Kiihdytysrikastus kylmänä
Moderator: Masi_K
Kiihdytysrikastus kylmänä
Eli auto ei tomi tälä hetkellä kunnolla lainkaan kylmänä. Lämpimänä ihan siedettävästi. Cold accel multiplayer vaatinut ruuttauksen alusta asti (viime keväästä) oudon suurta arvoa (~200%), jotta toimisi "normaalisti" ilman aivasteluja moottorin ollessa kylmä. Sittemin (kesällä) vaihdettu isompaa suutinta ja siirrytty E85 käyttöön ja vika vain paheni. Nyt loppuu jo säätövarat kiihdytys rikastuksen kylmä lisäyksestä. Tasakaasulla toimii siis ihan hyvin kylmänäkin, seoskin näyttää hyvältä..Vähän kaikkea on tullut kokeiltua, map ja tps phjaista kiihdytys rikastusta, eri sytkäennakoita..Onko muilla vastaavia kokemuksia / ideoita? Viimesimpänä olen tarkistellut/kokeillut suuttimien asetuksia, mutta turhaan. Manuaaleissa vieläpä mainitaan, että tuota cold accel multiplayer oletusarvoa 130% ei yleensä tarvitse muuttaa..Ohessa logi kylmä käynnistyksestä, jossa ajettu kortteli ajoa lämpimäksi auton sammuessa useasti kyseisestä viasta johtuen. Bensan paineet on kunnossa. Moottorina c30se turbolla, itsetehty lyhyt imusarja, ms2 extra, bosc 680cc suuttimet, omega mv6 puola .
https://www.dropbox.com/s/9k2iqhmh67cuy ... nistys.msl
https://www.dropbox.com/s/tt1xumzs5w8jlxn/nettiin.msq
https://www.dropbox.com/s/9k2iqhmh67cuy ... nistys.msl
https://www.dropbox.com/s/tt1xumzs5w8jlxn/nettiin.msq
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Perus VE kartta tarvii vielä hiomista minun mielestä se ei ole vielä tarpeeksi lähellä jotta kiihdytysrikastusta sais kunnolla säädettyä.
Ja tuntuu että kylmänä on jo ihan älyttömät kiihdytysrikastukset (jotain 25ms ja sitäluokkaa)
tietysti e85 tarvii reilut rikastukset kylmänä, mut suuttimet on kuitenkin 680 ja 25ms kun sitä avataan niin alkaa tavaraa menemään
Onko reg fuel oikein? vaikuttaa moneen asiaan.
Sitten kiihdytysrikastus asetuksissa kannattaa perehtyä noihin rikastus aikoihin accel time ja accel taper time.
Niitä vois varmaan pidentää niin ei sit tarviis niin älytöntä rikastusmäärää
Näyttää lämmänäkin olevan aavistuksen reilu toi rikastus ja sais tosiaan olla vähän pidempi kestoltaan.
Aloita kuitenkin että se VE kartta olis kohdallaan pienillä kierroksilla lämmänä. Aja vaikka nelosella ja pidät jarrulla ja kaasulla passaten siten että saat säädettyä kaikku pisteet aina 100kpa asti 800-2500RPM
Älä kuitenkaan käräytä jarruja homma käy kyllä nopeesti kun on toinen säätämään ja toinen passaa oikeeseen pisteeseen VE kartalla.
Ja tuntuu että kylmänä on jo ihan älyttömät kiihdytysrikastukset (jotain 25ms ja sitäluokkaa)
tietysti e85 tarvii reilut rikastukset kylmänä, mut suuttimet on kuitenkin 680 ja 25ms kun sitä avataan niin alkaa tavaraa menemään
Onko reg fuel oikein? vaikuttaa moneen asiaan.
Sitten kiihdytysrikastus asetuksissa kannattaa perehtyä noihin rikastus aikoihin accel time ja accel taper time.
Niitä vois varmaan pidentää niin ei sit tarviis niin älytöntä rikastusmäärää
Näyttää lämmänäkin olevan aavistuksen reilu toi rikastus ja sais tosiaan olla vähän pidempi kestoltaan.
Aloita kuitenkin että se VE kartta olis kohdallaan pienillä kierroksilla lämmänä. Aja vaikka nelosella ja pidät jarrulla ja kaasulla passaten siten että saat säädettyä kaikku pisteet aina 100kpa asti 800-2500RPM
Älä kuitenkaan käräytä jarruja homma käy kyllä nopeesti kun on toinen säätämään ja toinen passaa oikeeseen pisteeseen VE kartalla.
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Reg fuel pitäisi olla oikein (7.5) laskettu tolla tunerstudion laskurilla etanolin seossuhteelle.
Täytyypä koittaa tuota VE kartan hiomista.. Olen kyllä joskus ajaellut juuri jarruavasten autotune päällä, mutta kyseinen kartta on saattanut jo kadota/muuttua kaikessa sähläyksessä.. Enkä ole uskonut vian löytyvän siitä, koska toimii niin hyvin lämpimänä.
Täytyypä koittaa tuota VE kartan hiomista.. Olen kyllä joskus ajaellut juuri jarruavasten autotune päällä, mutta kyseinen kartta on saattanut jo kadota/muuttua kaikessa sähläyksessä.. Enkä ole uskonut vian löytyvän siitä, koska toimii niin hyvin lämpimänä.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Joo se varsinainen vika ei siitä löydykkään mutta jos se on pielessä niin se on ihan mahdoton saada säädetty.gerhard wrote:Reg fuel pitäisi olla oikein (7.5) laskettu tolla tunerstudion laskurilla etanolin seossuhteelle.
Täytyypä koittaa tuota VE kartan hiomista.. Olen kyllä joskus ajaellut juuri jarruavasten autotune päällä, mutta kyseinen kartta on saattanut jo kadota/muuttua kaikessa sähläyksessä.. Enkä ole uskonut vian löytyvän siitä, koska toimii niin hyvin lämpimänä.
Huomasin vaan et oli niin tasanen toi VE kartta et ajattelin sen takia tarviis säätöä, yleensä ei oo noin tasanen pienillä kierroksilla.
Minä olen käyttänyt säätöjärjestyksenä
1 VE kartta pitää olla kohdallaa lämpösenä
2 WUE kohdalleen
3 kiihdytysrikastus lämpösenä
4 ASE kohdalleen
5 kiihdytysrikastus kylmänä
Ja aina kun käynnistää niin cranking säätöä
Kannattaa tehdä toi homma järjestyksessä niin lopputulos on hyvä.
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Kävin hiukan säätämässä..ja kyllä muutosta syntyi Ve taulukkoon...olen varmaan käyttänyt interpolaatio työkalua jossain vaiheessa, siitä johtunee tasaisuus.. lisäksi huomasin over run fuel cutin toimivan yliinnokkaasti jossain tilanteissa (otin nyt pois käytöstä). Saattaa olla, että sekin aiheuttaa kiusaa kylmänä.. Mistä näen logista, koska se kytkeytyy toimintaan?
WUE mielestäni on riittävän kohdillaan tasakaasu ajosta päätellen..
Onko porukka pärjännyt siis suht alkuperäisillä cold accel multiplayer(130%) ja cold accel encriment(3ms) arvoilla? Myös E85?
https://www.dropbox.com/s/2ny0zuxhsahoi ... utosta.jpg
WUE mielestäni on riittävän kohdillaan tasakaasu ajosta päätellen..
Onko porukka pärjännyt siis suht alkuperäisillä cold accel multiplayer(130%) ja cold accel encriment(3ms) arvoilla? Myös E85?
https://www.dropbox.com/s/2ny0zuxhsahoi ... utosta.jpg
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Tämän aamun kylmäkäynnistys takana..eikä parrannusta syntynyt uudella Ve taulukolla...milestäni paheni tuo sammumis taipumus..milestäni ei jaksa sytyttää kaikkea seosta. Ja kiihdytysrikastuksen säätöön lämpymänä loppuu tieto taito kun en osaa olla kuin tyytyväinen jos motti ei aivastele/nyi ja seos mittarikin pysyy järkevissä lukemissa..
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Tarkistin tuossa yhdestä autosta säädöt mihin hieroin noi säädöt kyllä aikalailla kohilleen viime keväänä. aina parannettavaa tietysti löytyy, mut ei oo kaveri valitellut mitään kuka sillä ajelee.gerhard wrote:Tämän aamun kylmäkäynnistys takana..eikä parrannusta syntynyt uudella Ve taulukolla...milestäni paheni tuo sammumis taipumus..milestäni ei jaksa sytyttää kaikkea seosta. Ja kiihdytysrikastuksen säätöön lämpymänä loppuu tieto taito kun en osaa olla kuin tyytyväinen jos motti ei aivastele/nyi ja seos mittarikin pysyy järkevissä lukemissa..
Eli se on kylläkin 98lle säädetty, mutta antaa varmaan vähän suuntaa. e85:lle joutuu antaa enemmän soppaa kylmänä, mut ei kuitenkaa ihan älyttömiä
siinä on reg fuel 6,7ms ja cold accel enrichment on 5.6ms eli melkeen samat
cold accel multiplier on 100%
noilla säädöillä pelaa kyllä tosihyvin.
Sen verran huomiona että noi "lämmät" säädöt tossa käyrällä on kanssa tosipaljon pienemmät, vaikka mun tapauksessa säätö onkin TPS:n puolella, niin onhan ne jollakin tavalla verrattavissa
accel time = 1.0s
accel taper time = 0.3s
end pulsewidth = 0.2ms
Lopuksi pitää vielä mainita että en oo vielä koskaan säätänyt E85:lle, mutta sekin aika vielä koittaa tän auton kanssa niin sitten osaan sanoa kuinkapaljon tarvii tosta säätää enempi.
Sulla nous toi VE kartta jonkun verran ja sanoit että meni huonompaan suuntaan, niin sekin kertoo siitä että sulla on liikaa kiihdytysrikastusta kylmänä.
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Tässä nollan kahtapuolta kun ovat lämpötilat, alkaa väärä suuttimen deadtime vaikuttamaan aivan hemmetisti. Se ensiksi kuntoon (etenkin jos se on oletusarvossa) ja sitten muiden ongelmien pariin. E85 on aika mutkikas polttoaine muutenkin kylmällä. Kaukana bensan suoraviivaisuudesta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Ja tässä autossa kylmä tarkottaa alle 60 asteista moottoria.
Ongelmia on ollut jo 20 asteen "kylmä" käynnistyksissä...??
Ongelmia on ollut jo 20 asteen "kylmä" käynnistyksissä...??
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Joo mä tiedän että E85 on konstikas säädettävä kylmänä. Mutta en epäile ettei sitä sais säädettyä kohtuullisesti.
Joo ja ehdottomasti suuttimien dead time ja voltage correction pitää olla kohdallaan ne on ihan ensimmäisiä asioita mitä pitää säätää kun auto on käyntikunnossa, muuten ei lopputuloksesta tule ikinä hyvä.
Ajoin tuossa omalla autolla vakioruiskulla yhden kesän E85:lla vain bensan painetta oli nostettu. siinä ei ollut mitään moittimista toiminnassa kun moottori oli lämmin, kiihdytysrikastukset pelas ihan normaalisti ei nykimisiä eikä puutumisia. Siitä päätellen lämpimät säädöt on aika lähellä normaali 95bensaa, mutta kun kylmenee alle 20 asteen niin ruiskutusmäärää on lisättävä huomattavasti (perstuntuman mukaan)
Siinä tuleekin se ongelma että megan kylmärikastus tekee lineaarisen "käyrän" kiihdytysrikastukselle, kun säädät accel cold asetuksia. Siitä johtuen se on aina pieni kompromissi jossain kohdalla ollaan rikkaalla ja jossain kohdalla ollaan laihan puolella.
Joo ja ehdottomasti suuttimien dead time ja voltage correction pitää olla kohdallaan ne on ihan ensimmäisiä asioita mitä pitää säätää kun auto on käyntikunnossa, muuten ei lopputuloksesta tule ikinä hyvä.
Ajoin tuossa omalla autolla vakioruiskulla yhden kesän E85:lla vain bensan painetta oli nostettu. siinä ei ollut mitään moittimista toiminnassa kun moottori oli lämmin, kiihdytysrikastukset pelas ihan normaalisti ei nykimisiä eikä puutumisia. Siitä päätellen lämpimät säädöt on aika lähellä normaali 95bensaa, mutta kun kylmenee alle 20 asteen niin ruiskutusmäärää on lisättävä huomattavasti (perstuntuman mukaan)
Siinä tuleekin se ongelma että megan kylmärikastus tekee lineaarisen "käyrän" kiihdytysrikastukselle, kun säädät accel cold asetuksia. Siitä johtuen se on aina pieni kompromissi jossain kohdalla ollaan rikkaalla ja jossain kohdalla ollaan laihan puolella.
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Tosiaan kuten vilderi potilastietoja myös tietää, "kylmä" käyttäytyminen ei ole hyvää ollut kesä aamuinakaan..tarkennetaan siis niin että kun veden lämpötila yltää 70C niin auto toimii mielestäni hyvin.
Tälläiset suuttimet autosta löytyy: http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 50794-186/
Kyseisiin suuttimiin löysin netistä (jostain) dead time /voltti korjain arvot, ja ne olivat juurikin mitä arvot tunerstudiossa oletuksena.. jos jollakin tarkempia tietoja kyseisten suuttimien arvoista niin kiinnostuneita asiasta ollaan..
Tälläiset suuttimet autosta löytyy: http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 50794-186/
Kyseisiin suuttimiin löysin netistä (jostain) dead time /voltti korjain arvot, ja ne olivat juurikin mitä arvot tunerstudiossa oletuksena.. jos jollakin tarkempia tietoja kyseisten suuttimien arvoista niin kiinnostuneita asiasta ollaan..
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
sanoppas noiden suuttimien bosch nro
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Luulen että ei satu arvot vaikka kattois numerolla, koska ovat modattuja niinkun myynti-ilmoituksessa lukee. Ainut mistä kannattaa kysyä on myyjä ja jos ei tiedä mitattuja arvoja niin sitten on mitattava itse.madi wrote:sanoppas noiden suuttimien bosch nro
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Tämän perusteella: http://www.bosch-motorsport.de/content/ ... l/2659.htm
numero voisi olla:EV 14, 670 g/min n-heptane
Order number 0 280 158 040
mutta kysytään sitäkin myyjältä samalla...
Tuo itse dead timen mittailu ei aiheuta riemun kiljahduksia innostuksesta, kun on katsellut kuinka tarkkaa ja työlästä on saada tarkat ja luotettavat tulokset tehtyä... mutta kai siihenkin sitten on pakko perehtyä jos ei muu auta..
EDIT:myyjä kertoo olevansa lomalla vielä loppu viikon, joten vastauksia ei hetkeen sieltä suunnalta..
numero voisi olla:EV 14, 670 g/min n-heptane
Order number 0 280 158 040
mutta kysytään sitäkin myyjältä samalla...
Tuo itse dead timen mittailu ei aiheuta riemun kiljahduksia innostuksesta, kun on katsellut kuinka tarkkaa ja työlästä on saada tarkat ja luotettavat tulokset tehtyä... mutta kai siihenkin sitten on pakko perehtyä jos ei muu auta..
EDIT:myyjä kertoo olevansa lomalla vielä loppu viikon, joten vastauksia ei hetkeen sieltä suunnalta..
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Noihin suuttimiin ei ole DT aikaa Finjectorilla antaa.
Tuo on todella työlästä ja aikaa vievää mittailla. Tarkoitus olisi tuollaset suuttimet mitata yhdelle, mutta saas nähdä tarviiko.
Tuo on todella työlästä ja aikaa vievää mittailla. Tarkoitus olisi tuollaset suuttimet mitata yhdelle, mutta saas nähdä tarviiko.
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Eikös se perstuntuma/silmätarkkailu mittaus ole tässäkohtaa aika järkevääkin jo? Eli muuttaa dt arvoa niin kauan että ei esim ruiskutuskertojen muutos vaikuta seokseen eikä käyntiin? Ja oli tuossa jokin toinenkin tapa varmistaa että dt on vähintäänkin liki.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
No nyt olen päässyt kokeilemaan ruiskutuskertojen lukumäärän muutosta käyntiin..Lähtökohtana on siis 2ruiskausta ja vuorotteleva systeemi.. ja kun muutin 1ruiskaukseksi (tietysti myös samanaikaseksi) alkoi motti käydä tosi rikkaalla(hyvä kun käynnissä sai pysymään afr<10.0) 3ruiskauksella taasen tosi laihalla... joten tästä päätellen dead time voisi olla kaukana oikeasta? olisiko jollakin tarkempia ohjeita (vaikka linkki johonkin vanhaan keskusteluu) miten mihin suuntaan ja missä järjestyksessä tuota dt kannattaa lähteä hakemaan...eikö jossain kohtaa tule tarve muuttaa perus VE taulukonkin arvoja että saadaan käynti normaaliksi? tänään koetin pikaisesti muutella arvoa 0.1 molempiin suuntiin enkä edes käsittänyt kumpi olisis oikea suunta (dt 0.9 tällä hetkellä)...
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Kokeile 1.4. Yhteen autoon toimi pikaparannuksena, ei tietoa sen enempää oikeellisuudesta. Alkoi vaan auto käymään paremmin ja sai
auton liikenteeseen kuulemma.
auton liikenteeseen kuulemma.
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
No nyt on yritetty haeskella oikeaa dead time arvoa. 1.6 vaikuttaisi arvolta, jolla seos pysyy edes samalla hehtaarilla vaihdellessa ruiskutus kertoja 1ja 3 välillä tyhjäkäynillä. Ongelmaksi muodostuu se, että 1.6 dt arvolla ve taulukko tarvitsee säätä tosi pieneksi lukemiksi (esim tyhjä käynti alueella 5-7) eli ollaanko taas hakoteillä? Kaipaako reg fuel arvo nyt säätöä? Kuinka normaalia on heittää hiasta reg fuel arvo? Mitä se vaikuttaa taas kaikkien rikastus algorytmien oikeanlaiseen toimintaan?
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Regfueli laskurin mukaan tontille. Onko nyt vai jotain muuta? 1.6 kuulostaa kuitenkin aika isolta.
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Mielestäni hyvästä syystä, nimittäin latenssi riippuu myös ohjainlaitteesta eli mistään 'netistä' kyseistä parametria ei kannata tempaista.JaniM wrote:Noihin suuttimiin ei ole DT aikaa Finjectorilla antaa.
Osa myyjistä ilmoittaa miten mittaus on tehty, joten arvoja voi samankaltaiseen tapaukseen soveltaa - osa ei ilmoita vaan kopsaa arvot suoraan toiselta tai kolmannelta.
http://www.topgearstockport.co.uk/hikas ... ngi-2.html
http://boschdealer.com/specsheets/bosch827specsheet.pdf
Toki kunkin tyyppisellä (esim. EV14) suuttimella tietyllä jännitteellä/poltto-aineen linjapaineella latenssi tyypillisesti on 'jotain luokkaa'. Kysyjän ongelmaan sanoisin, että luokkaa 1600 us liian suuri arvo (14 V/3bar/MSII), kyseisille EV14/670 muutetuille suuttimille, joista hajoitinlevy poistettu. Lähempänä oikeaa ovat arvot alueella 600-800 us.
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Reg-fuel laskettu tähän mennessä tunerstudion laskurilla (7.5ms 9.8afr), kuten jo aiemmin mainittua.. Täytyypä tutkia tuo Benkun teoria.. kun ehtii..saatta olla, että se oikeahko DT löytyisi tuoltakin suunnalta..ei tullut vielä paljon kokeiltua pienentää arvoa 0.9 :stä, kun vinkkinä oli 1.4.....
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Onko suuttimen ja koko auton jännitteellä ratkaisevaa merkitystä että arvot sais samalle hehtaarille? Ja mikä sen "oikean" arvon määrittää? Onko olemassa absoluuttista oikeaa vai riittääkö toimiva?
Kyseisen auton sähkön laadusta sanoisin että jonkun sortin vaihtuvaa tasavirtaa. Yleismittari suht ok, valojen ja muiden laitteiden toiminta auton käydessä ei niin ok... Voisko laturin murheet heijastaa suuttimen toimintaan? Skooppia löytyy kaksin kappalein.
Kyseisen auton sähkön laadusta sanoisin että jonkun sortin vaihtuvaa tasavirtaa. Yleismittari suht ok, valojen ja muiden laitteiden toiminta auton käydessä ei niin ok... Voisko laturin murheet heijastaa suuttimen toimintaan? Skooppia löytyy kaksin kappalein.
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Nyt tuli kokeiltua DT arvoa 0.6-0.9ms väliltä..eikä hyvältä näytä...1ruiskauksella tosi rikkaalla 3laihalla.. mitä isommalle DT arvoa muuttaa sitä vähemmän ruiskutuskertojen muutos tuntuisi vaikuttavan... 1.6 tuntuisi siinä mielessä parhaalta...joten voisiko latenssia aiheuttaa jokin muu kuin suuttimet?? kerrottakoon että levyn on kasannut vilderi, joten ei ihan "mega-stimulaattorillaa varmennettu yksilö"... ja tosiaan auton valot vilkkuu pienillä kierroksilla (jännitteen säädin vaihdettu, maadoitukset tarkistettu..uusi laturi on kiven alla)..Oliko Benkulla enemmänkin tietoa kyseisistä finjektorin suuttimista..lähinnä tuo viittaus "poistetusta hajoitinlevystä" kiinnostaa.. jos on linkata jotain missä asiaa käsittellään ja miksi näin suuttimille tehdään.. ja oliko niin että se nopeuttaisi suuttimen toimintaa?
Tulihan tuohon lankulle uudempi firmware ajettua...ei apua siitäkään.
Ja muotoillaan itse vikaa vielä niin että kun kylmänä yrittää edes nostaa kirroksia (hillitysti, kiihdytys rikastukset ei aktivoidu..) niin motti yskii ja seos näyttää laihalta..vaikka vapaallakin yrittäisi.
Tulihan tuohon lankulle uudempi firmware ajettua...ei apua siitäkään.
Ja muotoillaan itse vikaa vielä niin että kun kylmänä yrittää edes nostaa kirroksia (hillitysti, kiihdytys rikastukset ei aktivoidu..) niin motti yskii ja seos näyttää laihalta..vaikka vapaallakin yrittäisi.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Just aloittelin mittauttaan yhdelle asiakkaalle tuollasia. Katotaan mihin suuntaan pitää mennä. 1 ms eivät edes aukea. 1.1ms aukeavat jo, että mittattavissa.
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Säädä myös alkajaisiksi megan näyttämä akkujännite oikeaksi. Eli mittaat yleismittarilla tahi skoopilla megasquirtin navoista tai mistä sinne jänntettä annetaan ja vertaat näyttämää tunerstudiosta. Tee se kun valot on päällä sekä vaikka akkulaturi työstää korkeampaa jännitettä linjaan.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Arvot kuulostavat kyllä ihmeellisiltä. Millainen ohjaava pääte ja millä toteat neulan liikkeen?JaniM wrote:1 ms eivät edes aukea. 1.1ms aukeavat jo, että mittattavissa.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Tai ehkä oli väärä sana ei aukea ollenkaan. Aukeavat muttei tuottoa tule riittävästi että olisi mitattavissa. Tulisiko tyyliin pisara tai kaksi 30 000 ruiskauksella.
1.1 ms ajalla sai muutaman ml mittalasiin.
Tuossa testimoodissa on valittavana kaikki suuttimet, yksittäin tai sequence. En ole tutkinut mitä eroa mittauksiin mahdollisesti tulee. Ilmeisesti sequence olisi enemmän oikea tapa mitata suuttimia.
Pikaisesti aikasemman testin mukaan V3.0 ajurilla ja ATDrive ajurilla ei ollut mittaeroa merkittävästi, mutta tuo nyt pitäisi kuitenkin varmistaa. Ei meinaan ihan kovin nopeeta hommaa ole testailla useampaa kertaan, jolloin mittavirhettä saa pois.
1.1 ms ajalla sai muutaman ml mittalasiin.
Tuossa testimoodissa on valittavana kaikki suuttimet, yksittäin tai sequence. En ole tutkinut mitä eroa mittauksiin mahdollisesti tulee. Ilmeisesti sequence olisi enemmän oikea tapa mitata suuttimia.
Pikaisesti aikasemman testin mukaan V3.0 ajurilla ja ATDrive ajurilla ei ollut mittaeroa merkittävästi, mutta tuo nyt pitäisi kuitenkin varmistaa. Ei meinaan ihan kovin nopeeta hommaa ole testailla useampaa kertaan, jolloin mittavirhettä saa pois.
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Eikö kyseinen metodi ole kauhean väärä? Suuttimen kuollutta aikaa tällä arvolla haetaan. Sekä auki että kiinni. Yritetään löytää siis se korjain jolla saadaan käytännössä teoreettisella arvolla oikea virtaus.
Joten 1.1ms kusasee touhutipan voi olla jo yli oikean arvon. Omien deka suuttimien taulukoita vilkaisin ja jännitekorjain oli luokkaa 0.38/v. Kyseinen v3.0 laudan jännite on tarkistettu kasatessa 9v patterista ja jostain 12v auton akusta ja ei se sillon heittänyt mitään, tuskin nytkään.
Lähinnä tuo auton jännite jännittää, onko se skoopilla keskimäärin sen mitä mega näyttää. Uskoisin että laturista vois diodi jos toinenkin olla valmis, jännite muuttuu? Kierroksilla eriksi kun tyhjäkäynnillä. Omat laturit on olleet enemmän siellä latauksen puolella kun tässä vehkeessä.
Että jos kolmannes vaihtosähköstä jää tasaamatta niin mihin se todellinen suuttimeen syömä sähkö ja sen aikaan saama liike menee? Onko se siinä 8-16v kolmanneksen ajasta ja keskimäärin 13.5v vai miten nämä menee?
Joten 1.1ms kusasee touhutipan voi olla jo yli oikean arvon. Omien deka suuttimien taulukoita vilkaisin ja jännitekorjain oli luokkaa 0.38/v. Kyseinen v3.0 laudan jännite on tarkistettu kasatessa 9v patterista ja jostain 12v auton akusta ja ei se sillon heittänyt mitään, tuskin nytkään.
Lähinnä tuo auton jännite jännittää, onko se skoopilla keskimäärin sen mitä mega näyttää. Uskoisin että laturista vois diodi jos toinenkin olla valmis, jännite muuttuu? Kierroksilla eriksi kun tyhjäkäynnillä. Omat laturit on olleet enemmän siellä latauksen puolella kun tässä vehkeessä.
Että jos kolmannes vaihtosähköstä jää tasaamatta niin mihin se todellinen suuttimeen syömä sähkö ja sen aikaan saama liike menee? Onko se siinä 8-16v kolmanneksen ajasta ja keskimäärin 13.5v vai miten nämä menee?
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Jaa tuo mun vai? Kyllä mittailin 1-10ms alueella ja alhaalla 0.1 ms välein ja taulukkoon länttäsin tulokset.
Sen voin sanoa että mun eka arvaus oli väärin kuten myös Benkun.
Itse pohdin tai oikeammin pitäisi mitata mitä eroa on yksi suutin kerralla mitata kuin sekventiaalisesti, jolloin paine olisi koko ajan päällä kiskossa, niinkuin elävässä tilanteessa. Huonosti ohjeita tarkemmin tuosta mittausmoodista.
Sen voin sanoa että mun eka arvaus oli väärin kuten myös Benkun.
Itse pohdin tai oikeammin pitäisi mitata mitä eroa on yksi suutin kerralla mitata kuin sekventiaalisesti, jolloin paine olisi koko ajan päällä kiskossa, niinkuin elävässä tilanteessa. Huonosti ohjeita tarkemmin tuosta mittausmoodista.