Tunerstudio/LC-1

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Tunerstudio/LC-1

Post by MrFairlane »

Missähän mahtaa olla vika, kun Tunerstudiossa ja Megalogviewerissä näyttävät Lambda- ja AFR-arvot liian rikasta verrattuna oikeaan dynossa todettuun lukuun.
Megalogviewerin O2 näyttäisi pitävän suht hyvin paikkaansa.

Ei nyt oikein järki leikkaa. :?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Tunerstudio/LC-1

Post by teg »

Valittu väärä skaala AFR näyttämälle?
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Tunerstudio/LC-1

Post by MrFairlane »

Ei tuolta valikoista sellaista löydykkään millä arvot saisi oikeaksi ja tuo Megalogviewerin O2 arvo vastaa sattumoisin suunnilleen oikeaa Lambda-arvoa, vaikka näyttämä on pitäisi olla volteissa, eli joko LC-1:ssä on taulukko päin helvettiä tai anturi on paskana.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Tunerstudio/LC-1

Post by kamski »

MrFairlane wrote:Missähän mahtaa olla vika, kun Tunerstudiossa ja Megalogviewerissä näyttävät Lambda- ja AFR-arvot liian rikasta verrattuna oikeaan dynossa todettuun lukuun.
Megalogviewerin O2 näyttäisi pitävän suht hyvin paikkaansa.

Ei nyt oikein järki leikkaa. :?
Onko dynossa sitten oikeat arvot :D
Laita Tunerstudion LC-1 sitten tietenkin kalibrointi voisi olla paikalla.
Viimeksi kävin dynossa. Anturien heitto oli 0,5 AFR luokka.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Tunerstudio/LC-1

Post by MrFairlane »

Tunerstudiossa LC-1 täppä paikoillaan ja kalibroitu, mutta Lambda heittää 0.2 liian riikkaalle.

Toisaalta eipä ole lambda näyttänyt ikinä oikein tuon purkin kanssa, joten pitäisi varmaan tarkastaa O2-piiristä vastusarvot. Tai sitten on anturi paskana.
janne
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Mon Sep 19, 2011 20:09

Re: Tunerstudio/LC-1

Post by janne »

Katoppas sen sun lc-1 kalibrointi.
Sitähän saa muutettua tietokoneella.
Olisko ollu lc-1 0v=9 ja 5v=22.5. lc-1 manuaalistä löytyy.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Tunerstudio/LC-1

Post by MrFairlane »

Jenkkivoorumilta luin jotain hämärää, että vaihtaisi molemmista tuohon Innovate 10-20AFR-asetukseen, niin toimisi paremmin.

Purkki on nyt vaihdettu toiseen ja asetuksia rukattu. Keväällä näkee dynossa, että toimiiko.

Ei ole kukaan rakentanut vielä simulaattoria lambda-anturille, missä purkkiin ajetaan kaasua tietyn verran ja sitten verrataan mittareita?
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Tunerstudio/LC-1

Post by Benkku »

Mittari kalibrointiin kannattaa ennemmin käyttää jännitereferenssiä mikäli analogialähtöön ei pysty asettamaan ulostulojännitettä manuaalisesti - sikäli mikäli analogia tiedolla siis pelataan. Asetuksista tsekkaa asetetulta jännite-alueelta sopivat pisteet jne.

Muutamaa eriseosteista kalibrointikaasuseosta lambda-anturin ja laajakaista-ohjaimen tsekkaamiseen on markkinoilla, ovat vaan melko hintavia.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Tunerstudio/LC-1

Post by MrFairlane »

Siis syöttää megalle lambdalähtöön jännitettä 0-5V ja ihmettelee sitten, että näyttääkö oikein?
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Tunerstudio/LC-1

Post by MrFairlane »

Nyt tuntuu näyttävän jotakin. Tosin vähän ihmetyttää että mitä.

LC-1:stä on päällä 10-20afr/1-5v ja TS:stä sama. Muistaakseni LCD-1:stä on täkätty päälle myös E85.
Tunerstudio tuntuu tähtäävän nyt siihen 14.7 vaikka E85 AFR on jotain ihan muuta(ei tosin osu edes tuohon 10-20:een).

Olisi paljon helpompaa jos noi target taulukotkin saisi Lambda-arvona ja tuon AFR-arvot saisi unohtaa historian havinaan.

Eli jos nyt oikein ymmärrän niin, LC-1 laskee nyt 2.5v-arvon AFR 7.XX eli E85:n lambda 1. Tunerstudio ei tiedä tätä ja lukee tuon 2.5v ja näyttää mittarissa AFR 14.7. Tämähän ei haittaa jos käyttää Lambda-mittaria, mutta nuo target-taulukot on väärällä näyttämällä, mikä sekään ei haittaa, mutta pitää vain tietää asia.

Olenko edes hajulla asiasta?

Purkki on MS-1.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Tunerstudio/LC-1

Post by Masi_K »

14.7 on aina 14.7 mittarissa, ajat sä viinalla tai bensalla. Se ei muutu siitä mihinkään. Vain se muttuu että millä polttoainemäärällä tuohon päästään. 14.7 on vielä laskennallinen arvo lambda-arvosta. Eli jos ajoit ennen bensalla ja stoikiometrisellä seoksella eli 14.7, niin jotta e85 llä pääset samaan polttoaine - ilma suhteeseen, sun on pitänyt lisätä ruiskutusta sen nyrkkisääntö 40% suoraan ja yleensä vielä enemmän. Vain se ero että paljon polttoainetta pitää lisää suhteessa ilmaan on se ero mikä näkyy eri stoikiometrisenä suhteena vrt eri polttoaineet.

Tietenkin jos haluat että näät mittareista ja TS stä viinan tai metskun oman stoikiolukeman, sun pitää skaalata kaikista näyttämät uudelleen.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Tunerstudio/LC-1

Post by Benkku »

Masi_K wrote:14.7 on aina 14.7 mittarissa, ajat sä viinalla tai bensalla.
Korjataan hieman - tuolla lauseella tarkoitetaan, että lambda-anturilla stokiometrisen seossuhteen jännite on sama riippumatta poltto-aineesta. Stokiometrinen seossuhde toki muuttuu polttoaineen myötä.

Bensiinille ja etanoliseoksille itse käytän alla-olevia.

Fuel Stoich Power Economy Max econ
------AFR---AFR---AFR------AFR
------(1.0)--(0.85)-(1.05)---(1.125)

95E0 14,69 12,49 15,42 16,53
95E10 14,12 12,00 14,83 15,89
98E5 14,41 12,25 15,13 16,21
E85 9,85 8,37 10,34 11,08

E15 13,84 11,76 14,53 15,56
E20 13,55 11,52 14,23 15,24
E25 13,27 11,28 13,93 14,92
E30 12,98 11,03 13,63 14,60
E35 12,70 10,79 13,33 14,28
E40 12,41 10,55 13,03 13,96
E45 12,13 10,31 12,73 13,64
E50 11,84 10,06 12,43 13,32
E55 11,56 9,82 12,13 13,00
E60 11,27 9,58 11,83 12,68
E65 10,99 9,34 11,53 12,36
E70 10,70 9,10 11,24 12,04
E75 10,42 8,85 10,94 11,72
E80 10,13 8,61 10,64 11,40
E85 9,85 8,37 10,34 11,08
E90 9,56 8,13 10,04 10,76
E95 9,28 7,88 9,74 10,43
E100 8,99 7,64 9,44 10,11
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Tunerstudio/LC-1

Post by Masi_K »

Benkku wrote:
Masi_K wrote:14.7 on aina 14.7 mittarissa, ajat sä viinalla tai bensalla.
Korjataan hieman - tuolla lauseella tarkoitetaan, että lambda-anturilla stokiometrisen seossuhteen jännite on sama riippumatta poltto-aineesta. Stokiometrinen seossuhde toki muuttuu polttoaineen myötä.
Juu näin on. Mutta se on ihmisten helpompi ymmärtää kuin että aletaan heti puhumaan eri suhteista. Voihan laajakaistan seosmittarin näyttämän kalibroida E85 asteikolle jos niin haluaa. Tai vaan valita lambda - arvon.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Tunerstudio/LC-1

Post by MrFairlane »

Masi_K wrote:Voihan laajakaistan seosmittarin näyttämän kalibroida E85 asteikolle jos niin haluaa. Tai vaan valita lambda - arvon.
Käyttäisin mieluiten aina pelkkää lambda-arvoa, mutta esim. AFR-taulukkoa en ole saanut vielä näyttämään lambdaa.

Meni pari lähtöä liian rikkaaksi kun tähtäsin tuonne 8,5:een eikä 12,5:een viime kisassa, mutta seuraavassa tiedän jo paremmin.
Noissa race-vehkeissä on se huono puoli että ei pääse ajamaan testiajoa juuri yhtään ilman omaa rataa tai dynoa. Omakotitaloalueellakin tulee hyvin huomiota kun huudattaa muutamaa sataa heppaa ilman vaimentajia rajoittajaa ja transbrakea vasten. :shock:
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Tunerstudio/LC-1

Post by Masi_K »

Juu näin se on. 8 pyttyä kun kiekuu kovaa paikallaan, ni kyllä se raikaa :)
Itellä TEn näytössä on helppo valita mitä haluaa oletuksena näkyvän. Pitää vain nappia pohjassa sen näyttämän kohdalla minkä haluaa primääriksi niistä öö kolmesta. Luonnollisesti näytön skaalaukset jne pitää tehdä tietokoneen avustuksella. Mutta se on jo toinen tarina.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Post Reply