Hukkakipinä hukassa?

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

pappa- igor
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 110
Joined: Thu Jul 07, 2005 10:30
Location: Tampere

Hukkakipinä hukassa?

Post by pappa- igor »

Nyt sitten pitkästä aikaa aloin parsia tota ladaa megaruutalla nippuun. Sori kun en osaa hienoo mega-kieltä mutta yrittäkää ottaa selvää?

Ongelma on että ei missään olosuhteissa lyö kipinää, tunerstudio näyttää kierrokset ainakin startilla hyvin (honeywell + 36-1), boxin sisälle tehty toinenlähtö modulille ja senkin puolesta pitäisi olla ok. ms2 v.3.57, koodia en nyt juuri muista...

Kysymys kuuluu pitäsikö boxilta tuleva syttymodulin ohjaus olla maadotusta vai virtaa?
Modulin varmuuden vuoksi vielä uusin mutta tulos oli yhtä tyly.
kipinä tulee vain jos maadoitan suoraan puolalle menevän maajohdon, heikko tosin mutta kumminkin.

Mistäköhän voisi seuraavaksi haeskella hukkunutta hukkakipinää.
Konsepti on siis kutakuinkin tämmöinen Image
naksu viä..... suli!!!
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by Vauhtivaunu »

Tuota -200 moduulia ohjataan jännitteellä eli siellä purkissa pitää olla ylösvetovastukset ja spark inverted "no".

V3.57:ssa on 1kohm ylösvetovastukset vakiona jotka on liian isot mutta niilläkin pitäisi saada elonmerkkejä aikaan. Nuo ohjeet on MS1:lle eikä sellaisenaan käy MS2:een. Katso nyt ainakin että "d14" on valittuna syttylähdöksi.

Onko sielläpäin ketään kokeneempaa avuksi asetusten ja kytkennän tarkistamisen kanssa?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
pappa- igor
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 110
Joined: Thu Jul 07, 2005 10:30
Location: Tampere

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by pappa- igor »

D14 on valittuna sytkälähdöksi, muuta en tuosta ohjeesta ole hyödyntänyt kuin modulin kytkennän. Purkilta tosiaan tulee jännite (+12v), onko se sitten moottorin pyöriessä pulssia? sitä en ole vielä mitannut.

On toi ArttuH tossa lähellä ja hänen kanssaan olen jo yhteistyötä aiemminkin tehnyt.. Mutta ajattelin koittaa itse jos vaikka muistais seuraavallakin kertaa... :roll:
Vauhtivaunu wrote:Tuota -200 moduulia ohjataan jännitteellä eli siellä purkissa pitää olla ylösvetovastukset ja spark inverted "no".

V3.57:ssa on 1kohm ylösvetovastukset vakiona jotka on liian isot mutta niilläkin pitäisi saada elonmerkkejä aikaan. Nuo ohjeet on MS1:lle eikä sellaisenaan käy MS2:een. Katso nyt ainakin että "d14" on valittuna syttylähdöksi.

Onko sielläpäin ketään kokeneempaa avuksi asetusten ja kytkennän tarkistamisen kanssa?
naksu viä..... suli!!!
--hartsa--
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Wed Mar 21, 2012 15:26

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by --hartsa-- »

Mistä osaisin alkaa haeskelemaan vikaa kun on Spark B hukassa.. ms2 V.3.0 kyseessä. Kytkentä tehty tämän mukaan http://www.msextra.com/doc/ms2extra/Ign ... it_MS2.GIF startatessa tulee kierrosluku tietoa ainaki ja toinen puola lyö kipinää. vika siirtyy ku toiseen puolaan kun vaihtaa johtoja joten ne on ehjät. Startatessa vilkkuu kanssa D14 ledi mutta se D16 ei. Kaikki hyvät neuvot ois tarpeen nyt
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by JaniM »

Onko asetukset sytkän osilta oikein?
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... _Tooth.htm
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
--hartsa--
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Wed Mar 21, 2012 15:26

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by --hartsa-- »

JaniM wrote:Onko asetukset sytkän osilta oikein?
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... _Tooth.htm
Set Spark Out - Going High (Inverted) and set the Dwell to around 6.0mS for cranking 3.5mS for Running and 0.1mS for the Minimum Time as a starting point! Also set D14 as the Spark A output pin.

Kokeilin tuota Subaru 6/7 ja oliko basic trigger. Triggeripyörä tuli toisesta samanlaisesta koneesta ja piti olla trigger angle 60, siinä oli ms1. Tuossa subarussa oli max trigger angle 20 astetta. Mites kun tuossa tunerstudiossa ei löydy tota trigger wheel setting valikkoa mistään? Käytössä on hall anturi ja 12-1 pyörä? Oon ihan vasta alkaja megan kimpussa ni tarvii vähän jelppiä
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by JaniM »

Jos sulla 12-1 kammella pelkästään, niin toothed wheel asetuksista päälle.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
--hartsa--
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Wed Mar 21, 2012 15:26

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by --hartsa-- »

JaniM wrote:Jos sulla 12-1 kammella pelkästään, niin toothed wheel asetuksista päälle.
voikohan se toisen puolan signaali olla tuosta pelkästään kiinni? matkaa autolle on 80km ja otin megan mukaan jos siitä löytyy jotakin häikkää niin vois väkerrellä sen kuntoon ennenkun menee taas rassailemaan.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by JaniM »

No voi jos trigger return valittuna nyt esim.
MSQ-tiedosto kertoo asetukset.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
--hartsa--
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Wed Mar 21, 2012 15:26

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by --hartsa-- »

JaniM wrote:No voi jos trigger return valittuna nyt esim.
MSQ-tiedosto kertoo asetukset.
Ainakin ku sen pisti toothed wheel kohtaan niin valikkoon ilmesty se trigger wheel setting 8) kuhan nyt vaan ois siinä se spark B myös samassa kun ei oikei ymmärrys ainakaan vielä piisaa tuon kanssa
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by JaniM »

Spark B ei tuu mihinkään. D14 valittuna ja Wastespark niin skulaa sen osin.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Makeh
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Sun Sep 23, 2012 21:43
Location: Hyvinkää

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by Makeh »

--hartsa-- wrote:
Triggeripyörä tuli toisesta samanlaisesta koneesta ja piti olla trigger angle 60, siinä oli ms1.
Triggerangle on 70 sillä pyörälläs jos hall anturi on samalla kohtaa mitä mulla eli klo. 15:sta.
--hartsa--
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Wed Mar 21, 2012 15:26

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by --hartsa-- »

Makeh wrote:
--hartsa-- wrote:
Triggeripyörä tuli toisesta samanlaisesta koneesta ja piti olla trigger angle 60, siinä oli ms1.
Triggerangle on 70 sillä pyörälläs jos hall anturi on samalla kohtaa mitä mulla eli klo. 15:sta.
okei. muistin sitten väärin.
Makeh
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Sun Sep 23, 2012 21:43
Location: Hyvinkää

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by Makeh »

--hartsa-- wrote:
Makeh wrote:
--hartsa-- wrote:
Triggeripyörä tuli toisesta samanlaisesta koneesta ja piti olla trigger angle 60, siinä oli ms1.
Triggerangle on 70 sillä pyörälläs jos hall anturi on samalla kohtaa mitä mulla eli klo. 15:sta.
okei. muistin sitten väärin.
Sen triggeranglenhan pystyy ja pitääkin tarkistaa ajotuslampulla, en nyt muista että miten tapahtuikaan, joku viisaampi kertokoot. Pystynekkö jo tarkastaan pelkässä starttauksessa vaan viimetään sillon kun kone on käynnissä :?:
--hartsa--
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Wed Mar 21, 2012 15:26

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by --hartsa-- »

JaniM wrote:Spark B ei tuu mihinkään. D14 valittuna ja Wastespark niin skulaa sen osin.
Kiitos kovasti aiemmista. Kipinä löyty mutta ei se mun kohalla niin helposti mene. Nyt auto on ollu käynnissä, mutta kaikki on säätämättä/pielessä. Mega näyttää tuplaten kierroksia mitä korvakuulossa koneessa oikeasti on (eli tietysti kaikki sytyt ja bensakartat juoksee edellä).

-on crank - the wheel is rotating at crank speed, normally directly attached to the crank pulley or flywheel
-on cam - the wheel is rotating at camshaft or distributor speed

Ongelmana on se että pitäis saada laitettua Trigger wheels settingsiin Triggeri Crank wheel kohtaan, mutta siihen kun laittaa ni ei tule ollenkaa rpm signaalia. cam wheel kohdalla tulee signaali ja startatessa sanoo n.450rpm mutta käyntiin kun lähtee ni se on sen tuplaten liikaa. Mistäs tuota häikkää alan metsästämään :lol:
Makeh
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Sun Sep 23, 2012 21:43
Location: Hyvinkää

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by Makeh »

Voisko anturin ja rikkeri pyörän väärä ilmaväli aiheuttaa tuon liian kierrosten näyttämisen? Ja lukeeko paikallaan oleva hall anturi 12-1 pyörää kunnolla, pitäskait tollasta pyörää kyllä lukea :? Nää nyt mulla tuli mieleen, mistäänhän en mitään tiedä :lol:
--hartsa--
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Wed Mar 21, 2012 15:26

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by --hartsa-- »

levylle tein hallille ms2 extran mukaan nuo muutokset eli

Hall sensors Only (EDIS, VAST, luminition, etc):
a) Link OPTOOUT to TSEL
b) Solder a wire between TACHSELECT and XG1
c) For 5V inputs fit a 470R resistor into the position of R12
d) For 5V inputs solder a wire between the top hole of C30 and 5V on the proto area.

Anturi on 5 volttinen. mutta puuttuuko tuosta nyt jotain? Mitä oli haulla löytämät jutut esim D1 ja D2 jumpperista ja C12 pois onko ne ms1 juttuja?

Image
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/Ign ... t-hall.gif
Tää siis.. helppo niille ketkä sen ymmärtää:D ite ymmärrän nuo mitä tuohon laatikoihin on kirjotettu
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by Benkku »

--hartsa-- wrote:Ongelmana on se että pitäis saada laitettua Trigger wheels settingsiin Triggeri Crank wheel kohtaan, mutta siihen kun laittaa ni ei tule ollenkaa rpm signaalia. cam wheel kohdalla tulee signaali ja startatessa sanoo n.450rpm mutta käyntiin kun lähtee ni se on sen tuplaten liikaa. Mistäs tuota häikkää alan metsästämään :lol:
Asetuksista. Laita tiedosto nähtäville.
--hartsa--
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Wed Mar 21, 2012 15:26

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by --hartsa-- »

hmmm.. hall sensorille tulee 5 volttia. hampaan kohdalla 4.90 ja ei hampaan kohalla 1.90?? cam wheel asetuksella startatessa tulee rpm tieto ja kipinä. crank wheel pistää niin ei tuu signaalia ja hetken starttauksen päästä megatune loikkaa offline

offline loikkailu loppu ku pisti uudestaan firmiksen. mut ei signaalia silti. :x
--hartsa--
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Wed Mar 21, 2012 15:26

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by --hartsa-- »

noniin. sit ihan itestään se signaali ilmesty. oisko kuitenki ollu joku solmu firmiksessä. sen jälkeen kun sen pistin niin katos se offline hyppiminen ja pari kertaa kokeilin startata niin sitten signaali vaan löyty
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by Benkku »

Paha sanoa näin etänä, mutta kytkennän komponentti-arvoja kannattaisi ehkä vielä hiukan viilata - 'loogisen nollan' 1.9 voltin jännitetaso melko korkea.
--hartsa--
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Wed Mar 21, 2012 15:26

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by --hartsa-- »

Benkku wrote:Paha sanoa näin etänä, mutta kytkennän komponentti-arvoja kannattaisi ehkä vielä hiukan viilata - 'loogisen nollan' 1.9 voltin jännitetaso melko korkea.
Vähän tuota itekkin ihmettelin vaikkei oo aiemmin kytkeskellykkään koko antureita. mutta mulla ei oo harmainta hajua mitä komponentteja tuosta vois tarkistella?

Yhden askeleen kun pääsee eteenpäin niin tulee uusi. Bensapumpun ohjauksessa on jotain häikkää, megan pumpun ohjauksen ja plussan välistä mittaa niin tulee n.12volttia ku pistää virrat, pysyy sen pari sekuntia mitä pitääkin. mutta se ei jaksa vetää relettä. Tulossa olis rele suojadiodilla mutta miten päin ne 85 ja 86 tuohon kuuluu? kaavio sanoo että megalta tuleva olis 85 ja virtalukolta 86. Entäpä tuon diodin kanssa?

Image
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by Benkku »

Diodissa viiva merkitsee estosuuntaa, eli 85 kelan syöttö ja 86 maadoitus.

Looginen nolla... No tuossa voisi esim. XG1 linkittää OptoIn linjan kautta, jolloin pudottaa diodien kynysjännitteen verran. Jos looginen ykkönen putoaa liiaksi (1.4 V) niin poistaa toisen diodin noista sarjaankytketyistä. Toinen vaihtoehto on pudottaa jännitettä vastuskytkennällä.
TimoS
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 139
Joined: Sun Apr 05, 2009 15:26
Location: Helsinki

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by TimoS »

Benkku wrote:Diodissa viiva merkitsee estosuuntaa, eli 85 kelan syöttö ja 86 maadoitus.
Olisko sittenkin juuri toistepäin, muutenhan menee diodin läpi suoraan maihin. Eli ton kaavion mukaan ,megalta tuleva olis 85 ja virtalukolta 86.
Heti tuli kaksi eriävää ohjetta :)
--hartsa--
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Wed Mar 21, 2012 15:26

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by --hartsa-- »

jokatapauksessa nyt on joku häiriö tossa bensapumpun lähössä. ilman relettä tulee startatessa ja virrat päällä hetkeks se 12 volttia. mutta releen kun pistää niin ei viisari värähdä enää :?

Image Mikähän noista on rikki? pitää illalla varmaan aukasta taas purkki ja katsella läpi. ihmetyttää ku sinne ilman relettä tulee oikein mut sit releen kans se ei jaksa, ja kokeiltu montaa relettä jos ois herkempiä tmv
TimoS
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 139
Joined: Sun Apr 05, 2009 15:26
Location: Helsinki

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by TimoS »

Siis releellehän tulee 12V virtalukolta ja FP1 lähtö maadoittaa releen. 0 volttia pitäis FP1 lähdön näyttää startatessa jos saa kierroslukutiedon. Muuten vaan käy pumppu päällä pari sekkaa.
--hartsa--
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Wed Mar 21, 2012 15:26

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by --hartsa-- »

TimoS wrote:Siis releellehän tulee 12V virtalukolta ja FP1 lähtö maadoittaa releen. 0 volttia pitäis FP1 lähdön näyttää startatessa jos saa kierroslukutiedon. Muuten vaan käy pumppu päällä pari sekkaa.
joo sitä ajoinkin takaa. ilman relettä megan fp lähdöstä ja ja virtalukosta tulevasta plussasta tulee 12 volttia yleismittarin mukaan virrat kytkiessä n.2sec ja startatessa sit niin kauan ku starttaa, releen kun pistää ni pinnien väli on 0volttia eli maadotus puuttuu
TimoS
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 139
Joined: Sun Apr 05, 2009 15:26
Location: Helsinki

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by TimoS »

R16 kautta tulee ohjaus ( 5V ) transistorin Q2 2. napaan joka ohjaa transistorin " kiinni " Transistori Q2 viallinen, vastus R40 poikki tai johdotus pielessä. Huono juotos tai maadotus pielessä. Siinä aluksi
Ja ne releen navat on määritelty DIN72552 standardissa

Relay
85 relay coil -
86 relay coil +
--hartsa--
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Wed Mar 21, 2012 15:26

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by --hartsa-- »

TimoS wrote:R16 kautta tulee ohjaus ( 5V ) transistorin Q2 2. napaan joka ohjaa transistorin " kiinni " Transistori Q2 viallinen, vastus R40 poikki tai johdotus pielessä. Huono juotos tai maadotus pielessä. Siinä aluksi
Ja ne releen navat on määritelty DIN72552 standardissa

Relay
85 relay coil -
86 relay coil +
Kiitos. tuommonen DIN oli ihan uus juttu. rele ainaki on ollu oikein kytketty että kyllä se sinne sisuksiin johdattelee. ainaki remmiahtimen ohjauksen sain jo pelaamaan 8) ja voi johdotukset sille bensapumpun releellekkin tekasta valmiiks. pitää muutenkin vielä tehä jossain vaiheessa launch controllille kytkökset. Mites kun Benkku sanoi että tuo mun hall anturin 1.90 hampaattomalla kohdalla niin mitä se käytännössä meinaa? tykkääkö mega kyttyrää tai hajoaako hall? jos yrittäis samalla siitä saaha pikkusen jännitteitä alemmas. ELLEI sitten siitä oo haittaa vaikka se noin oliskin kun toimii?
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Hukkakipinä hukassa?

Post by Benkku »

TimoS wrote:
Benkku wrote:Diodissa viiva merkitsee estosuuntaa, eli 86 kelan syöttö ja 85 maadoitus.
Olisko sittenkin juuri toistepäin, muutenhan menee diodin läpi suoraan maihin. Eli ton kaavion mukaan ,megalta tuleva olis 85 ja virtalukolta 86.
Heti tuli kaksi eriävää ohjetta :)
No perhana, toki juurikin noinpäin, koska tuo toimii avalanche diodina relesovelluksessa - syöden kelan magneettikentän romahtaessa muodostuvan negatiivisen jännitepiikin.
Post Reply