Staging delay
Moderator: Masi_K
Staging delay
Advanced > More Staged Injection. Löytyy tuommonen "Injector Staging Delay" asetus, Jonka ois tarkotus loiventaa porrastusta. Mutta mulla se ei vaan vaikuta mitään. Aivan sama mitä lukuja tuonne laittaa niin muutos on aina yhtä jyrkkä.
Tämä aiheuttaa sen että seokseen tulee laiha kohta, joka tuntuu ajossa nykäsynä. Joskus kone jopa aivastaa siinä kohtaa.
Olen jo tonkinut koko internetin läpi, ja näyttää siltä että kellään muulla koko maapallolla ei vastaavaa ongelmaa ole.
Että oisko mitään havaintoa mistä vois vikaa katella.
koodi on hr10g
Tämä aiheuttaa sen että seokseen tulee laiha kohta, joka tuntuu ajossa nykäsynä. Joskus kone jopa aivastaa siinä kohtaa.
Olen jo tonkinut koko internetin läpi, ja näyttää siltä että kellään muulla koko maapallolla ei vastaavaa ongelmaa ole.
Että oisko mitään havaintoa mistä vois vikaa katella.
koodi on hr10g
Re: Staging delay
Edelleen kristallipallosta patterit loppu, joten loki ja msq tiedosto auttaisi asiaa 

Nyt tuli patti tilanne. En sitte millään saa msqta ja logia lisättyä tänne. Meinaa vaan että tiedoston tunniste ei ole sallittu.
Mutta eipä hätiä. Logista näkyy että kakkoset tulee mukaan ja ykkössuuttimissa PW tippuu yhen logi askeleen aikana, vaikka laittaa sinne 100 cycles.
Jos oon oikein ymmärtänyt niin 3000rpm sen pitäis kestää 2 sekuntia.
Mutta eipä hätiä. Logista näkyy että kakkoset tulee mukaan ja ykkössuuttimissa PW tippuu yhen logi askeleen aikana, vaikka laittaa sinne 100 cycles.
Jos oon oikein ymmärtänyt niin 3000rpm sen pitäis kestää 2 sekuntia.
jos nyt yhtään käsitin oikein, niin kyseessä on MS1 prossu ja hi-res koodi... ja olikos se nyt sitten niin, että dual table ominaisuus on poistettu näistä hi-res koodeista... joten tuon toiminta on varmasti aika tökkivää, jos tietyn ominaisuuden käyttämiseen vaikuttavia toimintoja ei edes koko purkista/koodista löydy... saatan muistaa myös väärin, tai sekoittaa johonkin toiseen asiaan, mutta näin itse päättelin käytettävissä olevien tietojen perusteella...
ainakin itse olen ollut siinä käsityksessä, että MS1 prossulla ja hi-res koodilla on turha yrittää mitään tuplasuutin (pienet ja isot suuttimet, joita ajetaan tyyliin pienet alakierroksilla ja isot tulee mukaan myöhemmin/ahdoilla) viritelmää ajaa, siksi ainakin itse olen käyttänyt MS2 prossua näissä jutuissa... ja nyt heräs epäil, että onko se ollut turhaa
ainakin itse olen ollut siinä käsityksessä, että MS1 prossulla ja hi-res koodilla on turha yrittää mitään tuplasuutin (pienet ja isot suuttimet, joita ajetaan tyyliin pienet alakierroksilla ja isot tulee mukaan myöhemmin/ahdoilla) viritelmää ajaa, siksi ainakin itse olen käyttänyt MS2 prossua näissä jutuissa... ja nyt heräs epäil, että onko se ollut turhaa

ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Kyllä. Käytössä on juurikin MS1 ja hi-res koodi. Toimii loistavasti 8kpl suuttimilla, 250cc/630cc. ( 510hv/594Nm Ford 2.0 OHC ).
Eikä tarvi dual tablea. Staged injection asetukset riittää.
Ainoa ongelma on se vaihto kohta jossa kakkos setti tulee mukaan ja ykkös setissä PW tippuu äkisti. Ja tähän vaihto tapahtumaan on säätö, (staging delay) mutta se ei vaikuta.
Itse epäilen että vika on koodissa, kun vain älyäis miten sitä tulkitaan. Löysin kyllä sieltä jotain tähän liittyvää, mutta ei siitä ota pirukaan selvää...
Eikä tarvi dual tablea. Staged injection asetukset riittää.
Ainoa ongelma on se vaihto kohta jossa kakkos setti tulee mukaan ja ykkös setissä PW tippuu äkisti. Ja tähän vaihto tapahtumaan on säätö, (staging delay) mutta se ei vaikuta.
Itse epäilen että vika on koodissa, kun vain älyäis miten sitä tulkitaan. Löysin kyllä sieltä jotain tähän liittyvää, mutta ei siitä ota pirukaan selvää...
MS1:n kanssa en ole itse käyttänyt tuota staged injectionia, joten en osaa sanoa pitäisikö tuon delay-asetuksen edes toimia. Mutta en kovin suuresti ihmettelisi, vaikka koodissa olisi joku bugi tuossa. Kyseessä kun on luultavasti melko vähän käytetty ominaisuus.
MS2:n kanssa sen sijaan tuota on tullut käytettyä ja siinä asetukset toimivat kuten pitääkin. Äkkiä tulee mieleen, että prossun päivittäminen saattaisi olla helpompi vaihtoehto kuin koodin debuggaaminen. Samalla saisi vähän muitakin parannuksia.
MS2:n kanssa sen sijaan tuota on tullut käytettyä ja siinä asetukset toimivat kuten pitääkin. Äkkiä tulee mieleen, että prossun päivittäminen saattaisi olla helpompi vaihtoehto kuin koodin debuggaaminen. Samalla saisi vähän muitakin parannuksia.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Tällä haavaa en haluaisi lähteä prossua päivittämään. Mieluummin korjaisin tätä koodia jos mahdollista.
Olen sitä jo muutenkin muokannut. Menis sitte taas kaikki uusiksi.
Onko MS2:ssa mahdollista muuttaa karttoja niin että VE-tps ja sytkä-map.
Olen sitä jo muutenkin muokannut. Menis sitte taas kaikki uusiksi.
Onko MS2:ssa mahdollista muuttaa karttoja niin että VE-tps ja sytkä-map.
Juu, sehän on ihan omista mieltymyksistä kiinni mikä tuntuu järkevimmältä. Että jos koodin tutkiminen ja muokkailu kiinnostaa, niin mikäs siinä. Mutta noin muuten saattaa päästä helpommalla prossua päivittämällä.
Bensa- ja sytkäkartat voi tosiaan laittaa eri algoritmeilla MS2:n kanssa, ainakin extra-koodilla. Itse asiassa tämän kai pitäisi onnistua myös MS1-extrallakin, taisi vaatia pientä puukotusta .ini-tiedostoon. Itse vaan en ehtinyt koskaan kokeilemaan.
Bensa- ja sytkäkartat voi tosiaan laittaa eri algoritmeilla MS2:n kanssa, ainakin extra-koodilla. Itse asiassa tämän kai pitäisi onnistua myös MS1-extrallakin, taisi vaatia pientä puukotusta .ini-tiedostoon. Itse vaan en ehtinyt koskaan kokeilemaan.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Itsellä on juuri tuo kartta muutos tehtynä. Se onnistui helposti ohjeiden avulla.
Nyt vaan pitäis saada tähän staging-juttuun vinkkiä joltain koodia ymmärtävältä.
Nyt vaan pitäis saada tähän staging-juttuun vinkkiä joltain koodia ymmärtävältä.
Jos sinulla on itse puukotettu koodi, niin melkein pitäisi sitten lähdekoodikin nähdä ettei vika vain liittyisi puukkoon...
EDIT: Ja ei kannata sanoa, ettei sillä ole mitään tekemistä tämän vian kanssa. Sitä on monesti sokea omille virheilleen.
EDIT: Ja ei kannata sanoa, ettei sillä ole mitään tekemistä tämän vian kanssa. Sitä on monesti sokea omille virheilleen.

Toki voin laittaa koodin näytille, kerrot vaan miten se tapahtuu.
Toiminta on kyllä ollu samanlaista alusta asti. Jo ennen muutoksiakin.
Toiminta on kyllä ollu samanlaista alusta asti. Jo ennen muutoksiakin.
Oliko nyt niin, että täällä ei oo ketään joka osais tuota koodia tulkata?
Itse olen sen verran opiskellu, että löysin sen kohan mikä tuon "delayn" pitäis tehä. Mutta siihen loppuu ymmärrys, miten sitä pitäis muokata, että alkas toimiin.
Näyttää siltä, että kyseinen kohta on vaan hypätty yli koodin kehityttyä HR-versioon. Oisko sitte vaan jääny alkuperäiseltä koodaajalta kesken.
Itse olen sen verran opiskellu, että löysin sen kohan mikä tuon "delayn" pitäis tehä. Mutta siihen loppuu ymmärrys, miten sitä pitäis muokata, että alkas toimiin.
Näyttää siltä, että kyseinen kohta on vaan hypätty yli koodin kehityttyä HR-versioon. Oisko sitte vaan jääny alkuperäiseltä koodaajalta kesken.
Laita kuvakaappaus niistä 'Staged inejction' välilehden asetuksista.Koomasa wrote:En sitte millään saa msqta ja logia lisättyä tänne. Logista näkyy että kakkoset tulee mukaan ja ykkössuuttimissa PW tippuu yhen logi askeleen aikana, vaikka laittaa sinne 100 cycles.
mitäs niillä asetuksilla on väliä, kun teg:n viestistä tuli selväksi, että tuo tuplasuuttimien ajaminen kyllä onnistuu muuten, mutta vaikutus näkyy heti, eikä ole mitään viivettä mahdollista säätää (siis ms1 + hi-res koodi tapauksessa) eli tuo ominaisuus toimii hyvin tökkivästi ms1 + hi-res koodilla, kutren itsekkin tuolla aikaisemmin jo asiaa muistelinBenkku wrote:Laita kuvakaappaus niistä 'Staged inejction' välilehden asetuksista.Koomasa wrote:En sitte millään saa msqta ja logia lisättyä tänne. Logista näkyy että kakkoset tulee mukaan ja ykkössuuttimissa PW tippuu yhen logi askeleen aikana, vaikka laittaa sinne 100 cycles.

ja tämä kai liittyi jotenkin siihen, että kun dualtable ominaisuus on uhrattu paremman resuluution edessä, niin sinä meni myös tuo ominasuus samalla, eikä sitä ole sinne mahdollista "puukottaa" enää takaisin, kuin vääntämällä koko hi-res koodi uusiksi ja uhraamalla sitten vaikka joku muu ominaisuus, esim. sytkän ohjaus tai vaíkka lambda

Ei siinä 'viivettä' tarvita, vaan oikea skaalauskerroin suuttimien kokoerojen mukaan. Tietty toisen suuttimen tulisi sijaita myös lähellä sylinteriä. Lisäksi hommaa helpottaa, jos molemmat suuttimet samoja eli samankokoisia tuotoltaan ja latenssiltaan -> ei ole kaksille suuttimille latenssi-asetuksia.
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... #stagedinj
Skaalauskerroin = ensiö/(ensiö + toisio) x 512
eli esim.
ensiö = 500 cc
toisio = 1000 cc
Kerroin = 500/(500 + 1100) x 512
Kerroin = 500/1600 x 512 = 0.3125 x 512 = 160
ensiö = 500 cc
toisio = 500 cc
Kerroin = 500/(1000) x 512 = 0.5 x 512 = 255
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... #stagedinj
Skaalauskerroin = ensiö/(ensiö + toisio) x 512
eli esim.
ensiö = 500 cc
toisio = 1000 cc
Kerroin = 500/(500 + 1100) x 512
Kerroin = 500/1600 x 512 = 0.3125 x 512 = 160
ensiö = 500 cc
toisio = 500 cc
Kerroin = 500/(1000) x 512 = 0.5 x 512 = 255
Perusteletko vähän laajemmin?Benkku wrote:Ei siinä 'viivettä' tarvita, vaan oikea skaalauskerroin suuttimien kokoerojen mukaan.
Tietty jos mekaniikan rakentaa niin, että viivettä ei tarvita, niin sitten sitä ei tarvita. Eli sijoittaa molemmat suuttimet samalle etäisyydelle imuventtiilistä ja hienosäätää kaikki muutkin mahdolliset tekijät kohdalleen. Käytännössä tämä vaan ei monestikaan ole oikein realistinen vaihtoehto. Yleensä nuo toiset suuttimet joutuu sijoittelemaan jonnekin plenumiin tai muualle kauemmas "ylävirtaan" imukanavassa.
Ainakin omien kokemuksien mukaan näissä reaalimailman tapauksissa joutuu pelaamaan tuon staging delay -asetuksen kanssa enemmän tai vähemmän jos haluaa siirtymän primäärisuuttimilta molemmille tasaiseksi. Ja yllättävän pienetkin erot suuttimien sijoittelussa ja imukanaviston mallissa tuntuvat vaikuttavan aika paljon tulokseen. Aikanaan kun tein tuollaisen tuplasuutinratkaisun omaan koneeseen, niin sen säätäminen meni todella helposti. Skaalauskertoimet vaan kohdalleen ja vähän tuota viivettä, niin hienosti toimi. Sitten kaveri rakensi melkein identtisen kokoonpanon ja tuloksena mahdoton ihmettely miksi siirtymävaiheessa vetää aina laihalle. Siinä vaan piti pistää huomattavasti enemmän viivettä siirtymään. Sitten myöhemmin muutin itse vähän vesiruiskun asetuksia niin, että se lähti toimintaan ennen sekundäärisuuttimia ja yllättäen tuloksena oli myös huomattava seoksien heittely suuttimien siirtymävaiheessa, mikä sitten vaati huomattavaa staging-parametrien säätelyä.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Joo. Kyllä sinne sitä viivettä, tai paremminkin "limitystä" tarvitaan. Itse olen sitä mieltä että ei sen tarvi olla tuommonen monimutkanen ramppi viritys, vaan riittäis että PW-1 menis syklin tai pari päällekäin PW-2:sen kaas ennen kun tippuu "staged" pulssille. Tiijä sitte käsittikö kukaan, mitä koitan selittää.
Ei varmaan ois kovi vaikia tehä tommosta muutosta koodiin.
Ei varmaan ois kovi vaikia tehä tommosta muutosta koodiin.
Nimenomaan lähelle imuventtiiliä, aina ohjaimen ollessa primitiivinen**. Viive tarvitaan käytännössä vain runnerien seinämien kastelemiseksi (wall wetting) kun toisiosuutin sijoitettu ensiösuutinta merkittävästi kauemmaksi eli ensi tahdit kytkennän jälkeen olisivat laihalla.ArttuH wrote:Perusteletko vähän laajemmin?Benkku wrote:Ei siinä 'viivettä' tarvita, vaan oikea skaalauskerroin suuttimien kokoerojen mukaan.
Tietty jos mekaniikan rakentaa niin, että viivettä ei tarvita, niin sitten sitä ei tarvita. Eli sijoittaa molemmat suuttimet samalle etäisyydelle imuventtiilistä ja hienosäätää kaikki muutkin mahdolliset tekijät kohdalleen.
**Ja kun ohjain on primitiivinen, pitää se huomioida myös toisiosuuttimia valittaessa eli samat kuin ensiöt, niin pelaa kyllä - kunhan latenssi on kohdallaan.
Eli kuten tuossa yritin sanoa, käytännön sovelluksissa kun harvemmin pääsee sijoittelemaan suuttimia näin ideaalisesti, niin on ihan hyödyllistä päästä säätelemään viivettä/lomitusta ja muita staging-parametrejä. Mun mielestä on aika harhaanjohtavaa väittää noin yleisesti että "viivettä ei tarvita", jos jossain erikoistapauksessa saattaa pärjätä ilmankin.Benkku wrote: Nimenomaan lähelle imuventtiiliä, aina ohjaimen ollessa primitiivinen**. Viive tarvitaan käytännössä vain runnerien seinämien kastelemiseksi (wall wetting) kun toisiosuutin sijoitettu ensiösuutinta merkittävästi kauemmaksi eli ensi tahdit kytkennän jälkeen olisivat laihalla.
**Ja kun ohjain on primitiivinen, pitää se huomioida myös toisiosuuttimia valittaessa eli samat kuin ensiöt, niin pelaa kyllä - kunhan latenssi on kohdallaan.
Tuo suuttimien valinta oli kyllä ihan asiaa. Itsellekin on tullut sellainen näppituntuma, että mitä lähempänä ensiö- ja toisiosuuttimien koot ovat toisiaan, niin sitä helpompaa on saada siirtymäkohta säädettyä kohdalleen.
Mutta tähän aiheen ongelmaan palatakseni, niin mun käytännön ratkaisuehdotus olisi edelleen päivitys MS2:een

P.S. Jos päädyt päivittämään MS2:een ja haluat säästää siinä muutaman kympin, niin ota yhteyttä

Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
En kyllä näe siinä mitään sijoitteluteknistä ongelmaa - tietty jos ainoina työvälineinä 'about pora ja rälläkkä', niin ehkä sitten sijoittaminen on vaikeaa.ArttuH wrote:Eli kuten tuossa yritin sanoa, käytännön sovelluksissa kun harvemmin pääsee sijoittelemaan suuttimia näin ideaalisesti, niin on ihan hyödyllistä päästä säätelemään viivettä/lomitusta ja muita staging-parametrejä. Mun mielestä on aika harhaanjohtavaa väittää noin yleisesti että "viivettä ei tarvita", jos jossain erikoistapauksessa saattaa pärjätä ilmankin.
Toisiosuuttimet voi sijoittaa vaikka kanavan vastapuolelle eli runnerin 'alapuolelle' tai heti ensiölinjan taakse yläpuolelle - ovat siinäkin riittävän lähellä jolloin wall wetting transienttia ei tarvitse vielä huomioida.
-
- Megajumala
Monestikaan siellä toisella puolella ole tilaa mitään toisia suuttimia laittaa. Eipä siinä jyrsimet ja muut hienot laitteet paljoa lämmitä tai taidot.
Siitä päästäänkin miksei voi laittaa isompia suuttimia sit ja päivittää rekkulat sen mukaisiksi.
Siitä päästäänkin miksei voi laittaa isompia suuttimia sit ja päivittää rekkulat sen mukaisiksi.
Sillä vaan asiaa kyselin kun ajattelin että täältä löytyy varmasti joku joka on asiaan perehtynyt ja osaa tuota koodia lukea.
Tarkoitus on nimenomaan opetella tuota koodaamista.
Benkku wrote: En kyllä näe siinä mitään sijoitteluteknistä ongelmaa - tietty jos ainoina työvälineinä 'about pora ja rälläkkä', niin ehkä sitten sijoittaminen on vaikeaa.

Kuten Jani tuossa jo kommentoikin, niin aika monesti tila on sen verran kortilla, ettei ylimääräisiä suuttimia syöttökiskoineen sijoitella ihan minne huvittaa. Tai ainakin omalla rajoittuneella osaamisella se vaikuttaa kovin hankalalta.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Voi olla harvassa sellaiset ihmiset, jotka osaa tuon probleeman käden käänteessä ratkaista. Sellaisia varmaan löytyy, jotka osaisivat homman tehdä riittävällä vaivannäöllä. Mutta kun tuohon todennäköisesti joutuu panostamaan jonkun verran aikaa ja jos ongelma ei suoranaisesti kosketa itseä, niin motivaatio saattaa olla niukkaa. Etenkin kun tuo MS1 alkaa olemaan poistuvaa tekniikkaa.Koomasa wrote:Sillä vaan asiaa kyselin kun ajattelin että täältä löytyy varmasti joku joka on asiaan perehtynyt ja osaa tuota koodia lukea.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
sama asia tuli kyllä mieleen... esim. ford 2.9 ltr:n BOB koneseen (V6) on aika hankala sijoittaa mitään lisäsuuttimia, jos ei aio rakentaa koko imusarjaa/polttoaineen syöttöä uusiksi... suurempien primääri suuttimienkaan hankkiminen ei ole niitä yksinkertaisimpia asioita, kun ovat niitä pirun sivusyöttöisiä... (eikä ole kyllä löytynyt edes niitä alkuperäisen kokoisia mistään, joten 4-5 x suurempia nyt tuskin kasvaa ihan joka puussa...) mutta kyllä tuokin asia sitten lopulta saatiin ratkaistua lähinnä sillä pora ja rälläkkä tyylisillä työkaluilla (myös tig oli apuna...)ArttuH wrote:Benkku wrote: En kyllä näe siinä mitään sijoitteluteknistä ongelmaa - tietty jos ainoina työvälineinä 'about pora ja rälläkkä', niin ehkä sitten sijoittaminen on vaikeaa.Ilkeämpi ihminen voisi tämän perusteella arvella, ettet ole tainnut juuri rakennella mitään käytännössä.

En oo ollukkaan vailla mitään valmista ratkaisua. Vaan tosiaan ois tarkotus opetella tuota koodaamista itse. Sais vaan jostain etes jotain vinkkiä että pääsis alkuun.ArttuH wrote: Voi olla harvassa sellaiset ihmiset, jotka osaa tuon probleeman käden käänteessä ratkaista. Sellaisia varmaan löytyy, jotka osaisivat homman tehdä riittävällä vaivannäöllä. Mutta kun tuohon todennäköisesti joutuu panostamaan jonkun verran aikaa ja jos ongelma ei suoranaisesti kosketa itseä, niin motivaatio saattaa olla niukkaa. Etenkin kun tuo MS1 alkaa olemaan poistuvaa tekniikkaa.
Ja mikäpä sen mielenkiintosempaa kun tekstitiedostoa muokkaamalla pääsee vaikuttaan tapahtumiin moottorissa.

Woohoo... taas vaihteeksi - kummallekin.Höylä wrote:sama asia tuli kyllä mieleen... esim. ford 2.9 ltr:n BOB koneseen (V6) on aika hankala sijoittaa mitään lisäsuuttimia, jos ei aio rakentaa koko imusarjaa/polttoaineen syöttöä uusiksi...ArttuH wrote:Benkku wrote: En kyllä näe siinä mitään sijoitteluteknistä ongelmaa - tietty jos ainoina työvälineinä 'about pora ja rälläkkä', niin ehkä sitten sijoittaminen on vaikeaa.Ilkeämpi ihminen voisi tämän perusteella arvella, ettet ole tainnut juuri rakennella mitään käytännössä.

On 'tosi hankalaa joo', jos ei aio rakentaa uusiksi - pitäisikö kaiken olla mahdollista about sormia napsauttamalla?
Jos käytössäsi on tig, niin suutinstudien liimaminen ei ole mikään ongelma, sivusyöttöiset kastelukannut voi heittää kuikkaan ja hankkia tilalle suuttimet. Taikka heittää se koko mustekala kuikkaan ja rakentaa imusarja, ei pitäisi olla tekijälle vaikeaa sekään.
Last edited by Benkku on Fri Dec 14, 2012 19:42, edited 1 time in total.
No, tuo nyt oli enemmänkin sellainen kieli poskessa heitto
Mutta noin irrallisena kommenttina tuo "En näe mitään ongelmaa" voisi kyllä hyvinkin antaa tällaisen kuvan.
Tokihan kaikkea on mahdollista tehdä, mutta mikä on järkevää ja tarkoituksenmukaista onkin sitten eri juttu. Ja vaikka joku asia olisikin tehtävissä, niin voi sen tekemisessä silti olla ongelmia, ainakin näin normaalien ihmisten kielenkäytössä
Jos vaihtoehtoina on sijoittaa lisäsuuttimet suhteellisen helposti johonkin vähän epäideaalisempaan paikkaan (kuten plenumin takaseinään) tai rakentaa koko imupuoli täysin uusiksi, siirrellä koneen apulaitteita uusiin paikkoihin ja muokata koria/runkoa, niin joku vähemmän "primitiivinen" moottorinohjain saattaa alkaa tuntumaan aika edulliselta mikäli sillä välttää kaiken tämän lisäsavotan. Sitten on vielä sekin kysymys, että onko molempien suuttimien sijoittaminen samaan kohtaan mahdollisimman lähelle imuventtiiliä se kaikissa suhteissa absoluuttisesti paras vaihtoehto? Esimerkiksi moottoripyörävalmistajilla näyttää olevan tästä vaihtelevia mielipiteitä. Tehdaspyörissäkin kun näkee noita putsarikoteloon sijoitettuja suuttimia vaikka suunnittelijalla on luultavasti ollut kohtuullisen vapaat kädet valita niiden sijoituspaikka.
Kiitti kuvalinkistä. Hienon näköistä jälkeä näyttäisi syntyvän.

Tokihan kaikkea on mahdollista tehdä, mutta mikä on järkevää ja tarkoituksenmukaista onkin sitten eri juttu. Ja vaikka joku asia olisikin tehtävissä, niin voi sen tekemisessä silti olla ongelmia, ainakin näin normaalien ihmisten kielenkäytössä

Kiitti kuvalinkistä. Hienon näköistä jälkeä näyttäisi syntyvän.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megajumala
Tuossa Arttu laittoikin pointteja. Kaikkea ei kannata tehdä ja kaikki ei osaa tai ole resursseja. Kukin tekee mitä näkee järkeväksi, sehän näissä harrastamisessa onkin hauskaa seurata miten ihmiset tekevät ja ratkaisevat "ongelmat".
Ja eiköhän yleensä ole kiinni resursseista, eli raha ja aika, sekä osaaminen.
Menee vähän OT, mutta tuossa voi kattella ilmajäähy räpellyksiä joita kaverien kanssa nyhrätään. Viimeaikoina vähemmän.
http://www.porvwoo.fi
Paljonko on miinuksen puolella paino muuten?
Ja eiköhän yleensä ole kiinni resursseista, eli raha ja aika, sekä osaaminen.
Menee vähän OT, mutta tuossa voi kattella ilmajäähy räpellyksiä joita kaverien kanssa nyhrätään. Viimeaikoina vähemmän.
http://www.porvwoo.fi
Paljonko on miinuksen puolella paino muuten?