BMW 325 säätöongelma MS1
Moderator: Masi_K
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
BMW 325 säätöongelma MS1
Nyt tuli mystinen ongelma. Käy tyhjäkäyntiä, mutta heti kun tarjoaa kaasua pikkuisen niin vetää laihalle ja paukuttaa takaisin. Hommassa on nyt joku sellanen varmaan yksinkertainen jippo mitä en äkkiseltään ole huomannut. Auto kaverin auto ja pitäis olla joskus toiminut.
Kokoonpano 2.5 l kutonen turbolla, Dekat 630cc, kammella kolme nastaa, Honeywell lukee ja jakaja sytkä omalla moduulilla.
PLX lambdan perässä. MS1 hr10g koodilla, 4 bar map.
Nyt kokeiltu laihentaa karttaa että josko olisi rikkaalla kuitenkin ja jättää sytyttämättä, mutta ei auta. Regfuelia isommaksi niin tyhjällä saa rikkaammalle, muttei kaasulla. Bensanpaineet ok. Nämä nyt tsekattu äkkiseltään.
Tuossa asetustiedostot ja logia käynnistä.
http://autotune.fi/doc/115/saatoa02.msq
http://autotune.fi/doc/113/kokeilua02.msl
Kokoonpano 2.5 l kutonen turbolla, Dekat 630cc, kammella kolme nastaa, Honeywell lukee ja jakaja sytkä omalla moduulilla.
PLX lambdan perässä. MS1 hr10g koodilla, 4 bar map.
Nyt kokeiltu laihentaa karttaa että josko olisi rikkaalla kuitenkin ja jättää sytyttämättä, mutta ei auta. Regfuelia isommaksi niin tyhjällä saa rikkaammalle, muttei kaasulla. Bensanpaineet ok. Nämä nyt tsekattu äkkiseltään.
Tuossa asetustiedostot ja logia käynnistä.
http://autotune.fi/doc/115/saatoa02.msq
http://autotune.fi/doc/113/kokeilua02.msl
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
itsellä oli hieman samnlainen ongelma samalla koodilla. sääti olevinaan,mutta asetukset ei vaikuttanut mihinkään joten kokeilitiin vaihtaa ohjelma tunerstudioon ja ongelma hävis. en tiedä mikä itsellä oli lopullinen vika, mutta säätöohjelman vaihto korjas tilanteen.
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
mappi anturi on väärä constant valikossa ainakin. Joskus on sattunut mullekkin tuollainen. Sopivasti asetukset pielessä niin ei säätö toimi vaikka kaikki näyttää normaalilta.
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Juu tuo mappi oli kyllä vaihdettu oikein. Nyt löyty yksi, moduuli -139 loppuinen ja latausaika ei ole Fixed Dutylla.
Kokeillaan tuota seuraavaksi. Yks launch on palaa koko ajan vaikka mitään lankaa ei ole kytketty ja launch pois päältä.
Kaiken kukkuraksi kaikki karvat vedetty johtosarjassa tavallisilla piuhoilla, yhtään suojattua piuhaa missään ja parsittu
muutenkin
Dekoihin vaihdettu 0.55 DT. Tunerilla koko ajan mennään.
Tutkimukset jatkuu.
Kokeillaan tuota seuraavaksi. Yks launch on palaa koko ajan vaikka mitään lankaa ei ole kytketty ja launch pois päältä.
Kaiken kukkuraksi kaikki karvat vedetty johtosarjassa tavallisilla piuhoilla, yhtään suojattua piuhaa missään ja parsittu
muutenkin

Dekoihin vaihdettu 0.55 DT. Tunerilla koko ajan mennään.
Tutkimukset jatkuu.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Vielä selalnen, eikös tuo -139 asetus inverted olla yes? Eli maahan kun menee, niin antaa kipunan ohjeen mukaan manuaalissa? Ledistä ohjaus.
Täällä kun lueskelin ja etsin oli kahta asetusta. Ylösveto ei vissiin haittaa hirveesti menoa?
Täällä kun lueskelin ja etsin oli kahta asetusta. Ylösveto ei vissiin haittaa hirveesti menoa?
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
mulla on ainakin ollut yes ja ilman ylösvetoa.JaniM wrote:Vielä selalnen, eikös tuo -139 asetus inverted olla yes? Eli maahan kun menee, niin antaa kipunan ohjeen mukaan manuaalissa? Ledistä ohjaus.
Täällä kun lueskelin ja etsin oli kahta asetusta. Ylösveto ei vissiin haittaa hirveesti menoa?
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
No niin, Fixed Duty oli taikasana, että alkoi rokkaamaan. Ylösvedon otin kans pois.
Nyt enään tyhjäkäynnillä käy laihalla ja ennakko pitää tarkistaa lampulla.
Mihis tuo Fixed Duty käytännössä vaikuttaa? 75% tais käydä paremmin.
Nyt enään tyhjäkäynnillä käy laihalla ja ennakko pitää tarkistaa lampulla.
Mihis tuo Fixed Duty käytännössä vaikuttaa? 75% tais käydä paremmin.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
No niin ekat kunnon vedot katkenneella pakarilla...
Vielä tyhjäkäynnillä pitää laihalla ja tietty kun laskee kaasulta.
Mutta pitää kattella kun putki kunnossa.
Tuossa asetukset ja loki, jos joku äkkiä huomaa jonkun hölmön kämmin asetuksissa.
http://autotune.fi/doc/116/viimesin.msq
http://autotune.fi/doc/117/kokeilua04.msl
Vielä tyhjäkäynnillä pitää laihalla ja tietty kun laskee kaasulta.
Mutta pitää kattella kun putki kunnossa.
Tuossa asetukset ja loki, jos joku äkkiä huomaa jonkun hölmön kämmin asetuksissa.
http://autotune.fi/doc/116/viimesin.msq
http://autotune.fi/doc/117/kokeilua04.msl
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Mitä suurempi fixed duty, sitä pidempi latausaika puolalle moduulilla mikä hoitaa itse puolan latauksen. Se että mistä toi arvo itessään tulee, eio mulle niin selvinnyt.
Pari kuvaa selventämään jotain..


Eron näkee suoraan puolan latauksen pituudesta. Tuossa mittauksessa on vielä alkuperäinen etuvastus käytössä. Kun otin sen kokeeksi pois, virrat nousi jonnekkin lähemmäs 10 ampeeria ja puola otti lämpöä tietenkin hurjasti. Luonnollisesti kun kierroksia nostaa koneesta, niin latausaikaikkuna supistuu sitämukaa ja latausaika vähenee. Mutta en koskaan vinguttanu konetta mitenkään koville rundeille mittauksen yhteydessä. Mutta tolla 75% on niin suuri aika lataukselle 4 pyttyisessä, että eiole minkäänsortin ongelmia. Varsinkaan vakiokoneessa, eikä myöskään semiviritetyissä.
Pari kuvaa selventämään jotain..


Eron näkee suoraan puolan latauksen pituudesta. Tuossa mittauksessa on vielä alkuperäinen etuvastus käytössä. Kun otin sen kokeeksi pois, virrat nousi jonnekkin lähemmäs 10 ampeeria ja puola otti lämpöä tietenkin hurjasti. Luonnollisesti kun kierroksia nostaa koneesta, niin latausaikaikkuna supistuu sitämukaa ja latausaika vähenee. Mutta en koskaan vinguttanu konetta mitenkään koville rundeille mittauksen yhteydessä. Mutta tolla 75% on niin suuri aika lataukselle 4 pyttyisessä, että eiole minkäänsortin ongelmia. Varsinkaan vakiokoneessa, eikä myöskään semiviritetyissä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Kuinka se latausaika vähenee, kun kierroksia nostaa? 'Fixed duty' on fixed duty riippumatta kierrosluvusta. Muuntajan kuumentuessa minä olisin kyllä huolissani, eli etuvastus takaisin tai ennemmin muuttamaan puolan lataus MS:n ohjaamaksi eli vaihtaa sen varausajan hoitavan (139) kytkimen vaikkapa 200 loppuiseen päätteeseen.
Moottorin viritysasteella ei tämän asian kanssa ole tekemistä, vaan käyttökierrosluvulla.
Moottorin viritysasteella ei tämän asian kanssa ole tekemistä, vaan käyttökierrosluvulla.
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Fixed duty tarkoittaa esimerkin tapauksessa (75%), että 75% kahden sytytystapahtuman välisestä ajasta ladataan puolaa. Silloin siis latausaika lyhenee kun kierrokset nousee, koska sytytystapahtumien välinen aikain lyhenee. N
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Tavallisissa varausaikaa ohjaavissa kytkimissä esim. 139, pysyy varausaika samana jännitteen ollessa sama, riippumatta taajuudesta (kierrosluku).
Missä komponentissa (osanumero?) varausaika pienenee taajuuden funktiona?
Missä komponentissa (osanumero?) varausaika pienenee taajuuden funktiona?
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Haloo. Meinaatko oikeasti että latausaika on aina sama suhteessa aikaan jos kone käy 300rpm vs 8000rpm ? Varsinkin useampisylinterisessä? Nyt kuitenkin tuotakin moduulia ohjataan erillisen ohjainlaitteen kautta?? Ja vaikka ei ohjattaisi, tilanne on aivan sama.Benkku wrote:Tavallisissa varausaikaa ohjaavissa kytkimissä esim. 139, pysyy varausaika samana jännitteen ollessa sama, riippumatta taajuudesta (kierrosluku).
Missä komponentissa (osanumero?) varausaika pienenee taajuuden funktiona?
E: quote
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Piti oikein mitata. 139 moduuli jota mittaillut näyttäisi olevan viallinen. Toisessa uudessa ehjässä varausaika todellakin pienenee kierrosluvun funktiona, tyhjäkäynnillä lähemmäs 8 ms, 7000 kierrosnopeudella enää millisekunti.
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
aiheuttaako tämä moduulin rikkoutumisen aikaa myöten? kyseessä on 139 moduuli.Benkku wrote:Piti oikein mitata. 139 moduuli jota mittaillut näyttäisi olevan viallinen. Toisessa uudessa ehjässä varausaika todellakin pienenee kierrosluvun funktiona, tyhjäkäynnillä lähemmäs 8 ms, 7000 kierrosnopeudella enää millisekunti.
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Pienillä pyörintänopeuksilla, latausaika on melko pitkä, jolloin virta puolan rautasydämen kyllästyessä kasvaa. Pitäisi varmistaa mittaamalla muutamalla erilaiset sähköiset arvot omaavilla puolilla, onko moduulissa minkäänlaista virranrajoitusta.
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Eihän se ole edes mahdollista, että 7000rpm:llä latausaika olisi 8ms sen ohjatessa 4 tai useampaa sylinteriäBenkku wrote:Piti oikein mitata. 139 moduuli jota mittaillut näyttäisi olevan viallinen. Toisessa uudessa ehjässä varausaika todellakin pienenee kierrosluvun funktiona, tyhjäkäynnillä lähemmäs 8 ms, 7000 kierrosnopeudella enää millisekunti.

Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Eipä tietenkään, eikä siitä olekaan kysymys - vaan siitä, että tuollainen moduuli on mielestäni bonkki. Voit polttaa puolasi pienillä kierroksilla ja käynti saattaa pätkiä** korkeilla kierroksilla, puolan varauksen jäädessä matalalle tasolle.
** Riippuen toki millaisen läpilyöntijännitteen sylinteri vaatii, mikä taas riippuu mm. puristuksen jälkeisestä sylinteripaineesta, seossuhteesta tulpan purkausvälissä ja tulpan purkausvälin mitasta.
** Riippuen toki millaisen läpilyöntijännitteen sylinteri vaatii, mikä taas riippuu mm. puristuksen jälkeisestä sylinteripaineesta, seossuhteesta tulpan purkausvälissä ja tulpan purkausvälin mitasta.
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Ei se ole mitenkään bonkki. Tuohon aikaan sekä edelleen aivan älyttömän helppo, edullinen ja luotettava ratkaisu poistaa kärjet virranjakajasta. Myöskin kun tehdään yhtä UNIVERSAALIA moduulia mikä käy moneen erillaiseen sytkäpuolaan, kustannukset ovat edulliset. Sekä etenkin kärkien tapauksessa kun on pakko käyttää virranrajoitusta, hoituu se samalla systeemillä myös tuossa. Tästä ei aiheudu vakiomoottorissa olkoonkin vaika 8 sylinterinen, ei aiheudu minkään sortin ongelmia normaalilla kierrosalueella. Myöskin tuolloin vaatimukset olivat erit kuin tänäpäivänä. Tästä syystä esim GM toi markkinoille iso HEI virranjakajan minkä halkaisija on prkl iso verrattuna aiempaan malliin. Enkä näkis että jos puola kestää 20 vuotta 139 moduulin perässä, se tekisi moduulista tai järjestelmästä mitenkään surkean. Tarkkuus ja tehokkuus ovat tottakai aivan 6 feet under verrattuna suorasytkiin. Mut tästä eiole tainnut ollakkaan kysymys?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Ei nyt pidä sotkea vakiovehkeitä vakiopuolalla ja kyseisellä moduulilla tähän. Tarkoitin, ettei kyseistä moduulia kannata käyttää, jos esimerkiksi käytössä on jokin suht. nopeasti varautuva pienen ensiöimbedanssin omaava muuntaja, tai jos moottori on vaikka 'vähän enemmän' ahdettu ja käyttökierrosalue vakiovekottimien 6000 1/min kierrosnopeutta korkeammalle.