MS3X rötäystä ahdoilla

Megasquirt III spesifiset jutut

Moderator: Masi_K

Post Reply
Oksanen
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Thu May 27, 2010 13:46

MS3X rötäystä ahdoilla

Post by Oksanen »

Noniin, pakko kirjoitella tänne jos jollain olisi antaa ideoita. Nopeat speksit:

Volvo Raatokiito
B230FT
870cc suuttimet+5ohm esivastukset, vaihdettu vikaa haettaessa 12ohm 337cc suuttimiin
Bosch 044 pumppu
HX40
Bosch 0221503001 hukkakipinäpuola
uudet BPR7ES tulpat+vastukselliset Volvo 740 tulpanjohdot (vikaa haettaessa vaihdettu BP7ES)
Autometer laajakaista
TH350loota
MS3X joka tungettu BMW 55-pin liittimelliseen motronicin purkkiin.
Kampuran anturina ensin BMW VR-anturi, nyt Cherryn hall
36-1 triggerikehä kampiakselin hihnapyörässä
nokka-anturi virranjakajassa (honeywellin hall)
Mobiletron IG-B015 sytkäkivi

Oireet:
Paikallaan ottaa jenkaa heittämällä 6000rpm asti
Kiihdytettäessä alipainealueella jenkaa ottaa 6000rpm asti
Jos nostaa kuorman ylipaineen puolelle alkaa rötäys kun ahdot nousee, ilman jarrun painamista aika tarkkaan 3800rpm, jarrua painaen jo aikasemmin ja AFR hyppää joko laakista täysin laihalle, tai sitten alkaa prötäämään paksun ja ohuen välillä

Dwell kokeiltu 2.5, 2.8 ja 3.5ms
Aluksi oli sekventiaaliruiskutuksella, lopunviimein kokeilin ilman nokka-anturia ja sekventiaalia.

Tässäpä pari logia ja msq

Logi1

Logi2

MSQ

Tosiaan vikaa haettaessa vaihdettu VR pois ja tehty kytkennät Hallia varten ja vaihdettu Cherryn hallikainen kampuralle. Lisäksi kokeiltu varmasti toimivalla puolalla, ei-R-tulpilla, matalaohmiset suuttimet vaihdettu 12ohm suuttimiin ja esivastukset poistettu, johdotin puolalle suoraan 6mm2 virtapiuhan, todettu ajossa että bensanpaine ei romahda (mittari tuulilasilla). Ajossa testailtu lisätä tuonne ahtopuolelle soppaa ja testailtu myös laihduttaa. EDIT: yks kaveri tosin totes että sitä soppaa pitää tuonne spoolialueelle lisätä ihan siis roppakaupalla, se on huomisen kokeilu

Että oliskos hyviä ideoita? Penkkiaikahan on vasta maanantaina kun pitäs saada vappuauto leimattua :twisted:
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: MS3X rötäystä ahdoilla

Post by Puuhastelija »

En keksinyt lokista enkä myöskään MSQ:sta mitään kummempaa syytä, Ehkä se aavistuksen vetää laihalle mut paha sanoo kun se rötääminen sekottaa ton lambdan. Mut tulppien johdot kannattaa koittaa vaihtaa ja tulppien kärkiväliä vois koittaa pienentää vaikka 0.6mm:n. Joskus on ollut uudet tulpanjohdot sellaiset että on alkanut rötäämään ahdoilla ja joskus on joutunut pienentää tulppien kärkiväliä kun on rötännyt ahdoilla.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: MS3X rötäystä ahdoilla

Post by ArttuH »

Login perusteella näyttää tosiaan siltä, että seos ei syystä tai toisesta syty kunnolla ahdoille mentäessä. Lambdan laihalle meno johtuu sitten palamattomasta seoksesta, eli sen perusteella ei enää ongelmakohdassa pysty päättelemään tarvitaanko soppaa enemmän vai vähemmän.

Sytkähäiriöt voivat sitten johtua jostain sytkäpuolen ongelmasta tai liian rikkaasta seoksesta. Login mukaan seos on menossa rikkaammalle päin ongelman alkaessa, mutta ei ole vielä poskettoman rikas eikä ruiskutusaikakaan kasva erityisen jyrkästi tuossa kohtaa. Eli luultavammin kyseessä ei ole liika bensa, mutta kuitenkin kokeilisin ennemmin säätää laihemmalle kuin rikkaammalle tuossa kohtaa. Minkälaisia dwell-aikoja tuolla puolalla pitäisi käyttää, vai onko nuo kokeillut ajat nykäisty hatusta? Tosin jos noilla arvoilla ei ole tullut eroa käytökseen, niin ongelma tuskin on siinä. Entäs onko nuo tulpanjohdot uudet vai käytetyt?

Sitten sivuhuomiona mun logviewerin mukaan ilman lämpö toimii väärin päin, laskee ahtopaineen noustessa. En sitten tiedä onko tuo joku logviewerin sekoilu vai todellinen ongelma. No, vaikka olisikin todellinen, niin rötäämisongelma tuskin johtuu siitä, mutta ei se nyt asioita parannakkaan. Kannattaa tarkistaa.
Arttu
GSX1100 -85
Oksanen
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Thu May 27, 2010 13:46

Re: MS3X rötäystä ahdoilla

Post by Oksanen »

Vaihdoinpa joutessani hukkakipinäpuolan+kiven tilalle 034motorsportin puolan jakajalla. Samat oireet edelleen.

Kokeilin myös rikastaa seosta, eipä auttanut.

Ahtoilman lämpöanturi todennäköisesti ottaa vähän heat soakia putkesta missä on kiinni, ja kun aletaan painamaan enemmän ilmaa koneelle niin jäähtyy. Cooleri on siis todella massiivinen, painoa on 28kg, peräisin työkoneesta...Kun ensimmäistä kertaa lyö tulille niin lämpöanturin ja vedenanturin lukemat on asteen sisään sama, anturina on mätänetistä hankittu 14x1.5 kierteellä oleva vaipaton anturi.

Kokeilin eilen vähä railakkaammilla dwelleillä tuolla hukkakipinäpuolalla, njet work. Dwelliajat on otettu jostain boschin hukkakipinäpuolasta, jossa 2.8ms dwellillä 14voltilla pitäisi tulla 58mJ kipunaenergiaa, tuon kaivoin VPV:n luettelosta
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: MS3X rötäystä ahdoilla

Post by Puuhastelija »

Joo se imuilman lämpöanturi käyttäytyy monesti juurikin tuolla tavalla hyvän coolerin kanssa, joten mun mielestä se on ok.

Paljonko sulla on sytytystulppien kärkiväli tällä hetkellä?

Tulpan johdot osaa kyllä joskus temppuiila ikävästi vaikka olis kuinka uudet.

Mites onko nokka-akselin ajoitus kohdallaan?
Oksanen
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Thu May 27, 2010 13:46

Re: MS3X rötäystä ahdoilla

Post by Oksanen »

Puuhastelija wrote:Joo se imuilman lämpöanturi käyttäytyy monesti juurikin tuolla tavalla hyvän coolerin kanssa, joten mun mielestä se on ok.

Paljonko sulla on sytytystulppien kärkiväli tällä hetkellä?

Tulpan johdot osaa kyllä joskus temppuiila ikävästi vaikka olis kuinka uudet.

Mites onko nokka-akselin ajoitus kohdallaan?
Kärkiväli on 0.6mm, tänään laitoin noi BPR7ES:t takaisin.

Tulpanjohdot tuli tosiaan haettua het 10vuotta sitten Volvon tiskiltä, jonka jälkeen ovat olleet pölyttämässä hyllyllä kun ei mihinkään volvoon lopunviimein hukkakipinäpuolaa tullut ja nyt otin käyttöön. Kokeilin myös kaverin tarvikejohdoilla jotka olivat jouten, toiminta oli täysin samanlaista.

Tänään katsoin nokkapyörän paikotuksen, oli paikoillaan..

Huomenna on edessä Volvon B21ET:n virranjakajan ja sytkäpurkin kokeilu jolloin mega ohjaa pelkkiä suuttimia. Ja sen jälkeen piuhotan ton hyllyllä makaavan Vipecin V88 purkin kiinni jolloin pääsee ehkä rajaamaan ongelmat tuohon omapimppaamaan boksinvaihtoon. MS oli tosiaan valmis purkki jonka pilluutin koska halusin sovittaa sen sinne motikan purkkiin koska vihaan noita DB37 liittimiä yli kaiken. On aina mahdollista että vika on ekstralevyllä tai mainboardilla. Varmaankin vielä ennen vipecin testaamista kokeilen laittaa jakajasytyn ohjauksen mainboardin sytkälähtöön ja suutinlähdöt samaten...
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: MS3X rötäystä ahdoilla

Post by Puuhastelija »

Pystytko tekemään puristustestauksen?
Oksanen
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Thu May 27, 2010 13:46

Re: MS3X rötäystä ahdoilla

Post by Oksanen »

Kokeilin B21ET sytkällä, eli mega ei ohjannut sytkää ollenkaan. Sama vika.

Viimeisenä oljenkortena kokeilin käyttää mainboardin suutinlähtöjä. Ja tättäräääääää, se TOIMIII! Eli olen paskonut jotain ekstralevyltä. Pistin sytkänohjauksen takaisin megalta (ekstralevyltä kaks ekaa sytkälähtöä), edelleen rokkaa. Seuraavana isot suuttimet takaisin ku nykysiä yritetään ajaa jo 150% auki ja kovaa säätöä. Maanantaina sitten yritetään saada tuosta paketista alle 186hp irti.

Meinasi oikeasti jo järki loppua ton vehkeen kanssa.
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: MS3X rötäystä ahdoilla

Post by Puuhastelija »

Hyvä että sait toimimaan. On kyllä aika erikoinen vika kun toimii kuitenkin tiettyyn pisteseen ihan hyvin ja sit lakkaa toimimasta. Jos joskus tutkit tarkemmin suuttimien ohjaus piirejä niin kerrohan sit mikä komponetti aiheutti koko sotkun.
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Re: MS3X rötäystä ahdoilla

Post by Turtana »

sanoisin että extra levyllä ei ole tarpeeksi hyvä maadoitus, suutinfettien itsesuojeluvaisto iskee päälle kun niitä kuormitetaan enemmän. onko extra levyn jokainen maakarva kytketty ?
Post Reply