamics.com/ID725.html
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by Benkku »

JaniM wrote:Sen voin sanoa että mun eka arvaus oli väärin kuten myös Benkun.
Kannattaa ihan aluksi selvittää itselleen, mitä suuttimen latenssiaika (deadtime) tarkoittaa ja arvioida 'arvauksia' vasta sen jälkeen kun tiedät miten/mitä mittaat.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by JaniM »

En minä ole väittänyt että se aika koska alkaa tiputteleen olis DT aika.
Ajaksi sain kuudella suuttimella mitattuna 1.01 ms keskimäärin, ~3 bar paineella ja 13.2 v.
Laitanpa tuon excelin niin voitte kertoa mikä on väärin ja oikein. Onhan tuosta DT:stä jauhettu enemmänkin aikanaan.

http://autotune.fi/doc/131/BOSCH_EV14_670_ATD.xls
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by Benkku »

Mittauksissasi 'idea' on kutakuinkin pilalla, kannattaa mitata samalla määrällä suihkutuksia vain pulssin pituutta muuttaen.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by JaniM »

Eli nämä "ohjeet" ja esimerkit ovat väärin vai meniköhän mulla joku idea ohi?
http://www.msextra.com/doc/ms3/injdeadtime.html
Edit:
Eli samalla pulssimäärällä tulee käytännön "ongelmaksi" mitta-astiat isommilla pullssileveydellä, mutta isommilla yleensä lineaarinen.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by Benkku »

No sen verran, että mittauksen tulisi olla mahdollisimman lineaarinen (tuolla laittamassasi linkissäkin on yritetty pitää suht lineaarisena) eli jos muutat pulssilukua ei se enää sitä ole.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by JaniM »

Ensimmäisissä esimerkeissä pulssilukua muutettu, mutta ei ne ole minkään suhteen lineaariset?? Vai minkä suhteen ne kuuluu laskea?
Selvennätkö hieman tarkemmin mikä väärin, niin voisin mittailla uudestaan ja sitten voidaan ruotia lisää.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by teg »

Mikä tuossa menee pieleen, jos ruiskutusten määrä ei ole vakio? Mielestäni on vain parempi että pienillä ruiskutusmäärillä tehdään paljon toistoja, jolloin saadaan pienennettyä mahdollista mittausvirhettä ja saadaan keskiarvoistettua deadtimeä, joka on vallitsevassa osassa ruiskutusajassa. Eli tällöin virhe pienenee.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by kamski »

Ymmärsinko oikein että E85 ja pallokärkisuutin kysessä? Näissä uusissa suuttimissa on merkattu plus ja miinus. Tai oikestaan ollut toi merkintä jo jonkun aikaa bosch suuttimissa.

Pottoaineen paine voi olla myös olennainen asia hyvän joutokäynnin aikansaamiseksi. Huomion ottaen suutinmallin oikein valinnasta luulen myös että joku muu paika brakaa- mahdollisesti jotkut asetukset? Oletettavasti piirilevy on hyvin tehty.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
gerhard
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 153
Joined: Thu Nov 08, 2012 22:31

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by gerhard »

E85 kyseessä ja ilmeisesti "pallokärkisuutin". Suuttimen napaisuudesta muistelisin, että ei löytynyt merkintää napaisuudesta, kun uutta johtosarja tehtiin, joten tehtiin samoin päin kun vanhat suutimen navat oli (myöskin bochin alkuperäiset suuttimet) vilderi muistanee paremmmin? Polttoaineen paineesta kerrottakoon, että ollut valvonnan alla koko ajan, kun on mekaaninen p-mittari nokkapellissä kiinni. Tyhjäkäynnissä ei ole omaan makuun mitää valittamista (lämpöisenä käy jopa parremmin, kuin alkuperäisenä).
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by kamski »

Aha ok, eli ilmeisesti säädöissä vielä hieromista. Sinulla vissiin lambda säätö het kylmänä päällä?
omassa ajokissa vasta 70c jälkeen. Muutenkin Ms 2 isot luvut eivät meinaa mitään kun on kuitenkin kaikki erilailla kuin ms 1ssä.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
gerhard
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 153
Joined: Thu Nov 08, 2012 22:31

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by gerhard »

Lambda säätö päällä vasta yli 70C lämmöissä (kuten oletuksena). Tässä dead time asiassa ihmetyttää suuresti vielä se asia jos oletetaan että JaniM ja Bennku olisi sen verran samaamieltä että "oikea" dt olisi 1.0 tai alle niin mikä sitten selittää sen kun kokeilin eri ruiskutus lukumäärien vertailu metodilla ja tulokset oli yli 1.6 luokka eli aivain eri hehtaarilta? Onko tämä metodi aivan epäkelpo? Ja miksi olisi?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by teg »

Onko sinulla kovin ohkaiset johdot suuttimille? Niissä syntyvän jännitehäviön tai jonkun muun jännitenotkahduksen vuoksi DT voisi olla suurempi.
gerhard
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 153
Joined: Thu Nov 08, 2012 22:31

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by gerhard »

Johdot ovat paksut. vähintään saman vahvuiset kuin alkuperäiset ...sähkömestari (vilderi) valitteli aikoinaan että liian paksut (vaikeammat työstää). vilderi varmaan muistaa mm?
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by kamski »

Cold accel Enrichment valikosta kylmä rikastus sopivaksi.
Niin, sitten kun VE kartat ajetaan niin kaikki rikastukset pois päältä.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
gerhard
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 153
Joined: Thu Nov 08, 2012 22:31

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by gerhard »

Niinkun ketjun alussa todettua siinäpä se ongelma on kun Cold accel Enrichment valikoista loppuu säätövarat.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by kamski »

Siinä puhutiin cold accel multiplayer, mutta jos se mene 200 ms pintaan niin joku on pahasti pielessä.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
gerhard
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 153
Joined: Thu Nov 08, 2012 22:31

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by gerhard »

No nyt menin jo termeissäkin sekaisin :oops: toisilla ehkä yksiköt... Eli cold accel multiplayer 200% Cold accel Enrichment 20.0ms
nämä asiat näkyvät myös msq tiedosstosta jos on viitseliäisyyttä availla. Mutta eikös nämä arvot tunnu aivan kohtuuttomilta...joten vikaa ilmeisesti jossain muualla. varsinkin ottaa huomioon että ruuttauksen alkutaipaleestä lähtien on ollut ongelmana. vaikka silloin oli 200cc alkuperäiset suuttimet ja 98 bensiini käytössä... tähän mennessä on saanut aina käyttö kelpoisen ajokin kun on käyttänyt isoja arvoja mutta nyt E85 kanssa on tullut seinä vastaan...
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by teg »

Kuulostaa kyllä että saa rikastusta jo liikaakin kun asia vaan paheni isompien suuttimien myötä :)
gerhard
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 153
Joined: Thu Nov 08, 2012 22:31

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by gerhard »

Kyllä asiaa on kokeiltu useasti pienillä arvoillakin (pinemillä kun oletusarvotkin..). Ja suuttimien vaihto itsessään muistaakseni paransi tilannetta hieman (arvoja sai pienentää ja"auto toimi" normaalisti) kun silloin ajettiin vielä 98bensiinillä. Mutta siirryttäessä E85 etanoliin en ole säätöjä saanut joilla aamuliikenne sujuisi.. :( Onko tuohon sytytykseen liittyvät asiat poissuljettuja? Liika/liian pieni ennakko...lataus ajat..?
Last edited by gerhard on Fri Nov 01, 2013 21:25, edited 1 time in total.
Vilderi
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Wed Jan 06, 2010 22:01
Location: Siikainen

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by Vilderi »

Pari kolikkoa panostan totaalisen alhaiseen jännitteeseen sekä puolilla että suuttimilla. Ei se yksin välttmättä tapa...

Suuttimen johdot on tyrneetä, teki piukkaa puristaa liittimeen.

Johto takaluukusta ruutalle on taatusti enemmän perseestä, pituus ja paksuus...?

Lisäksi laturin jännite on hanurista, eikä se akulle konehuoneesta meneväkään överiä ole.

Mutta eniten epäilen jotain asetusta kun kone lähtee laulamaan suht täydellisesti kun lämpöä on riittävästi.

Eli jännite on perseestä, mutta niin se on auton lämmetessäkin!

Ruutta on tinattu valot päällä suht selvinpäin.
gerhard
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 153
Joined: Thu Nov 08, 2012 22:31

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by gerhard »

Niin on unohtunut mainita että tuli viimeviikolla tarkisteltua noita jännitteitä..ruutan korjainta sai korjata 0.1v . Ja tuli mittailtua jännitteitä suoraan suuttimien johto sarjoilta ja puolan haaralta +14volttia löytyi molemmilta kun ymmärsi ensin siirtää yleismittarin pois tulpanjohtojen päältä :D Valot kyllä vilkkuu edelleen ja yleismittarikin heijjaa +-0.15v. Takaluukkuun sijoitetun akun +kaapelin paksuus muistaakseni 20 neliömillii.
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by harrastaja »

Benkku wrote:......Osa myyjistä ilmoittaa miten mittaus on tehty, joten arvoja voi samankaltaiseen tapaukseen soveltaa - osa ei ilmoita vaan kopsaa arvot suoraan toiselta tai kolmannelta.

http://www.topgearstockport.co.uk/hikas ... ngi-2.html
http://boschdealer.com/specsheets/bosch827specsheet.pdf

Toki kunkin tyyppisellä (esim. EV14) suuttimella tietyllä jännitteellä/poltto-aineen linjapaineella latenssi tyypillisesti on 'jotain luokkaa'......
Heh, ompas todella "törkeä" datan lainaus tuolla "boschdealer:illa" (Musclemotors, joka vaikutti ihan järkevältä tyypiltä, kun hänellä kylässä kävin). Hauskinta lienee, että ID ei enään myy edes tuota suutinta, josta käppyrät on nyysitty (siis , kun se ei niitten mielestä toimi).
http://www.injectordynamics.com/injectors.html
Ja lisää hauskaa on se, että toisen linkin tekstissä on DT:n kerrottu olevan 0,45ms :shock: . :mrgreen: (kuin myös tuolla muskelin kaupassakin)

Topikin tapauksessa lienee melko varmaa, että DT ei ole syyllinen kiihdytysrikastukseen kylmänä? Jos rikastuksen määrä on vaikka luokkaa 10-20ms, niin ei DT:n säätö 0,5ms:lla vaikuta "mitään".

Ja... DT:n voi määrittää "suurinpiirtein" kohdalleen (niinkuin se yleensäkin on) mittamalla staattisen tuoton (ml/min) ja sitten dynaamisen tuoton jollain suuttimen "lineaariselle" alueelle osuvalla PW:llä (esim. 3ms).
Sitten laskee noista arvoista sen erotuksen.

JA DeadTime ei ole latenssi, joka tarkoittaa viivettä. DT muodostuu viiveistä, mutta ei ole mikään suoraan mitattava viive.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by Benkku »

Tästä graafista voit tarkemmin päätellä mittaustulostesi tulkintavirheen.

Tuoton muutos pulssia kohden, ei taatusti ole tuossa kulmakohdassa epälineaarinen (laskeva kohti 9 millisekunnin datapistettä). Datapisteiden välille piirretty trendiviiva menee 'nollasta ohi'.

Ensimmäinen käyrä, mittauspisteet väliltä 2-9 ms ja alempi 2-8 ms.

Joko laskennassa tai mittauksessa systemaattinen virhe, sillä molemmissa käyrissä trendiviiva menee joko nollasta ohi tai lähes nollaan - kyseisillä suuttimilla DT on välillä 600-800 us.

Mistäkö virheet aiheutuvat - liian pieni mittausastia, ehkä myös astian luentatarkkuus.
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by harrastaja »

Heh ja höh.
Noissa graafeissa YKSI Excelin typeryys taitaa tulla ilmi.... X-akselin "nolla" on oikeasti 1ms :D .
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by JaniM »

Eli jos nyt tajusin oikein, niin pitäis mitata lineaariselta alueelta tuo eli 2-10ms ja pienemmille pulssiajoille oman käyrän?
Tällöin korjaus laitetaan näiden mukaan ja kolmosessa oli mahdollista erikseen nuo määrittää.

Eli olisi pyrittävä valitseen suutin sen mukaan että pysytään lineaarisella alueella, jos mahdollista.

Joten periaatteessa mun excelitaulukko kuitenkin oikein, jos koko alueen keskimääräinen aika lasketaan.
Varmaan virhettä mun tuloksissa jonkin verran, koska mittailin vaan kerran enkä esimerkiksi kolme kertaa joka kohtaa.

Vai menikö mun otaksunta pieleen edelleen? Jos ei niin pitääpä ottaa suuttimet uusintamittaukseen jostain.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by Benkku »

Toki voi mitata koko alueen, lineaariselta alueelta saat tuon DT:n. Esimerkissäni en käyttänyt scatter plot taulukkoa ja siksi 1 on nolla.

Mahdollisimman suuri mittalasi ja aloitat mittauksen 'yläpäästä', jolloin voit pitää pulssiluvun samana. Mittaukset 2 millisekunnin välein 'about lineaarisella' 2-9 ms alueella.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by teg »

Pulssilukua voisi mielestäni kasvattaa mitä lyhyempää pulssisuhdetta käytetään. Tämä siksi,että mittaustuotto pysyisi about vakiona ja saataisiin mittausvirheet minumoitua. Jos pulssiluku pidetään vakiona, pienillä ruiskutusmäärillä virheet kasvavat.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Post by Benkku »

Mieluummin kyllä niinpäin, että mittalasi on riittävän suuri (esim. 15-30 sekunnin tuoton verran) riittävän tarkkuuden saavuttamiseksi ja pitää pulssiluvun about vakiona. Jos muutat pulssilukua niin korkeintaan porras tai pari porrasta ja nekin mahdollisimman lineaarisesti.

esim. puolen litran mitta-astialla, voit ruiskuttaa 10, 8 ja 6 ms:n pulsseja 4000 kpl. Sitten alapäätä mitattaessa aloitat ensin 6 ms:n pulsseja vaikkapa 6000 kpl, sitten 4 ja 2 ms:n mittaukset samalla pulssiluvulla.

Mittaukset vähintään pariin kolmeen kertaan ja poltto-aineen lämpötila mahdollisimman vakiona pitäen.
Post Reply