Hybrid Alpha-N, TPS bensa - MAP sytkä?

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Jonzge
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Thu Jul 16, 2009 20:40
Location: Vaasa

Hybrid Alpha-N, TPS bensa - MAP sytkä?

Post by Jonzge »

Eli tarvisin hieman selvitystä kuinka saan tuon onnistumaan MS1:ssä. Extra koodi 029y4. Hybrid alpha-n tullaan käyttämään ahdetusssa koneessa niin jotenkin kuvittelisin sytkän toimivan MAPin perusteella paremmin. Rajun nokan takia speed density ei toimi hyvin.

Tällaista nyt löysin aiheeseen liittyen:

http://www.msextra.com/viewtopic.php?t=23809
http://www.msextra.com/forums/viewtopic.php?t=24086

Voiko noita ohjeita käyttää suoraan? Tuossa nyt puhuttiin hires koodista välillä niin en oikein pysynyt kärryillä että onko mahdollista muokata tuota extra koodia tuolla tavoin.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Miksi ei hybrid alpha-n käy myös sytkälle? Siinähän on myös MAP mukana?
Jonzge
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Thu Jul 16, 2009 20:40
Location: Vaasa

Post by Jonzge »

Jaa onko näin? Miten se ottaa mapin huomioon sytkän kanssa?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Niin siis onhan se MAP mukana ainakin PW:n laskennassa (http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... htm#AdvSet, mutta eipä tainnut olla mukana sytytysennakon kartassa - ainakaan ms1:ssä. MS2:ssa tilanne onkin eri.
Jonzge
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Thu Jul 16, 2009 20:40
Location: Vaasa

Post by Jonzge »

Eli kumpaakohan tapaa nyt lähtisi käyttämään tuolla sytkällä, map vai tps karttaa? Koneella ei ole vielä ajettu että ei aivan tiedä miten se käyttäytyy, mutta map on tyhjäkäynnillä 80kpa luokkaa. Kyllähän se map kartta tuntuisi loogisemmalta ainakin ahtojen puolella. Aika isoja kompromisseja täytynee tehdä kun ennakoita säätää jos pelkällä tps:llä mennään
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Ahdetussa koneessa kyllä mielestäni ehdottomasti MAPin mukaan...
Jonzge
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Thu Jul 16, 2009 20:40
Location: Vaasa

Post by Jonzge »

teg wrote:Ahdetussa koneessa kyllä mielestäni ehdottomasti MAPin mukaan...
Neuvoja kaipaisin että kuinka tuon saan muutettua hybrid alpha-n moodiin.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

En ole kokeillut, mutta todennäköisesti tuo linkeissä esitetty modi toimii likimain suoraan myös 029y-koodissa. Ei muuta kuin kokeilemaan :)

Itse olen tähän asti tyytynyt käyttämään sytkäkarttaakin TPS-pohjaisena, mutta kyseessä on ollut aika kevyesti ahdettu kone, joten ennakoita ei ole tarvinnut pudottaa pahasti vaparin arvoista. Isommilla ahdoilla kannattanee ehdottomasti siirtyä MAP-pohjaiseen ennakonsäätöön.
Arttu
GSX1100 -85
Jonzge
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Thu Jul 16, 2009 20:40
Location: Vaasa

Post by Jonzge »

Kai sitä pitää kokeilla. Toivottavasti en saa koko koodia solmuun. Eli tuota koodia muokataan ja sitten ladataan koodi uudestaan megaan(download.bat). Vai?

Tuollainen topic löyty:

http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 90&t=23816


Eli tällästä:

In the source code look for "STTABLELOOKUP:" This is the spark table lookup section.

At the SD_ALPHa_N: it checks if your in alpha-n mode. If it is, then it does

lda tps
sta kpa_n

You could simply change it to:

lda kpa
sta kpa_n

Tämä ilmeisesti toimii, mutta megatune tarvii vielä saada ymmärtämään muutoksia, mikä pitäisi onnistua näin:

I did the mod and it works. But it required something else to do also:

So on page 3:
#elif ALPHA_N
; tpsBins3 = array, U08, 156, [ 12], "TPS", 1.0, 0.0, 0.0, 255.0, 0
mapBins3 = array, U08, 156,[ 12], "kPa", 1.0, 0.0, 0.0, 255.0, 0

and under

table = sparkTbl, sparkMap, "Ignition Advance Main Table", 3

#elif ALPHA_N
; yBins = tpsBins3, tpsADC
yBins = mapBins3, map

Eli näillä tiedoilla mennään. Ei nyt aivan selkeää kuvaa ole että mistä tiedostoista nuo löytyy ja millä niitä muokataan. Mutta yritetään...
tty
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 138
Joined: Fri Mar 25, 2005 21:37
Location: Kurikka

Post by tty »

Ei nyt aivan selkeää kuvaa ole että mistä tiedostoista nuo löytyy ja millä niitä muokataan. Mutta yritetään...


Tuolla asiasta:

(vaatinee kirjautumisen)

http://www.msextra.com/viewtopic.php?t= ... sc&start=0

The mod..
In msns-extra.ini:

#elif ALPHA_N
;tpsBins3 = array, U08, 156, [ 12], "TPS", 1.0, 0.0, 0.0, 255.0, 0
mapBins3 = array, U08, 156, [ 12], "kPa", 1.0, 0.0, 0.0, 255.0, 0


#elif ALPHA_N
;yBins = tpsBins3, tpsADC
yBins = mapBins3, map

In msns-extra.asm:
***************************************************************************
STTABLELOOKUP:
; First, determine if in Speed-density or Alpha-N mode. If in Alpha-N
; mode, then replace the variable "kpa" with the contents of "tps".
; This will not break anything, since this check is performed again when
; multiplying MAP against the enrichments, and the SCI version of the
; variable is MAP, not kpa

lda feature9_f
bit #MassAirFlwb
beq SD_ALPHa_N ; Are we using a MAF on pin X7?

lda o2_fpadc ; Using MAF thats on pin X7
sta kpa_n
bra ST_STEP_1

SD_ALPHa_N:
lda config13_f1 ; Check if in speed-density or
; Aplha-N mode
bit #$04 ; Use BIT instead of brset because
; outside of zero-page
beq Kpa_n_Kpa ; Branch if the bit is clear

lda kpa ; Alpha_N Mode
sta kpa_n ; Added so as KPa can be used
; elsewhere in code
bra ST_STEP_1

Kpa_n_Kpa: ; Speed Den Mode
lda kpa
sta kpa_n ; Added so as KPa can be used
Jonzge
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Thu Jul 16, 2009 20:40
Location: Vaasa

Post by Jonzge »

Onnistui :) Vaikka vähän epäilyttikin, mutta tuntuis toimivan. Yllä olevilla muutoksilla ja luomalla uus .s19 tiedosto ja se purkkiin, ei sen kummempia.

Nyt vaan kun saa pari puslaa ja auton tallista ulos niin voi alkaa säätämään.

Kiitoksia vastanneille!
nuivelo
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Tue May 11, 2010 1:50

Re: Hybrid Alpha-N, TPS bensa - MAP sytkä?

Post by nuivelo »

Vanha ketju, mutta sama aihe. Eli tuli yritettyä tehdä tuo samainen muutos hr11c2 koodille. Tunerstudiossa tuo sytkä muuttu kyllä map pohjaseksi, mutta kun luon tuon uuden .s19 tiedoston niin tulee teksti "error in assembly, error 14 writing .LST or .MAP file - check disk space." Tuota koodia nyt ei sitten varmaan kannata päivittää tuolle megalle vai?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Hybrid Alpha-N, TPS bensa - MAP sytkä?

Post by Masi_K »

No ei kyllä viallista koodia kannata päivittää. Niin ja mapin perusteella sytkä kyllä ehdottomasti.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: Hybrid Alpha-N, TPS bensa - MAP sytkä?

Post by Turbiini »

Tein kanssa nuo muutokset ja muuten tuntuis toimivan mutta jostain syystä mega pistää ennakot alemmalta ruudulta ku mitä map on. 4bar map valittu sekä tunerstudion asetuksista että engine constants välilehdestä. läppärillä näyttää map arvon oikein ja sytkä kartassa pallukka seuraa ruutua map arvon mukaan, mutta ennakkomittari näyttää eri arvoa joka näyttäis olevan hieman alempaa kartasta. Vähän samoin kun jos olis valittuna säätöohjelmaan oikea map mutta megan asetuksiin unohtunu 2.5bar versio.

Ahdinta koneessa ei vielä ole joten koodin modaus sinänsä tuha tässävaiheessa, mutta kaippa se joskus tulee asennettua.

edit koodina hr10

nyt lueskelin tuota ini tiedostoa ja taitaa olla että tuon muokkauksen jäljiltä mega ei osaa sytkälle käyttää muuta kuin 2.5bbar mappia.

Code: Select all

   page = 3
      advTable1  = array,  U08,       0,[12x12], "deg",   0.352,   -28.4,   -10.0,    80.0,      0
      rpmBins3   = array,  U08,     144,[   12], "RPM",   100.0,     0.0,   100,   25500,      0

#if SPEED_DENSITY
 #if MPXH6300A
      mapBins3   = array,  U08,     156, [ 12],  "kPa",  1.213675,  1.53,  20.0,  304.0,    0
 #elif MPXH6400A
      mapBins3   = array,  U08,     156, [ 12],  "kPa",  1.6197783,   2.147,  20.0,  400.0,     0
 #else
      mapBins3   = array,  U08,     156,[   12], "kPa",     1.0,     0.0,   0.0,   255.0,      0
 #endif
 #elif AIR_FLOW_METER
      afmBins3   = array, U08,      156, [12], "AFM Volts",    0.01961, 0.0,  0.0,  5.0, 2

 #elif ALPHA_N
      tpsBins3   = array,  U08,     156, [  12], "TPS",        1.0,      0.0,   0.0,   255.0,      0
 #endif
Eli olisko tuo nyt sitten oikein jos tuon muuttais muotoon

Code: Select all

 #elif ALPHA_N
      mapBins3   = array,  U08,     156, [ 12],  "kPa",  1.6197783,   2.147,  20.0,  400.0,     0
Koomasa
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Sun Nov 11, 2012 12:14
Location: Nivala

Re: Hybrid Alpha-N, TPS bensa - MAP sytkä?

Post by Koomasa »

Mulla kans tämä muutos tehtynä ja samantyyppistä heittoa havaittavissa. Logissa ennakonarvo vähän eri mitä kartassa "pallukan" kohalla. Heitto suurempi kartan alalaidassa ja pienenee ylöspäin mentäessä.
Muuten toimii oikein.
Post Reply