Kokoonpano Toyota 4A-F orkkisvirranjakaja ja MSI v3.57. Vr-anturilta otetaan Hall-signaali ylösvedolla megalle, Megatune lukee hyvin ja näyttää kierroslukeman hyvin, muutenkin Megatunessa näyttää kaikki viisarit ihan oikeita lukemia eikä mikään jää nollille/punaselle.
Puolaa ohjataan megan sytkälähdöllä Boschin VB921(?) trankun kautta. Trankulle otettu sytytys prosessorin pinnistä U7, Boschin mukana tullut 330Ohm vastus välissä, maadotus yhteen megan johtosarjan maadotuspinneistä. Johtosarjana Autotunen valmis sarja.
Jakopäästä on laitettu ennakot 20 asteen merkin kohdalle (1.pytty), megan asetuksissa ennakko 10 astetta ja angle -10. Loppu haettu virranjakajaa kääntämällä ja vr-anturin asentoa muuttamalla.
Kone saatiin pyörimään ilman laturia ja toimi yllättävän hyvin, kierroksia otti nätisti ja tyhjäkäynti oli tasanen tonnin tienoilla. Tulpanjohtoja irrottelemalla kaikki muut huononsi käyntiä paitsi kakkospytty joka heikensi käyntiä muita vähemmän.
Kun äkkäsin laittaa irtijääneen laturin pistokkeen paikalleen alko ongelmat ja moottori rupes rykimään ja rötäämään. Joskus lähtee tulille ku palmun alta, mutta käynti on tosi heikkoa (iha ku kävis kahella), kipinä pätkii ihan hitokseen lampulla katottuna. Kaasua pitää painaa koko ajan pikkasen, jos ei paina ollenkaan kone sammuu tai jos painaa sentinkin enemmän kuulostaa ihan kun tukehtus ja sitten sammuu. Boksista katkoo myös virta parin sekunnin välein jota ei tehnyt ennen laturin pistokkeen kytkentää. Moottori pysyy käynnissä, mutta Innovaten näyttö vilahtaa 12->22>12 lukemien välillä kun pätkäsee.
Laturin tehoista ei ole tarkkaa tietoa joten akku on otettu varman päälle että laturi jaksaa varmasti ladata, Snajderin 55Ah Silver. Maadotus akun miinuksesta runkopalkkiin 35mmq johdolla, siitä sitten samanmoisella letkulla eteenpäin kytkinkopan päälle johon maadotettu myös kaikki megan maapiuhat samaan pisteeseen. Apumaadotus apparin puolella koneenpuoleisesta korvakkeesta tolpan yläpäähän leveellä metallipunosnauhalla.
Mistähän tässä nyt sitten alkas hommaa selvittelemään? Tulisko ensimmäisenä mieleen:
A) Signaalihärö jollain anturilla tuon laturin takia (TPS kerta ei kaasu toimi kunnolla?)
B) Laturin aiheuttama Megan virtahärö kun pätkii virtoja
C) Laturi/akkuvika
D) Maadotusongelma megan ja laturin ollessa kytkettynä, megan maadotusten siirto pois kytkinkopalta tai ainakin pois tuosta saman pultin alta johon tulee akun miinus rungon kautta?
Jos rupeen noita antureita erikseen tinasukalla suojailemaan ni voinko vetää esim TPS:n molemmat anturijohdot saman sukan sisässä tulipellin sisäpuolelle asti vai pitääkö kumpikin johto laittaa oman sukkansa sisään? Ja mitä kaikki antureita on syytä tinasukalla häiriösuojata, tartteeko suuttimet tai lämpöanturit suojausta jos toimivat hyvin tällä hetkellä (eli voiko megan virranpätkintö olla niistä kiinni?).
Apuja otettas mielellään vastaan jotta sais auton juhannuksena tai edes kesän aikana takas tielle kahen vuoden aherruksen jälkeen
