Olen uusi tällä foorumilla, joten tervehdys squirttaajille!
Projektinani on rakentaa ruisku Yamaha SRX-6 moottoripyörään, vuosimallia -87.
Pyörä on ilmajäähdytteinen yksipyttyinen 600 -kuutioinen paukutin, neljäreikäisellä kannella.
Pyörässä on CDI-sytytys, joka saa ohjata sytytystä vastaisuudessakin. Teen siis vain bensansyötölle ohjauksen.
Tämä squirttaus on minulle ensimmäinen lajissaan ja teen sen amk-opinnäytetyönä.
Ohjeita, vinkkejä ja apuja otetaan enemmän kuin mielellään vastaan.
Pyörään tuleva kombinaatio on suunniteltu seuraavanlaiseksi:
-Ohjaimeksi tulee Microsquirt V 3.0
- Läppärunkoina toimii kaksi 35mm BMW-moottoripyörän läppärunkoa, jossa on valmiiksi Boschilainen TPS-anturi ( 0 280 120 302). Oletan TPS:n olevan lineaarista mallia, tietoa osanumerolla en löytänyt --> Pitänee purkaa ja tutkia.
Alkuperäisten kaasuttimien kurkut ovat 32mm, joten ei pitäisi mennä liian suureksi nuo 35mm.
- Lambda anturina on tarkoitus käyttää Bosch laajakaistalambdaa.
- Moottorin ja ilman lämpötila-antureina käytän GM:n tuotteina.
- Vauhtipyörälle on tarkoituksena laittaa yksi nasta, josta Hall-anturi ottaa kierroslukutiedon.
TÄSTÄ KYSYMYS: Saako luotettavan kierroslukutiedon otettua puolan miinusnavalta? (CDI-sytytys). Jos saa, niin vaatiiko jotain kommervenkkejä?
- Tiedon moottorin kuormituksesta ajattelin ottaa GM:n MAP-anturilla, mutta tuli sellainen mieleen että yksisylinterisen alipaine on mallia ON/OFF, joten ei taida MAP-anturilla pystyä lukemaan? Voisi toteuttaa ilmamäärämittarilla.
TÄSTÄ KYSYMYS: Tarvitseeko MS tietoa moottorin kuormituksesta? Jos ei tarvitse niin se vähentäisi hommaa kovasti.
- Säädettävä polttoainepaineensäädin.
- Polttoainepumpuksi jonkun ruiskuauton korkeapainepumppu ja ennen sitä suodatin.
Suuttimista sen verran että sain laskukaavan mukaan yhdellä suuttimella tehtäessä virtaukseksi 295cc/min 80%:n käyttösuhteella. Teen tämän kuitenkin KAHDELLA suuttimella, joten virtaus per suutin on 147,5cc/min.
Mistäköhän autosta tollaiset suuttimet löytyisi? Mielellään 12ohm
Laskin, että jos laittaisi 210cc/min suuttimet ja pudottaisi polttoaineen paineen lukemaan 1,5 bar niin tuotto putoaisi 148,5cc/min.
Toimisiko homma näin? Vai haittaako ruiskun toimintaa?
Päivittelen tätä sitä mukaa kun aletaan säädä näkyviä tuloksia.
Yamaha SRX-6 squirttaus
Moderator: Masi_K
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Yamaha SRX-6 squirttaus
Äkkiseltään muutama vastaus.
TPS pohjaisena voidaan säätää ja tällöin mappia ei käytetä.
TPS saat mittaamalla selvitettyä onko potikkatyylinen anturi rikkomatta sitä.
Ei bensapainetta kannata laskea hirveesti.
http://www.autotune.fi/tuote/344/suutin ... bar-12-ohm
Tuossa esim. pieni suutin ja tipauttaa vaikka 2.5 bar, niin saa tuottoa alaspäin.
Walbro pumppu kooltaan aika pieni, tietysti jostain ruiskuprätkän pumppu vois olla parempi jo virrankulutuksen suhteen. Tai sit laittaa säädettävän ohjaimen pumpulle. ArttuH:lla tais olla joku jippo tuohon.
TPS pohjaisena voidaan säätää ja tällöin mappia ei käytetä.
TPS saat mittaamalla selvitettyä onko potikkatyylinen anturi rikkomatta sitä.
Ei bensapainetta kannata laskea hirveesti.
http://www.autotune.fi/tuote/344/suutin ... bar-12-ohm
Tuossa esim. pieni suutin ja tipauttaa vaikka 2.5 bar, niin saa tuottoa alaspäin.
Walbro pumppu kooltaan aika pieni, tietysti jostain ruiskuprätkän pumppu vois olla parempi jo virrankulutuksen suhteen. Tai sit laittaa säädettävän ohjaimen pumpulle. ArttuH:lla tais olla joku jippo tuohon.
Re: Yamaha SRX-6 squirttaus
Tämä selkeytti jo jonkun verran, kiitosta.
Tuon suuttimen saisi näemmä tuottamaan 191,7cc tiputtamalla paineen 2,5bar.
elikkäs kahdella suuttimella tuotto olisi yhteensä 383,4cc. Onko tämä vielä niissä rajoissa että saa toimimaan? Meinaan ettei ole liika isot suuttimet?
Löysin tänään romarilta mukavaan hintaan sopivan kokoisen pumpun ruiskullisesta Polosta. Malliltaan näyttäs olevan Bosch 0 580 453 916 ja netin mukaan tuotto 3,0 bar. Oikein soppeli hankinta.
Minäpäs mittailen ton TPS:n kun löydän yleismittarin paikasta nimeltä jemma.
Tuon suuttimen saisi näemmä tuottamaan 191,7cc tiputtamalla paineen 2,5bar.
elikkäs kahdella suuttimella tuotto olisi yhteensä 383,4cc. Onko tämä vielä niissä rajoissa että saa toimimaan? Meinaan ettei ole liika isot suuttimet?
Löysin tänään romarilta mukavaan hintaan sopivan kokoisen pumpun ruiskullisesta Polosta. Malliltaan näyttäs olevan Bosch 0 580 453 916 ja netin mukaan tuotto 3,0 bar. Oikein soppeli hankinta.
Minäpäs mittailen ton TPS:n kun löydän yleismittarin paikasta nimeltä jemma.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Yamaha SRX-6 squirttaus
Olethan jo lukenut megamanuaalin? Jos et niin lue!
Alpha-N eli TPS-pohjainen polttoaineen määrän laskenta on soveltuvin ja esim. 2-litraisissa kutosbemareissa on sopivankokoisia suutimmia (alle 200cc)
Oletko katsonut paljon se polon pumppu vie virtaa toimiessaan? Moottoripyörissä virrankulutus pitää olla mahdollisimman pieni.
ArttuH on perehtynyt paljon moottoripyörien ruiskuttamiseen, häneltä kannattaa kysyä neuvoja
Alpha-N eli TPS-pohjainen polttoaineen määrän laskenta on soveltuvin ja esim. 2-litraisissa kutosbemareissa on sopivankokoisia suutimmia (alle 200cc)
Oletko katsonut paljon se polon pumppu vie virtaa toimiessaan? Moottoripyörissä virrankulutus pitää olla mahdollisimman pieni.
ArttuH on perehtynyt paljon moottoripyörien ruiskuttamiseen, häneltä kannattaa kysyä neuvoja

Re: Yamaha SRX-6 squirttaus
Miksi kahdella? Moottorin huipputehoon ja 6500 1/min huippukierroksillekin, riittää/riittäisi kyllä yksikin, about 200 cc suutin.hamppi wrote:...elikkäs kahdella suuttimella tuotto olisi yhteensä 383,4cc. Onko tämä vielä niissä rajoissa että saa toimimaan? Meinaan ettei ole liika isot suuttimet?
Last edited by Benkku on Tue Dec 11, 2012 21:02, edited 1 time in total.
Re: Yamaha SRX-6 squirttaus
Kuten tuossa jo sanottiinkin, niin kannattaa käyttää alpha-N:ää säätöalgoritmina. Mitä todennäköisimmin yksipyttyisestä koneesta ei saa tarpeeksi hyvää MAP-signaalia kaikissa tilanteissa. Jos mielenkiintoa riittää, niin voi sen MAP anturin pistää mukaan kokoonpanoon ja katsoa minkälaista tietoa se antaa. Hyvällä tuurilla sitä voi käyttää säätämisessä apuna (alpha-N + multiply MAP tai blended alpha-N/SD).
Suuttimien koon suhteen en ottaisi suurempaa stressiä. Noin näppituntumalla arvioiden tuollaiselle 600cc sylinterille voi laittaa suuttimia ainakin jonnekin 600cc/min nurkille asti ilman ongelmia. Eli pari 200-250cc suutinta pitäisi toimia komeasti. Ei kannata turhaan alkaa tiputtelemaan bensanpainetta.
Kierroslukusignaalin saa melko varmasti järjestettyä alkuperäiseltä sytkältäkin. Saattaa vaan vaatia hiukan mittailua ja testailua, etenkin jos kyseessä on CDI-sytkä. Tiedätkö muuten onko tuo oikeasti CDI vai induktiivinen? Yleinen tapa kun on puhua kaikista pyörien kärjettömistä sytkistä CDI:nä, vaikka suuri osa niistä on oikeasti induktiivisia. Yksimukisissa tosin on aika monesti CDI-sytkä, eli siltä pohjalta tässä voisi olla kumpi tahansa. Se on sitten vähän makuasia haluaako mieluummin askarrella elektroniikkaa sytkän signaalin sovittamiseksi vai mekaniikkaa uusien anturien laittamiseksi.
Laturin tuotto kannattaa tosiaan tarkistaa ja pohtia sitten paljonko virtaa on tarjolla bensapumpulle ja muille hiluille. Pumpun kulutuksen kanssa saattaa helposti tulla ongelmaa kun monet autojen pumput kiskovat virtaa melko miehekkäästi. Tarvittaessa pumpun kulutusta ja tuottoa voi pienentää pudottamalla jännitettä. Multa löytyy tosiaan tuohon tarkoitukseen valmista palikkaa jos ei halua alkaa askartelemaan itse.
Suuttimien koon suhteen en ottaisi suurempaa stressiä. Noin näppituntumalla arvioiden tuollaiselle 600cc sylinterille voi laittaa suuttimia ainakin jonnekin 600cc/min nurkille asti ilman ongelmia. Eli pari 200-250cc suutinta pitäisi toimia komeasti. Ei kannata turhaan alkaa tiputtelemaan bensanpainetta.
Kierroslukusignaalin saa melko varmasti järjestettyä alkuperäiseltä sytkältäkin. Saattaa vaan vaatia hiukan mittailua ja testailua, etenkin jos kyseessä on CDI-sytkä. Tiedätkö muuten onko tuo oikeasti CDI vai induktiivinen? Yleinen tapa kun on puhua kaikista pyörien kärjettömistä sytkistä CDI:nä, vaikka suuri osa niistä on oikeasti induktiivisia. Yksimukisissa tosin on aika monesti CDI-sytkä, eli siltä pohjalta tässä voisi olla kumpi tahansa. Se on sitten vähän makuasia haluaako mieluummin askarrella elektroniikkaa sytkän signaalin sovittamiseksi vai mekaniikkaa uusien anturien laittamiseksi.
Laturin tuotto kannattaa tosiaan tarkistaa ja pohtia sitten paljonko virtaa on tarjolla bensapumpulle ja muille hiluille. Pumpun kulutuksen kanssa saattaa helposti tulla ongelmaa kun monet autojen pumput kiskovat virtaa melko miehekkäästi. Tarvittaessa pumpun kulutusta ja tuottoa voi pienentää pudottamalla jännitettä. Multa löytyy tosiaan tuohon tarkoitukseen valmista palikkaa jos ei halua alkaa askartelemaan itse.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Yamaha SRX-6 squirttaus
Kahdella suuttimella ajattelin tehdä vain sen takia että, imusarja helpompi tehdä kahtena erillisenä kuin alkaa tekemään kollektoria. Tämä siis minun mielipiteeni.
Tuosta Polon pumpusta ei vielä mitään testailtu (mutta oli pakko ottaa kun melkein ilman sai!), koska pyörä on eri paikkakunnalla ku meikäläinen.
Laskin nuo arvot Bellin nelitahti viritys -kirjasta löytyneestä kaavalla ja en kuitenkaan löytänyt mitään rajapyykkiä sille että minkäkokoinen suutin menee liian isoksi. Että paljonko on pelivaraa koon suhteen..
Mennään sillä että laitetaan 2kpl 200cc suuttimia.
Pyörän käyttöohjekirjassa lukee yksinkertaisesti "CDI magneto" eli käsittääkseni ei ole induktiivinen. Induktiivinenhan ottaa ensijännitteen akulta ja normaali CDI magneeton puolalta. Korjatkaa jos muistelut meni metsään.
Periaatteessahan tähän voisi hall-anturilla ottaa kierroslukutiedon jos CDI:ltä ottaminen rupeaa tuntumaan kovin hankalalta.. Jotenkin tuntus helpommalta askarrella anturille paikka kuin alkaa tällä ymmärryksellä kovin syvällisesti nyppimään matolaatikoita.
Se laturin tuotto näyttäs tämmöseltä:
Nominal Output 14.5V, 11A @ 5,000 rpm
Kiinnostaa kyllä nuo valmiit palikat, olen sähkön kanssa verrattain vähän pelannut niin mielellään helpottaa hommaa näin. Pistän YV:tä.
Ja se megamanuaali pitää jossain välissä lukea kokonaisuudessaan, nyt on kirjoiteltu opparin teoriaosaa ja koitettu käydä töissä niin ei oikein ole keriinny..
Tuosta Polon pumpusta ei vielä mitään testailtu (mutta oli pakko ottaa kun melkein ilman sai!), koska pyörä on eri paikkakunnalla ku meikäläinen.
Laskin nuo arvot Bellin nelitahti viritys -kirjasta löytyneestä kaavalla ja en kuitenkaan löytänyt mitään rajapyykkiä sille että minkäkokoinen suutin menee liian isoksi. Että paljonko on pelivaraa koon suhteen..
Mennään sillä että laitetaan 2kpl 200cc suuttimia.
Pyörän käyttöohjekirjassa lukee yksinkertaisesti "CDI magneto" eli käsittääkseni ei ole induktiivinen. Induktiivinenhan ottaa ensijännitteen akulta ja normaali CDI magneeton puolalta. Korjatkaa jos muistelut meni metsään.
Periaatteessahan tähän voisi hall-anturilla ottaa kierroslukutiedon jos CDI:ltä ottaminen rupeaa tuntumaan kovin hankalalta.. Jotenkin tuntus helpommalta askarrella anturille paikka kuin alkaa tällä ymmärryksellä kovin syvällisesti nyppimään matolaatikoita.

Se laturin tuotto näyttäs tämmöseltä:
Nominal Output 14.5V, 11A @ 5,000 rpm
Kiinnostaa kyllä nuo valmiit palikat, olen sähkön kanssa verrattain vähän pelannut niin mielellään helpottaa hommaa näin. Pistän YV:tä.
Ja se megamanuaali pitää jossain välissä lukea kokonaisuudessaan, nyt on kirjoiteltu opparin teoriaosaa ja koitettu käydä töissä niin ei oikein ole keriinny..
Re: Yamaha SRX-6 squirttaus
Hommassa on nyt päästy eteenpäin, imusarjat valmistettu, johdot vedetty ym. ja pyörä koottu.
Kierroslukutieto vielä niin saisi alkaa polkemaan käyntiin..
Piti kierroslukutietoa metsästää laittamalla pyörä kaasuttimilla käymään.. No hetken se nätisti kävikin ja staattori pärähti paskaksi.
Staattorin käämittäjää sai oikein hakemalla hakea mutta löyty kumminkin, kun saa korjatun vehkeen takaisin niin homma jatkuu..
Täytyy jossain välissä laittaa hiukan kuvaa aikaansaannoksista.
Kierroslukutieto vielä niin saisi alkaa polkemaan käyntiin..
Piti kierroslukutietoa metsästää laittamalla pyörä kaasuttimilla käymään.. No hetken se nätisti kävikin ja staattori pärähti paskaksi.
Staattorin käämittäjää sai oikein hakemalla hakea mutta löyty kumminkin, kun saa korjatun vehkeen takaisin niin homma jatkuu..
Täytyy jossain välissä laittaa hiukan kuvaa aikaansaannoksista.