Terve
Alkuun haluan kertoa hieman projektin taustoista.
Eli Mega on ollut moottoripyörässä käytössä viitisen vuotta ja toiminut moitteetta. Käytössä on ollut MS1, V2.2 laudalla ja extra-koodilla höystettynä. Se on hoitanut luotettavasti Yamaha FZR:n bensan ohjauksen hyvällä menestyksellä. Kierroslukutieto on otettu suoraan puolalta.
http://samtux.arkku.net/FZR/Megasquirt/IMG_2887.JPG
http://samtux.arkku.net/FZR/Megasquirt/IMG_2852.JPG
Pari vuotta sitten aloitin projektin myös sytytyksen ohjaamisen lisäämiseksi. Alkuperäinen triggeröinti on toteutettu ns. Long Tooth menetelmällä. Foorumeita luettuani päädyin hylkäämään alkuperäisen systeemin ja toteuttamaan triggeröinnin kahden anturin menetelmällä. Suunnittelin kokonaan uuden moottorinposken kampiakselin päähän ja siihen paikat kahdelle HALL-anturille. Ensimmäinen anturi lukee 8 hampaista pyörää. 2nd Trigger lukee ainoastaan yhden hampaan kiekkoa. Triggeripyörät on 4mm vahvaa terästä ja halkaisijaltaan 70mm. Hall-anturit on ostettu protopartsilta, eikä tarkempaa tietoa niistä ole.
http://samtux.arkku.net/FZR/Megasquirt/ ... .37.32.jpg
http://samtux.arkku.net/FZR/Megasquirt/ ... .37.40.jpg
http://samtux.arkku.net/FZR/Megasquirt/ ... G_2993.JPG
http://samtux.arkku.net/FZR/Megasquirt/ ... .19.18.jpg
Sytytykseen käytän pyörän alkuperäisiä hukkakipinäpuolia. V2.2 lautaan lisäsin sytkäkivet puolien ohjausta varten ja lisäsin toisen Hall-anturin sisääntulon.
http://samtux.arkku.net/FZR/Megasquirt/ ... .06.45.jpg
http://samtux.arkku.net/FZR/Megasquirt/ ... .37.13.jpg
Kun Megan asetukset saatiin kuntoon, niin kierroslukutieto alkoi tulemaan megalle ja moottori lähtikin käyntiin. Tästä itse ongelmat sitten alkoivat ja tähän tarvisin teidän foorumilaisten apua. Moottori lähtee helposti käyntiin, mutta jo tyhjäkäynnillä moottori tarvitsee hieman kaasua pysyäkseen käynnissä. Enemmän kaasua annettaessa pätkiminen alkaa jo noin neljässä tonnissa, eikä moottori kierrä juurikaan yli 6000 RPM. Kesä tuli ja pyörä piti saada ajoon ja siitä syystä projekti jäi odottamaan uusia aikoja. Tästä syystä aika paljon asioita on unohtunut, mutta nyt haluan avata projektin uudelleen ja viedä loppuun asti. Lähinnä myös siitä syystä, että tähän on käytetty paljon aikaa ja vaivaa.
Lampulla on tutkittu ja sytytys näyttää vain katoavan. Logissa ei näy mitään outoja piikkejä kierrosluvussa.
Syyksi epäilen HALL-antureita ja sitä, että ne ei pysy perässä kierrosten noustessa. Testeissä anturit kyllä toimivat juuri kuten pitääkin, mutta koneen käydessä eivät. Anturit ovat numeroltaan 96 325 867 ja googletus paljastaa, että ovat Daewoo/Chevrolet kampuran antureita.
http://baian.en.alibaba.com/product/323 ... _867_.html
Valitsin nämä anturit siitä syystä, että niissä on tuo o-rengas, jolloin öljyt pysyvät koneessa.
Olisiko VR-anturit parempia tai honeywell 1gt101dc? Scoopilla en ole päässyt antureiden singnaalia tutkimaan. Maksimi kierrokset tässä koneessa on 12500 RPM.
Moottoripyörän sytytyksen ohjaus (Second Trigger)
Moderator: Masi_K
Re: Moottoripyörän sytytyksen ohjaus (Second Trigger)
Hyvän näköinen triggerisysteemi.
Ensimmäisenä tuosta kuitenkin tulee mieleen, että anturit saattavat olla sivusuunnassa turhan lähellä toisiaan. Eli voi olla, että jompikumpi anturi häiriintyy toisen triggeripyörän hampaista kierrosten noustessa tarpeeksi.
Tai sitten vaan anturit ei enää pysy mukana kovemmilla kierroksilla. Tilanteen tarkistamiseksi olisi tietty hyvä, jos antureiden signaaleja pääsisi tutkimaan skoopilla.
VR-antureilla ainakin riittää nopeus tuohon käyttöön, mutta niilläkin on riskinä häiriöt toisen triggeripyörän hampaista.
Ensimmäisenä tuosta kuitenkin tulee mieleen, että anturit saattavat olla sivusuunnassa turhan lähellä toisiaan. Eli voi olla, että jompikumpi anturi häiriintyy toisen triggeripyörän hampaista kierrosten noustessa tarpeeksi.
Tai sitten vaan anturit ei enää pysy mukana kovemmilla kierroksilla. Tilanteen tarkistamiseksi olisi tietty hyvä, jos antureiden signaaleja pääsisi tutkimaan skoopilla.
VR-antureilla ainakin riittää nopeus tuohon käyttöön, mutta niilläkin on riskinä häiriöt toisen triggeripyörän hampaista.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 177
- Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59
Re: Moottoripyörän sytytyksen ohjaus (Second Trigger)
Laitappa kuva tuosta oikeanpuolen lohkon poskesta ilman nuita hiluja niin näkee onko pohja alkuperäinen vai oletko muokannu sitä jotenki?
Itella saman merkkinen pyörä ja triggeripyörän puoleinen öljynpitävyys ollu vähän ongelmana miten toteuttas sen hyvin ja pitäväksi, pitemmäksikin aikaa.
Mulla vasemmalla puolella kampiakselin päässä 24/-2 triggeripyörä, jota lukee jamahan oma VR-anturi.
Itella saman merkkinen pyörä ja triggeripyörän puoleinen öljynpitävyys ollu vähän ongelmana miten toteuttas sen hyvin ja pitäväksi, pitemmäksikin aikaa.
Mulla vasemmalla puolella kampiakselin päässä 24/-2 triggeripyörä, jota lukee jamahan oma VR-anturi.
Re: Moottoripyörän sytytyksen ohjaus (Second Trigger)
Muita modauksie ei ole tehty kuin uuden starttikytkimen kopan jyrsintä. Eli Starttikoneisto on täysin alkuperäinen. Kopassa on tuennat starttiamekanismin akseleille. Muutenkin taitaa tämä kusiainen olla aikatavalla erilainen kuin tuo sinun tonninen. Nappaan lisää kuvia, kun pääsen tallille.suihkukone wrote:Laitappa kuva tuosta oikeanpuolen lohkon poskesta ilman nuita hiluja niin näkee onko pohja alkuperäinen vai oletko muokannu sitä jotenki?
Itella saman merkkinen pyörä ja triggeripyörän puoleinen öljynpitävyys ollu vähän ongelmana miten toteuttas sen hyvin ja pitäväksi, pitemmäksikin aikaa.
Mulla vasemmalla puolella kampiakselin päässä 24/-2 triggeripyörä, jota lukee jamahan oma VR-anturi.
Koitan tänään väsätä tietokoneeseen äänikorttiskoopin, jos sillä saisi selkoa noihin HALL-antureiden singnaaliin.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 177
- Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59
Re: Moottoripyörän sytytyksen ohjaus (Second Trigger)
Jep, mutta ne kampiakselin kummassakin päässä olevat kannet(3 pultilla kiinni) taitaa olla samanlaisia periaatteessa ja pohjataso myös...itekki pitäs joku vastaavanlainen värkätä tai saada muuten tiiviiksi tgiggeripyörän akseli.
Re: Moottoripyörän sytytyksen ohjaus (Second Trigger)
Noniin,
Tänä viikonloppuna projektia saatiin vietyä kertaheitolla mukavasti eteenpäin.
Aloitin systemaattisesti asian tutkimisen eliminoimalla muuttujia pois. Koska pyörän alkuperäinen sytkä toimii, niin päätin jättää sen paikoilleen ja asentaa uuden triggeri-systeemin siihen rinnalle. Väsäsin muutamilla vastuksilla jännitejaon, jotta triggereiden antamia singnaaleita pääsee turvallisesti tutkimaan tietokoneen äänikortin kautta.
Nauhoitin Goldwave-ohjelmalla HALL-antureiden singnaalia kierrätettäessä konetta punarajalle saakka. Yllättäen paljastui, että antureiden käppyrät näyttävät ihan kelvoilta, eikä mitään omituisuuksia näkynyt vaikka konetta kierrätti rajottajalle asti.
Seuraavaksi modasin Megan ottamaan kierrosluku-singnaalin triggeripyöriltä, kun aikaisemmin olen sen ottanut suoraan puolalta. Jätin edelleen vanhan sytkän paikoilleen ja testasin kuinka käy. Ja sehän toimii!
Olin täysin turhaan syyttänyt ongelmista HALL-antureita, mutta ne toimivatkin täydellisesti.
Näihin tunnelmiin on hyvä päättää viikonloppu ja alkaa ihmettelemään, miksi sytkäkiviä käytettäessä kone paukuttelee, eikä kierrä.
Mieleen tuli saattaisiko tämä liittyä puolien Dwell asetuksiin?
Tänä viikonloppuna projektia saatiin vietyä kertaheitolla mukavasti eteenpäin.
Aloitin systemaattisesti asian tutkimisen eliminoimalla muuttujia pois. Koska pyörän alkuperäinen sytkä toimii, niin päätin jättää sen paikoilleen ja asentaa uuden triggeri-systeemin siihen rinnalle. Väsäsin muutamilla vastuksilla jännitejaon, jotta triggereiden antamia singnaaleita pääsee turvallisesti tutkimaan tietokoneen äänikortin kautta.
Nauhoitin Goldwave-ohjelmalla HALL-antureiden singnaalia kierrätettäessä konetta punarajalle saakka. Yllättäen paljastui, että antureiden käppyrät näyttävät ihan kelvoilta, eikä mitään omituisuuksia näkynyt vaikka konetta kierrätti rajottajalle asti.
Seuraavaksi modasin Megan ottamaan kierrosluku-singnaalin triggeripyöriltä, kun aikaisemmin olen sen ottanut suoraan puolalta. Jätin edelleen vanhan sytkän paikoilleen ja testasin kuinka käy. Ja sehän toimii!
Olin täysin turhaan syyttänyt ongelmista HALL-antureita, mutta ne toimivatkin täydellisesti.

Näihin tunnelmiin on hyvä päättää viikonloppu ja alkaa ihmettelemään, miksi sytkäkiviä käytettäessä kone paukuttelee, eikä kierrä.
Mieleen tuli saattaisiko tämä liittyä puolien Dwell asetuksiin?
Re: Moottoripyörän sytytyksen ohjaus (Second Trigger)
Vahvana veikkauksena olisi, että nuo purkin sisällä olevat sytkäkivet aiheuttavat häiriötä triggerisignaaliin. Puolien ohjaukseen kun liittyy kohtuullisen isoja jännitteitä ja virtoja sekä niiden suuria muutosnopeuksia, niin mahdollisuudet häiriöihin ovat aika hyvät. Sitten kun näitä kierrätellään johtospagetissa muun elektroniikan ympärillä, niin tarvitaankin jo tuuria, että kaikki toimisi toivotusti.
Eli kokeileppa siirtää sytkäkivet purkin ulkopuolelle. Sytkäkivien maadoitus sulla taisikin jo olla erillisellä johdotuksella, eikä Megan piirilevylle?
Eli kokeileppa siirtää sytkäkivet purkin ulkopuolelle. Sytkäkivien maadoitus sulla taisikin jo olla erillisellä johdotuksella, eikä Megan piirilevylle?
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Moottoripyörän sytytyksen ohjaus (Second Trigger)
Onhan hall-anturien johdoilla suojavaippa?
edit: ja ehdottomasti syttykivet ulos purkista.
edit: ja ehdottomasti syttykivet ulos purkista.