Autona tosiaan takaveto coupe carina,tekniikkana malesiasta uitettu 4a-gze (1,6l,16v twincam,alunperin remmiahtimella mm. puristukset 8.0 ja muutenkin kestävempi kuin normi gt:n kone) ja ahistusta hoitelee nyt garret:tin to3 ja iso cooleri viilentää ilmaa...
Ruiskua ohjaamaan megasquirt,toistaiseksi pelkkä bensapuoli mutta extra-koodia ja suorasytkää sit tulevaisuudessa kuhan nyt ensin oppii tästä "perus"versiostakin jotain

Auto on ollut miulla jo kolme vuotta rojektina,viime keväänä tuli vihdoinkin hommattua moottori ja sitä on kasailtu uusiksi ja haalittu sopivia osia jotta etuvetotekniikka passaa takavetoiseen (ja on muuten paljon sitä sälää mitä on tarvinnut)
Viime syksynä tuttu väkästeli boxin ja pikkuhiljaa mitä töiltä on kerennyt tekemään on auto valmistunut,tänään se sitten vihdoin viimein lähti megan voimalla käyntiin

Pakko taas kerran kehua tuota megaa kuinka simppeli se on saada ekan kerran käyntiin kunhan vaan kaikki palikat on oikeita ja tekee kaikki ajatuksella...
Tänään ajattelin että jokohan kaikki olisi sitä vaille valmista että käyntiin tohtisi kokeilla,avaimesta kääntö ja sehän tärähti heti tulille!
Eli nyt sitten aletaan perehtymään säätelyyn...
Moottorin kokoonpano pääpiirteissään:
-perusmoottori 4a-g(z)e,luurankolohko,8.0 puristukset,takomännät
-kytkin ja vauhtipyörä etuveto gt corollasta (budjettiratkaisu,katsotaan kauanko pärjää

-kansi ja nokat vakiot
-imusarja takaveto gt corollasta,suuttimet 250cc (vaihtuu isompiin),bensabumppu turbo audista
-pakosarja omaväkästys,putkisto 2,5" kahdella vaimentajalla
-garret to3 + ISO cooleri
-megasquirt ohjaa polttoainepuolen
-4k-u moottorin kärjetön jakaja modifioitu alkuperäisen tilalle (orkkis ruiskun boxi ohjaa myös orkkissytkän joten se hylättiin)
megan antureina:
-toyotan oma TPS
-vedenlämpö toyotan oma ruiskun anturi (näyttää hyvin lähelle oikein ilman muutoksia)
-imuilman lämpö pösön avoin malli
-lambdana kapeakaista lämmitettävä
Sitten heti pikku onkelmiin mitä ilmeni ekana päivänä:
-Kierrosluku näyttää megatunessa väärin esim. tyhjäkäynti n.1000rpm -> megassa n.1500rpm ja 3000rpm -> megassa n.3500rpm
Voiko jengakello sotkea kun tulee samasta nastasta?
-Bensapumppu pyörähtää kun pistää virrat päälle ja auto lähtee käyntiin mut sammuu koska pumppu ei pyöri enää?!? Suoralla virralla toimii...
-Boxi pimenee startatessa n. 9 kertaa kymmenestä,suoralla virralla tämäkin toimii eli virrat pumpulle ja boxille tulee virtalukon kautta jotta nekin sammuisivat kun auton sammuttaa,putoaako jännite liikaa startatessa vai mikähän voisi olla?
Nyt väliaikaisesti katkaisijilla suoraan akulta ja hyvin siis toimii mutta kuka piru sen katkaisijan muistaa aina sammuttaa

Jatkan täällä kun saan auton kadulle ja pääsee kunnolla säätämään!
Penkkiinkin sitten kevväämmällä

Rojektikuvia löytyy täältä:
klik