BIP373:n eristäminen jäähdytyslevystä

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

BIP373:n eristäminen jäähdytyslevystä

Post by Puuhastelija »

Kun rakentelin tuota "sytytysmodulia" niin huomasin että eristys ei ole kunnollinen tuohon jäähdytyslevyyn. Mittasin eristysvastusmittarilla sen ja se näytti noin 5 Kohmia, eli aika huono eristys.
Eristelevyn ja BIP373:n välissä oli piitahna ja MICA ja piitahna.

Onko mahdollista että MICA:n eristys pettää jos sytkäkiven ruuvin kiristää liian tiukkaan?
Eihän piitahna johda sähköä eihän???

Kun purin ton paketin niin kaikki näytti ihan ehjältä. Olin kasannut tuon paketin metalliruuvilla joten olin kyllä kiristänyt sen aika tiukkaan.

Kasasin paketin taas kasaan uudella eristeellä ja uusilla tahnoilla ja muoviruuvilla, nyt ainakin yleismittarin mukaan eristys on kunnossa, mutta huomenna pääsee töissä testaamaa kunnolla eristysvastusmittarilla.

Jos ei vieläkään toimi niin täytyy varmaan koittaa sit laittaa useampi eristelevy päällekkäin, mut sit varmaan kärsii tuo lämmön johtuminen tuohon jäähdytyslevyyn.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: BIP373:n eristäminen jäähdytyslevystä

Post by Benkku »

Laita sen mica ts. kiillelevyn tilalle, virallista lämpöäjohtavaa 3M:n eristekalvoa ja jätä ruuvi pois, muovikuoren päältä puristava jousiklipsi on termisen rasituksen suhteenkin pätevämpi ratkaisu.

esim.
http://www.elfaelektroniikka.fi
75-598-76 Heat conducting film 177x295x0,25mm a' 20,56 €

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... -88_EN.pdf

jos 0.25 mm paksun läpilyöntilujuus ts. eristysvastus ei riitä, niin 0.5 mm paksussa tähän käyttöön riittää.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: BIP373:n eristäminen jäähdytyslevystä

Post by Vauhtivaunu »

Kyllä se mica-levy riittää mutta metalliruuvilla sen saa tosiaan rikottua jos kiristää liikaa. Tietysti välissä pitää myös olla ne muovikaulukset jotka eristää ruuvin.

Kerran olen korjannut kdfi-purkin jossa sytytys-yksikkö oli maadoittanut itsensä runkoon metallisen ruuvin kautta vaikka kaikki näytti päälisin puolin olevan kunnossa. Kun yksikön irroitti näkyi "pistehitsausjälki" ruuvin kyljessä ja kivi luonnollisesti mykkä.

Piitahna ei johda sähköä. Itse olen käyttänyt mica-levyjä ja nylon-ruuveja jo vuosikausia ongelmitta.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: BIP373:n eristäminen jäähdytyslevystä

Post by Benkku »

Vauhtivaunu wrote:Kerran olen korjannut kdfi-purkin jossa sytytys-yksikkö oli maadoittanut itsensä runkoon metallisen ruuvin kautta vaikka kaikki näytti päälisin puolin olevan kunnossa.
Tervetuloa kerhoon.

Täällä eräs F-rymään autoa rakentanut BMW joukkue laittoi moisen, eikun dynoon ja hetken päästä auto kävi vajaasti ja paloi pari puolaa. Totesin puolanohjauksen olevan jatkuvasti johtavassa tilassa ja eikun uutta kiveä tinaten. Kaulusprikkahan siellä oli murusina, jolloin maadoittui pultin reiästä.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: BIP373:n eristäminen jäähdytyslevystä

Post by ArttuH »

Mulla ei ole juuri ollut ongelmia noiden kiillelevyjen kanssakaan, ei vaikka kiristäisi enemmänkin. Metalliruuveja käytettäessä pitää luonnollisesti käyttää noita kauluslevyjä. Mutta jäähdytyslevyn pinnan täytyy olla tasainen ja liitokseen ei saa joutua ylimääräisiä roskia. Esimerkiksi pienikin jäyste ruuvin reiässä puhkaisee eristyslevyn melko helposti ja tuloksena on oikosulku.

Kuten Benkku tuossa mainitsikin, niin muitakin kiinnitystapoja löytyy ja joissain tapauksissa ne voivat olla järkevämpiäkin. Mutta ruuvi ja kiillelevy on myös ihan toimiva ratkaisu, eli jos jäähdytysripa ja muu mekaniikka on jo tehty sitä varten, niin turha alkaa keksimään pyörää uudelleen.
Arttu
GSX1100 -85
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: BIP373:n eristäminen jäähdytyslevystä

Post by Puuhastelija »

Tänään testattu töissä eristyksen onnistuminen 500V jänitteellä eristys oli 1000 Megaohmia, Eli huippuluokkaa. Samalla tuli suoritettua testauksia sen kiillelevyn kanssa ja todellakin sen eristyskyky loppuu jos ruuvin vetää liian tiukalle. Ja samalla tuli testattua myös se piitahna ja sen eristävyyn on OK, mikä ei ollut oikeestaan yllätys.

Vielä aikasemmasta mittauksesta sen verran että oikasin sen jäähdytys levyn hiomalla hienolla hiomapaperilla oikaisutason päällä ennen asennusta ja ruuvin kannan alla oli tietenkin se kauluslevy. joten en keksi muuta syytä siihen eristyksen pettämiseen siinä 500V testissä, kun että se oli liian tiukalla. ennen 500V testiä eristys oli kunnossa, kun mittas yleismittarilla. Mutta kun se eristys petti siinä testissä niin sit sen jälkeen myös yleismittari näytti sen pettäneen.
Mittasin vielä ihan mielekiinnosta paljonko menee virtaa eristyksen läpi, niin näytti 3mA menevä 12V jännitteellä :shock:

Joo seuraavan kerran kun teen "sytytysmodulia" niin otan käyttöön ton Benkun ehdotuksen. Ei tarvii miettiä kiritystiukkuutta tai muutakaan. :D
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: BIP373:n eristäminen jäähdytyslevystä

Post by Benkku »

Juu, toinen vaihtoehto noille 3M:n tuotteille on mm. Bergquistin Silpad (vaikkapa 900S).

http://www.bergquistcompany.com/thermal ... 2.08_E.pdf
http://www.bergquistcompany.com/pdfs/se ... G_Full.pdf
Masi_K
Megajumala
Posts: 1984
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: BIP373:n eristäminen jäähdytyslevystä

Post by Masi_K »

Minä kanssa törmännyt kiille levyn läpi johtamiseen vaikka oli ehjät nylon renkaat ja piitahnaa. Silmällä ei nähnyt sitten mitään vikaa levyssä, mutta heti asennettaessa trankku oli maissa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
mr clock
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Wed Dec 19, 2007 21:00

Re: BIP373:n eristäminen jäähdytyslevystä

Post by mr clock »

Itselläni on käytössä tuollainen Boschin ulkoinen 4-kanavainen sytkäpääte. En oikein koskaan saanut luotettavaksi kasattua noilla kivillä. Jäi jälkikäteen harmittamaan, miksi edes yritti väkertää mica-levyjen ja kolvailujen kanssa kun kaupasta sai ihan valmiin tuotteen. Kannattaa harkita, jos haluaa vähän varmuusmarginaalia. Saa samalla sytkäkivet ulos kotelosta ja yhtenäisenä palana jäähtymään johonkin sopivaan kohtaan. Tekijämiehille nuo kivet eivät tietenkään ole ongelma.
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: BIP373:n eristäminen jäähdytyslevystä

Post by Puuhastelija »

Ihan väliaika tietona kun on nyt pitkin kesää ajeltu, niin "sytytysmoduli" toimii hyvin ei ole ollut mitään ongelmia sen jälkeen kun viimeeksi kasasin sen käyttäen kohtuullista voimaan kiristysruuvin kanssa.
Itseasiassa näitä on nyt kaksi kipaletta ajossa eikä ole ollut ongelmia kummassakaan.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: BIP373:n eristäminen jäähdytyslevystä

Post by Benkku »

Harrastevehkeessäni on omatekoinen 4-kanavainen puolanohjain. Suuren virtakestoisuuden, kunnollisten liittimien yms. takia päädyin tällaiseen ratkaisuun. Tosin ohjaavana purkkina ei ole mikään MS:n versio, mutta voisi niilläkin kantasovitus huomioiden ohjata.

- kaksipuoleinen piirilevy
http://s241.photobucket.com/user/205_Pr ... rt=3&o=115
- ISL9V5036P3 kivet
http://www.fairchildsemi.com/ds/IS/ISL9V5036P_F085.pdf
- Sil-pad 900S eristematto
- jousiklipsi puristuskiinnitys kotelon kuoreen
- MCREAS40 kotelo (40 x 63.5 x 30)
- koneistetut alumiiniset päädyt tiivistein
http://s241.photobucket.com/user/205_Pr ... rt=3&o=105
- MIL-DTL-5015 liittimet tiivistein
Post Reply