Lisäilmaluisti + mega

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Matzu
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Tue Aug 02, 2005 9:23

Lisäilmaluisti + mega

Post by Matzu »

Eli, tuli tehtyä tekniikan vaihto audiin, ja uudessa koneessa on vanha KJET korvattu Megasquirt 'n Spark Extralla. Lisäksi lisäilmaluistin letku on tulpattu harjanvarrella, ja mieli kuitenkin olisi saada auto pysymään käynnissä myös talvella (ts. kylmäkäynnistys).
Niin onko tuo kuinka vaikea ottaa käyttöön? Jos vanhasta tekniikasta nappaan irti tuon luistin, niin otanko mä sille sitten ilmanputsari putkesta letkun? (Eli haaroitan imuputkesta myös lisäilmaluistille?) Ja entäs nuo sähkökytkennät?
Saako tuon toimimaan jos vaan kytken sen kiinni auton alkuperäisiin liittimiin, vai täytyykö joku sieltä tuoda megalle?
Oon melekonen nyyp vielä megan kanssa, mutta sähkötyöt nyt jotenkin onnistuu :) Joten rautalankaversiot olis niitä parhaita mulle.

PS: Jos joku immeinen asustelee pk seudulla (välillä helsinki - lahti, mahd. lähellä 4 tietä) niin ottaisko yhteyttä vaikka YV:llä tahi ruusunen(ät)msoynet.com, jos pientä korvausta vastaan tulis säätämään mulle megaa
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Luistin tehtävä on antaa ilmaa kaasuläpän ohi; Ilmaliitännät kytket siis toisen imusarjaan ja toisen jonnekin kaasuläpän ja ahtimen väliin.

Sähkön otat tuolle kätevimmin bensapumpun releeltä; Mitään ohjausta Megalta se ei tarvitse. Näin siis jos luisti on allaolevaa mallia:
Image
Matzu
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Tue Aug 02, 2005 9:23

Post by Matzu »

Se ei tuommoinen ole, vaan pitkulainen, koitan katsoa jostain kuvan siitä. En tosin muista onko se 2,3 vai nelinapainen se liitin.
Mutta jos mega ei tarvitse mitään johtoa, niin osaako se laskea oikean seossuhteen rikastukseenkin?
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Matzu wrote: Mutta jos mega ei tarvitse mitään johtoa, niin osaako se laskea oikean seossuhteen rikastukseenkin?
Miten lisäilmaluisti ja rikastus liittyy toisiinsa?
PE-LE
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 151
Joined: Sat Mar 26, 2005 11:59
Location: Lahti

Post by PE-LE »

yleensä K-jetissä on käytetty juuri tuota venttiiliä mikä kuvassa on,,se on toiminnaltaan mekaaninen ,sisällä on bi-metalli jousi jota lämmitetään sähkövastuksella, kun bi-metalli jousi lämpiää se kääntää läppää kiinni jolloin kaasuläpän ohi virtaava ilmamäärä pienenee,,
ehkä autossasi on ollut käytössä tyhjäkäynti moottori,, sitä on käytetty KE-jetronicissa, vaatii ohjainyksiköltä "älyn" ohjaamaan ,säätö perustuu ainakin yleensä pulssin leveys modulaatioon (PWM), vaikea saada toimimaan täydellisesti jälkiasennus laitteissa (mahdollista se toki on)
P_L
Matzu
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Tue Aug 02, 2005 9:23

Post by Matzu »

En mene 100% varmaksi tästä, mutta katselin tänään sitä, ja mielestäni siinä on ihan magneettiventtiili mikä avautuu/sulkeutuu. Voin toki olla väärässäkin, kuten yleensä :roll:
PE-LE
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 151
Joined: Sat Mar 26, 2005 11:59
Location: Lahti

Post by PE-LE »

bosch on tehnyt/tekee monenlaisia tyhjäkäynti moottoreita/venttiileitä, esim ainakin opelissa on ollut käytössä 3 nap venttiili, yksi napa menee maihin ja kahta muta ohjataan jännitteellä eri suuntiin,,jossain 2nap venttiileissä vaihdetaan napaisuutta jolla ohjataan venttiiliä eri suuntiin,
jossain 2nap venttiilissä jousi vetää venttiilin kiinni ja se sitten aukaistaan sähköisesti, lisäksi on venttiilit jonka sisällä on askelmoottori,,,mutta vaikeaa tuollaisen toimintaan saattaminen on,, jos ohjauksessa käytetään PWM signaalia täytyy säädöt olla kohdallaan ettei koneen käynti ole sahaavaa,,omassa projektissani on käytössä tuo K-jetin mekaainen venttiili,
P_L
Matzu
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Tue Aug 02, 2005 9:23

Post by Matzu »

Katsoin eilen hieman venttiiliä, tuo on 2 napainen.

PE_LE, mistä noita tuommoisia venttiileitä saa? Sulla tuo pelittää ihan hyvin megan kanssa?
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Se Matzun venttiili on joku Audin ISV-systeemin aktiivisesti ohjattava venttiili.

Tuollainen kuvan tyhmä luisti on minullakin, hoitaa kylmäkäynnin ihan asiallisesti. Tuollaisia löytyy helposti esim. 80-luvun 8-venttiilisistä eli k-jetillisistä ruiskusaabeista (turbo/i).
PE-LE
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 151
Joined: Sat Mar 26, 2005 11:59
Location: Lahti

Post by PE-LE »

Matzu wrote:Katsoin eilen hieman venttiiliä, tuo on 2 napainen.

PE_LE, mistä noita tuommoisia venttiileitä saa? Sulla tuo pelittää ihan hyvin megan kanssa?
kyllä tuo venttiili sinällään toimii,,vaikkei itse mega vielä kunnolla toimi,
hesteckin kanssa on käytössä toisessa autossa tuollainen , ihan hyvin pelaa, venttiilissä on säätö mistä voi HIEMAN säätää ilmamäärää kylmänä,
volvoissa on ollut myös käytössä K-jettiä pitkään, kysele vaikka volvofoorumilta venttiiliä,
http://volvolandia.com/markkina/index.p ... eadid=8583
tuossa näkyisi olevan venttiili oikeanpuoleisessa laatikossa, en tiedä onko enään tallella,,kysy.
jeeppi
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Wed Apr 13, 2005 14:46

Post by jeeppi »

Kuinka iso reikä tommosesta mekaanisessa venttiilissä on kun se on aivan seljällään auki?

JH
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Ehkä noin 7mm pyöreää reikää vastaava. Aivan auki se ei ole kuin siperian pakkasissa.
Matzu
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Tue Aug 02, 2005 9:23

Post by Matzu »

Eli suomessa? Mutta tuon täysin mekaanisen luistin saa toimimaan megasta riippumattomana? Osaako mega kuitenkin lisätä bensan syöttöä rikastuksen ajaksi?
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

PE-LE wrote:bosch on tehnyt/tekee monenlaisia tyhjäkäynti moottoreita/venttiileitä, esim ainakin opelissa on ollut käytössä 3 nap venttiili, yksi napa menee maihin ja kahta muta ohjataan jännitteellä eri suuntiin
Ei, vaan yhteen pinniin tuodaan käyttösähkö ja kahta pinniä maadoitetaan. Kytkentä on näin ainakin BMW:ssä ja Peugeotissa.

http://www.vems-group.org/wiki/index.ph ... %2FMeasure
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Matzu wrote:Eli suomessa? Mutta tuon täysin mekaanisen luistin saa toimimaan megasta riippumattomana? Osaako mega kuitenkin lisätä bensan syöttöä rikastuksen ajaksi?
Rikastus ja lisäbensan syöttöhän on yksi ja sama asia?
Joka tapauksessa rikastuksen voi asettaa haluamakseen lämpötilan mukaan. Tuo kuvassa ollut kapine ei vaadi mitään yhteyttä Megasquirttiin. Lisäilma säätyy lämpötilan ja käynnistyksestä olevan ajan mukaan.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Eikös tuo nosta ainoastaan tyhjäkäyntiä, antureiden hoitaessa rikastukset?

Normiventtiili saa vain aukeamiskäskyn Megalta, joten siinä ei ole portaatonta säätöä, kuten tuossa Volvon venttiilissä.
masa
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Fri Aug 26, 2005 12:16

Post by masa »

Niin, eikös tuo ohjaus tule MegaSquirtilta siten, että tarjoaa vain maadoituksen tuolle luistille. (jäähdytysnesteen lämpötila-anturin mukaan)
--MegaSquirt--Ett superspännande spel för stadiga händer och iskalla nerver--
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Sitten kannattaa muistaa, että esim. K-Jeteissä käytetty lisäilmaluisti on normaalisti auki ja kun saa virtaa niin silloin alkaa sulkeutumaan. Lämpötilan mukaan sitten menee tuo paljonko on auki tai kiinni ja sähköllä lämpiää.

Extra koodilla pitäisi onnistua joissain fordeissa käytetyn lisäilmaventtiilin ohjaus, eli pitäisi kierrokset halutussa. Toiminnasta ei ole tietoa.
Volvo 360GL -88
nohkis
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Sat Feb 26, 2005 17:06

Post by nohkis »

Eikös bi-metallijousella varustettua lisäilmaluistia käytettäessä pidä säätää myös Warmup wizadi uusiksi, eihän se pelkkä lisäilma sitä konetta käytä. En tiedä olenko oikeilla jäljillä, mutta ajattelinpa mainita. Itelle sain kylmäkäynnin aika hyväksi uuden luistin ja wizardin uudelleen säädön kanssa, eli "ilman luistia"-asetukset eivät tietenkään pelittäneet. (vai olenko ihan metsässä asian kanssa?)
Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

nohkis wrote:Eikös bi-metallijousella varustettua lisäilmaluistia käytettäessä pidä säätää myös Warmup wizadi uusiksi, eihän se pelkkä lisäilma sitä konetta käytä. En tiedä olenko oikeilla jäljillä, mutta ajattelinpa mainita. Itelle sain kylmäkäynnin aika hyväksi uuden luistin ja wizardin uudelleen säädön kanssa, eli "ilman luistia"-asetukset eivät tietenkään pelittäneet. (vai olenko ihan metsässä asian kanssa?)
Aivan näin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Post Reply