Sytytyksen toision skoopittaminen
Moderator: Masi_K
Sytytyksen toision skoopittaminen
Topikissa oikeastaan onpi kaikki. Eli kuinka anturoisin sytytysjohdon läpi induktiivisesti sytkäkuvaa skooppiin? Millainen lukupää siinä pitäis olla? Muinaisella boschin FSA tornilla olen moista lukenut joten olettaisin että sellaisen samanlaisen kuvan saa myös pöytämalliseen digiskooppiin ? Tietenkin tänäpäivänä coppilaisen puolan päältä olisi kanssa kiva nähdä jotain. Koitin tossa suoraan johdon ympäriltä lukea kiertämällä reikärautalenkin johdon ympärille johon skoopin karva x1 tilassa kiinni ja maalenkki runkoon. Tuli joo sigua, mutta se oli aikalailla vääristynyt ja hemmetisti häiriöitä. Skoopi on pöytämallinen, mutta akkuoptiolla jota käytän.
Näin netin syövereissä yhden toisiopihdin. Se näytti olevan vain iso hampaaton hauenleuka jonka perässä jokin palikka, vaimennin tms?) ja normi bnc johdon toisessa päässä. http://www.aeswave.com/images/products/10304.jpg .FSA tornin "pihti" on kuitenkin aivan toisenlainen.
http://www.youtube.com/watch?v=HeA2snICC9o Näköjään youtubessa on fsa testistä video. Näkyy pihditki hyvi. Noita softajuttuja ei kyllä saa muuhu ku fsa:han.. =)
Jos en väärin ymmärtänyt videosta mitään, niin pelkällä hauenleualla mittausjännite jää liian pieneksi ?
Näin netin syövereissä yhden toisiopihdin. Se näytti olevan vain iso hampaaton hauenleuka jonka perässä jokin palikka, vaimennin tms?) ja normi bnc johdon toisessa päässä. http://www.aeswave.com/images/products/10304.jpg .FSA tornin "pihti" on kuitenkin aivan toisenlainen.
http://www.youtube.com/watch?v=HeA2snICC9o Näköjään youtubessa on fsa testistä video. Näkyy pihditki hyvi. Noita softajuttuja ei kyllä saa muuhu ku fsa:han.. =)
Jos en väärin ymmärtänyt videosta mitään, niin pelkällä hauenleualla mittausjännite jää liian pieneksi ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Sytytyksen toision skoopittaminen
mulla on ihan tätä varten tehdasrakennettu skooppi. autocraftin tekele. mutta tällä ei saa esim hukkakipinä puolan johtoista mitää eloa. tarkotettu jakajajärjestelmiin joissa on ulkoinen puola.
jos joku tietää miten tuolla saa hukkakipinä puolanjohtoista mitattua ni antakaa vinkkiä?

jos joku tietää miten tuolla saa hukkakipinä puolanjohtoista mitattua ni antakaa vinkkiä?

Re: Sytytyksen toision skoopittaminen
Jos/kun toisiosta mittaat, niin sytytysmuuntajan (ts. puolan) ja sytytystulpan väliin lisättävällä 'tulpanjohdolla'.
Re: Sytytyksen toision skoopittaminen
Kyllänäin joo jos on COP, mut jake74 taisi tarkoittaa että hukkakipinäpuolasta tuleva tuplakipinä sekoittaa koneen??Benkku wrote:Jos/kun toisiosta mittaat, niin sytytysmuuntajan (ts. puolan) ja sytytystulpan väliin lisättävällä 'tulpanjohdolla'.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Sytytyksen toision skoopittaminen
hukkakipinäpuolasta ei saa mitää eloa skoopin käppyrään, en tiiä mistä se johtuu, jos joku viisampi kertois.Masi_K wrote:Kyllänäin joo jos on COP, mut jake74 taisi tarkoittaa että hukkakipinäpuolasta tuleva tuplakipinä sekoittaa koneen??Benkku wrote:Jos/kun toisiosta mittaat, niin sytytysmuuntajan (ts. puolan) ja sytytystulpan väliin lisättävällä 'tulpanjohdolla'.
en oo kylläkään ku yhestä autosta kokeilut. jakajallisesta järjestelmästä saa hyvin käyrän esille.
Re: Sytytyksen toision skoopittaminen
Pitäisi sen induktiivisen silmukka-anturoinnin toimia kaksikkopuolan korkeajänitejohtimestakin mitattuna. Ehkä syy ettei toimi, on liian matalassa toisiojännitteessä. Toki voi kokeilla kaksikkopuolan toisesta korkeajännitetapsista ja/tai kääntää induktiivisen anturin johtimessa toisinpäin.
Re: Sytytyksen toision skoopittaminen
kokeilin myös kääntää ja erijohtoista. kokeilin eri voltti alueilakin jokka on 50Kv 25Kv ja 500v ni ei mitää reakointia käyriin.Benkku wrote:Pitäisi sen induktiivisen silmukka-anturoinnin toimia kaksikkopuolan korkeajänitejohtimestakin mitattuna. Ehkä syy ettei toimi, on liian matalassa toisiojännitteessä. Toki voi kokeilla kaksikkopuolan toisesta korkeajännitetapsista ja/tai kääntää induktiivisen anturin johtimessa toisinpäin.
Re: Sytytyksen toision skoopittaminen
Eli DIY mallinen mittapää eiole mahdollista ? Tai lähinnä älytöintä aloittaa tekee ? DealExtremestä saa jonku 30e johtoon sopivan ja sitten ebaystä cop sekä johtoon sopiva Agilentin mittapää, normaalihintainen 130taalaa tms.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Sytytyksen toision skoopittaminen
tein tänää testiä ooppelilla jossa on jakajasytkä. scopetesterin johto mikä tulee puolan ja jakajan väliin, sen ku laitaa tulpanjohtoo ni ei tuu enää mitää käyrää singaalista mutta taas jakajan ja puolan välisestä johdosta tulee.
Re: Sytytyksen toision skoopittaminen
Virranjaottimen ilmavälissä 'poweria hukkuu' eli korkeajännite alenee.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 157
- Joined: Sun May 10, 2009 19:34
- Location: Mäntsälä / Sälinkää
Re: Sytytyksen toision skoopittaminen
Aihetta sivuten, testasin joskus tällästä: http://i816.photobucket.com/albums/zz86 ... CN2789.jpg
Ja tulos tällästä: http://i816.photobucket.com/albums/zz86 ... CN2792.jpg
Ajattelin jos ottais jostain pienestä kontaktorista kelan ja pujottaisi tulpanjohdon siitä läpi.
Vai olisiko ferriittirengas ja sen ympärillä mittakäämi hyvä idea?
Ja tulos tällästä: http://i816.photobucket.com/albums/zz86 ... CN2792.jpg
Ajattelin jos ottais jostain pienestä kontaktorista kelan ja pujottaisi tulpanjohdon siitä läpi.
Vai olisiko ferriittirengas ja sen ympärillä mittakäämi hyvä idea?
Re: Sytytyksen toision skoopittaminen
Samanlaista turhanpäiväistä piikittelyä sain hauenleualla ja napavanteella.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
Re: Sytytyksen toision skoopittaminen
DIY-mittapää on mahdollista, mutta tosiaan "älytöntä" (ainakin säästön kannalta).
Tuolla vähän asiaa... http://www.picoauto.com/secondary-ignition-pickup.html
Tommosia vastaavia (esim DealExtreme, tai Ebay HT25-probe) saa niin halvalla.
Eihän tuommoinen mikään tarkkuusmittalaite ole. Täytyy verrata 1000X mittapäähän, kun menin tilaamaan tuommoisen ihmeteltäväksi.
Noissa on siis kapasitiivinen jännitteenjako (leuat johdon ympärillä on toinen kondensaattori ja siitä maihin toinen).
Kela tulpanjohdon ympärillä (induktiivinen) mittaa lähinnä virtaa ja sekin pitäisi kuormittaa jollain (sopivalla) vastuksella.
Tuolla vähän asiaa... http://www.picoauto.com/secondary-ignition-pickup.html
Tommosia vastaavia (esim DealExtreme, tai Ebay HT25-probe) saa niin halvalla.
Eihän tuommoinen mikään tarkkuusmittalaite ole. Täytyy verrata 1000X mittapäähän, kun menin tilaamaan tuommoisen ihmeteltäväksi.
Noissa on siis kapasitiivinen jännitteenjako (leuat johdon ympärillä on toinen kondensaattori ja siitä maihin toinen).
Kela tulpanjohdon ympärillä (induktiivinen) mittaa lähinnä virtaa ja sekin pitäisi kuormittaa jollain (sopivalla) vastuksella.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
Re: Sytytyksen toision skoopittaminen
Nyt tuli tota HANTEK HT25 "mittapäätä" verrattua Tektronix:in suurjännitemittapäähän ja kyllähän tommosella jotain näkee (hintaluokka kuitenkin luokkaa 20e).
Kuvassa ylempi Tek:illä ja alempi Hantek.
Tossa skopessa ei saa 1000X isompaa mittapää asetusta ja toi vaatis 10000X, että alue olis oikein.

Kuvassa ylempi Tek:illä ja alempi Hantek.
Tossa skopessa ei saa 1000X isompaa mittapää asetusta ja toi vaatis 10000X, että alue olis oikein.

Re: Sytytyksen toision skoopittaminen
Miks musta tossa kuvassa molempien signaalikuva on väärin? Tai sitten johtuu vain tosta jännite alueen riittämättömyydestä ?
E: Jaa tuol puhuttiin että skoopista on löydyttävä aaltomuodon kääntö(invert). Siitäkö pissii ?
E: Jaa tuol puhuttiin että skoopista on löydyttävä aaltomuodon kääntö(invert). Siitäkö pissii ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Sytytyksen toision skoopittaminen
testatiin eilen mun autocraft scopetesteriä kaverin ladaan ni saatiin hukkakipinäspuolasta jopa 1kv jännitestä käppyrä ruudulle.