Tyhjäkäynnillä seos heilahtelee (ajon jälkeen)

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
mr clock
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Wed Dec 19, 2007 21:00

Tyhjäkäynnillä seos heilahtelee (ajon jälkeen)

Post by mr clock »

Mitäs sanotte, mikä on seoksen ja kierrosluvun heittelyyn syy ja mikä seuraus?

Ongelma toistuu lähes aina, jos pysähdyn kesken ajon lataamaan logit eculta, analysoin ne ja lataan tiedoston takaisin. Sen jälkeen tuntuu, ettei pääse matalilla kierroksilla lainkaan liikkeelle, vaan seos vetää laihalle ja pelit sammuu. Akun jännite putoaa liikaa? Latausvika? Ei vaikuttaisi olevan MAT-anturin heatsoak.

Ajon jälkeen kun laitteen jättää paikalleen käymään tyhjää niin seuraa kuvan mukaista aaltoilua:

https://lh3.googleusercontent.com/-CDEu ... eafr01.jpg
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Tyhjäkäynnillä seos heilahtelee (ajon jälkeen)

Post by Puuhastelija »

Näyttäis siltä että EGO correction on liian agressiivinen. Koita säätää sen toimintaa hitaammaksi.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Tyhjäkäynnillä seos heilahtelee (ajon jälkeen)

Post by ArttuH »

Melkein säätäisin ensimmäiseksi EGO correctionin kierrosrajaa niin, ettei se ole aktiivinen tyhjäkäynnillä. Nyt se on ilmeisesti juuri rajoilla niin, että korjaus napsahtaa pois päältä kun kierrokset vähän tippuu. Tuo ei ainakaan helpota tilanteen tutkimista.

Sitten näyttäisi vähän siltä, että suuttimien dead timen jännitekorjaus ei ole kohdillaan. Ainakin tuo seoksen laihemmalle meneminen osuu sen verran hyvin yksiin latausjännitteen notkahtamisen kanssa.
Arttu
GSX1100 -85
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Tyhjäkäynnillä seos heilahtelee (ajon jälkeen)

Post by Benkku »

VE-arvot tyhjäkäynnin tuntumassa jonkin verran metsässä, kun noin paljon pitää laihentaa. Lopulta kierrosluku notkahtaa, jolloin myös jännite notkahtaa ja alkaa humppaaminen.

Tarkastelisin aluksi VE-kartan arvoja pisteissä, joita ohjain tyhjäkäynnin tuntumassa käyttää, sekä lambda loopin asetuksia.

Aluksi on liian rikkaalla, sitten lambda looppi 'funtsaa ettei laihene' ja alkaa säätämään toiseen suuntaan ja lopuksi menee laihalle, lambdasäädön edelleen tiputtaessa seossuhdetta. Suutin ei juurikaan ohjaudu 'oikein' (riittävän lineaarisesti aukioloaika vs. suihkutusmäärä) - aukioloajan ollessa luokkaa 1,1-1,3 ms.
Linjapainetta hieman pienemmäksi, että saat säätöön enemmän resoluutiota. Req fuel arvoa ja VE-taulukon arvoja kannattaa tarkistaa/muuttaa suuremman resoluution mahdollistavaan suuntaan.

PW vs. AFR käyristä voisi päätellä, että tuotto putoaa aukioloajan kasvaessa eli olet suuttimen lineaarisen toiminnan ts. aukioloajan 'väärällä puolella'. Tyypillisesti tuotto suurenee aukioloaikaa suurennettaessa, sitten putoaa ja sen jälkeen lähtee suurenemaan suht. lineaarisesti, tuossa siis näyttäisi aukioloaika putoavan 'tuottokuoppaan'.

Lambdasäädön kierroslukurajaa myös hieman alemmaksi, jotta säätöluuppi varmasti pysyy toiminnassa.

mutta... spekulaatiota sillä 'täytöksen tiedot' eivät tuosta luotettavasti selviä, tarvitaan ehdottomasti se ilman lämpötila käyrälle - ei riitä että sanotaan 'ei vaikuttaisi olevan' heat soakia. Silloin vain oletetaan ja olettaminen on kaikkien virheiden perusta.

Onko tuossa tyhjäkäynnin säädössä lisäilmaluisti käytössä?
mr clock
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Wed Dec 19, 2007 21:00

Re: Tyhjäkäynnillä seos heilahtelee (ajon jälkeen)

Post by mr clock »

Kiitos hyvistä kommenteista!

Testailin eilen ja nostin EGO correctionin alarajaa 1300->2000rpm. Ajoin testilenkin, pysähdyin lataamaan logit ja analysoin ne, uusi kartta eculle ja ajoon -> ei ongelmaa laihalle vetämisen kanssa.

Vaikka mielestäni olen alusta asti ajanut tarkoituksella ilman EGO correctionia, niin jostain kumman syystä se on hypännyt jossain kohtaa päälle ja sekoittanut pakkaa.

Tyhjäkäynnin VE-arvoilla moottori käy nätisti tyhjäkäyntiä kun sen laittaa kylmästä käyntiin. Uskoisin, että ne ovat alueellaan. Olen tavannut laittaa aina varoiksi 3x3 alueen samaksi VE-arvoksi tyhjäkäynnin tasoittamiseksi. Sama juttu ennakkokartassa.

Pitää testata lisää ja katsoa ratkaisiko tuo EGO correctionin alarajan muuttaminen ongelman vai voisiko se olla vain osa ongelmaa, johon liittyisi tuo jännitteen heittely. Moottorissa ei ole lisäilmaluistia. MAT-arvo oli 35-36' C tuon logipätkän ajan. Anturina on nopea 085 Bosch.

EDIT: Nähtävästi oli ajossakin tehnyt tuollaista "huippuvuorta", jossa seos käy 19,9 arvossa. Täytyy ottaa joko kokonaan pois käytöstä tai yrittää säätää ajatuksella miedommalle. Simple-algoritmi on käytössä ja PLX:n laajakaistalambda.
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
mr clock
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Wed Dec 19, 2007 21:00

Re: Tyhjäkäynnillä seos heilahtelee (ajon jälkeen)

Post by mr clock »

Arttu oli oikeassa ja jatkotestien jälkeen alkaa tosiaan vaikuttaa siltä, että jonkinlainen lataushäiriö on nyt juurisyynä tähän ongelmaan. Tämä yhdistettynä oletusarvoiseen korjauskäyrään "Dead time Voltage % Curve" aiheuttaa laihalle vetämistä. Latausjännite putoo 12.5 V kun pysähtyy esim. liikennevaloihin tyhjäkäynnille. Myös startin jälkeen tyhjäkäynnillä jännite ei nouse 13.9 V, millä pyörä on säädetty. EGO Correction lisäsi tätä tuskaa entisestään, mutta ei todennäköisesti ollut varsinainen syy.

Sain kaivettua suuntaa antavat tai ainakin erilaiset arvot Siemens Deka 630cc suuttimien jännitekorjauskäyräksi. Testaan josko tällä olisi haluttua vaikutusta.

Muutostaulukoksi tulee siis jotain tämän suuntaista:

Jännite Kompensaatio Korjaus %
6 2,811 280%
8 1,777 177%
10 1,288 128%
11 1,142 142%
12 1,017 117%
13 0,903 90%
14 0,801 80%
15 0,721 72%
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Tyhjäkäynnillä seos heilahtelee (ajon jälkeen)

Post by Benkku »

Minusta jännitten notkahtaminen on enemmänkin seuraus, matalasta moottorin käyntinopeudesta, kuin syy.

Jännite putoaa, käyntinopeuden pudottua.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Tyhjäkäynnillä seos heilahtelee (ajon jälkeen)

Post by ArttuH »

Jännitteen tippuminen tyhjäkäynnillä saattaa olla ihan normaalia. Laturi ei välttämättä vaan jaksa työntää tarpeeksi virtaa pienillä kierroksilla.

Teoriassa jos suuttimien jännitekorjaus on kohdillaan, niin jännitteen heilahtelun ei pitäisi vaikuttaa seoksiin. Käytännössä tähän saattaa olla vähän hankala päästä isommilla suuttimilla. Mutta tässä tapauksessa pitäisi kyllä mun mielestä olla edellytykset ihan kohtuullisen hyvään toimintaan.

Olikos sulla ne lyhyemmän mallin Dekat? Niissä voi hyvinkin olla jonkun verran erilaiset parametrit kuin "täyspitkissä", joita itse olen mittaillut.
Arttu
GSX1100 -85
mr clock
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Wed Dec 19, 2007 21:00

Re: Tyhjäkäynnillä seos heilahtelee (ajon jälkeen)

Post by mr clock »

630cc ja lyhyet. Näin jälkikäteen voi sanoa, että muutamat parametrit olisi kannattanut mitata ennen suuttimien asennusta. Tieto lisää tuskaa :) Pitää talven aikana tarkistuttaa jossain toiminta ja arvot.

Onneksi Auber instrumentsin pakolämpömittari voi käyttää myös jännitemittarina. Tuntuu olevan paljon tarpeellisempi tähän hetkeen.
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
Post Reply