Ms1 v2.2 5-syl wasted COP polttaa puolia. RATKAISTU
Moderator: Masi_K
Ms1 v2.2 5-syl wasted COP polttaa puolia. RATKAISTU
-Volvo t5 moottori hukkakipinänä VAG COP puolilla jotka 5v pull up ohjauksella, 2n4033 trankkuja vastaavilla trankuilla.
-Inverted NO, puolat ei lämpiä jos auto ei käy
-Boksissa ei kuumene mikään
-Dwellin säätö ei vaikuta kuumenemiseen
Autolla on ajettu ennen tätä murhetta jo neljä kisapäivää, ja nyt rupes puolat kuumenemaan tyhjäkäynnilläkin sen verran että ei kärsi sormin koskea, aikansa kun käy ni rupee puottamaan pyttyjä pois kun puolat pimenee.
Onko kellään tullu vastaavaa ongelmaa vastaan?
-Inverted NO, puolat ei lämpiä jos auto ei käy
-Boksissa ei kuumene mikään
-Dwellin säätö ei vaikuta kuumenemiseen
Autolla on ajettu ennen tätä murhetta jo neljä kisapäivää, ja nyt rupes puolat kuumenemaan tyhjäkäynnilläkin sen verran että ei kärsi sormin koskea, aikansa kun käy ni rupee puottamaan pyttyjä pois kun puolat pimenee.
Onko kellään tullu vastaavaa ongelmaa vastaan?
Last edited by jazu on Sat Sep 07, 2013 15:20, edited 1 time in total.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Ms1 v2.2 5-syl wasted COP polttaa puolia
Oletko lukenut ohjeet ja mitannut puolien vastuksen?
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... .htm#cop30
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... .htm#cop30
Re: Ms1 v2.2 5-syl wasted COP polttaa puolia
Jep, samaisen ohjeen mukaan tein. Kaverin drifteriin, suoraan kutosmoottoriin tein wasted COP:n joskus samalla ohjeella, ja samoilla puolilla ja siinä ei vastaavia ongelmia ole ilmennyt. Kokeilin inverted YES:kin, ja ainakaan pelkät virrat päällä eivät kuumentuneet, käyntiin en vielä kokeillut kun kello oli jo sen verran. Että voihan se olla että inverted onkin "väärin", mutta puolat ovat sattuneet kestämään sen aikaa kun ovat nyt kestäneet. Kokeilen käyntiin heti kun kotiin pääsen.
Re: Ms1 v2.2 5-syl wasted COP polttaa puolia
Elikkäs, inverted YES:llä ei lähde edes käyntiin.
Muuten se pelaa hyvin asetuksilla joilla käy, puolat vaan kuumenee.. Se tuossa kävi n.10 min. Ennenku oli puolat niin kuumat että sormia polttaa, dwellin ohjauskin pelaa, sai pudottaa 0.5 msennenku vaikutti käyntiin. Mitähän sit kokeilis?
Muuten se pelaa hyvin asetuksilla joilla käy, puolat vaan kuumenee.. Se tuossa kävi n.10 min. Ennenku oli puolat niin kuumat että sormia polttaa, dwellin ohjauskin pelaa, sai pudottaa 0.5 msennenku vaikutti käyntiin. Mitähän sit kokeilis?
Re: Ms1 v2.2 5-syl wasted COP polttaa puolia
Puolien päälliset lämpiää n.60 asteeseen eikä siitä nouse, se vaan sormeen on jo aika kuuma 
Välittyyhän tulpan lämpökin ennenpitkää.. Noinko se tupla-kierrosluku-ongelma ois särkeny edelliset puolat sit, eikös ne oo rätkiny nelinkertasesti todelliseen kierroslukuun nähden? Joka puola napsuu kahdesti per kierros, ja jos kierroksia on näkyny tuplat niin aika perkeleenmoinen kiire on ollu kipinällä 7500 kierroksessa..

Välittyyhän tulpan lämpökin ennenpitkää.. Noinko se tupla-kierrosluku-ongelma ois särkeny edelliset puolat sit, eikös ne oo rätkiny nelinkertasesti todelliseen kierroslukuun nähden? Joka puola napsuu kahdesti per kierros, ja jos kierroksia on näkyny tuplat niin aika perkeleenmoinen kiire on ollu kipinällä 7500 kierroksessa..
Re: Ms1 v2.2 5-syl wasted COP polttaa puolia
Jos nuo on samanlaiset vag puolat ku kaverilla myös t5 volvon koneessa ni ne puolat suojaa itsensä liian pitkältä latausajalta olematta antamatta kipinää. Mikä on siinä aiheutttanu harmia ettei auto kuumana käynisty ku työntämällä. Moottorin ohjauksena siinä tatek. Kuumana startti vie ilmeisesti enemmän sähköä koneen pyörittämiseen ja jännite laskee ja ecu päättää lisätä jonku korjauskartan mukaisesti latausaikaa, ja se menee juuri yli puolien salliman ja kipinä puuttuu. Eli periaatteessa niitä ei kai pitäis pystyä hajottamaan mitenkään, vaan onpa niitä hajoillu vakio vageistakin.
Koneen koristemuovin alla tuohon on pistetty noin 1cm koroketta että mahtuu ilmakiertämään.
Koneen koristemuovin alla tuohon on pistetty noin 1cm koroketta että mahtuu ilmakiertämään.
Re: Ms1 v2.2 5-syl wasted COP polttaa puolia
Tässä autossa puolien ilma kyllä vaihtuu, on kilpurissa jonka konepellissä on aukkoja enemmän kuin riittävästi.
Tuli mieleen että oisko tämä ongelma nyt sit kumminkin noissa wheel decoder-asetuksissa, lueskelin vinkkejä MSefin megamanualista, ja on ilmeisesti sit tämmösessä kokoonpanossa hyvinkin tarkkaa että hammasluvut ja trigger anglet on just niinku pitää.. Tähänastiset projektit on ollu vissiin sen verran perinteisempiä, että on onnistuneet niin kivuttomasti..
Kokeilin eri wheel decoder-asetuksia, ja näillä se lähtee käyntiin todella hyvin, ja toimii ajossa hienosti, mutta puolat kuumenee:
http://i1363.photobucket.com/albums/r71 ... fe5ae1.jpg
Näillä se lähtee vaikeasti käyntiin ja käy tosi satunnaisilla sylintereillä yskien:
http://i1363.photobucket.com/albums/r71 ... 1e310b.jpg
http://i1363.photobucket.com/albums/r71 ... fa6b20.jpg
Pitäskö sen jommalla kummalla noista kumminkin toimia? toinen on MSefistä, toinen itse kokeiltu. voiko olla että syttyjärjestys on poskellaan? Syttylähdöt on laitettu järjestyksessä syttyjärjestyksen mukaan.
En vaan oo ennen törmänny asetuksiin joissa wheel decoderissa tarvitaan kaksi kierrosta, onko siinä muiden mielestä mitään outoa?
Trigger angle on 40 astetta, tarkistettu ajoituslampulla 5 asteen sisään, ja tosiaan ajossa toimii tosi hienosti, vetää niin perkeleesti 1.5 bar ahdoilla, mutta puolien lämpeneminen ois kiva saada pois, niitä kumminkin tuppaa särkymään sit aina jossain tärkeässä finaalilähdössä.. Toimii vielä 1ms dwellilläkin.
Auto ois muuten loistava, vieläku tän epäkohdan sais kitkettyä pois siitä
Tuli mieleen että oisko tämä ongelma nyt sit kumminkin noissa wheel decoder-asetuksissa, lueskelin vinkkejä MSefin megamanualista, ja on ilmeisesti sit tämmösessä kokoonpanossa hyvinkin tarkkaa että hammasluvut ja trigger anglet on just niinku pitää.. Tähänastiset projektit on ollu vissiin sen verran perinteisempiä, että on onnistuneet niin kivuttomasti..
Kokeilin eri wheel decoder-asetuksia, ja näillä se lähtee käyntiin todella hyvin, ja toimii ajossa hienosti, mutta puolat kuumenee:
http://i1363.photobucket.com/albums/r71 ... fe5ae1.jpg
Näillä se lähtee vaikeasti käyntiin ja käy tosi satunnaisilla sylintereillä yskien:
http://i1363.photobucket.com/albums/r71 ... 1e310b.jpg
http://i1363.photobucket.com/albums/r71 ... fa6b20.jpg
Pitäskö sen jommalla kummalla noista kumminkin toimia? toinen on MSefistä, toinen itse kokeiltu. voiko olla että syttyjärjestys on poskellaan? Syttylähdöt on laitettu järjestyksessä syttyjärjestyksen mukaan.
En vaan oo ennen törmänny asetuksiin joissa wheel decoderissa tarvitaan kaksi kierrosta, onko siinä muiden mielestä mitään outoa?
Trigger angle on 40 astetta, tarkistettu ajoituslampulla 5 asteen sisään, ja tosiaan ajossa toimii tosi hienosti, vetää niin perkeleesti 1.5 bar ahdoilla, mutta puolien lämpeneminen ois kiva saada pois, niitä kumminkin tuppaa särkymään sit aina jossain tärkeässä finaalilähdössä.. Toimii vielä 1ms dwellilläkin.
Auto ois muuten loistava, vieläku tän epäkohdan sais kitkettyä pois siitä

Re: Ms1 v2.2 5-syl wasted COP polttaa puolia
Noista pistää eniten silmään trikker pos e 59, koska 60-2 pyörässä moista hammasta ei ole ni ei sitä voi myöskään käyttää. muuta kaikkia hampaita 1 pienemmäksi ja lisää trikkeranglea 6astetta
Re: Ms1 v2.2 5-syl wasted COP polttaa puolia
Ei ratkee ei.. Nyt kokeilin muuttaa kaikkien wheel decoder-versioiden arvot niin ettei tyhjille hampaille osu mikään, triggeröinti on tarkistettu lampulla moneen kertaan. Kokeilin vielä 2nd triggerilläkin mutta ainoa millä se näistä toimii on just tuo wheel decoder-asetus missä on kaksi koneen kierrosta wheel decoder-asetuksina..
Seuraavaks varmaan pitää rueta tarkisteleen että onko piuhat oikeessa syttyjärjestyksessä, kun se kerta muilla asetuksilla käy satunnaisilla pytyillä, tai toisilla asetuksilla pelistä puuttuu vähintään kaksi..
Seuraavaks varmaan pitää rueta tarkisteleen että onko piuhat oikeessa syttyjärjestyksessä, kun se kerta muilla asetuksilla käy satunnaisilla pytyillä, tai toisilla asetuksilla pelistä puuttuu vähintään kaksi..
Re: Ms1 v2.2 5-syl wasted COP polttaa puolia
Lisää outouksia: Tehtiin kampparin limppuun ajoitusmerkit joka sylinterin ykk:n kohdalle ja viereen selkeästi että mikä sylinteri on kyseessä, tarkoituksena katsoa ajoituslampulla että onko syttyjärjestys sinne päinkään. Kävi kumminkin niin että jos lampun tunnistinjohdon laittoi esim sylinterin 2 johtoihin, niin lampun mukaan se kipinöi jokaisen sylinterin ykk:ssa
Ja tähän ei vaikuttanut wheel decoder:ssa eri asetuksetkaan. Sen verran vaikutti asetuksen muuttaminen siitä että hammasluku on käytetty kahdesti, siihen että hammasluku on käytetty vain kerran, että toimivilla asetuksilla se toimii 1ms dwellillä ja ajoituslamppu vilkkuu ok, kun taas jos hammasluvun muuttaa "normaalimmaksi" niin dwelliä piti lisätä että ajoituslamppu vilkkuisi ja auto käy millä sattuu sylintereillä..
Joka puolahan rätkäisee ilmeisesti kahdesti joka kierroksella kun on hukkakipinä-versio, mutta tämä ei silti ihan normaalia ole että joka puola joka sylinterin ykk:ssa säkenöi?
Joko on niin selkeä oire että jollain ois visio missä olen mennyt vikaan?

Joka puolahan rätkäisee ilmeisesti kahdesti joka kierroksella kun on hukkakipinä-versio, mutta tämä ei silti ihan normaalia ole että joka puola joka sylinterin ykk:ssa säkenöi?
Joko on niin selkeä oire että jollain ois visio missä olen mennyt vikaan?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Ms1 v2.2 5-syl wasted COP polttaa puolia
Voisko puolien ohjaus trankut olla siten oikosessa jäähdytyslevyyn jotta puolan ohjaus virta kulkis sieltä kautta?
Minkälainen on sun trankkujen asennus/kytkentä?
Onko mitenkään mahdollista kyseinen ongelma?
Minkälainen on sun trankkujen asennus/kytkentä?
Onko mitenkään mahdollista kyseinen ongelma?
Re: Ms1 v2.2 5-syl wasted COP polttaa puolia
Tuota samaa rupesin miettimään itsekkin, saan tänään boksin käsiini niin pitää vilkasta. Trankut ja vastukset on vero-levyssä kiinni ja koitin hyvin tehdä, mutta aina on virheen vaara kun ihminen tekemässä
Trankut on noita 2N4033 vastaavia, tai pitäis ainakin olla.
Trankkujen kytkis:
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Up_V22.JPG
Kaikki syttyyn ja pyörimis-anturointiin liittyvät johdot kulkevat erillisen db15 liittimen kautta.

Trankut on noita 2N4033 vastaavia, tai pitäis ainakin olla.
Trankkujen kytkis:
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Up_V22.JPG
Kaikki syttyyn ja pyörimis-anturointiin liittyvät johdot kulkevat erillisen db15 liittimen kautta.
Re: Ms1 v2.2 5-syl wasted COP polttaa puolia. RATKAISTU
Homma selvä! Ihan pikkusen meinas koitellakin..
Elikkäs: Sytytysjärjestys oli väärä, siksi toimi wheel decoder arvoilla joissa kaikki hampaat käytettiin kahteen kertaan. Tämä vaan sai aikaan sen että dwell oli ihan poskellaan, koneen toimiessa hyvin jopa niin alhaisiin dwell-arvoihin kuin 0,5 ms ennenkuin vaikutti käyntiin, kumminkin puolien kuumentuessa sen verran että särkyivät. Sitten taas kun kokeilin "järkevämpiä" wheel decoder arvoja niin moottori potki vastaan ja kävi satunnaisilla sylintereillä.
Etsin netistä moneen kertaan volvon b5234t moottorin syttyjärjestyksen ja tein alun alkaen asennuksen sen mukaisesti, mutta järjestys osoittautui vääräksi vasta kun kaveri teki kampiakselin limppuun joka sylinterin kohdalle ykk:n merkit lisä-diagnooseja varten. Onneksi osui silmään ku johtojen ja syttylähtöjen järjestystä tarkastelin että limpussahan oli numerot perkele "väärässä" järjestyksessä
Netistä löytämäni sytytysjärjestys oli 1-2-4-5-3, kun se taas todellisuudessa näyttäskin olevan 1-5-2-3-4. Alunperinhän tämä moottori on virranjakajalla mutta ei sekään tämmöistä eroa selitä
Kiitokset kaikille osallistuneille!
Elikkäs: Sytytysjärjestys oli väärä, siksi toimi wheel decoder arvoilla joissa kaikki hampaat käytettiin kahteen kertaan. Tämä vaan sai aikaan sen että dwell oli ihan poskellaan, koneen toimiessa hyvin jopa niin alhaisiin dwell-arvoihin kuin 0,5 ms ennenkuin vaikutti käyntiin, kumminkin puolien kuumentuessa sen verran että särkyivät. Sitten taas kun kokeilin "järkevämpiä" wheel decoder arvoja niin moottori potki vastaan ja kävi satunnaisilla sylintereillä.
Etsin netistä moneen kertaan volvon b5234t moottorin syttyjärjestyksen ja tein alun alkaen asennuksen sen mukaisesti, mutta järjestys osoittautui vääräksi vasta kun kaveri teki kampiakselin limppuun joka sylinterin kohdalle ykk:n merkit lisä-diagnooseja varten. Onneksi osui silmään ku johtojen ja syttylähtöjen järjestystä tarkastelin että limpussahan oli numerot perkele "väärässä" järjestyksessä


Kiitokset kaikille osallistuneille!