aloittelijalle vähän apua, auto ei käynnisty
Moderator: Masi_K
Re: aloittelijalle vähän apua, auto ei käynnisty
Ajoitus kannattaa tarkistaa lampulla.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: aloittelijalle vähän apua, auto ei käynnisty
Siitä ajoituksen tarkastamisesta olen jo maininnut aikaisemmin tuolla jos et ole vielä tehnyt sitä niin nyt on korkea aika. Ota kaikki tulpat pois ja pyörität startilla. Aseta tunerista timing for fixset advance 0 astetta. Ja katsot lampulla että ykk merkki on kohdalla. Jos ei niin säädät sen kohdalleen tooth #1 angle kohdasta.
sitten tarkastat output test mode valikossa jotta puolat on kytketty oikeaan järjestykseen coil A/B/C.
Coil A pitäs sytyttää 1 ja 6 sylintereissä
Coil B 2 ja 5 sylintereissä
Coil C 3 ja 4 sylintereissä
Jos olet kartalta säätänyt bensan määrää, niin olethan huomioinut että sun pitää säätää 100kpa alaspäin. Ei riitä että säätää tyhjäkäyntialueelta, koska noi starttaus yritykset ei oo vielä lähelläkään tyhjäkäyntialuetta.
sitten tarkastat output test mode valikossa jotta puolat on kytketty oikeaan järjestykseen coil A/B/C.
Coil A pitäs sytyttää 1 ja 6 sylintereissä
Coil B 2 ja 5 sylintereissä
Coil C 3 ja 4 sylintereissä
Jos olet kartalta säätänyt bensan määrää, niin olethan huomioinut että sun pitää säätää 100kpa alaspäin. Ei riitä että säätää tyhjäkäyntialueelta, koska noi starttaus yritykset ei oo vielä lähelläkään tyhjäkäyntialuetta.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: aloittelijalle vähän apua, auto ei käynnisty
Katselin noita aikaisempia postauksia niin jossain oli sellainen kuvan kaappaus missä tooth #1 angle oli 0. Epäilen että sen pitäs olla jotain ihan muuta joten varmista nyt oikeesti että ykk merkki pitää paikkansa ja sen jälkeen että ennakko pitää paikkaansa
Re: aloittelijalle vähän apua, auto ei käynnisty
joo tooth angle on 290 astetta, mikä pitäis olla oikein kun yhdeksäs hammas on anturin kohdalla(ennen tyhjää hammasta) ykkös sylinterin männän YKK:ssa
Eikö puolan sytytysryhmien pitäisi jakautua sytytysjärjestyksen mukaan eli:
coil A : 1 ja 5
coil B : 3 ja 6
coil C : 4 ja 2
Eikö puolan sytytysryhmien pitäisi jakautua sytytysjärjestyksen mukaan eli:
coil A : 1 ja 5
coil B : 3 ja 6
coil C : 4 ja 2
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: aloittelijalle vähän apua, auto ei käynnisty
Ei vaan 360 asteen välein. Ne on aina parit missä männät kulkee yhtäaikaaa. Ja mun ymmärtääkseni parit muodostuu 6 sylinterisessä rivimoottorissa 1 ja 6sylintereistä, 2 ja 5sylintereistä, 3 ja 4sylintereistä. Ellei se ole ihan joku tosi erikoinen laitos, mitä epäilen.Lumpero wrote:joo tooth angle on 290 astetta, mikä pitäis olla oikein kun yhdeksäs hammas on anturin kohdalla(ennen tyhjää hammasta) ykkös sylinterin männän YKK:ssa
Eikö puolan sytytysryhmien pitäisi jakautua sytytysjärjestyksen mukaan eli:
coil A : 1 ja 5
coil B : 3 ja 6
coil C : 4 ja 2
Olen sitämieltä että aiemmin laittamani ohje on oikein.
Re: aloittelijalle vähän apua, auto ei käynnisty
Noniin, Vaihdoin sytysryhmät oikeiksi ja johan alkoi toimimaan,
Seuraava ongelma kuitenkin ilmeni heti ensimmäisellä käynnistysyrityksellä eli:
Kun kytkee tietokoneen kiinni ecuun ja laittaa virrat päälle, niin tunerstudio herää normaalisti, mutta kun käynnistää auton niin tunerstudio ilmoittaa että ei yhteyttä. Sammutettaessa ja uudelleen virrat päälle laitettaessa tunerstudio ei reagoi. Jotta tuneriin saa yhteyden täytyy se sammuttaa ja irrottaa sarjaportti usb kaapeli ja kytkeä takaisin ja virrat päälle jolloin se herää ja kaikki alkaa alusta.
Onko vika siis sarajaportti usb johdossa? outoa on se että vika ilmeni ensimmäisen kerran tänään, kun ennen se on toiminut moitteetta.
Edit: Tuli mieleen voiko olla kiinni tulpista? vaihdoin tulpat häiriösuojatuista suojaamattomiin, tulpanjohdoissa on itsessään 1 kiloohmin vastus.
Käynnistettäessä tyhjäkäynti oli korkea( noin 2500 rpm), tyhjäkäynti hoidettu kaasuläppää raottamalla ja nopeiden testien perusteella alkaa käymään huonosti läppää säätämällä. kannattaako älkää tappelemaan kaasuläpän/säätöjen kanssa vai laittaa suoraan tyhjäkäyntimoottori ja alkaa säätämään sen kanssa?
Seuraava ongelma kuitenkin ilmeni heti ensimmäisellä käynnistysyrityksellä eli:
Kun kytkee tietokoneen kiinni ecuun ja laittaa virrat päälle, niin tunerstudio herää normaalisti, mutta kun käynnistää auton niin tunerstudio ilmoittaa että ei yhteyttä. Sammutettaessa ja uudelleen virrat päälle laitettaessa tunerstudio ei reagoi. Jotta tuneriin saa yhteyden täytyy se sammuttaa ja irrottaa sarjaportti usb kaapeli ja kytkeä takaisin ja virrat päälle jolloin se herää ja kaikki alkaa alusta.
Onko vika siis sarajaportti usb johdossa? outoa on se että vika ilmeni ensimmäisen kerran tänään, kun ennen se on toiminut moitteetta.
Edit: Tuli mieleen voiko olla kiinni tulpista? vaihdoin tulpat häiriösuojatuista suojaamattomiin, tulpanjohdoissa on itsessään 1 kiloohmin vastus.
Käynnistettäessä tyhjäkäynti oli korkea( noin 2500 rpm), tyhjäkäynti hoidettu kaasuläppää raottamalla ja nopeiden testien perusteella alkaa käymään huonosti läppää säätämällä. kannattaako älkää tappelemaan kaasuläpän/säätöjen kanssa vai laittaa suoraan tyhjäkäyntimoottori ja alkaa säätämään sen kanssa?
Re: aloittelijalle vähän apua, auto ei käynnisty
Aina pitää olla R tulpat. Ja eikai ohjelmaa jätetä päälle yhteyden kera kun läppäristä laitetaan kansi kii (pois päältä) ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: aloittelijalle vähän apua, auto ei käynnisty
mulla on samaa vikaa usb liittimillä olevissa läppäreissä. oikeilla sarjaporteilla olevat on pelaneet oikeen.Lumpero wrote: Sammutettaessa ja uudelleen virrat päälle laitettaessa tunerstudio ei reagoi. Jotta tuneriin saa yhteyden täytyy se sammuttaa ja irrottaa sarjaportti usb kaapeli ja kytkeä takaisin ja virrat päälle jolloin se herää ja kaikki alkaa alusta.
Onko vika siis sarajaportti usb johdossa? outoa on se että vika ilmeni ensimmäisen kerran tänään, kun ennen se on toiminut moitteetta.
epäilen usb puolella vikaa.
mullakin voi toimia useita viikkoja ilman vikaa ja sitte yks kaks alkaa tempuilee.
Re: aloittelijalle vähän apua, auto ei käynnisty
Mulla usb sarjaportti sekoilee ainoastaan jos läppri on laturissa, ilman laturia ei koskan ongelmia. Outoa sinänsä kun useamman vuoden toimi vaikka oli laturikin kiini tänä kesänä alkoi oireilemaan, ei väliä onko autolaturi vai verkkolaturi aina sama juttu.
Re: aloittelijalle vähän apua, auto ei käynnisty
ei myöskään kestä kaasua, käsitykseni mukaan pitäisi rikastaa?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: aloittelijalle vähän apua, auto ei käynnisty
AFR ei näytä järkeviä lukuja. Minkälainen lambda anturi sulla on? Laajakaista vai joku muu? Tarkasta kytkentä. Ei pysty hirveesti sanoo enää ton lokin perusteella onko rikkaallavai laihalla jos ei ole seoksesta tietoo.
Re: aloittelijalle vähän apua, auto ei käynnisty
Nyt kestää jo kaasuakin mutta ajossa nykii melkolailla.
Mitä mieltä olette logista, oma näkemys on että pitäis säätää rikkaammalle.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: aloittelijalle vähän apua, auto ei käynnisty
Mun mielestä tuo AFR ei oo vieläkään uskottava. Menee laidasa laitaan vaikka PW on muuttumaton ja oikeen kunnollisia tasaisia lukemia ei ole.
Tarkasta kytkennät ja asetukset josain on jotain häikkää.
Tarkasta kytkennät ja asetukset josain on jotain häikkää.
Re: aloittelijalle vähän apua, auto ei käynnisty
Auto siis nykyään kunnossa ja ajossa, mutta kysytään taas viisaamilta neuvoa...
Kun yrittää ottaa yhteyttä megaan niin ilmoittaa että korruptoitunut. mikä olis helpoin tapa toimia? uusi projekti?
Kun yrittää ottaa yhteyttä megaan niin ilmoittaa että korruptoitunut. mikä olis helpoin tapa toimia? uusi projekti?
Re: aloittelijalle vähän apua, auto ei käynnisty
Kyllä joo uusi projekti aloitettava. Asetuksethan saat suoraan eculta. Mikähän moisen korruptoitumisen onkaan aiheuttanut ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: aloittelijalle vähän apua, auto ei käynnisty
Vielä löytyis yksi tyhmä kysymys. Miten saan kierroslukumittarin toimimaan. Olen lukenut foorumin kirroslukumittari ketjun, mutta en löytänyt vastausta. megastahan tulee erillinen kierrostieto johto suoraan. Tuleeko voltteja vai muuttaako se vastusta? mittaisin itse, mutta en pysty. tunerstudiosta koitettu muuttaa portteja, mutta turhaan. Tällä hetkellä kytketty kuvan mukaan, mutta ei toimi. miten pitäisi kytkeä?
Re: aloittelijalle vähän apua, auto ei käynnisty
Ei se tieto tule suoraa johtoa pitkin ulos. Välissä pitää olla ohjeen mukainen transistorikytkentä. Sellainen kun on, on signaali kanttiaaltoa jonka taajuus muuttuu rpm mukaan. Jos ei rpm silläkään näy ja ledikynällä tms on testannut että kytkentä pelaa, on kytkentä muutettava releen kela -malliseksi tai siirryttävä puolien signaaliin diodien kautta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: aloittelijalle vähän apua, auto ei käynnisty
Koitin kytkeä kierrosluku mittaria kuvan mukaan, mutta ei toimi vieläkään. pitääkö liittimen olla yhditettynä puolaan jotta kierroslukumittari toimisi (nyt koitin liitin irti). Toi punasella ympyrällä merkitty alue jäi ihmetyttämään. diodihan päästää virtaa vain toiseen suuntaan, eikö virta jää tuohon väliin? Mitä pitäisi tehdä jotta alkaisi toimimaan?
Re: aloittelijalle vähän apua, auto ei käynnisty
Pitää olla liitettynä puolaan(puoliin) jotta toimii.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: aloittelijalle vähän apua, auto ei käynnisty
Ja tuo zener diodi päästää jonkinverran molempiin suuntiin.