Meikällä on tarkoitus rakentaa tuollasesta vanhasta ajoleikkurista "näyttely" pihatraktori, ja ruutahan siihen pitää sitten laittaa. Ostin mp-hajottamolta 125 CBR hondan läppärungon suuttimen ja antureiden kera. Nyt vaan harmaita hiuksia tuottaa kaasuasennon tunnistimen ja tyhjäkäynti venttiilin pinnit...TPS löytyy 5 pinniä ja idlestä 4. Voisko tuossa TPS:ssä olla imuilma anturi samassa? Ku siitä tulee tollanen musta nyppy tuonne läpän taakse...ja eikö pinnien määräkin passais? Voiko nuo jotenki saada tietää, mikä mikäkin? Entä tuo tyhjäkäyntivena? Keihin on tuon valmistaja...eka ruuta prokkis, siksi epäselvää jorinaa...
Dodiin...edistystä tapahtunu ja paljo. Microsquirt v3 hommatta ja muut hilppeet myös. Ainoo vaan, ettei tule kierroslukutietoa koneelle. 36-1 triggeripyörä kampuran päässä ja tää Hall anturi: http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=61
Kytketty kuten ohjeissa. Optoin+ anturin signaaliin, +5V vref:fiin ja maa Optoin-. Asetukset tunerstudiossa ainaki sinnepäin...vaan ei tuu mitään signaalia. Map, Tps, imuilma ja koneenlämpö pelittää ja tulee signaali koneelle. Onko visioita, mitä lähtis kokeileen?
Nyt tehty pull up kytkentä...kun anturin edessä ei oo rautaa, näyttää yleismittari 1.3v ja kun vaikka meisselin kärkeä käyttää anturin edessä, niin 5 volttia näyttää!?!? Eikö tuo ole nyt väärinpäin? Protopartsin ohjeen mukaan liitin johdotettu.
kaasari wrote:Nyt tehty pull up kytkentä...kun anturin edessä ei oo rautaa, näyttää yleismittari 1.3v ja kun vaikka meisselin kärkeä käyttää anturin edessä, niin 5 volttia näyttää!?!? Eikö tuo ole nyt väärinpäin? Protopartsin ohjeen mukaan liitin johdotettu.
Jos se anturi vaikka on sellainen et toimii noin päin? Mutta nythän sieltä pitäs signaalia tulla. Huomasitko tosta aikaisemmasta viestistä että se optoin- pitää myös maadoittaa?
Joo, Opto- on maadoittu. Ei signaalia koneelle ja nyt ku anturi paikoillaan, näyttää yleismittari 2.85 volttia. Joku on asetuksissa nyt myös, ku ei se edes tuolla meisselitestillä mitään näytä.
vRef 4.88 volttia. 1.52v kun rautaa ei edessä ja 2.85v kun on. Ihan sellanen pikku lappu, missä pinnit ja kytkentä järjestys. Koneella ei edelleenkää näy mitään, kun pyörittää...
kaasari wrote:vRef 4.88 volttia. 1.52v kun rautaa ei edessä ja 2.85v kun on. Ihan sellanen pikku lappu, missä pinnit ja kytkentä järjestys. Koneella ei edelleenkää näy mitään, kun pyörittää...
Toi Vref jännite kelpaa, mut noi toiset jännitteet ei oo oikein.
Noi toiset jännitteet pitäs olla: N. 0.4V kun rautaa ei oo edessä ja 4.88V kun on. Joku nyt mättää tossa kytkennässä. onko sen anturin pinnien kytkentä merkinnät selvät? Meinaan ettei maadoitus ja jännitteen syöttö ole väärinpäin?
Olen 10 vuotta asentanut mersuja merkkikorjaamolla ja hall anturin pinnijärjestys on aina ollut:
1 = jännite
2 = signaali
3 = maadoitus
Mutta mutta... Näitä on niin paljon erilaisia systeemejä että 100% varmuutta en tohon tapaukseen osaa sanoa. Kokeile omalla vastuulla toimiiko tai meneekö jotain rikki. Jos et saa mistään varmaa tietoa tohon kytkentään tolle anturille.
Noita anturin pinnijärjestyksiä näyttäis olevan vaikka minkäläistä. Saiskohan ton pinnijärjestyksen selvitettyä varmaksi jos koittais vaikka paristoilla. rakentas siihen sen pullup vastuksen niin pääsis varmasti koittamaan, että signaali jännite menee syöttöjännitteeseen ja putoaa sitten lähelle nollaa.
Sais ainakin varmuuden että anturin päässä on kytkentä oikein. Sen jälkeen olis helpompi ihmetellä sitten sen microsquirtin puoleiset kytkennät kohdalleen.
Joo mut kannattaa varmistaa että se on varmasti oikea ja samalla tulee varmistettua että se tomii myös. kun tekee sen vielä pattereilla niin ei ainakaan hajota boksista mitään eikä myöskään saa anturia rikki jos laitta pariston + syöttöön jonkun vastuksen.
Aina kannattaa kokeilla mutta mitään ei kannata kuitenkaan väkisin hajottaa.
Tuota TimoS:n kytkentää kannattaa koittaa myös jos se kerran toimii.