Bmw 520i -89 m50b25 Turbo

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Post Reply
mazajns
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 119
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:46

Bmw 520i -89 m50b25 Turbo

Post by mazajns »

Tämänkin kai voi lukea menestys tarinaksi... joku 200 kilsaa takana megasquirtin ohjaamana... squirttiin vaihdoin koska alkuperäine ilmamäärämittari oli rikki ja 370 euron panostus siihen ei kiinnosta :D

Moottori:

Alkuperäinen m20b20 (12venttiilinen 2litrainen) ilman mitään virityksiä

Mega:
-Partcon sarja. hr10 koodilla
-Motronicin triggeri pyörä 60-2 ja bmw alkuperäinen anturi
-Syttykivenä 139 loppuinen bosch lähtö tälle led17 navasta
-Vr-anturin signaalia muuttaa lm1815 piiri joka on kasattu Vauhtivaunun ohjeiden mukaan (kiitoksia paljon tästä)
-Kaasuläppä anturia ei ole koska alunperin sitä ei tässä ollut enkä ylimääräisiä johtoja halunnu vetää

Kokohoito kasattu sillä tavalla ainut näkyvä muutos on imuilman lämpöanturi joka törröttää ilmanputsari kotelossa...
Yhden vanhan motronikki boksin teurastin ja laitoin sen sisälle ton 139 moduulin ja megan sulakkeen. Siitä lähtee 12 napainen johto megasquirtille joka sijaitsee alkuperäisen ecun vieressä.

Megasquirtin laatikkoon on laitettu toi lm1815 piiri.

Piirtelen jossain vaiheessa jonkun näköiset kuvat kytkennöistä

http://wiki.diyefi.co.uk/index.php?titl ... Conversion
tuolta sivuilta löysin ton liittimen kytkentä ohjeen

Muut on sovellettu. Laitan vaan loppujen osien kytkennän kun kerkiin... on niin yksinkertainen että ensikertalainenkin kytkee ton tolleen helpommin kuin tekee ite johtosarjan... Vähemmän mietittävää tossa
Last edited by mazajns on Wed Aug 22, 2012 16:14, edited 4 times in total.
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
mazajns
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 119
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:46

Post by mazajns »

Nyt on säädetty laajakaistan avulla melkein koko kierrosalue... yli 5000 menee vielä vähän paksulle mutta kun toisen kuskin saan mukaan niin sekin korjautunee. Säädöt tehty tähän asti login+ megalog viewerin avulla.

Toimii huomattavasti paremmin kuin orggis motronikki. Parempi ajaa ja kierrosherkempi. Ei tarttee enää konetta herätellä liikennevaloissa kaasuapumppaamalla...

5800 kohdalla oli pieniä kierros signaalin häiriötä jotka poistui kun sääti tuota lm-piirin säätövastusta (Vauhtivaunun ansiota että sieltä sellainen löytyy) isommalle. Aluksi oli vastus 18 ohmin tilalle 20ohm... nyt varmaan jotain 22 ohmia.
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Onhan ne säätövastuksen arvot kilo-ohmeja :shock: ihan varmistuksena :wink:

Hienoa että oot saanu auton toimimaan. Pitäs melkein tehä selvitys ja kytkentäkaavio tosta modatusta lm1815-piiristä, kun on tuntunut olevan ongelmia joillakin sen kanssa.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
mazajns
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 119
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:46

Post by mazajns »

Joo niin se tais olla kilo-ohmeina... :D Se sun piirtämä versio vaan jonnekkin levitykseen.

Oman kierroslukumittarin luulin saaneeni rikki mutta väkivaltaisen purku ja kasaus toimenpiteiden jälkeen rupes taas toimii? onkohan tuo ravista ennenkäyttöä malli :D

Vaihdoin se alkuperäisen lisäilmaventtiilin boschin tyhmään malliin niin ei tarvinnut megaa ruveta modailee yms. Nyt Lähtee kylmiltäänkin käyntiin kerralla ja jää käymään nätisti tyhjää.

Sytytys ennakkoa oon säädelly tossa kuopion tietä edes takaisin ajellen... 80-120 paras 3vaihteella oli 8.1 ja ensimmäiset testit oli 10.0-10.5 Aika ihmeitä saa aikaan pelkällä sytytys ennakolla. racechrono ohjelmalla kännykällä testailin. pitää huomenna kokeilla viimeistä kertaa motronicilla ja vähän vammautuneella ilmamäärämittarilla... veikkaisin jotain 15-20 sek toi sama...

Laitoin kiihdytys rikastukset rpm-based asetuksella.. tuntuisi toimivan lookisemmin kuin mapbased. 800-1000 antaa aika reilun satsin. 1000-3000 n.puolet ensimmäisestä yli 3000 ei juuri ollenkaan.
Pelkällä map basedilla tulee yläkierroksilla liikaa ja tuntuu pieni nykäisy.
muuten ei olis häirinny mutta tossa on 3100 kierroksia 100 vauhdissa. sellainen rikastus mikä toimi hyvin kaupungissa cruisaillessa tuntui olevan liikaa 100 vauhdista ohittaessa.
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
mazajns
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 119
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:46

Post by mazajns »

n. 3000km takanaa ja ei kertaakaan ole jättänyt tienvarteen. Yksi aamu oli lähellä että ei olis töihin päässy. Oli 12tuntii parkit päällä. Lähti silti vielä työntämällä käymään :lol: Kyllä matkalla töihin kiittelin että kylmäkäynnistyksiä on tullut jonkin verran säädettyä :D

Eilen kävin 300km lenkin ajamassa matka-ajoa ja n.7.5-8 litraa meni sataselle. Tosin välillä suljin tien puomeilla ja ajoin n. 170kmh... joten luotettavaa lukemaa ei saa oikein. Kaupungissa kulutus pyörii siinä 9-11 litran väliin joka mun mielestä tolle lahnalla oikein hyvä. Eli tavoitteet tähän mennessä saavutettu. Kulutus tippui n.3-4 litraa entiseen nähden ja kulkee nätimmin.
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
mazajns
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 119
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:46

Post by mazajns »

Meni hermot tolla vakio lahnalla ajaessa ja nyt sinne pellin alle löysi tien...

- garrett t03 puhallin volvosta (ilmainen)
- m50b25 suuttimet (n.190cc? ilmaiset)
- yksi volvo t4 n.370cc suutin ruikkii lisäksi(ilmaiset)
- ihan liian iso cuuleri keulalle (lähes ilmainen)
- itse sorvattu huono dumppi
- itse tehty pakosarja joka vuotaa vähän... pitää vielä korjata.

voisi melkein sanoa budjetti turboksi...
volvon ahdin tuli hakupalkalla kun vei koko auton raadon pois. lähes heti huollon jälkeen hajonnu vaihteisto ja sen jälkeen seissyt n.8vuotta:D

rahaa menny turbon asennukseen n.60 euroo... 30 euroo öljyputki turbolle ja 15 euroo 2,5" akselin ylitys putki. plus koneen huuhtelua varten 4 litraa teboilin semi synteettistä 10w40 n.15 egee.
Pultteja ja muttereita työsuhde etuna.

Tällä hetkellä mennään 0.4barin ahdoilla ja suuttimet 75-80% auki. pitää ettiä vielä isommat jostain halvalla. 250cc/min 4kpl olisi mutta 2 puuttuu:(
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
mazajns
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 119
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:46

Post by mazajns »

nyt tuli ensimmäiset oikeat ongelmat... turbopakosarjan asennuksen jälkeen tullut kierros signaaliin piikejä. lähinnä alakierroksilla vaivaavat.

Pitää kokeilla laittaa lämpösuojat tulpanjohdoille ja kokeilla uudelleen.. tuntuis että mitä kuumempi kone niin sitä enemmän nykii. Että olisko mahdollista että lyö tulpanjohdoista läpi ja tekisi tuota.
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
Palepp
Megasquirt aloittelija
Posts: 1
Joined: Mon Sep 07, 2009 16:38

Post by Palepp »

kiinnostaisko ostaa 6kpl 390cc suuttimia, ois ylinmääräsenä
?
jukka81
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Wed Mar 05, 2008 15:53

Post by jukka81 »

mazajns wrote:nyt tuli ensimmäiset oikeat ongelmat... turbopakosarjan asennuksen jälkeen tullut kierros signaaliin piikejä. lähinnä alakierroksilla vaivaavat.

Pitää kokeilla laittaa lämpösuojat tulpanjohdoille ja kokeilla uudelleen.. tuntuis että mitä kuumempi kone niin sitä enemmän nykii. Että olisko mahdollista että lyö tulpanjohdoista läpi ja tekisi tuota.
Mulla teki joskus samaa M20B25:sen kans että alkoi nykimään, kun lämpesi tarpeeksi, niin puola oli liian kuumassa paikassa.
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

jukka81 wrote:
mazajns wrote:nyt tuli ensimmäiset oikeat ongelmat... turbopakosarjan asennuksen jälkeen tullut kierros signaaliin piikejä. lähinnä alakierroksilla vaivaavat.

Pitää kokeilla laittaa lämpösuojat tulpanjohdoille ja kokeilla uudelleen.. tuntuis että mitä kuumempi kone niin sitä enemmän nykii. Että olisko mahdollista että lyö tulpanjohdoista läpi ja tekisi tuota.
Mulla teki joskus samaa M20B25:sen kans että alkoi nykimään, kun lämpesi tarpeeksi, niin puola oli liian kuumassa paikassa.
Tätä epäilen myös, se turbo on kumminkin asennettu siihen puolan viereen?
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
mazajns
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 119
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:46

Post by mazajns »

Turbo on lohkon kyljessä melkein kiinni alhaalla...

Pakosarjan putket kylläkin kulkee n.10 cm päästä eikä siinä välissä ollut mitään peltiä. Nyt ei ole kuin tullut ihan muutamia sekoiluja silloin tällöin.. Tänään laitoin suojapellin pakosarjalle. Pakopaine mittauksen laitoin samalla.. Näyttää aika pahalta nuo paineet mitä tuo näytti...
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
mazajns
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 119
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:46

Re: Bmw 520i -89 todellinen budjetti Turbo

Post by mazajns »

Päivitellään sen verran että auto on vieläkin "ehjänä" ja turbon ja megan voimin kuljetaan vieläkin. Tosin moottoreita on jo 2 menossa ton alkuperäisen jälkeen.

Se orkkis 2 litrainen t3:sella meni kaverin autoon ja vaihdossa tuli pikkuvikainen m20b23:nen jonka kasasin toisen m20b20 kuoriin. Tällä mentiin viime kesä ja talvi. Tämän kanssa oli välillä kkk mörkö ahdin ja lopun se koki garretin ja switzerin yhdistelmän kanssa. Penkissä poltin kannentiivisteen ja mäntä oli ottanut kipeää myös. Ennen tätä tapahtumaa irtosi 284hevosvoimaa ja 344nm. Auto pätki jostain syystä kovilla kierroksilla ja lopulta meni hermot ja löin lisää ennakkoa ylös reilusti :twisted: Ennakkoa laskemalla tuntui pahenevan. Lähes tahallaan siis meni tuo. kuului selvästi että kilisee mutta arvelin että kestää se tän vedon loppuun... :D

Tällä hetkellä koneena on taas m20b20 mutta tällä kertaa osina nämä:
- m20b20 Ljet lohko puristus-suhde noilla männillä 9.8
- Motronic b20 kansi. Palotiloja vähän kaiveltu
- Cometic kannentiiviste
- 630cc siemens dekat
- Itsetehty pakosarja
- sama cooleri kuin aiemminkin iso on.
- 3" putkisto yhdellä vaimentajalla
- Itse tehty teräsvauhtipyörä jossa e28 535 kytkin paketti
- Kiina T3/4 ahdistin oma hukkaportti lukittu kiiinni.
- Ulkoinen hukkaportti

Tästä penkitin huonosti toimivalla edellisellä ahtimella 240hp n.1bar koneelta mutta enemmän pitäisi irrota kunhan kerkii tolla mittaamaan. Edellisestä ahtimesta pienensin pakopesää itse ja taisi mennä liian pieneksi koska ahtojen noustessa ei teho juurikaan muuttunut. Kun ahtopaine saavutti noin 0.8 bar ja hukkaportti aukesi niin toimi jollain tapaa. mutta sitten taas 5500 jälkeen puutui ihan kokonaan. ahtopaine nousi kuitenkin 2500 kohdalla 0.1bar lukemaan ja 0.5 oli jo 3000 kohdalla
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
mazajns
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 119
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:46

Re: Bmw 520i -89 Turbo

Post by mazajns »

Päivitelläänpäs taas... Auto on taas kokemassa muutoksia.

Nyt tekniikaksi tuli m50b25 24venttiilinen 192heppainen kone.
-Ahdin kiinan gt67 http://www.ahtoja.com/product/144/gt67
-Sama välijäähy kuin aiemminkin.
-630cc dekat
-Ms2 V3 levyllä, Lm muunnin piiri ja alkuperäisessä boksissaan alkup sytkäkivet.
-M50 koneisen moottorin johtosarja.
-Pakosarja itse tehty
-Vaihdelaatikko m50b20:pin getrag

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 3988_n.jpg

Tuossa huono kuva kone huoneesta jos sattuu näkymään.
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
mazajns
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 119
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:46

Re: Bmw 520i -89 Turbo

Post by mazajns »

M50:ppi koneella jotain 7 tuhatta kilsaa takana ja toinen vaihteisto alkaa olla jo loppu.

Huono tuuri noiden askien kanssa kun ensimmäinen pikkugetrag aloitti vonkumaan parissa päivässä. Tosin siinä oli välitykset aivan hanurista muutenkin. Nyt autossa on e30 325:sesta ylivaihteella varustettu "iso getrag" ja se kesti n.2 viikko hiljaisena. Nyt rolisee jo vonkuu aika reippaasti eikä vaihteet tahdo välillä mennä päälle.

Oman tehonmittaus härvelin möin pois n.1.5kk sitten niin tätä käytettiin ohenmäen teholla penkissä.
Lukemat oli vähän yllättävät noin pienille ahdoille. n.0.8bar ja 412.8hp ja 497.8nm. Sytkästä ilmeisesti loppuu teho kesken ja alkaa rykimään yläkierroksilla.

Polttoaineena toimii nykyään re85 ja ruokaa syöttää walpron 255 pumppu ja 875:set dekat.

Eka video kokoautosta tässä topikissa :D
http://www.youtube.com/watch?v=pjz-Qzi_iDI&feature=plcp
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
Post Reply