moi!
olen tekemässä 96" shovelia turbolla ja Microsquirt V 3.0 ja mulla on tuplatulppa kannet niin millaisella puolalla se onnistuu? tarkoitus laittaa suorastytys jota ohjaa toi Ms 3
pystyykö esim 306:n pösön puolaa, jossa 4 lähtöä, ohjaamaan niin että kahdesta tulee kipuna yhtäaikaa??
käytännössä en vielä ymmärrä tämän päälle yhtään mitään, mutta onpa tässä pitkä talvi aikaa opetella
kiitos jo etukäteen
T Rami
Jep, liki kaikissa nelospuolissa on kaksi kaksipäistä puolaa samassa paketissa. Eli sopivat mainiosti myös kaksisylinteriseen tuplatulppakoneeseen. Siis jos sama ajoitus kelpaa sylinterin molemmille tulpille.
Tuo VAG-puola saattaisi tosiaan olla melko näppärä valinta Microsquirtin kaveriksi, kun siinä on sytytyspäätteet integroituna. Siis puolassa, V3 Microsquirtissa taas ei ole.
Benkku, taisi mennä nuo sylinterinumerot sekaisin?
jatkanpa tähän sytytyksestä vielä että, tikkeri pyörän koko ja paikka tiedossa mutta, moniko hampaisen teen siihen?? kyseessä siis V2 moottori.
ja mitä eroa hall ja vr anturilla?? kumpi mulle parempi?
kiitos taas kärsivällisyydestä aloitteliaa kohtaan...
Triggeripyörään on aika paljon mahdollisia vaihtoehtoja. Pyörän koneeseen ja etenkään v-koneeseen ei kannata laittaa kovin pienellä hammasmäärällä olevaa pyörää, tulee helposti ongelmia startissa. Toisaalta taas jos pyörän halkaisija jää pieneksi, niin siihen ei kannata yrittää tunkea liikaakaan hampaita, anturi ei välttämättä pysty enää lukemaan. Joku parinkymmenen hampaan nurkilla voisi olla sopiva kompromissi. Suzukin 90° twinissä ainakin toimi hyvin 24-2.
Periaatteessa voit käyttää Microsquirtin kanssa kumpaa anturia tahansa. Molemmissa on omat potentiaaliset ongelmansa. VR on ehkä herkempi sähköisille häiriöille ja sen kanssa saattaa joutua kikkailemaan signaalin tason sovituksen kanssa. Hall taas on monesti tarkempi triggeripyörän toteutuksesta ja hampaiden koosta. Jos triggeripyörästä tulee pienehkö, niin kokeilisin ehkä ennemmin VR-anturia.
moi
triggeri tulee halkaisialleen noin 145mm ja kampiakselin päähän laturin puolelle lähes kiini laturiin. mulla 45mm ofsetti palikka takarenkaan takia niin siinä hyvä umpinainen tila ja noin sentin verran alumiinia johon hyvä vetää kierteet niin tulee tukeva ja helppo säätöinen paikka.
mutta, tuleko laturista ongelmia tuolle järjestelmälle?
voiko hampaita olla "mielivaltainen" määrä? jaollinen jollai, vai olenko ymmärtäny väärin?
sellaista vielä et onnistuuko tuo yhdellä vr-anturilla vai pitääkö olla 2?? tuttu kävi ja meinas ettei voi tehä yhellä. sillä v2 honda ja siinä erilliset systeemit kummallekin pytylle.
onko kukaan tehny v2 koneeseen ja löytyisikö kuvia/ohjeita miten on toteutettu.
-Rami
Kyllä kahta anturiakin voi käyttää. Joko tuollein mainitulla tavalla, että kummallekin sylinterille on "omansa" tai sitten niin, että toisella anturilla tuotetaan synkronointipulssi kerran kierroksella. Mutta joka tapauksessa yhdelläkin anturilla toimii ihan mainiosti, jos kerran pystyy käyttämään sopivalla hammastuksella olevaa triggeripyörää.
Toteutuksessa ei periaatteessa ole mitään ihmeellistä, vaikka kyseessä onkin V2, menee varsin pitkälle noiden normaaleiden sytkän ohjeiden mukaan. Siis pistät triggeripyörän kampuralle ja mielellään asemoit niin, että ensimmäinen hammas puuttuvien jälkeen osuu anturille noin 60-90° ennen ykkössylinterin yläkuolokohtaa. Sitten vaan asetukset koneen ja muiden palikoiden mukaiseen järjestykseen. Tosin tässä saattaa joutua vähän kokeilemaan sopivan yhdistelmän löytämiseksi. Nämä vähän poikkeuksellisemmat konetyypit eivät monestikaan mene ihan loogisimmalla asetusyhdistelmällä. Muistaakseni tuossa mainitussa Suzukissakin jouduin vähän kikkailemaan, että sain kierrosluvun ja kipinöiden määrän oikein.
Triggeripyörässä pitää olla hampaita sylinteriluvulla jaollinen määrä. Tosin en ole ihan varma miten homma menee näissä odd-fire -koneissa. Voi olla, että hampaita pitäisi olla vähintään sylinterikulman "jaon" mukainen määrä. Tai tarkemmin ajatellen, ei varmaan tarvitse, kun sylinterikulman voi asettaa ihan mielivaltaisesti. No, oli miten oli, 24-2 ainakin pitäisi olla ok.
Ai niin, kannattaa harkita koodin päivittämistä MS2-extraan heti alkuunsa. Microsquirtin koodissa monet etenkin sytkään liittyvät jutut on tehty vähän eri tavalla, joten neuvojen ja ohjeiden löytäminen voi olla hankalampaa. Ja on tuota extra-koodia kehitettykin viime vuosina aktiivisemmin.
ArttuH wrote:No, oli miten oli, 24-2 ainakin pitäisi olla ok.
tarkennusta sen verran et pitäähän nuo 2 hammasta puuttua peräkkäin eikä vastakkaisilta puolilta? kaverin rivi koneen 32-2 oli vastakkasilta. mutta ymmärrykseni mukaan v-koneessa ei niin voi olla??
siinä mallissa nyt että pitäs tehä tuo ratas. vävyä käytän hyväksi ku sillä huippu vehkeet töissä aikoi koneistaa cnc-sorvilla akselin päähä noi urat ja sit otetaan siitä 6-8mm kiekko.