Ford Escort mkI -69 turbo
Moderator: Masi_K
Ford Escort mkI -69 turbo
Menestystarina on varmasti vielä aika alkutaipaleella..
Auto on siis Ford Escort mk1 turbo. Vanhakoppanen on ex äffäläinen ja rekisteröity. Kilpailutoiminnan loputtua harrastusta piti jatkaa ja suuntana oli turbotus ja ruisku. Mega ohjaa tällähetkellä polttoainetta ja sytkää. Vähän on päästy kokeilemaan jo radalle ja tietty tiellä. Helppoa ei ollut saada konetta toimimaan ja säätöihin ja vieläkin on tekemistä paljon.
Tekniikasta sen verran että mega on 1/ 2.2, sytytys on hoidettu sierran jakajalla miss'ä on hall anturi ja kiinteä ennakko. Puolana perus puola. Puola pitää varmaan vaihtaa johonkin parempaan. ( saa ehdotella ) Hyvin toi sytkä on toiminut 1.7 ahdoilla ja n.7000rpm. Ruisku on sierran ohc moottorista ja suuttimet siemens deca 630. suuttimet vois olla myös isommat kun dyty cyclet menee tappiin vedossa. Tästä huolimatta seos pysyy 12.5 korvilla.
Vaikka ahdot laskettiin kiloon niin siitä huolimatta tuntuu voimaa olevan riittävästi. Alkutaipaleella tuntui megasquirttilaisten apu olevan merkittävän tärkeää.
Auto on siis Ford Escort mk1 turbo. Vanhakoppanen on ex äffäläinen ja rekisteröity. Kilpailutoiminnan loputtua harrastusta piti jatkaa ja suuntana oli turbotus ja ruisku. Mega ohjaa tällähetkellä polttoainetta ja sytkää. Vähän on päästy kokeilemaan jo radalle ja tietty tiellä. Helppoa ei ollut saada konetta toimimaan ja säätöihin ja vieläkin on tekemistä paljon.
Tekniikasta sen verran että mega on 1/ 2.2, sytytys on hoidettu sierran jakajalla miss'ä on hall anturi ja kiinteä ennakko. Puolana perus puola. Puola pitää varmaan vaihtaa johonkin parempaan. ( saa ehdotella ) Hyvin toi sytkä on toiminut 1.7 ahdoilla ja n.7000rpm. Ruisku on sierran ohc moottorista ja suuttimet siemens deca 630. suuttimet vois olla myös isommat kun dyty cyclet menee tappiin vedossa. Tästä huolimatta seos pysyy 12.5 korvilla.
Vaikka ahdot laskettiin kiloon niin siitä huolimatta tuntuu voimaa olevan riittävästi. Alkutaipaleella tuntui megasquirttilaisten apu olevan merkittävän tärkeää.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 28
- Joined: Fri Dec 21, 2007 13:17
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Pakko kysyä mitä bensapumppua käytät? Itsellä 4 syl bmw:ssä bensapumppu kyykkäsi 220hv tehoilla 630 dekoilla 
Ainiin ps bensapumpun johdotusten stekkaus, että tulee kunnolla virtaa.

Ainiin ps bensapumpun johdotusten stekkaus, että tulee kunnolla virtaa.
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Juu polttoaine pumppu on joku boshilainen (sierran ulkopuolinen painepumppu). Mega ei ohjaa polttoainepumppua.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 28
- Joined: Fri Dec 21, 2007 13:17
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Eiku walbroa tilaukseen nii rupee bensakin riittämään tai toinen pumppu rinnan tai sarjaan. Mikäs kone tuossa muuten on, kun vain jakajasta ja ruiskusta puhutaan? Vakiopata?
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Kone ei oo mikään ihmemylly. 92mm männät, koverrettu lisää palotilaa. Kansi kairattu, nokka oli 13,7mm nostolla muuten lähes normi.Punametalli laakerit. Kevennetty/ muotoiltu kampiakseli ja vauhtipyörä.
Turbon speksei en muista, Hukkis 50mm. Väli jäähy 40x60x8. Kutakuinkin tuollainen.
Turbon speksei en muista, Hukkis 50mm. Väli jäähy 40x60x8. Kutakuinkin tuollainen.
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
630 decoilla itse penkitin ohc:sta ~390hv 1,7bar ja seos meni viellä alle 12 kun ei ollut haettu tarkemmin(kertaveto penkkipäivillä),pumppuna bosch 165L tuottava jostain "porcesta" peräisin(cossun vakio 175L)
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
http://www.youtube.com/watch?v=pAJ23Rv2caQ
Ylhäällä lyhyt video pätkä vedosta.
Ylhäällä lyhyt video pätkä vedosta.
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
ei kannata kovin kiihytellä tommosella alueella jossa on taloja. joutuu aika äkkiä silmatikuksi ja siittä ei pääse eroon ihan heti. on meinaa kokemusta.Mikki wrote:http://www.youtube.com/watch?v=pAJ23Rv2caQ
Ylhäällä lyhyt video pätkä vedosta.
5 kertaa polliisit kävi meillä tyhjän reisun ni alkovat nekin uskoo etten ollut mä tällä kertaa ku joku kiihytteli lähistöllä

Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Juu pitää ottaa varovasti noi kotiseutujen kulmat. Ajellaan sitten radalla enämpi.
Olisko kellään ideaa miten tehdä ohc myllyyn ylimääräisen veden kierron kun auto ei käy? Tai miten korvata mekaaninen vesipumppu sähköisellä?
Olisko kellään ideaa miten tehdä ohc myllyyn ylimääräisen veden kierron kun auto ei käy? Tai miten korvata mekaaninen vesipumppu sähköisellä?
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Eikös joissain saabeissa ollut sähköinen vesipumpun käyttö,muistelisin niin olleen.
Tai sitten ihan sähköinen vesipumppu joita nykyisin on tarjolla.
Tai sitten ihan sähköinen vesipumppu joita nykyisin on tarjolla.
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
lämppärin letkuun kiertovesipumppu, kuten esim. w124 mersussa vakiona... ainakin tuolla mersun systeemillä saa suht.koht. tehokkaasti hukattua sen "jälkilämmön"... ja onhan se ihan mukava lisä joskus pakkasella parkissa, kun ei tarvitse jatkuvasti käyttää autoa, mutta silti saa lämmintä lämppäristäMikki wrote:Juu pitää ottaa varovasti noi kotiseutujen kulmat. Ajellaan sitten radalla enämpi.
Olisko kellään ideaa miten tehdä ohc myllyyn ylimääräisen veden kierron kun auto ei käy? Tai miten korvata mekaaninen vesipumppu sähköisellä?

ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: Ford Escort mkI -69 turbo
käy kattoo jokkisautoista malliaMikki wrote: Olisko kellään ideaa miten tehdä ohc myllyyn ylimääräisen veden kierron kun auto ei käy? Tai miten korvata mekaaninen vesipumppu sähköisellä?

vesipumpun vieree sähkömoottori esin lektin tai tuulilasin pyyhkijänmoottori. siittä remmi vesipumpulle, sopivan välityksen ettii kohilee että pyörii tarpeeksi nopeesti. jokku on käyttäneet 12V astianpesukoneen pumppuakin.
ainaki fiiateisessa on riittänyt sähköpumppu pyörittämää vettä ajonki aikana ku niistä oteaa se viiminenki hv irti mitä jää vesipumpun pyörittämiseen

Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Joo samaa oon itekki miettinyt mutta kun tilan puutetta on jonnin verran..
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Tuollainen löytyi>
http://www.jatek.fi/auto-osat/product/22
Mahtaisko kellään olla nurkissa ylimääräisenä sopuhintaan?
Laitoin eilen dumpin kiinni. Mukavasti rauhoittui toi sakkaaminen.
http://www.jatek.fi/auto-osat/product/22
Mahtaisko kellään olla nurkissa ylimääräisenä sopuhintaan?
Laitoin eilen dumpin kiinni. Mukavasti rauhoittui toi sakkaaminen.
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
muistin tuossa että volvo foorumilla oli juttua noista sähkösistä vesipumpuista. en nyt muista oliko uudella foorumilla vai volvolandian foorumilla.
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
jotkin jokkimiehet käyttää linja-auton tai vastaavan webaston kiertovesipumppua on riittävä.
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
vielä on kesää jäljellä.... Vai miten se Mamban jannu veisaa? Puol vuotta vierähti isomman rojektin kanssa ja eip ollu aikaa harrastaa tän lelun kanssa. Mukavaa täs kuitenkin on se, että lähti hyrrää he kun sai soppaa laariin. Pakko sanoo et hauska peli toi on. Tuli laitettuu se dumppi nii rauhoittu toi turbon sakkaus. Pitääpäs vähän ajella ennen talvee ettei jämähdä.
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Menestystarinaa jälleen..
http://www.youtube.com/watch?v=44jAWZvt ... ature=plcp
Kävin tehopenkissä fordin kanssa. Eipä mennyt kuin strömssöös. "Ylimääräiset" paineet ulostautui ilkeesti.
Käykää tsekkaas..
http://www.youtube.com/watch?v=44jAWZvt ... ature=plcp
Kävin tehopenkissä fordin kanssa. Eipä mennyt kuin strömssöös. "Ylimääräiset" paineet ulostautui ilkeesti.
Käykää tsekkaas..
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Mitäs siin oikeen sit kävi?? 

Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Näytti vahvasti turbiinirikolta.
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Saldo siisti, ei hyrrävaurioo.. Sytytystulppa hajos sisältä, pakosarja repes paristakohtaa, pakotiiviste paloi ja samoin kansipahvi. Downpipe oli löystynyt turbosta.
Aikas pinellä pääsin tälläkertaa.
Onko kokemuksia Wa-line WR-480 tai 560 vehkeistä? Hinta olis kohdallaan ainakin.
Aikas pinellä pääsin tälläkertaa.
Onko kokemuksia Wa-line WR-480 tai 560 vehkeistä? Hinta olis kohdallaan ainakin.
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Taas on otettu askel Escortin kanssa. Turboksi on vaihtunut wa-linen wr-560, rakennettu virtaavampi pakosarja. Pirssi tuntuu hyvältä ja voimaa tuntuis olevan melko paljon. Polttoainelinjat muokkasin uusiksi ja lisäsin välisäiliön. Näin varmistin polttoaineen saannin tiukassakin tilanteessa. Sintteri kytkin on alkanut luistamaan nelosella vedon lopulla. Siihen pitää seuraavaksi katsoa jotain tilalle. 

Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Testailin tänään Extreme Cam FullHD kameraa ja tässä linkki jäljestä.
http://www.youtube.com/watch?v=1A7EDHQvJbo&feature=plcp
-Mikki-
http://www.youtube.com/watch?v=1A7EDHQvJbo&feature=plcp
-Mikki-