Ensimmäinen mega asennus: kierrostietoon apuja
Moderator: Masi_K
Ensimmäinen mega asennus: kierrostietoon apuja
Eli morjensta vaan foorumilaisille.
Otettiin tuossa kaverin kanssa projektiksi megasquirtin asennus vanhaan volvoon. Protopartsilta tilattiin valmis paketti MS2 2.2 extra koodilla, johtosarja + anturit, 36-1 triggeri ja vr-sisääntulo, hukkakipinäpuola yms..eli siis kokonaisena pakettina.
Nyt kaikki olisi asennettuna ja suurinpiirtein säädötkin ainakin sielläpäin. Ongelma on kuitenkin seuraava:
Auton saa käyntiin, mutta kierrostieto pätkii. Käy melko hyvin n.1000rpm tyhjäkäyntiä(välillä saattaa katkoa), mutta siitä ylöspäin alkaa kierrostieto katoilla kunnolla ja TunerStudion toothloggerissa tulee tyhjiä välejä.
Kiekkona on siis kampiakselilla 200mm 36-1 ja sitä lukee paketin mukana tullut vr-anturi. Anturitelinettäkin on jo senverran vahvisteltu ettei ihan helpolla pääse värisemään. Anturin ja kiekon hampaan välissä on n. 0.25mm ilmaa ja anturi on kohtisuoraan hampaaseen. Yli 0,5mm välillä ei saanut minkäänlaista pyörintätietoa. Onko tämä tosiaan näin tarkkaa?
Megan maadoitusta on kokeiltu useampaankin paikkaan, mutta sillä ei ole ollut vaikutusta. Vr-anturin kaapeli menee erillään muista, mitä nyt tulipellin läpiviennin kohdalla kulkee läheltä puolan virtoja. Tämän korjausta ainakin pitää kokeilla.
Kaikki säädöt itsessään on tehty TunerStudiota käyttäen. Megatune kun ei suostunut löytämään purkkia ei sitten millään.
Hyvin olis aikaa nyt joulun pyhinä säädellä volskia, kun vaan pääsis tästä yhdestä ongelmasta eroon.
Otettiin tuossa kaverin kanssa projektiksi megasquirtin asennus vanhaan volvoon. Protopartsilta tilattiin valmis paketti MS2 2.2 extra koodilla, johtosarja + anturit, 36-1 triggeri ja vr-sisääntulo, hukkakipinäpuola yms..eli siis kokonaisena pakettina.
Nyt kaikki olisi asennettuna ja suurinpiirtein säädötkin ainakin sielläpäin. Ongelma on kuitenkin seuraava:
Auton saa käyntiin, mutta kierrostieto pätkii. Käy melko hyvin n.1000rpm tyhjäkäyntiä(välillä saattaa katkoa), mutta siitä ylöspäin alkaa kierrostieto katoilla kunnolla ja TunerStudion toothloggerissa tulee tyhjiä välejä.
Kiekkona on siis kampiakselilla 200mm 36-1 ja sitä lukee paketin mukana tullut vr-anturi. Anturitelinettäkin on jo senverran vahvisteltu ettei ihan helpolla pääse värisemään. Anturin ja kiekon hampaan välissä on n. 0.25mm ilmaa ja anturi on kohtisuoraan hampaaseen. Yli 0,5mm välillä ei saanut minkäänlaista pyörintätietoa. Onko tämä tosiaan näin tarkkaa?
Megan maadoitusta on kokeiltu useampaankin paikkaan, mutta sillä ei ole ollut vaikutusta. Vr-anturin kaapeli menee erillään muista, mitä nyt tulipellin läpiviennin kohdalla kulkee läheltä puolan virtoja. Tämän korjausta ainakin pitää kokeilla.
Kaikki säädöt itsessään on tehty TunerStudiota käyttäen. Megatune kun ei suostunut löytämään purkkia ei sitten millään.
Hyvin olis aikaa nyt joulun pyhinä säädellä volskia, kun vaan pääsis tästä yhdestä ongelmasta eroon.
Re: Ensimmäinen mega asennus: kierrostietoon apuja
Onko vr anturin johto suojattu? johdot oikein päin? Toi 0,25mm kuulostaa kovin pieneltä, normaalisti on
0,75mm-1,5mm itte olen aina säätänyt 1mm välyksen.
0,75mm-1,5mm itte olen aina säätänyt 1mm välyksen.
Re: Ensimmäinen mega asennus: kierrostietoon apuja
Anturin johto on suojattu. Sekin kuului valmiiseen johtosarjaan, joten ainakin luulisin sen olevan asianmukainen.
Tuota anturiakin on epäilty, koska muilla tuo väli tuntuu tosiaan olevan n.1mm luokkaa ja meillä ei sillä saanut mitään tietoa. 0,5mm:kin antaa vasta erittäin satunnaisen kierrostiedon.
Tuota anturiakin on epäilty, koska muilla tuo väli tuntuu tosiaan olevan n.1mm luokkaa ja meillä ei sillä saanut mitään tietoa. 0,5mm:kin antaa vasta erittäin satunnaisen kierrostiedon.
Voisko johdot olla väärinpäin jos kuitenki jotain näyttää?miku wrote:johdot oikein päin?
Re: Ensimmäinen mega asennus: kierrostietoon apuja
kyllä mulla muistaakseni jotain tunerstudio näytti kun johdot oli väärinpäin, mut ei kyllä käyntiin lähtenyt.
Re: Ensimmäinen mega asennus: kierrostietoon apuja
ooppeli lähti käyntii mutta ei ottanut kierroksia.miku wrote:kyllä mulla muistaakseni jotain tunerstudio näytti kun johdot oli väärinpäin, mut ei kyllä käyntiin lähtenyt.
Re: Ensimmäinen mega asennus: kierrostietoon apuja
Juu u..elikkäs päivän huomioita:
Vr-anturin piuhat on oletettavasti oikein, koska kääntämällä pimeni kokonaan.
Kun puolalta ottaa liittimen irti, niin silloin startilla pyöritettäessä kierrostieto tulee jatkuvana.
Kokeiltiin maadottaa puolaa monestakin eri paikasta, mutta ei tunnu vaikuttavan. Lisäksi vr-anturin johto vedettiin uudestaan suojaputken kanssa sellasta reittiä jossa ei pitäs häiriöitä olla, mutta kun puolan kanssa starttaa niin edelleen pätkii.
Ideoita?
Vr-anturin piuhat on oletettavasti oikein, koska kääntämällä pimeni kokonaan.
Kun puolalta ottaa liittimen irti, niin silloin startilla pyöritettäessä kierrostieto tulee jatkuvana.
Kokeiltiin maadottaa puolaa monestakin eri paikasta, mutta ei tunnu vaikuttavan. Lisäksi vr-anturin johto vedettiin uudestaan suojaputken kanssa sellasta reittiä jossa ei pitäs häiriöitä olla, mutta kun puolan kanssa starttaa niin edelleen pätkii.
Ideoita?
Re: Ensimmäinen mega asennus: kierrostietoon apuja
Siis onko tuossa v2.2-piirilevy, johon on lisätty sytkäkivet ja vr-anturin signaalinmuunnin kotelon sisälle? Tässä tapauksessa veikkaisin, että sytkäpuoli aiheuttaa triggerisignaaliin häiriöitä. Tuo paremmin toimiminen puola irti tukisi tätä teoriaa.
Noin yleisesti ottaen ECU:n sisällä olevat sytkäkivet on kohtuullisen riskialtis ratkaisu häiriöiden kannalta. Jotta sen saa toimimaan hyvin, niin homma olisi tehtävä oikein heti piirilevyn suunnittelusta lähtien. Näissä mega-viritelmissä tyypillisesti käytetty hyppylankahässäkkä sen sijaan vaatii hyvää tuuria toimiakseen ongelmitta. Ja mikäli vr-muunnin on tehty samanlaisella virityksellä, niin ei se ainakaan paranna tilannetta.
Vastaavia on nähty aika monta kertaa. Oireina satunnaista kierroslukutiedon pätkimistä monesti yläkierroksilla ja kuormituksella pahentuen sekä resettejäkin joissain tapauksissa. Ensiavuksi voi kokeilla häiriönpoistokonkkaa puolan sähkönsyöttöön, vastuksellisia tulppia jne. Tuurilla saattaa auttaa. Todennäköisemmin kuitenkin ongelma korjaantuu vasta siirtämällä sytkäkivet kotelon ulkopuolelle.
Noin yleisesti ottaen ECU:n sisällä olevat sytkäkivet on kohtuullisen riskialtis ratkaisu häiriöiden kannalta. Jotta sen saa toimimaan hyvin, niin homma olisi tehtävä oikein heti piirilevyn suunnittelusta lähtien. Näissä mega-viritelmissä tyypillisesti käytetty hyppylankahässäkkä sen sijaan vaatii hyvää tuuria toimiakseen ongelmitta. Ja mikäli vr-muunnin on tehty samanlaisella virityksellä, niin ei se ainakaan paranna tilannetta.
Vastaavia on nähty aika monta kertaa. Oireina satunnaista kierroslukutiedon pätkimistä monesti yläkierroksilla ja kuormituksella pahentuen sekä resettejäkin joissain tapauksissa. Ensiavuksi voi kokeilla häiriönpoistokonkkaa puolan sähkönsyöttöön, vastuksellisia tulppia jne. Tuurilla saattaa auttaa. Todennäköisemmin kuitenkin ongelma korjaantuu vasta siirtämällä sytkäkivet kotelon ulkopuolelle.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Ensimmäinen mega asennus: kierrostietoon apuja
ArttuH wrote:Siis onko tuossa v2.2-piirilevy, johon on lisätty sytkäkivet ja vr-anturin signaalinmuunnin kotelon sisälle? Tässä tapauksessa veikkaisin, että sytkäpuoli aiheuttaa triggerisignaaliin häiriöitä. Tuo paremmin toimiminen puola irti tukisi tätä teoriaa.
Juuri näin. Protopartsilta näillä muutoksilla tilattu, ja hyppylankoja näyttäs ihan riittämiin tuolla boksissa olevan.
R-tulpat on paikoillaan. Nuissa sytkäkivissä näyttäs olevan senverran piuhaa, että vois kokeilla saada ne ulos tuolta boksista. Pitäs vaan taas jaksaa tuonne talliin vääntäytyä, vaikka herrrrmot tarviis kyllä lomaa

Re: Ensimmäinen mega asennus: kierrostietoon apuja
Itse hyödynsin alkuperäisen sytkä askin tällä tavalla.
https://picasaweb.google.com/1136036044 ... 6302385314
https://picasaweb.google.com/1136036044 ... 6302385314
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Re: Ensimmäinen mega asennus: kierrostietoon apuja
Jepjep.. Eli meinattiin nyt että kokeillään vaihtaa tuo Vr-anturi uuteen. Nyt sitten herättää vähän ihmetystä tällainen homma:
Eli anturi joka on paikoillaan on juurikin saman näköinen kuin seuraavan linkin takana oleva: http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=61
Mutta tämähän on Hall-anturi.
Protopartsilla ei näyttäisi edes olevan myynnissä tuollaista "VR"-anturia joka tulee tuon paketin mukana. Eli siis 3-napaista. Tarjolla olevat on 2-napaisia.
Todella mieltä hämmentävää taas...
Ja paketin specsithän on tässä:
4 Cylinder kit:
Tähän kuuluu:
- MS ECU alumiinikotelossa
- 029y4 firmware
- Sytytysohjaus
- VR sisääntulo
- Yleismallinen johtosarja
- Hukkakipinäpuola
- Ilmalämpöanturi
- Vesilämpöanturi
- TPS
- VR anturi
- 36-1 yleismallinen triggeripyörä
- Ohjeet + kytkentäkaavio
Eli anturi joka on paikoillaan on juurikin saman näköinen kuin seuraavan linkin takana oleva: http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=61
Mutta tämähän on Hall-anturi.
Protopartsilla ei näyttäisi edes olevan myynnissä tuollaista "VR"-anturia joka tulee tuon paketin mukana. Eli siis 3-napaista. Tarjolla olevat on 2-napaisia.
Todella mieltä hämmentävää taas...
Ja paketin specsithän on tässä:
4 Cylinder kit:
Tähän kuuluu:
- MS ECU alumiinikotelossa
- 029y4 firmware
- Sytytysohjaus
- VR sisääntulo
- Yleismallinen johtosarja
- Hukkakipinäpuola
- Ilmalämpöanturi
- Vesilämpöanturi
- TPS
- VR anturi
- 36-1 yleismallinen triggeripyörä
- Ohjeet + kytkentäkaavio
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Ensimmäinen mega asennus: kierrostietoon apuja
Kannattaa kysyä asiasta paketin myyneestä liikkeestä. Täällä foorumilla on vaikea arvailla mitä siihen purkkiin on tehty ja mitä ei.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 44
- Joined: Wed Mar 21, 2012 15:26
Re: Ensimmäinen mega asennus: kierrostietoon apuja
Onko kenelläkään käytössä näitä protopartsin antureita enemmänkin? Onko toimineet? Lähinnä just tuo hall anturi kiinnostaa että minkälaista hajurakoa on pitänyt käyttää triggeriin ja onko sillä tullu hyvin signaali?
GM chevrolet daewoo Camshaft position sensor
5WY3168A 96325867
GM chevrolet daewoo Camshaft position sensor
5WY3168A 96325867