Kysymys VE Tablesta ja bensapaineista yms.
Moderator: Masi_K
Kysymys VE Tablesta ja bensapaineista yms.
Meinaako prosenttilukema suuttimen aukioloaikaa/täysi tahti? Esim.100% suutin on koko ajan auki.
Pääsin vihdoin testaamaan MSää, mutta reilulla 2/3 kaasulla kone hyytyy vaikka VE% 100. Kiihdytysrikastusta ei saa myöskään säädettyä siten että veto alkaisi välittämästi. Veto "notkahtaa" hetkeksi kun kaasua painaa nopeasti. Suuttimet ovat ilmeisisti liian pienet?
Bensapaine on nyt n.3.1bar. Kuinka paljon lisää syöttöä voisi odottaa jos nostaisin paineen 4barin kieppeille, vai uudet suuttimet suosiolla?
Pääsin vihdoin testaamaan MSää, mutta reilulla 2/3 kaasulla kone hyytyy vaikka VE% 100. Kiihdytysrikastusta ei saa myöskään säädettyä siten että veto alkaisi välittämästi. Veto "notkahtaa" hetkeksi kun kaasua painaa nopeasti. Suuttimet ovat ilmeisisti liian pienet?
Bensapaine on nyt n.3.1bar. Kuinka paljon lisää syöttöä voisi odottaa jos nostaisin paineen 4barin kieppeille, vai uudet suuttimet suosiolla?
Käsittääkseni tuo ve arvo takoittaa sitä että montako prosenttia suuttimen aukioloaika on reg fuel arvosta. eli voit laittaa ve arvon yli sataan jolloin suuttimen aukioloaika on suurempi kuin tuo reg fuel ja tarkkailla duty cycle mittarista suuttimen käyttö suhdetta ettei mene liian isoksi. Minkälaista häveliä rakennat ja millaiset suuttimet sinulla on?
100A Datsuniin olen värkännyt MSquirttia. Siinä on 1.4 kone, johon on vaihdettu viriosaa. Suuttimet ovat muistaakseni Hondasta CRX 1.5 -86. Koneen piti olla 100hv, joten oletin että ne riittää. Omassa koneessa tehoalue on varmaan 1000rpm alempana kuin Hondan koneessa, joten nyt äkkiä ajateltuna suurempi vääntö vaatii isompia suuttimia vaikka teho olisikin samaa luokkaa. K-Jetillä ja vanhemmilla romppeilla amppeerista on mitattu 102hp/5300rpm.
Onko Duty Cycle tuo VE Bucket, mulla kun on tuo extra käytössä jotta voin ohjata myös sytkää. DutyCyclessä se 100% on ilmeisesti se että suutin on koko ajan auki?
Tuosta bensapaineesta vielä, että mihin asti sitä on järkevää maksimissaan nostaa? Minulla on turbo Saabin pumppu joka pystyy ainakin 5 barin paineeseen. Sillä saisi jo tuon kaavan mukaan 27% tuottoa lisää. Sillä ongelma voisi ainakin pienentyä. Kiertelin tänään purkaamoita, mutta tarjosivat ei oota. Irto suuttimet ovat aika kiven alla. Pitäsi kuulemma ostaa koko kone.
Onko Duty Cycle tuo VE Bucket, mulla kun on tuo extra käytössä jotta voin ohjata myös sytkää. DutyCyclessä se 100% on ilmeisesti se että suutin on koko ajan auki?
Tuosta bensapaineesta vielä, että mihin asti sitä on järkevää maksimissaan nostaa? Minulla on turbo Saabin pumppu joka pystyy ainakin 5 barin paineeseen. Sillä saisi jo tuon kaavan mukaan 27% tuottoa lisää. Sillä ongelma voisi ainakin pienentyä. Kiertelin tänään purkaamoita, mutta tarjosivat ei oota. Irto suuttimet ovat aika kiven alla. Pitäsi kuulemma ostaa koko kone.
Joo, on se pumppu ollut K-Jetin kanssa. Minun K-Jet oli 900i Saabista, koska se Turbon jetti oli liian jööti minun projekstiin. Nostin paineen 4 baariin kokeeksi. Ei suurempaa vaikutusta. Laihensin seosta ja kone toimikin paremmin. Pitää asentaa uusi lambda-annturi huomenna paikoillee ja säätää sen kanssa. Perstuntumalla säätäminen on aika arpapeliä.
Itse ajattelin säätää seokset sinnepäin ja vien sitten auton penkkiin säädettäväksi. Parempi että säätää liian rikkaalle kuin laihalle. Pysyypähän ainakin siltä osin kone ehjänä.
Tänään Squirtti hajosi taas. Töihin mennessä poltti Q1 transistorin. Olin laittanut ruuviin muoviprikat ja ne oli sulaneet. Samalla trankku oli menettänyt kontaktin levyyn ja paloin. Käykö tuo transistori normaalistikkin kuumana? Onko mulla kytkennässä häikkää? Mikä sen tehtävä on yleensäkin, kun fetithän ne vetää suuttimien jännitteen maihin???
Tänään Squirtti hajosi taas. Töihin mennessä poltti Q1 transistorin. Olin laittanut ruuviin muoviprikat ja ne oli sulaneet. Samalla trankku oli menettänyt kontaktin levyyn ja paloin. Käykö tuo transistori normaalistikkin kuumana? Onko mulla kytkennässä häikkää? Mikä sen tehtävä on yleensäkin, kun fetithän ne vetää suuttimien jännitteen maihin???
http://www.finsquirt.net/ -> suuttimet ja polttoainelaitteisto, kaikki perusasiat käy tuosta ilmi...Kristian wrote:Joo 2.5 ohmia taisi olla. Mistä saisi vastukset kohtuuhintaan? Niin minkä kokoiset vastukset sulla on?
Voiko noita suuttimia kytkeä sarjaan, kun sillä saisi nostettua resistanssin kaksinketaiseksi tai nelinkertaiseksi?
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Minun vastukset on samasta subarusta josta on suuttimetkin. Niissä on vastus jotain 6.4 ohmia ja suuttimet ovat 2.4 ohmiset. Eli yhteensä 8.8 ohmia ja sittenki tuntu hiukan kuumalta mut laitoin pwm:n 81% ni sit alko asettuu. Vastuksien pitäisi olla sinulle noin 8 ohmia jolloin kokonais resistanssi menis yli 10ohmia ni sit alkaas kestää. Olen joskus miettiny tuota sarjaa kytkemistä itsekkin ja minun mielestä mikään ei estä. Suuttimen runko ei ole yhteydessä napaan ja napaisuudella ei ole välii ni mun mielestä se pelais.
Sarjaankytkennässä jännite jakautuu resistanssien suhteessa, eli jos syötät tohon sarjan 'päihin' 12V niin molempien suuttimien yli vaikuttaa 6V (olettaen että resistanssit on samat) Rinnankytkennässä jännitteen sijasta virta jakautuu.Ridge wrote:Minun vastukset on samasta subarusta josta on suuttimetkin. Niissä on vastus jotain 6.4 ohmia ja suuttimet ovat 2.4 ohmiset. Eli yhteensä 8.8 ohmia ja sittenki tuntu hiukan kuumalta mut laitoin pwm:n 81% ni sit alko asettuu. Vastuksien pitäisi olla sinulle noin 8 ohmia jolloin kokonais resistanssi menis yli 10ohmia ni sit alkaas kestää. Olen joskus miettiny tuota sarjaa kytkemistä itsekkin ja minun mielestä mikään ei estä. Suuttimen runko ei ole yhteydessä napaan ja napaisuudella ei ole välii ni mun mielestä se pelais.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Mikäs lambdasi on hajottanut? Käytätkö jotain kisaista bensaa missä on lyijyä?JTbo wrote:Minulta on hajonnut jo kaksi lambdaa, säätäminen jää aina vähän vaiheeseen kun lambda hajoaa. Kestävät ehkä noin 1000km
Ei sitä takapuolituntumalla oikein pysty säätelemään, menee väkisin liian rikkaalle.
T. Pasi
Mitä noissa kahdessa ekassa viestissä keskustellaan VE %-arvosta, niin kumpikaan teoria ei pidä paikkaansa. Se on Volumetric Efficiency, voi hyvin olla yli 100% enkä sitä nyt ala sen enemmin selittämään. Se, että loppuuko suuttimet näkee duty-cyclestä, jossa siis 100% arvossa suuttimet on täysin auki. Suuttimien etuvastuksiksi en suosittelisi mitään hurjia, vaan max 2 Ohm/kanava. Flyback transistori kannattaa juottaa siitä kiinnityslevystään suoraan siihen piirilevyyn, niin lämpö johtuu hyvin pois.
Mielenkiintoista. Mullakin hajosi kaksi lambdaa kesän aikana.
Autossa on anturit molemmissa kylkiputkissa. Ostin keväällä putkiin samanlaiset tarvikelambdat, jotka kestivät about 2tkm. Molemmat hajosivat melkein samanaikaisesti. Alkoivat näyttämään virheellisesti laihaa seosta ja helisemään. Kummassakin siis sisuskalut irti...
Autossa on anturit molemmissa kylkiputkissa. Ostin keväällä putkiin samanlaiset tarvikelambdat, jotka kestivät about 2tkm. Molemmat hajosivat melkein samanaikaisesti. Alkoivat näyttämään virheellisesti laihaa seosta ja helisemään. Kummassakin siis sisuskalut irti...
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
En osaa varmasti sanoa, toinen alkoi näyttämään jatkuvasti rikasta, vaikka kone kävi laihalla ja toinen vilkuttaa megatunen ruudussa kuin strobovalo, 0-0,2voltin väliä.passi wrote:Mikäs lambdasi on hajottanut? Käytätkö jotain kisaista bensaa missä on lyijyä?JTbo wrote:Minulta on hajonnut jo kaksi lambdaa, säätäminen jää aina vähän vaiheeseen kun lambda hajoaa. Kestävät ehkä noin 1000km
Ei sitä takapuolituntumalla oikein pysty säätelemään, menee väkisin liian rikkaalle.
T. Pasi
Tämä jälkimmäinen hajosi, kun ohitin jotain rekkaa, vaihdoin neloselle rajoittajalla ja sen jälkeen pimeni seosmittarin näyttämä täysin, ainoastaan megatune näyttää tuota stroboefektiä.
Ensimmäinen oli kyllä aika mustunut, en ole tätä nykyistä vilkaissut, kun pajalla tuhosivat kierteet osittain ja joutuu vaihtamaan mutterin jos ottaa pois.
Tuota VE lukua ei itse tule pahemmin seurattua, duty cycleä kylläkin sitten tarkemmin, kun menee aika rajoille välillä, johtuu bensanpaineongelmasta.
Volvo 360GL -88
Väittäisin, että suuttimia ei kannata kytkeä sarjaan, koska silloin suuttimien aukeamisaika käytännössä tuplaantuu. Vastus vaikuttaa samalla ohmimäärällä huomattavasti vähemmän, koska vastuksessa ei ole juurikaan induktanssia toisin kuin suuttimen käämissä. Karkeasti yksinkertaistaen vastus pudottaa jännitettä vasta kun sen läpi menee reilummin virtaa, suuttimen impedanssi taas hidastaa virran kasvua ja suuttimen avautumista alusta alkaen.Ridge wrote:No mutta samanlaillahan se jakautuu vastuksen ja suuttimen kesken vaikka ei tasan koska eri resistanssit. Tällöin etuvastukseen vaikuttaa suurempi jännite mutta sama virta johtuen etuvastuksen suuremmasta resistanssista. Vai olenko hakoteillä?
Käytännössä hyvä yhdistelmä voisi olla pienehkö vastus ja PWM-rajoituksen käyttö. Mulla on muistaakseni yksi 1,8 Ohmin vastus kummassakin pankissa ja PWM 68%, suuttimet ovat 2,5 Ohmiset (4kpl). Tällä yhdistelmällä ei ole ollut mitään ongelmia, en ole edes huomannut minkään paikan lämpenevän havaittavasti. Mulla on tosin tuota suuttimien ohjauskytkentää vähän paranneltu siten, että se tuottaa vähemmän hukkalämpöä. Sille Q1:selle kannattaa tosiaan yrittää järjestää mahdollisimman hyvä jäähdytys, siinä syntyy ihan reippaasti lämpöä PWM-rajoitusta käytettäessä.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Menee vähän pilkun viilaamiseksi, mutta ei se sarjaankytkentä käytännössä vaikuta tuohon katkaisupiikkiin. Jos joku välttämättä haluaa, niin voin kirjoitella perusteellisen selvityksen miksi näin on
Mutta käytännössä tuo avautumis/sulkeutumisaikojen kasvu on se syy miksi sarjaankytkentää kannattaa välttää.

Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Ei vaikuta jos "suutin" -> "suutin+suutin" koska jatkuvassa tilassa virrat ovat erisuuret, mutta jos "suutin+vastus -> "suutin+suutin" kuten tästä keskustelusta olin ymmärtäväni, niin kyllä mielestäni nousee back-emf jännite suutinten sulkeutuessa.ArttuH wrote:Menee vähän pilkun viilaamiseksi, mutta ei se sarjaankytkentä käytännössä vaikuta tuohon katkaisupiikkiin. Jos joku välttämättä haluaa, niin voin kirjoitella perusteellisen selvityksen miksi näin onMutta käytännössä tuo avautumis/sulkeutumisaikojen kasvu on se syy miksi sarjaankytkentää kannattaa välttää.
Joka tapauksessa älä laita suuttimia sarjaan. Rinnan suuttimet ja pieni vastus sarjaan kumpaankin kanavaan.
Itsellä on nyt neljä 2.4 Ohm suutinta, ei vastuksia, ei PWM päällä, eikä mitään ihmeellistä ole ilmennyt. Toisessa autossa on vastukset lisänä. PWM ei ole ikinä tuottanut mitään haluttua tulosta, eikä se tuohon fly-back piirin kestoon juuri pitäisi vaikuttaakaan.
No pitää kokeilla vaikka siten, että laitan 2.2 Ohmin vastukset kumpaakin kanavaan ja annan suuttimien olla rinnankytkennässä. Mittasin suuttimet ja ne olivat 2.8 Ohm.
Auto ehti olla jo jonkin aikaa käytössä ennen kuin MS laukesi. Siinä ei ollut vastuksia, PWM oli 75%. Jostakin syystä kone toimi jonkin aikaa 60% asetuksilla , mutta sitten auto seisoi hetken n.10min ja se ei lähtenyt ennen käymään kuin säädin PWM:n 75%.
Auto ehti olla jo jonkin aikaa käytössä ennen kuin MS laukesi. Siinä ei ollut vastuksia, PWM oli 75%. Jostakin syystä kone toimi jonkin aikaa 60% asetuksilla , mutta sitten auto seisoi hetken n.10min ja se ei lähtenyt ennen käymään kuin säädin PWM:n 75%.