TimoS wrote:Luulis että kun imun jättää kiinni ja pakoventtilin auki , niin ei tartte puristusta vastaa turhaan työntää ?

Niinhän sitä äkkiseltään ajattelisi, mutta ilmeisesti totuus on vähän erilainen. Molempien venttiilien ollessa kiinni puristusta vasten tehty työ saadaan aika isolta osalta takaisin männän mennessä alaspäin. Venttiilin ollessa auki työtä kuluu ilman pumppaamiseen edes takaisin venttiilin ja kanavien aiheuttaman virtausvastuksen läpi.
Venttiilien kiinnileikkautuminen kuulostaa vähän kaukaa haetulta. Äkkiseltään tuntuisi, että tuskin bensa niitä niin paljoa voitelee, että sillä olisi ratkaisevaa merkitystä kestoon. Etenkään pakovenoja. Ja toimivathan nuo dieselit ja muut suoraruiskukoneetkin vaikka niissä ei menekään polttoainetta imuvenojen ohi. Tietty saattaahan sitä aina joku poikkeuksellinen konetyyppi löytyä, jossa bensan voitelulla on merkittävää vaikutusta venttiilien kestoon.
Kipinän katkaiseminen ei tosiaan ole mitenkään välttämätöntä. Mutta säästäähän sillä vähän sähköä, mikä tarkoittaa pienempää kuormitusta
