Rover V8 MS3X rojektia..

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Post Reply
kokkolanpoika
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21

Rover V8 MS3X rojektia..

Post by kokkolanpoika »

Elikkäs laitetaan jotain pientä infoa kansalle..

Moottorina Roverin alumiini V8.
12.0:1 purissuhde
Ross takomännät (big bore)
Manley H-profiili veivit (taotut)
Takoteräs kampiakseli (mallia long stroke)
Isoimmat venttiilit mitä vakiokansiin mahtuu, Mutta silti liika pienet tolle mosalle.
Kotiportatut kannet, ei virrannut kuin 40hv vähemmän kuin penkisä irtosi tehoa. Ensiksi mitattiin tehoja, sitten vasta kansien virtauksia.. Tuli vaan jotain typeriä numeroita joista en tajua mitään, Kansiguru sano että hän ei osaa parantaa näitä, Virtausnopeus optimaalinen yms.. Toivotti hyvää päivänjatkoa poistuessa..
2.45" omatekoinen haponksetävä tuplaputkisto 2x simons + 2x imco kammiovaimennin marteliukselta.
4-1 omatekoset peltipakosarjat 41.5mm primääreillä, identtisen mittaset..
Bensanpaine 3.8bar, accel 315cc suuttimet@3bar
Läppärungot mallia 48mm, valmistaja Jenvey (Special tuning Harinen) Imusarja tilattu aikanaan Englannista ja tarkoitettu pystyimu kaasareille..

Moottorin ohjaus nykyään Megasquirt 3X + 8kpl IGN-1A sytytyspuolia (myyjä AutoTune Finland Oy/Jani M)

Pari kuvaa näytille..

Image

Uploaded with ImageShack.us

Image

Uploaded with ImageShack.us

Läppärunkojen asennusta vuosi sitten takaperin..
Mosassa kiinni myös entinen moottorinohjaus Haltech F10 + MSD jakaja/6al boxi..

Image

Uploaded with ImageShack.us

Pieniä ongelmia on ollut sytytyspuolien kanssa. Sarjassamme 7kpl vajaalla teholla toimivia +1kpl totaalli risa? Ei ainakaan autossa toiminut.
Muutama pieni säätö ongelma tuntuu olevan, mutta auto toimii ja on nyt lähes jokapäiväisessä ajossa. kaveri lupasi tulla pikkusen avuksi pitemmän linjan harrastajana ja kertomaan neuvoja etenkin kiihdytysrikastusten suhteen..
AutoTunen Janin kanssa myös pähkäilty puola ongalmaa, ja homma menossa eteenpäin.?
autotune.fi toimittaa myös toisen MS3X paketin meille kun rakennan kaverille hiukan vaisumpaa Roverin mosaa kuin itsellä..
PehmoLelu
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Sun May 06, 2012 0:42

Re: Rover V8 MS3X rojektia..

Post by PehmoLelu »

Tervehdys

Pahoittelen kysymys virtaa.

Onkos tämä auto pyörinyt joskus turkkusen suunnilla ?
Oletkos itse touhunnut roverin tuonne konehuoneeseen ?
Paljonko siellä on nyt kuutioita ? 8)

Hienolta vaikuttaa :D
-JL-
Megasquirttaaja
Posts: 23
Joined: Sat Feb 27, 2010 11:21

Re: Rover V8 MS3X rojektia..

Post by -JL- »

Paljos tuossa on löylyä?
Lancia Y10 Tie - MS2 v.3.0 - optinen CAS
kokkolanpoika
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21

Re: Rover V8 MS3X rojektia..

Post by kokkolanpoika »

Ei oo pyörinyt Turun suunnalla, Tai on voinnut öö +14-vuotta sitten valkoisena, mutta ei viimeseen 13-vuoteen..
Tehdas on laittanut koneen tuonne konehuoneeseen, ja mää vaan aloitin rakentamisen siitä minkä tehdas oli jo viimeistellyt.. :lol:
Tilavuutta jalostettu 5218cc saakka..
Teho on ??? vielä. 350cc suuttimet kusee nykyään 100% auki ja AFR 14.7@5500rpm 13.1@ 3000rpm ja 100% suuttimet auki. Että siitä voi laskea?

Viimekesänä mitattu +381hv@5550rpm/544Nm@3860rpm.. +500Nm 2300-5000rpm.. ilmeisesti venttiilit pomppineet viimekesänä raakasti huipputehon kohdalla jo kun nyt talvella huomasin että jousipaineita kadoksissa yli +40Kg max venttiilinousulla, seetipaineistakin puuttui 20Kg (löysemmät kuin tehtaan vakiojouset, huonoo laatua vissiinkin?). Jouduin jopa shimmata viime kesänä jousia että kärsi huudattaa liki:6000rpm, ja tehokäyrä laski huipputehon jälkeen +5800rpm kuin seinään.. Rajotin oli 6300rpm, mutta sinne asti ei dynossa päässyt kadusta puhumattakaan ilman kauheeta prötäämistä imusarjassa ja tuntui että ilmanputsari räjähtää silmille..
Seokset oli Haltekilla 12.5 nurkissa 75% pulssisuhteella..

Talvella tuli 10.8 puristusten tilalle n:12kg, tuplaventtiilijouset +50kg jäykemmät max nostolla. Palotilan muotoilu paremmaksi omasta mielestä ja MS3X semisequenttiaalisena.. Ihmetyttää vain että miksi nyt Megalla tarvitsee noin paljon enemmän bensaa.. Uudet 440cc suuttimet tulossa ensiviikoksi niin pääsee säätelemään lisää.. Karkeesti arvioisin että 35% pitäisi saada enemmän suuttimia auki kuin haltekilla että AFR olisi 12.5 joka on havaittu dynossa oikeaksi joka kerta..
Toivotaan että tehot alkavat 4sella, jota en oikein usko kun kannet rajoittaa ja nokankin pitäs rajoittaa kierrokset 5500rpm tuntumaan
PehmoLelu
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Sun May 06, 2012 0:42

Re: Rover V8 MS3X rojektia..

Post by PehmoLelu »

Juu varmaan jotakin 15 v aikaa tuosta alkaa olla...

Aika hyvin siellä sitten on jo ollut tehoja.
Onhan nuita kuutioitakin kyl ihan ok. 8)
Outlaw Fiat bravo 1,6 16v turbo. Muunlaiseen kamppeeseen kun ei ole varaa.

Aseman pitäisi olla:
Megasquirt välttelijä.
beemer
Megasquirttaaja
Posts: 81
Joined: Wed Jul 06, 2005 15:57

Re: Rover V8 MS3X rojektia..

Post by beemer »

Täytyy kyllä myöntää, että hiukan muutti käsitystä laiskanlepposasta crossplane v8:sta tämän auton motti, kun kyydillä kävin istumassa ja läppäriä näpyttämässä. Ottaa niin helvetin nopeasti kierrosta ja äänimaailma on _todella_ brutaali.

Tuo suuttimien tämän hetkinen pulssisuhde kyllä kertoo, että tehoa tulee ja paljon enemmän kuin viime keralla. Veikkaisin, että heittämällä +500hv.
kokkolanpoika
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21

Re: Rover V8 MS3X rojektia..

Post by kokkolanpoika »

Sen mitä googlea selailin niin semisequenttiaalinen polttoaineen syöttö vaatii isommat suuttimet tuottaakseen saman tehon kuin vastaava sydeemi batchfirenä.. Että tuskin sinne on paljoa lisää luvassa.. :? +500hv mahdoton 43mm imuventtiilillä, kun se rajottaa jo virtausta 400hv nurkilla.. Ehkä aftermarket kansilla sitten isona..
Ja eihän kannetkaan virtaa kuin 355hv 13mm venttiilinousulla, ja nokasta uupuu vielä +0.3mm että tavoiteltu arvo saavutettaisiin.. :lol:
PehmoLelu
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Sun May 06, 2012 0:42

Re: Rover V8 MS3X rojektia..

Post by PehmoLelu »

Juu kyllä pitää tehoalueen mennä paljon ylemmäs jotta 500 hp. täyttyy...
Mut samapa tuo, en ala kinata. Pääasia et liikahtaa ja itse tykkää 8) :wink:
Outlaw Fiat bravo 1,6 16v turbo. Muunlaiseen kamppeeseen kun ei ole varaa.

Aseman pitäisi olla:
Megasquirt välttelijä.
kokkolanpoika
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21

Re: Rover V8 MS3X rojektia..

Post by kokkolanpoika »

Tiukahkosta nokasta huolimatta HC arvo kunnon laitteistolla ei aina näköjään kohoa ylöspäin.
Nokassa on asteita +290deg ja venttiilinousua 12.8mm ja LSA nokassa luokkaa 104deg. Moottorissa on läppärungot, peltipakosarjat, kanavia viilattu tappiin asti ja ylikin. On puristuksia melkeen 11Kg ja ohjelmoitava Haltech ruisku. +MSD sytytyslaitteisto jossa pitäs riittää voima sytyttämään paksumpikin seos. CO pitoisuutta säädelty välille 1-4.4 ilman tulosta.

3-mena edellis kesänä sai painia aina 2000ppm HC arvon kanssa, ei sitten kirveelläkään läpi testistä ilman kikkailua. Ruiskutus tapahtui batch fire muodossa eli 4 suutinta aina kertaalleen/puoli. Kuten alkuperäisessäkin moottorissa.

Nyt uudella Megasquirt 3X ruiskulla ja suorasytytyspuolilla, +12Kg puristussuhteella ja uusilla Bosch 4-reikä suuttimilla ja kunnon venttiilijousilla. Myös 2kpl laajakaista mittaria jotta kertoo että tyhjäkäynnillä ainakin arvot pelaavat 1:1.
Arvot olivat seuraavat ihan rehellisellä pelillä säätämättä.

Lamda 1.054
CO 1.019 (sallittu 4.5)
CO2 12.76
HC 507ppm (sallittu 1000ppm)
O2 2.3

Eli ihan kirkkaasti läpi joka oli itsellekkin todella iso yllätys kun henkisesti olin laskenut että taas pitää kikkailla +2000ppm:n kanssa. Päästömittaajakin totesi vain että taisi olla yllätys teillekkin..
Vakiomittaaja kaveri oli lomalla ja pajan omistaja totesi mitatessa että nyt on näpytykset osunneet kohdilleen virimosassa..

Liekö sitten mikä sen todellisuudessa on pienentänyt tuolle tasolle, vai onko kaikkien noiden uusien asioiden yhteinen summa?

Eli kyllä voin suositella Megasquirt 3X ruiskua ainakin moottorinohjaukseksi. Tuskin ois vanhemmilla versioilla mennyt läpi jossa 4 suutinta kusee samaan aikaan (batch firenä).? :mrgreen:
kokkolanpoika
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21

Re: Rover V8 MS3X rojektia..

Post by kokkolanpoika »

Sen verta voidaan ottaa päivitystä että ajoimme pikkuisen kisan kaverin E30 BMW:n kanssa jossa on M5 3.6L 315hv moottori. Noh jäihän se BMW sitten nuolemaan näppejä vaikka antoi 1 auton mitan etumatkaa esim 60km/h ja sitten lähin polkemaan täysiä sinne 160-170km/h nurkille, eli about varttimaili.. Sinne se jäi n:30m päähän tai ylikin arvioituna taustapeilistä.
Bemarilla on ajettu 14s/168km/h varttimaili testipäivillä. ilmeisesti pikkusen pitovaikeuksia kun aika noin heikohko, tai sitten ei vain ole voimaa tarpeeksi?? GPS:llä mitattu 13.1/170km/h.. Että kumpaa sitten uskoa. Sen verta tiedetään että vm +2000 E46 M3 3.2L cabriolet jää tuolle kaverin E30M5 bemarille aika helposti varttimaililla. Että luulisi tuon GPS olevan likempänä pian totuutta.. Luulisi tuon M3sen suoriutuvan paremmin kuin 14s varttimaililla??

Penkkiin pitäs nyt varata aika ja katsoa mitä löytyy.. :mrgreen:
Post Reply