Aivan pulassa

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
super-es
Megasquirt aloittelija
Posts: 1
Joined: Mon Aug 20, 2012 19:40

Aivan pulassa

Post by super-es »

Ostin itselleni Suzuki Swift GTI, rakennettu uudelleen erittäin hyvin. Ongelma on että auto ei mene päästöistä läpi katsastuksessa, tyhjäkäynti ok, mutta kierroksilla arvot aivan liian isot. Ilma/bensa seos mittari näyttää noin päältä 16. Auto toimii muuten erittäin hyvin ilman mitään ongelmia, Ruiskulla siis hieman piristetty autoa.

Suuri epäilys on että syy hylsyyn oli tuo megasquirt (2.2) Itsellä ainoaa kokemusta 2t koneista, nelitahti koneista ei hölkäsen pöläystäkään tietoa, joten tuntuu jo että olen pulassa kun en löydä sopivaa säätäjää Länsi-Uusimaalta. Ja ajoneuvokin on mennyt leimasta ohi joten sillä ei enää ajella.

Tuli mieleen että jos itse jotenkin säätäisin tuota, ottaisin vanhat arvot ylös, laittaisin jotkin suht ok arvot ja veisin pakokaasumittaukseen ja sen jälkeen takaisin vanhat arvot.

Mitä tästä mieltä?

Ja mistä tämä säätämisen lähtökohta pitäisi aloittaa kun itsellä ei penkkiä, eikä päästölaitteita, niin miten saisin sen oikeisiin arvoihin.

Tuollaisen selailemalla löysin https://publications.theseus.fi/bitstre ... sequence=1 Onko tuosta ollenkaan mitään apua?

Kuitenkin suotavaa olisi jos joku osaisi sanoa täältä Länsi-Uusimaalta jonkun joka osaisi tuota säätää.

Kiitän ja kumarran jos joku suostuu auttamaan lievässä hädässä olevaa :)
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Aivan pulassa

Post by ArttuH »

Autossa on siis laajakaista-lambda, joka näyttää 16 nurkilla olevaa seosta mittauskierroksilla? Tuolla perusteella sanoisin, että tuolta kohtaa kannattaisi säätää seosta vähän rikkaammalle, luokkaa 14,5-15. Onko kyseessä muuten vähäpäästöinen katalysaattorilla varustettu peli? Vaikuttaa vähän tarvittaviin toimenpiteisiin.

Joka tapauksessa kyllä tuohon luulisi sellaiset säädöt löytyvän, että mittaus menee läpi ja toimii muutenkin hyvin. Siis jos kaikki palikat on kunnossa eikä konetta ole mahdottomasti viritelty esim. kireämmillä nokilla. Ensimmäiseksi kannattaa säätää seokset kohdilleen noilla mittauskierroksilla ja kokeilla sitten päästömittausta uudestaan. Jos ei vieläkään kelpaa, niin sitten tarkempaa tutkimusta ohjelmaan.
Arttu
GSX1100 -85
Post Reply