megassa häiriöpiikki
Moderator: Masi_K
megassa häiriöpiikki
auto volvo 242 ja 2.3t. megaruutta 2v3.0 hukkakipinäpuola 36-1triggeri ja vr-anturi.. boxi on tämä: http://www.autotune.fi/tuote/62/ms2-v30 ... ikko-musta ja puola tämä: http://www.autotune.fi/tuote/246/vag-03 ... iittimella
penkkiin tuli mentyä mutta ei saatu loppuun asti säädettyä kun megaan tulee jokin häiriöpiikki ja kone pätkäsee ilkeästi... häiriöpiikki kun tulee niin jännite tippuu jopa 6 tai nousee aivan älyttömäst... seoskin pomppaa samalla mite sattuu ja muutki käyrät.. penkissä tuli kokeiltua kaikenlaista... toista akkua.. laturin pois käytöstä jos sieltä olis tullu häiriöö.. tulpat.. kokeiltiin uudella puolalla.. maajohtoja pistettiin joka paikkaan lisää... akusta suora johto megan +12 johtoon ja puolan +12 johtoon ja niihin väliin konkat... ja megan johto kiersi kaukaa puolan ymt... tulpanjohdot vaihettiin...ja varmaan muutakin mitä ei muista mutta mikään ei auttanut... itellä ei oo kyl enään mitään tietotaitoa tämän suhteen mitä tässä pitää tehä.. paitsi esim sytkäjohdot laittaa kiertämään muista johdoista kauempaa...? voisko boxissa olla joku vika? "firmware ms2-extra 3.1.1" koodi.. niin ja tietysti johtojen liitännät vois tarkistaa.. autolla siis voi kyllä ajaa mutta kun tuo häiriöpiikki tulee usein niin kone pätkäsee niin ei viitti kuiteskaa turhaa ajella...
penkkiin tuli mentyä mutta ei saatu loppuun asti säädettyä kun megaan tulee jokin häiriöpiikki ja kone pätkäsee ilkeästi... häiriöpiikki kun tulee niin jännite tippuu jopa 6 tai nousee aivan älyttömäst... seoskin pomppaa samalla mite sattuu ja muutki käyrät.. penkissä tuli kokeiltua kaikenlaista... toista akkua.. laturin pois käytöstä jos sieltä olis tullu häiriöö.. tulpat.. kokeiltiin uudella puolalla.. maajohtoja pistettiin joka paikkaan lisää... akusta suora johto megan +12 johtoon ja puolan +12 johtoon ja niihin väliin konkat... ja megan johto kiersi kaukaa puolan ymt... tulpanjohdot vaihettiin...ja varmaan muutakin mitä ei muista mutta mikään ei auttanut... itellä ei oo kyl enään mitään tietotaitoa tämän suhteen mitä tässä pitää tehä.. paitsi esim sytkäjohdot laittaa kiertämään muista johdoista kauempaa...? voisko boxissa olla joku vika? "firmware ms2-extra 3.1.1" koodi.. niin ja tietysti johtojen liitännät vois tarkistaa.. autolla siis voi kyllä ajaa mutta kun tuo häiriöpiikki tulee usein niin kone pätkäsee niin ei viitti kuiteskaa turhaa ajella...
Re: megassa häiriöpiikki
Siitä kannattaa aina aloittaa - varsinkin kyseisen purkin tapauksessa ja varmistaa että läpilyönti tapahtuu tulpan purkausvälissä, niin vähemmän indusoituu häiriötä muualle.Fileman wrote:...mitä tässä pitää tehä.. paitsi esim sytkäjohdot laittaa kiertämään muista johdoista kauempaa...?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: megassa häiriöpiikki
onko minkälaiset suuttimet, korkea vai matalaohmiset?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 157
- Joined: Sun May 10, 2009 19:34
- Location: Mäntsälä / Sälinkää
Re: megassa häiriöpiikki
R-tulpat ni rupee pelittämään. Mulla täysin sama setuppi ja muistaakseni mulla on 5,5kohm tulpat ja 1,5kohm johdot. Noilla alkoi toimimaan. Muuten ei edes saanut autoa käyntin.
Re: megassa häiriöpiikki
300suuttimet. penkissä mitattii onko korkea vai matalaohmiset mutta en mä nyt enään muista..Puuhastelija wrote:onko minkälaiset suuttimet, korkea vai matalaohmiset?
aluksi oli väärät tulpat koneessa mutta käytiin ostamassa R-tulpat.. silti pätkäsee.. kärkiväliäkin vähä kokeiltiin pienentää.. tilasin kylllä uudet tulpanjohdot.. jotkun accelin omat mitä kuulemma porukka muutenki näissä käyttänyt mutta niillä ei ole vielä kokeilty..HSuomi wrote:R-tulpat ni rupee pelittämään. Mulla täysin sama setuppi ja muistaakseni mulla on 5,5kohm tulpat ja 1,5kohm johdot. Noilla alkoi toimimaan. Muuten ei edes saanut autoa käyntin.
Re: megassa häiriöpiikki
2.2Uf konkka puolan + johtoon
Re: megassa häiriöpiikki
kokeiltiin 10uf konkkaa puolan +johtoon.. sekä megan plussas.. ei auttanu... ite en näistä niin tiedä mutta miksi juuri 2.2?Turtana wrote:2.2Uf konkka puolan + johtoon
Re: megassa häiriöpiikki
onko ajettu penkissä niin että kannettava kiinni mutta irroitettu verkkovirrasta. auton 12v laturit läppärille ovat pahimpia. jos maataso jostain syystä kannettavan laturille on huone vetää se sähkönsä datapiuhan maata pitkin. sama käy verkkosähkölläkin, todistetusti aiheutti sytkähäiriöitä vaikka mitään näkyvää syytä ei ollut.
Re: megassa häiriöpiikki
Optoerotettu datakaapeli, niin voi tuon syyn sulkea pois.
Re: megassa häiriöpiikki
penkkiin ajaessakin huomasin että kone pätkäs välillä.... ja penkin jälkeen kun ajoin kotio nii pätki.. eli jos tulee jostain läppärin johdosta niin sillonhan toi on pois suljettu koska ajaessa ei ollut läppäriä kiinni tai mtn..
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 69
- Joined: Sat Sep 25, 2010 15:20
Re: megassa häiriöpiikki
Tuliko tähän koskaan selkoa? Samaa ongelmaa itsellä tuon jännitteen heittojen kanssa, ahdoilla tuntuu pomppivan alas ja ylös... ja todella satunnaisesti saattaa tasakaasulla...
EDIT: logiakin saa spostiin jos joku haluaisi vilkaista jos siitä selviäisi enempi?
EDIT: logiakin saa spostiin jos joku haluaisi vilkaista jos siitä selviäisi enempi?

Re: megassa häiriöpiikki
ei ole tullut selvyyttä.. hirveesti kyl mtn tehnykkään kun motivaatio hukassa.. sytkäjohtoja laittelin menemään vähän kauemmas toisista johdoista ja sitten laitoin konkan megan plus johtooon sekä puolan plus johtoon mutta ei vaikutusta.. ei taida olla enään muuta vaihtoehtoa kuin boxin tarkistus??viagratabu wrote:Tuliko tähän koskaan selkoa? Samaa ongelmaa itsellä tuon jännitteen heittojen kanssa, ahdoilla tuntuu pomppivan alas ja ylös... ja todella satunnaisesti saattaa tasakaasulla...
EDIT: logiakin saa spostiin jos joku haluaisi vilkaista jos siitä selviäisi enempi?
Mistäs saa säätää sitä login tallennus nopeutta? eli että tallentais nopeempaa kun häiriö piikki tulee niiin ei tällä nopeudelle oikeen kerkee tallentaa kaikkea.
Re: megassa häiriöpiikki
Sitä voi 'säätää' - hankkimalla kunnollisen moottorinohjaimen, jossa tallennusnopeus alunperinkin on riittävä. Alle kahdella kiloeurolla saat jo ihan pätevän ohjaimen, jossa tiedonkeruun näytteenotto kilohertsin luokkaa, piirilevyjen sähkötekninen toteutus toimiva - niin ja tuleehan siinä samalla moni muukin ohjaintekninen asia ns. kuntoon.Fileman wrote:Mistäs saa säätää sitä login tallennus nopeutta?
http://www.syvecs.co.uk/products/s6/
Toinen vaihtoehto on 'nysvätä mitä voi', sille 3.0 levylle tehdä eli muutokset, joilla häiriöiden indusoitumista saa hieman vähennettyä.
Lisäksi tietty tsekata johtosarja ja irroittaa puolanohjaukset anturisignaalinipusta (mielellään ne puoliaohjaavat kytkinkomponentit kokonaan pois purkista, lähelle muuntajia), sekä toteuttaa kaapelointi kierretyillä pareilla - yms. pientä.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 69
- Joined: Sat Sep 25, 2010 15:20
Re: megassa häiriöpiikki
Ite lähden kokeilemaan VAG-puolaa, helpoin tapa saada sytkäkivet boksin sisältä pois, kivet vissiin melko suuri syy häiriöihin, varsinkin boksin sisällä
kaikkea olen kans yrittänyt säätää ja kokeilla, ilman tulosta. Toivotaan, että tuolla VAG-puolalla saataisiin toimimaan, ilman häiriöitä...

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: megassa häiriöpiikki
Toi oire kuulostaa vähän siltä kuin olis matala ohmiset suuttimet. Sinne levylle voi tehdä jotain modauksia mitkä parantaa tuota tilannetta tai sitten ei
Mittaa paljonko suuttimen ohmi määrä on?

Mittaa paljonko suuttimen ohmi määrä on?
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 69
- Joined: Sat Sep 25, 2010 15:20
Re: megassa häiriöpiikki
2.4ohmia. Kokeilen nyt ensiksi tuota puola asiaa.
Re: megassa häiriöpiikki
itellä on toi vag puola ja ylösvetovastukset modailtuna boxiin... kuinkas matalaohmisten suuttimien takia tulisi häiriöö? onhan noita nyt käytetty monessa muussakin pelissä....
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: megassa häiriöpiikki
Joo eli noi on matala ohmiset.
http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... olt+spikes
Tuolla on 7 sivua asiaan liittyen alkupään jutut on jo aika vanhoja (2005) mut loppupäässä on ihan tuoretta juttua levylle modaus ohjeita yms. Kannattaa tutustua aiheeseen.
Itse aikoinaan tein levylle modauksen missä erotin suuttimien flybacille oman 12V jännitelinjan. Sen jälkeen on vielä ollut satunaisia jännitepiikkejä, mutta niistä ei ole ollut enää sen suurempaa haittaa. Ja ens talvena vaihtuu suuttimet korkea ohmisiin niin sit loppuu varmaankin ne loputkin häiriöt sen osalta.
http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... olt+spikes
Tuolla on 7 sivua asiaan liittyen alkupään jutut on jo aika vanhoja (2005) mut loppupäässä on ihan tuoretta juttua levylle modaus ohjeita yms. Kannattaa tutustua aiheeseen.
Itse aikoinaan tein levylle modauksen missä erotin suuttimien flybacille oman 12V jännitelinjan. Sen jälkeen on vielä ollut satunaisia jännitepiikkejä, mutta niistä ei ole ollut enää sen suurempaa haittaa. Ja ens talvena vaihtuu suuttimet korkea ohmisiin niin sit loppuu varmaankin ne loputkin häiriöt sen osalta.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 69
- Joined: Sat Sep 25, 2010 15:20
Re: megassa häiriöpiikki
Dodii, puolasta oli sellanen hyöty, että pienillä kierroksilla nyppiminen loppui, sitä siis sattui harvoin mutta kuitenkin, mutta ei poistanut isoilla paineilla/kierroksilla ongelmaa. ArttuH:n vinkkien ja apujen jälkeen laitoin noilla matala ohmisille suuttimille etuvastukset (2.4ohm oli suuttimet) niin alko pelaamaan paremmin ku junan vessa!
Johan tässä onkin tapeltu asian kanssa..
Johan tässä onkin tapeltu asian kanssa..

Re: megassa häiriöpiikki
viagratabu wrote:Dodii, puolasta oli sellanen hyöty, että pienillä kierroksilla nyppiminen loppui, sitä siis sattui harvoin mutta kuitenkin, mutta ei poistanut isoilla paineilla/kierroksilla ongelmaa. ArttuH:n vinkkien ja apujen jälkeen laitoin noilla matala ohmisille suuttimille etuvastukset (2.4ohm oli suuttimet) niin alko pelaamaan paremmin ku junan vessa!
Johan tässä onkin tapeltu asian kanssa..
mitenkäs sulla kun tuli se häiriöpiikki niin pätkäskö kone niin että sen huomas aivan selvästi? itsellä kun tulee häiriöpiikkejä ja varsinki jos on vetopäällä niin huomaa että kone pätkäsee mukavasti ku heilahtaa.. ja kävin äsken tallissa mittailemassa omat suuttimet niiin nekin olivat 2.4ohm.. eli pitääkös meikänki nyt kokeilla jotain etuvastuksia?? vai voiko suoraan tilata vähän isommat korkeaohmiset suuttimet ja pistää vaan kiinni ilman mtn vastuksia jos lähtis sillä suoraan häiriöt pois? mitäs asetuksia pitää muuttaa kun suuttimet vaihtaa? se pelkkä nro vaan? olen vielä aika amatööri näissä hommissa.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: megassa häiriöpiikki
matala ohmisilla suuttimilla täytyy rajoittaa suuttimelle menevä virta jollakin tavalla joko etuvastuksilla tai sitten megasta säätämämällä pwm virranrajoitus oikein.
Asetukset löytyy injector characteristics valikosta ja ohjeet löytyy manuaalista.
korkea ohmiset suuttimet ei tarvii erillistä virranrajoitusta.
Itsellä kun tulee se satunnainen häiriöpiikki, niin sitä ei huomaa ajossa ollenkaan näkyy vaan lokissa ärsyttävästi.
Asetukset löytyy injector characteristics valikosta ja ohjeet löytyy manuaalista.
korkea ohmiset suuttimet ei tarvii erillistä virranrajoitusta.
Itsellä kun tulee se satunnainen häiriöpiikki, niin sitä ei huomaa ajossa ollenkaan näkyy vaan lokissa ärsyttävästi.

-
- Megasquirttaaja
- Posts: 69
- Joined: Sat Sep 25, 2010 15:20
Re: megassa häiriöpiikki
Oireet olivat identtiset, jossain kohtaa isoilla paineilla/kierroksilla otti häikkää voltit n.6-27 ja alko paukkuu ja jyskyttään, ei ihan aina mutta 90% vedoista joo.Fileman wrote:viagratabu wrote:Dodii, puolasta oli sellanen hyöty, että pienillä kierroksilla nyppiminen loppui, sitä siis sattui harvoin mutta kuitenkin, mutta ei poistanut isoilla paineilla/kierroksilla ongelmaa. ArttuH:n vinkkien ja apujen jälkeen laitoin noilla matala ohmisille suuttimille etuvastukset (2.4ohm oli suuttimet) niin alko pelaamaan paremmin ku junan vessa!
Johan tässä onkin tapeltu asian kanssa..
mitenkäs sulla kun tuli se häiriöpiikki niin pätkäskö kone niin että sen huomas aivan selvästi? itsellä kun tulee häiriöpiikkejä ja varsinki jos on vetopäällä niin huomaa että kone pätkäsee mukavasti ku heilahtaa.. ja kävin äsken tallissa mittailemassa omat suuttimet niiin nekin olivat 2.4ohm.. eli pitääkös meikänki nyt kokeilla jotain etuvastuksia?? vai voiko suoraan tilata vähän isommat korkeaohmiset suuttimet ja pistää vaan kiinni ilman mtn vastuksia jos lähtis sillä suoraan häiriöt pois? mitäs asetuksia pitää muuttaa kun suuttimet vaihtaa? se pelkkä nro vaan? olen vielä aika amatööri näissä hommissa.
Laitoin etuvastukset ja asetuksiin PWM Current limit 100% ja PWM time threshold 25.4ms näin alkuun.
Logia ottaessani, huomasin aina tuon piikkauksen, nyt sekin on poissa, ei tule edes satunnaisesti.Puuhastelija wrote:matala ohmisilla suuttimilla täytyy rajoittaa suuttimelle menevä virta jollakin tavalla joko etuvastuksilla tai sitten megasta säätämämällä pwm virranrajoitus oikein.
Asetukset löytyy injector characteristics valikosta ja ohjeet löytyy manuaalista.
korkea ohmiset suuttimet ei tarvii erillistä virranrajoitusta.
Itsellä kun tulee se satunnainen häiriöpiikki, niin sitä ei huomaa ajossa ollenkaan näkyy vaan lokissa ärsyttävästi.
Re: megassa häiriöpiikki
Pitääpi itsekin kokeilla noita etuvastuksia sitten... mistäs semmoset voi hankkia? mihinkä kohtaan tinailit vastukset?viagratabu wrote:Oireet olivat identtiset, jossain kohtaa isoilla paineilla/kierroksilla otti häikkää voltit n.6-27 ja alko paukkuu ja jyskyttään, ei ihan aina mutta 90% vedoista joo.Fileman wrote:viagratabu wrote:Dodii, puolasta oli sellanen hyöty, että pienillä kierroksilla nyppiminen loppui, sitä siis sattui harvoin mutta kuitenkin, mutta ei poistanut isoilla paineilla/kierroksilla ongelmaa. ArttuH:n vinkkien ja apujen jälkeen laitoin noilla matala ohmisille suuttimille etuvastukset (2.4ohm oli suuttimet) niin alko pelaamaan paremmin ku junan vessa!
Johan tässä onkin tapeltu asian kanssa..
mitenkäs sulla kun tuli se häiriöpiikki niin pätkäskö kone niin että sen huomas aivan selvästi? itsellä kun tulee häiriöpiikkejä ja varsinki jos on vetopäällä niin huomaa että kone pätkäsee mukavasti ku heilahtaa.. ja kävin äsken tallissa mittailemassa omat suuttimet niiin nekin olivat 2.4ohm.. eli pitääkös meikänki nyt kokeilla jotain etuvastuksia?? vai voiko suoraan tilata vähän isommat korkeaohmiset suuttimet ja pistää vaan kiinni ilman mtn vastuksia jos lähtis sillä suoraan häiriöt pois? mitäs asetuksia pitää muuttaa kun suuttimet vaihtaa? se pelkkä nro vaan? olen vielä aika amatööri näissä hommissa.
Laitoin etuvastukset ja asetuksiin PWM Current limit 100% ja PWM time threshold 25.4ms näin alkuun.
katsoin äsken koneelta niin tällä hetkellä mulla on PWM current limit 70% ja PWM time threshold 1.2

-
- Megasquirttaaja
- Posts: 69
- Joined: Sat Sep 25, 2010 15:20
Re: megassa häiriöpiikki
Elektroniikka liikkeistä. Itse en enää muista, eikä vastuksessa lue mikä se on, mutta megamanuaalissa on laskenta ohje mimmoset tarvii.
Suuttimien + -johtojen väliin.
http://www.finsquirt.net/manuaali/MegaS ... hje_v1.pdf sivulla 37 löytyy ja vähän alempaa, sit mitä pitää säätöohjelmaan muuttaa...
Suuttimien + -johtojen väliin.
http://www.finsquirt.net/manuaali/MegaS ... hje_v1.pdf sivulla 37 löytyy ja vähän alempaa, sit mitä pitää säätöohjelmaan muuttaa...
Re: megassa häiriöpiikki
eli riittää että sanon niille että tarvitsen vastuksia?viagratabu wrote:Elektroniikka liikkeistä. Itse en enää muista, eikä vastuksessa lue mikä se on, mutta megamanuaalissa on laskenta ohje mimmoset tarvii.
Suuttimien + -johtojen väliin.
http://www.finsquirt.net/manuaali/MegaS ... hje_v1.pdf sivulla 37 löytyy ja vähän alempaa, sit mitä pitää säätöohjelmaan muuttaa...
laskin tämän kaavan mukaan:
vastus (Ohmia) = (lataus jännite (V) / 2.0 ampeeria) – suuttimen vastus (Ohmia)
tuola esimerkissä olis laskettu 14v jännitteellä eli kannattaako laskea sillä vai millä?
eli jos lasken (lataus jännite (14V) / 2.0 ampeeria) – suuttimien vastus 2.4(Ohmia) tulee 4.6 ohmia. kuulostaa vissii ihan normilta ?

pitääkö niitä vastuksia sitten ostaa 4kpl kun on 4suutinta? ja se asennus kun lukee että rinnakkain? onko jossain jotain kuvaa mist tajuis vähä paree
tuli mieleen että penkissä säätäjä sääti just tota PWM säätöä ja sanoi että auttoi vähän häiriöön muttei kuiteskaan poistunut.. noh kokeillaan nyt laittaa vastukset jos ne auttas paree...
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 69
- Joined: Sat Sep 25, 2010 15:20
Re: megassa häiriöpiikki
http://www.autotune.fi/tuote/161/50w-33r-tehovastus siis tämän näköinen kapistus on kyseessä. Jotkut viisaammat voisivat kertoa ns. haitarin tuolle Ohmi määrälle mitä vastuksessa saa/voi olla. Laskusi on ihan oikein.
PWM ku laittaa 100% niin se on pois käytöstä silloin.
Kysyt jostain tehovastuksia, vaikka 5Ohm ja 25w niin luulis, että käy tuskin ovat niin tarkat? Korjatkaa jos olen väärässä.
PWM ku laittaa 100% niin se on pois käytöstä silloin.
Kysyt jostain tehovastuksia, vaikka 5Ohm ja 25w niin luulis, että käy tuskin ovat niin tarkat? Korjatkaa jos olen väärässä.
Re: megassa häiriöpiikki
Olen aina ite laskenut vastukset sarjakytkentää varten. Sekä 14voltille ja 100% dc lle. Joidenkin mielestä pitää olla vastus per suutin. Sitten taas toinen koulukunta on erimieltä. Kuitenkin tällähän haetaan nimeomaan virranrajoitusta. Tähän tarkoitukseen rinnankytkentä kuullostaa hassulta ?
Tuolla 2.4 ohmilla sain itse tulokseksi n 81W ja vastuksen resistanssi valitaan siten että vastuksen ja suuttimen yhteenlaskettu resistanssi on siinä 8 ohm. Tämä siis per sumu. Todellisuudessa 100% dc on aika harvoin vastassa, ainakaan pidempää aikaa.
Tietenkin kun laskee sopivalla vastuksella sen ja suuttimen yhteenlasketun resistanssin mukaan tuon wattimäärän, pääsee huomattavasti pienemmällä tehonkestolla. Tilannetta muuttaa taas sumujen määrä per pankki..
Tuolla 2.4 ohmilla sain itse tulokseksi n 81W ja vastuksen resistanssi valitaan siten että vastuksen ja suuttimen yhteenlaskettu resistanssi on siinä 8 ohm. Tämä siis per sumu. Todellisuudessa 100% dc on aika harvoin vastassa, ainakaan pidempää aikaa.
Tietenkin kun laskee sopivalla vastuksella sen ja suuttimen yhteenlasketun resistanssin mukaan tuon wattimäärän, pääsee huomattavasti pienemmällä tehonkestolla. Tilannetta muuttaa taas sumujen määrä per pankki..
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII