Alkuperäinen topicin kirjoittaja itse jo totesi, että prosentuaalinen ero on suuri joutokäynnillä 0.65ms ja 0.75ms välillä. Tämähän on täysin totta.
Otetaan nyt vaikka tämä tapaus esimerkkinä. Pulssisuhde joutokäynnillä 1.6ms ja dead time 0.95ms. Tehollinen pulssisuhde on siis luokkaa 0.65ms. Joutokäynti on näillä asetuksilla tällä kelillä (+20C) täysin kohdillaan ja lambda on 1.0.
Jostain kumman syystä Suomessa kuitenkin kelit muuttuvat ja ilma jäähtyy. Oletetaan, että talvella ilman lämpötila on sen verran jäähtynyt että polttoainetta tarvitaan 10% enemmän.
Mega korjaa siis pulssisuhteen 0.95ms + (0.65ms +10%) = 1.665ms ja joutokäynnin seos on edelleen kohdillaan.
Mikäli megassa opening time onkin säädetty arvoon 0.5ms ja karttaa korjaamalla saatu +20C lämpötilassa pulssisuhteeksi 1.6ms, niin em. talviolosuhteissa pulssisuhde onkin (karttaan koskematta) 0.5ms + (1.1ms + 10%) = 1.71ms.
Ero on aika suuri, erityisesti tehollisissa arvoissa. Eli kun oikea deadtime on 0.95, niin tehollinen ruiskutusaika on jälkimmäisessä tapauksessa 1.71ms - 0.95ms = 0.76ms. Jotta seos pysyisi kohdillaan, sen pitäisi olla 1.665ms-0.95ms = 0.715ms.
Erot näyttävät pieniltä, mutta kuten topicin aloittajakin jo totesi: "prosenteissahan ero on suuri". Väärällä dead timellä tässä esimerkissä polttoainetta ruiskutettaisiin 0.715ms/0.76ms = n. 6% liikaa. Eli kun seos on saatu +20C kelillä lambda 1.0 (bensalla siis 14.7AFR), niin väärillä asetuksilla se onkin kylmemmillä keleillä 0.94 (n.13.8AFR).
Ongelma vielä korostuu entisestään,mikäli virhe on toisensuuntainen ja seosta laihennetaan enemmän kuin pitäisi. Silloin vaarana on, että mennään suutinten lineaarisen toiminta-alueen ulkopuolelle ja todellisuudessa polttoainemäärä väheneekin huomattavasti vähemmän tai loppuu jopa kokonaan. Myös ruiskutusten määrää muutaessa (per moottorin kierros) ongelma korostuu entisestään.
Mikäli höylällä olisi lokia samasta autosta joutokäynniltä sekä talvi- että kesäolosuhteista, niin siitähän tämä olisi helposti todettavissa?
Joka tapauksessa, mikäli haluat auton käyvän hyvin joutokäyntiä olosuhteista riippumatta, säädä suutinparametrit ensimmäisenä kuntoon (opening time ja sen jännitekorjaus). Vasta sen jälkeen kannattaa säädellä polttoainekarttaa.
Jos joku on eri mieltä (suutinparametrien tärkeydestä) niin mielelläni kuulisin jotain perusteluita.
