Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Moderator: Masi_K
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Juu pitää laittaa 330-390 ohmiset sinne noiden 100 ohmisten tilalle niin kestää puola sit varmemmin.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Nyt on 360ohm vastukset ja hyvin tuntuis pelittävän. 

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Mul on 470 ohmiset viiteen volttiin sytkälähdöissä. Kerkesin jo polttaa yhden puolan kun oli spark inverted:YES. Aikaa kulu toho savuamiseen noin 2min
Senjälkeen on toiminut kipinänpuolesta tod hyvin. Finjectorilta hain sytytysjohtoliittimet ja metrikaupalla johtoa. Helpot oli tehdä itsekkin.
E: Too much information

E: Too much information

Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Toimiiko tolla kytkennällä?
Siis olettaen, että toi vb921:lle menevä "johto 1" kytketään puolaan. Niin ja tietysti toi spark b tosta R28:sta.

Kyseessä ms1 v.2.2
Pikaista vastausta odottaisin. Mieluusti perusteltuna..
Siis olettaen, että toi vb921:lle menevä "johto 1" kytketään puolaan. Niin ja tietysti toi spark b tosta R28:sta.
Kyseessä ms1 v.2.2
Pikaista vastausta odottaisin. Mieluusti perusteltuna..

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Luin koko keskustelun neljästi läpi ja jäi edelleen muutama asia epämääräiseksi. Kyseessä MS2 V3.57.
Nyt lankulla vedetty suoraan johdot prossun pinneiltä U8 ja U7 lähtöihin Spare 3 ja 4. Minkä kokoisilla etuvastuksilla kyseistä puolaa kannattaisi kokeilla? Muutama sivu takaperin oli spekuloitu myös täten tehtävän kytkennän prossun suojauksesta.
V3.57 Tarjoaa myös ilmeisesti ledilähdöt Led 14 ja 16 valmiilla kiloisilla ylösvedoilla Padeihin 1 ja 3 ainakin jos tulkitsin tätä: http://www.megamanual.com/357/V357_schenmatics7.gif oikein. Ilmeisesti nämä liitännät olisivat "turvallisemmat" käyttää kuin ohjaus suoraan prossun pinneiltä. Mutta nuo kiloset ylösvedot ovat selvästi yleisen mielipiteen mukaan liian suuret, ja hankalat vaihtaa tälle SMD-levylle.
Lopputuloksena: Kumpi tapa on käytännössä helpompi ja turvallisempi tapa toteuttaa puolan ohjaus:
*Etuvastuksella prossun pinneiltä vai
*Padeista (vaihtaen/vaihtamatta ylösvetovastuksia?)?
Nyt lankulla vedetty suoraan johdot prossun pinneiltä U8 ja U7 lähtöihin Spare 3 ja 4. Minkä kokoisilla etuvastuksilla kyseistä puolaa kannattaisi kokeilla? Muutama sivu takaperin oli spekuloitu myös täten tehtävän kytkennän prossun suojauksesta.
V3.57 Tarjoaa myös ilmeisesti ledilähdöt Led 14 ja 16 valmiilla kiloisilla ylösvedoilla Padeihin 1 ja 3 ainakin jos tulkitsin tätä: http://www.megamanual.com/357/V357_schenmatics7.gif oikein. Ilmeisesti nämä liitännät olisivat "turvallisemmat" käyttää kuin ohjaus suoraan prossun pinneiltä. Mutta nuo kiloset ylösvedot ovat selvästi yleisen mielipiteen mukaan liian suuret, ja hankalat vaihtaa tälle SMD-levylle.
Lopputuloksena: Kumpi tapa on käytännössä helpompi ja turvallisempi tapa toteuttaa puolan ohjaus:
*Etuvastuksella prossun pinneiltä vai
*Padeista (vaihtaen/vaihtamatta ylösvetovastuksia?)?
Re:
MS3 V3.0 ja kahdet sytkäkivet sisällä, pitäs saaha tämä samane puola pelaamaan. Joten onko tämä yllä oleva ratkaisu toimiva vai onko tämä http://www.msextra.com/doc/general/spar ... html#logic parempi vaihtoehto?Obi-Lan wrote:Mulla on vähän samanlainen case ton oman purkin kanssa kun päätekivet on lyöty sinne jo valmiiksi. Pienen selvittelyn perusteella homma ilmeisesti onnistuu niin, että laitetaan toiset ylösvetovastukset vielä transistorien väliin ja käännetään sytkän asetus päinvastoin (inverted -> normaali jos oikein käsitin). En anna takuita kun en ole itse kokeillut vieläEkaa kertaa elämässä värkkään megan kans ja tämmönen hukkakipinäpuola on hankittuna. Kipinää ei näy mailla halameilla. Kertokaahana ny mistä lähetään vikaa purkamaan. Loovana tuommonen perus B&G v2.2 josa on 2 sytkäkiveä 1kohm ylösvedoilla.
Re: Re:
Minä teen ainakin juuri tuolla http://www.msextra.com/doc/general/spar ... html#logic tavalla. Samainen puola löytyy ja v3.0 ms2. Mitään sytkäkiviä ei tähän tarvita koska puolaa ohjataan logiikkatasoilla ja ohjaus lienee siellä sisäisesti feteillä eli virtaa ei kulje nimeksikään.vmm wrote:MS3 V3.0 ja kahdet sytkäkivet sisällä, pitäs saaha tämä samane puola pelaamaan. Joten onko tämä yllä oleva ratkaisu toimiva vai onko tämä http://www.msextra.com/doc/general/spar ... html#logic parempi vaihtoehto?Obi-Lan wrote:Mulla on vähän samanlainen case ton oman purkin kanssa kun päätekivet on lyöty sinne jo valmiiksi. Pienen selvittelyn perusteella homma ilmeisesti onnistuu niin, että laitetaan toiset ylösvetovastukset vielä transistorien väliin ja käännetään sytkän asetus päinvastoin (inverted -> normaali jos oikein käsitin). En anna takuita kun en ole itse kokeillut vieläEkaa kertaa elämässä värkkään megan kans ja tämmönen hukkakipinäpuola on hankittuna. Kipinää ei näy mailla halameilla. Kertokaahana ny mistä lähetään vikaa purkamaan. Loovana tuommonen perus B&G v2.2 josa on 2 sytkäkiveä 1kohm ylösvedoilla.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Mistähän lähteä etsimään vikaa.
Ledit palavat koko ajan, mutta kirkastuvat vilkkuen auton käydessä / startatessa. Eli logiikka toimii, mutta miksi ledit mahtavat palaa vaikka kierroslukutietoa ei tule.
MS2 V3.57, jossa 1kOhm ylösvedot vaihdettu 390 Ohmisiin (yleismittarin mukaan 303, mutta vastuksessa lukee 390). Laudan alta vastaavasti johdot Padeista Spare Outputteihin. Triggeröinti 12-1 pyörällä ja Honeywellin Hall. Asetuksissa Spark Output: Going Low, Ignition input capture: Falling Edge, Spark mode: Toothed wheel
Auto siis käynyt näillä eväin kuitenkin, mutta nyt kun kurkkasin purkin sisään pisti silmään moinen ominaisuus.
Ledit palavat koko ajan, mutta kirkastuvat vilkkuen auton käydessä / startatessa. Eli logiikka toimii, mutta miksi ledit mahtavat palaa vaikka kierroslukutietoa ei tule.
MS2 V3.57, jossa 1kOhm ylösvedot vaihdettu 390 Ohmisiin (yleismittarin mukaan 303, mutta vastuksessa lukee 390). Laudan alta vastaavasti johdot Padeista Spare Outputteihin. Triggeröinti 12-1 pyörällä ja Honeywellin Hall. Asetuksissa Spark Output: Going Low, Ignition input capture: Falling Edge, Spark mode: Toothed wheel
Auto siis käynyt näillä eväin kuitenkin, mutta nyt kun kurkkasin purkin sisään pisti silmään moinen ominaisuus.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Itsellä lähes saman tyylinen probleema kun ylempämä.
V.2.2 modattuna 740ohmin vastuksilla ohjaus suoraan ledeiltä.
Virrat kun laittaa päälle niin spark A ja spark B ledit palaa samaan aikaan ja puola antaa kaikille tulpille yhden kipinän. Konetta kun pyörittä niin ledit vilkkuu saman aikaisesti, mutta kipinää ei puolalta tule.
En ole yhtään varma onko megan asetukset oikein kun ekaa kertaa järjestelmää tässä käyttelen. Spark out inverted : NO jolla puola ainakaan ei lämpeä jne..
V.2.2 modattuna 740ohmin vastuksilla ohjaus suoraan ledeiltä.
Virrat kun laittaa päälle niin spark A ja spark B ledit palaa samaan aikaan ja puola antaa kaikille tulpille yhden kipinän. Konetta kun pyörittä niin ledit vilkkuu saman aikaisesti, mutta kipinää ei puolalta tule.
En ole yhtään varma onko megan asetukset oikein kun ekaa kertaa järjestelmää tässä käyttelen. Spark out inverted : NO jolla puola ainakaan ei lämpeä jne..
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Omassa sovelluksessa tuo ei tunnu olevan vika, vaan ominaisuus. Kyllähän se kiinnostaisi tietää miksi ledit palavat himmeästi. Puolalle tulee spark A ja B pinneihin 0,05 V kun virrat päällä.
Toimii tuollaisenaan aivan hyvin, on kestänyt jo penkkireissun ja muutaman sata kilometriä ajoa. Sinun ongelmaasi kokoeilisin aikaisempien viestien perusteella pienempiä ylösvetovastuksia.
Toimii tuollaisenaan aivan hyvin, on kestänyt jo penkkireissun ja muutaman sata kilometriä ajoa. Sinun ongelmaasi kokoeilisin aikaisempien viestien perusteella pienempiä ylösvetovastuksia.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
No löytyshän mul sitten ihan kytkentä vikaakin... No vaihdoin kuitenkin ne 330 ohmin vastukset sinne ja löin puolalle 12v niin molemmat ledit alkoi palaa (mega ei ollut edes päällä.). No mittasin puolalta spark A ja spark B niin molemmista tulee 10v ulos? Oletan puolan siis olevan paskana... En ymmärrä muuten miksi se antaisi sieltä virtaa ulospäin..
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Terve vaan! Olen laittelemassa vastaavaa puolaa itsekkin kiinni, mutta pakko kysäistä näin varmistukseksi. Tuossa puolassa kun on nastat spark A ja spark B, niin laitanko molemmille omalta lediltä tuon ylösvetovastuksen ja siitä syötön omalle nastalle, eli vaikka D17 -> spark A, ja D18 -> spark B, vai otanko vain sen D17 kautta ja jaan molemmille nastoille?
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Kummallekki omansa eli kaksi lediä valjastat.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Kiitos! Tuli vastaus mukavan ripeästi 

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
laitetaas tänne tämmöinen tyhmä kysymys johtuen tuosta ylösvedosta kyseiseen puolaan. lautana ms2v3.57 johon en kehtais ainakaan itse ruveta tinailemaan sisälle.
tämmöinen ylösveto onko toimiva?
http://www.megamanual.com/ms2/Bosch_124ew.gif
tämmöinen ylösveto onko toimiva?
http://www.megamanual.com/ms2/Bosch_124ew.gif
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
http://www.msextra.com/doc/general/sparkout-v357.html
Niinno, kahden johdon juotto valmiista nastoista toiseen.
Niinno, kahden johdon juotto valmiista nastoista toiseen.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Masi_K wrote:http://www.msextra.com/doc/general/sparkout-v357.html
Niinno, kahden johdon juotto valmiista nastoista toiseen.
eli jos ymmärsin nyt oikein niin pad1 ja pad3 niin voisi ohjata suoraan kyseistä puolaa?
hieman huonosti tietoa kyseisestä laudasta löytyy tai en sitä osaa etsiä.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Ymmärsit juuri oikein. Eli juotat hyppylangat pad 1 - IGN ja pad 2 - SPR2 väliin. Tällöin spark A on riviliittimen IGN pinnissä ja spark B on riviliittimen SPR2 pinnissä.
E: Typo
E: Typo
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Nyt kun asiasta en varmuutta ole saanut, niin toimiiko tämän puolan ohjaus 5 vai 12 voltilla? http://www.extraefi.co.uk/Drawings/PDF_ ... ilPack.pdf
Tuossa sanotaan että 5V, mutta taas tuossa seuraavassa linkissä on sanottu lopussa että toimii 12V.
http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... nk#p363298
Kun onkelmanahan on että 4k7 ylösvedoilla 5 voltista, ei puolassa tapahdu mitään output test modella. En nyt sitten tiiä että onko puola paska vai eikö se vaan ohjaudu.
Tuossa sanotaan että 5V, mutta taas tuossa seuraavassa linkissä on sanottu lopussa että toimii 12V.
http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... nk#p363298
Kun onkelmanahan on että 4k7 ylösvedoilla 5 voltista, ei puolassa tapahdu mitään output test modella. En nyt sitten tiiä että onko puola paska vai eikö se vaan ohjaudu.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Mittaa puolan ohmit vaikka 1 ja 4 pinni. Jos 380 ohmin luokkaa niin ei ohjaudu 5 v ja tarttee ylösvedoksi paljon pienemmän vastuksen, luokkaa 300 ohmia.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Semmonen 390 ohmiaha sieltä puolalta löyty, elikkä http://www.msextra.com/forums/download/ ... p?id=29208 tuolla ohjeella pitäs sitten ruveta kokeilemaan. Mistäs tuosta v3.0 levyltä sais 12 volttia otettua?
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Regulaattorin jalasta, tai vaikka sen diodin jalasta mikä poistetaan ja tilalle laitetaan hyppylanka kun tehdään PWM tyhjäkäynti modi. Tai sitten tietty syöttöpinnistä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Eipä tullu kipunaa tuollakaa kytkennällä, mikä lie. Pystyykö tuota puolan toimivuutta testaamaan jollain jipolla tai mittaamalla? Sytytyslähöt vissii ok kun kääntää sytytyksen going high niin pinneille tulee se 12v.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 157
- Joined: Sun May 10, 2009 19:34
- Location: Mäntsälä / Sälinkää
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Eikös tota puolaa ohjattu 5V:llä eikä 12V:lla?
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 2
- Joined: Sat Nov 16, 2013 17:30
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Mikähän järjettömyys iski kyseiselle puolalle antaa kipinää vaikkei tulppia maadottaisikaan?? logiakun katseli niin ei mitään ihmeellistä
megana on 1 v2.2 029y4 koodina

megana on 1 v2.2 029y4 koodina
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Ongelmia kys puolaohjauksen kera. Jimstimillä syötettäessä 60-2 signaalia v2.2 levylle jossa vr muunnin lm1815 piirillä oletus kylkiäiskilkkeillä tehtynä antaa kipinän hienosti.
Skooppasin 460ohmisilla vastuksilla toteutettua sytkäohjausta puolan ollessa kiinni ja se näytti tältä. Ongelma on vaan siinä että sama osat autossa kytkettynä, sytkälähtöledit kyllä vilkkuu mutta kipinää ei ole. Huomenna skooppaan sytkälähtöjä startatessa. Ym kuvassa motorin pyörintänopeus on sama 170 rpm mitä tunerstudio kertoi startatessa. Puolan ensiöpuolen resistanssi on 1 kohm. Jääkö toi n 3.5 voltin ohjausjännite liian alhaiseksi ? Jännite ja maadoitus puolalla on ok, myös starttauksen aikana.
PS: Kuvassa keltainen on sytkälähtö B.
Skooppasin 460ohmisilla vastuksilla toteutettua sytkäohjausta puolan ollessa kiinni ja se näytti tältä. Ongelma on vaan siinä että sama osat autossa kytkettynä, sytkälähtöledit kyllä vilkkuu mutta kipinää ei ole. Huomenna skooppaan sytkälähtöjä startatessa. Ym kuvassa motorin pyörintänopeus on sama 170 rpm mitä tunerstudio kertoi startatessa. Puolan ensiöpuolen resistanssi on 1 kohm. Jääkö toi n 3.5 voltin ohjausjännite liian alhaiseksi ? Jännite ja maadoitus puolalla on ok, myös starttauksen aikana.
PS: Kuvassa keltainen on sytkälähtö B.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Ei riitä tuo volttimäärä ohjaamaan. Kyllä se lähemmäs viittä pitäis saada.
Kokeiles pienempää ylösvetoa.
Kokeiles pienempää ylösvetoa.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Pistämpä kolvin kuumaksi. Toki ilman moduulin tuomaa kuormaa, jännite on ylhäällä ollessaan tasan 5 volttia. Koitan ym mainittuja 330r.JaniM wrote:Ei riitä tuo volttimäärä ohjaamaan. Kyllä se lähemmäs viittä pitäis saada.
Kokeiles pienempää ylösvetoa.
Joo o. 330ohm nosti jännitteen 3.78V iin. Oudon alhaiseksi jääpi ?
E:Tuskin vaikuttaa että tämä vag puola on palanut? Ensiöpuoli on kuitenkin ohjearvoissaan.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Sitten 12v ylösveto ja isompaa vastusta takas. Laskemalla tuotakin taitaa saada kohdilleen ettei toimintasavu karkaa.
Oudon alas kyllä jää ohjausjännite.
Tuossa on ollut puolia suoraan trankuilla ohjattuna ilman ledejä, niin 1K/500R ja 12v, niin ohjausjännite sit lähempänä 5v.
Ja 330R riittänyt jo 5V ylösvetoon.
Oudon alas kyllä jää ohjausjännite.
Tuossa on ollut puolia suoraan trankuilla ohjattuna ilman ledejä, niin 1K/500R ja 12v, niin ohjausjännite sit lähempänä 5v.
Ja 330R riittänyt jo 5V ylösvetoon.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Sentakia olinkin ihan ihmeissäni koska olen itekki ajanu tuhansia kilsoja tälläsellä kombinaatiolla ja ihan perus 5V ylösvedolla 

Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII