MS1 v2.2 tyhjäkäyntiventtiilin asetukset
Moderator: Masi_K
MS1 v2.2 tyhjäkäyntiventtiilin asetukset
Moottorina on bemarin m50b25, jossa Boschin 3-napainen tyhjäkäyntiventtiili. Ongelmana on, että tyhjäkäyntiventtiilin saa pelaamaan ainoastaan warmupilla, mutta closed loop -tilassa ei toimi lainkaan. Warmup -tilassa tyhjäkäyntiä ei saa toimimaan mitenkään järkevästi koko lämpötila-alueella. Joko kierrokset on liian korkeat, tai sitten moottori pyrkii sammumaan. Closed loopilla asetetut kierrosluvut ei vaikuta mitään, vaan tyhjäkäynti alkaa humppaamaan 500 - 4000rpm välillä. Mitähän tässä pitäisi vielä ottaa huomioon, jotta saisi toimimaan asiallisesti?
*Bmw e36 m50b28
Re: MS1 v2.2 tyhjäkäyntiventtiilin asetukset
Ota lokia ja laita se msq tiedostosi kanssa nettiin niin katsotaan.
Re: MS1 v2.2 tyhjäkäyntiventtiilin asetukset
Kaivoin lokia molemmista tilanteista. Itsellä vielä hiukan hakusessa noiden järkevämpi tulkinta...
https://www.box.com/s/lubc0vfrzip0psteigle warmup only
https://www.box.com/s/hm2pa38oqq8ylmlueiqo closed loop tilassa
https://www.box.com/s/bd9gxhtjmkmn8e5kzv7f msq
https://www.box.com/s/lubc0vfrzip0psteigle warmup only
https://www.box.com/s/hm2pa38oqq8ylmlueiqo closed loop tilassa
https://www.box.com/s/bd9gxhtjmkmn8e5kzv7f msq
*Bmw e36 m50b28
Re: MS1 v2.2 tyhjäkäyntiventtiilin asetukset
Ainakin sinulla on bensakartta säätämättä tyhjäkäynnin alueelta. Säädä seos kohdilleen about 100-200rpm halutun tyhjäkäyntialueen ylä- ja alapuolelta. Ja seoksen pitää olla about sama sillä alueella. Sen jälkeen tiputat ennakot tyhjäkäyntialueelta tuosta yli 20 asteesta jonnekkin 10 tai jopa alle. Sitten tukit vuodot (kaasuläppä raollaan?), niin että kun tyhjäkäyntiventtiili on kiinni, koneessa on n. 100-200rpm alle halutun tyhjäkäynnin. Huom! Tyhjäkäyntiventtiili ei välttämä ole kiinni kun sähköt ovat poissa! Koita tutkia venttiiliä eri PWM arvoilla.
Sen jälkeen voit säätää Warmup taulukon kohdilleen. Ja kun nämä olet tehnyt, katsotaan sitä closed looppia
Sen jälkeen voit säätää Warmup taulukon kohdilleen. Ja kun nämä olet tehnyt, katsotaan sitä closed looppia

Re: MS1 v2.2 tyhjäkäyntiventtiilin asetukset
Hmm... joku nyt mättää edelleen. Tyhjäkäyntialuetta on hierottu tasaiseksi ajan kanssa. Megatune näytti AFR:ää lähelle 14,7 : 1 moottorin lämpöjen ollessa ~85-90, kierrosluku oli noin 900. Idle duty lämpimällä moottorilla on 29. Alle 28 kone ei pysy käynnissä. Idle valve frequency on 80Hz. Tuolle m50b25:lle on annettu kyllä melko raju tyhjäkäyntialueen ennakko vakiokartassakin, kun muistaakseni 22,5 astetta on tyhjäkäynnillä minimiarvo. 

*Bmw e36 m50b28
Re: MS1 v2.2 tyhjäkäyntiventtiilin asetukset
Otappa lokia nykyisestä tilanteesta
Re: MS1 v2.2 tyhjäkäyntiventtiilin asetukset
Pahin tyhjäkäynnin sekottaja selvisi ainakin... Kaasuläpälle menevä haitariputki oli alapuolelta haljennut. Ilmeisesti ollut jo jonkin aikaa, koska kaasuläppäkotelon sisällä oli melko reippaasti paskaa, eikä läppäkään tosiaan mennyt ihan kiinni asti sen takia! 

*Bmw e36 m50b28
Re: MS1 v2.2 tyhjäkäyntiventtiilin asetukset
Nyt on kunnollisen tyhjäkäynnin perusedellytykset olemassa. Katsastusta varten täytyi päästöt saada alas, joten kaiken varmuuden vuoksi vaihdoin kaikki imusarjan tiivisteet. Tämä ei kuitenkaan vielä tuonut haluttua tulosta: Tyhjäkäynnillä työpaikan pakokaasutesteri näytti 300. Siispä läppäri kiinni ja kokeilemaan... Tiputin tyhjäkäyntiennakot ensin 10 asteeseen, mutta moottori ei pysynyt käynnissä. Seuraavaksi haarukoin tyhjäkäynnille 15 astetta ennakkoa ja johan alkoi HC ja CO putoamaan: HC 7 CO 0,01. Myöskin moottorin kaikki tärinät häipyivät. Eli tässä kokoonpanossa, kun moottori on 2,8l yli 11:1 puristuksilla, täytyy myös tyhjäkäyntiennakoiden olla yli 5 astetta vakiomoottorin ennakoita pienemmät. Nyt olisi mahdollista jo kokeilla closed loop -säätöä, joten ohjeita kuunnellaan innolla! 

*Bmw e36 m50b28