Tyhjäkäyntiventtiili ei reagoi...
Moderator: Masi_K
Tyhjäkäyntiventtiili ei reagoi...
Boschin 2-napainen PWM venttiili 0 280 140 516 kysessä siis.
ECU ATDriveboard (MS3X)
Ohjaus Closed Loopina
Ongelmana siis on se että en saa kirveelläkään venttiiliä reagoimaan millään tavalla, en testimoodissa, en missään. Välillä kuitenkin tyhjäkäynti aaltoilee ja välillä jää korkealle, yli 1500rpm.
Napaisuuttakin olen koittanut vaihtaa, ohjaustaajuus on 95Hz, ei tosin vaikutusta vaikka mihin laittaisi. Muita arvoja olen koittanut laittaa täältäkin löytyvien esimerkkien mukaan mutta ei tosiaan mitään vaikutusta. VEnttiili kyllä itsessään liikkuu, kun koitin 9V paristolla antaa virtaa. ECUlta tulee tasainen 11.9V jännite digitaaliyleismittarilla mitattuna.
Onko tällaista vastaavaa ongelmaa tullut vastaan?
Eikö Tunerstudion testimoodissa kuitenkin pitäisi saada ajettua venttiiliä molempiin ääriasentoihinsa esim. arvolla step 100 home/run? Askeleeksi laittaa minkä vaan niin mitään ei tapahdu.
Meni jo välillä koko venttiiliin hermot ja laitoin aluksi tuon "löylymittarimallin" lisäilmaluistin joka pösössä on mutta sen johdosta puolilämmintyhjäkäynnit/ kylmäseokset on pirun hankalaa saada hyväksi ilman että käy miljoonaa tyhjäkäyntiä.
ECU ATDriveboard (MS3X)
Ohjaus Closed Loopina
Ongelmana siis on se että en saa kirveelläkään venttiiliä reagoimaan millään tavalla, en testimoodissa, en missään. Välillä kuitenkin tyhjäkäynti aaltoilee ja välillä jää korkealle, yli 1500rpm.
Napaisuuttakin olen koittanut vaihtaa, ohjaustaajuus on 95Hz, ei tosin vaikutusta vaikka mihin laittaisi. Muita arvoja olen koittanut laittaa täältäkin löytyvien esimerkkien mukaan mutta ei tosiaan mitään vaikutusta. VEnttiili kyllä itsessään liikkuu, kun koitin 9V paristolla antaa virtaa. ECUlta tulee tasainen 11.9V jännite digitaaliyleismittarilla mitattuna.
Onko tällaista vastaavaa ongelmaa tullut vastaan?
Eikö Tunerstudion testimoodissa kuitenkin pitäisi saada ajettua venttiiliä molempiin ääriasentoihinsa esim. arvolla step 100 home/run? Askeleeksi laittaa minkä vaan niin mitään ei tapahdu.
Meni jo välillä koko venttiiliin hermot ja laitoin aluksi tuon "löylymittarimallin" lisäilmaluistin joka pösössä on mutta sen johdosta puolilämmintyhjäkäynnit/ kylmäseokset on pirun hankalaa saada hyväksi ilman että käy miljoonaa tyhjäkäyntiä.
Last edited by Tuuba on Thu Jul 05, 2012 21:15, edited 1 time in total.
Projektikuvia:http://bit.ly/p35RDl
Re: Tyhjäkäyntiventtiili ei reagoi...
Olethan kytkenyt tyhjäkäyntiventtiilin ohjeiden mukaisesti?
Re: Tyhjäkäyntiventtiili ei reagoi...
Venttiili on kytketty ECUn johtosarjassa valmiina olevaan johtoon. Pinni 1 +12V ja pinni 2 PWM, käsittääkseni. Se 11.94 sieltä tulee kun yleismittarilla luuraa.
Putkitus on niin että ilmantulo on ahtoputkesta ennen kaasuläppää ja syöttö imusarjan alla omassa paikassaan. Venttiilissä putket nuolien mukaisesti. Toki toisinkin päin (meno koneelle "päästä") on kokeiltu.
Tuossa ECUssahan on rauta valmiina JOko askelmoottoria tai PWM venttiiliä varten. Jumpperoinninkin tarkistin, se oli oikein.
Putkitus on niin että ilmantulo on ahtoputkesta ennen kaasuläppää ja syöttö imusarjan alla omassa paikassaan. Venttiilissä putket nuolien mukaisesti. Toki toisinkin päin (meno koneelle "päästä") on kokeiltu.
Tuossa ECUssahan on rauta valmiina JOko askelmoottoria tai PWM venttiiliä varten. Jumpperoinninkin tarkistin, se oli oikein.
Last edited by Tuuba on Thu Jul 05, 2012 21:20, edited 1 time in total.
Projektikuvia:http://bit.ly/p35RDl
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Tyhjäkäyntiventtiili ei reagoi...
viewtopic.php?f=6&t=7884
Tuossa jorinaa.
Tuolla venttiilillä on kokeiltu ja äkkiseltään en löytänyt järkeviä asetuksia kun pöydällä kokeilin.
Joko alkoi läpsyttämään tai ei oikein väliasennossa pysynyt.
Sit kokeilin toisella luistimallin venttiiliä niin se toimi kohtalaisesti eri asennoilla.
Autossa itellä missään tuollaista, niin ei pääse kokeileen kuinka vaikuttaa moottorin käydessä.
Tuossa jorinaa.
Tuolla venttiilillä on kokeiltu ja äkkiseltään en löytänyt järkeviä asetuksia kun pöydällä kokeilin.
Joko alkoi läpsyttämään tai ei oikein väliasennossa pysynyt.
Sit kokeilin toisella luistimallin venttiiliä niin se toimi kohtalaisesti eri asennoilla.
Autossa itellä missään tuollaista, niin ei pääse kokeileen kuinka vaikuttaa moottorin käydessä.
Re: Tyhjäkäyntiventtiili ei reagoi...
Joo, tuonkin aiheen oon kahlannut läpi. Mutta tosiaan tuo venttiilinpentele ei virka mitään, paitsi patterilla kiusatessa. Vaikuttaa ainakin tuon Civikkikertomuksen perusteella että venttiilissä jotain mätää. Mutta senkin huomasin että Hondamies oli ottanut venttiilille virransyötön auton omasta johtosarjasta, tuohon mun johtosarjanhan Jani olit vetänyt jännitesyötönkin jostain ECUn pinnistä...? Niinkuin ohjekin antoi ymmärtää. 

Projektikuvia:http://bit.ly/p35RDl
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Tyhjäkäyntiventtiili ei reagoi...
Mikäs asetuksissa sulla päällä? Fidle vai Idle.
Idle pitää olla. 390 hz kokeilin ite ja 80% asti siirtyi ja sit alkoi läpytys.
Idle pitää olla. 390 hz kokeilin ite ja 80% asti siirtyi ja sit alkoi läpytys.
Re: Tyhjäkäyntiventtiili ei reagoi...
Ohjaustaajuus (PWM) luokkaa 100 Hz, sulkeva jännite luokkaa 7-9V (moottori lämpimänä), avaava jännite luokkaa 6-6,5V (kylmäkäynti).
Kyseessä siis venttiili, jossa ns. fail safe moodi -> sähköttömänä avautuu ja ilmaa pääsee lävitse hieman enemmän. Venttiilin syötön ja maan väliin, kannattaa kytkeä back emf diodi, jolloin ohjautuu hieman paremmin.
viewtopic.php?f=6&t=4194&p=24038&hilit=516#p24038
Kyseessä siis venttiili, jossa ns. fail safe moodi -> sähköttömänä avautuu ja ilmaa pääsee lävitse hieman enemmän. Venttiilin syötön ja maan väliin, kannattaa kytkeä back emf diodi, jolloin ohjautuu hieman paremmin.
viewtopic.php?f=6&t=4194&p=24038&hilit=516#p24038
Re: Tyhjäkäyntiventtiili ei reagoi...
Noilla Benkunkin ohjeilla olen kokeillut jo ennemmin.
En saa tosiaan millään asetuksilla venttiiliä reagoimaan mitenkään. Se tässä hieman ihmetyttää koska kuitenkin johtoon tulee sitä jännitettä/virtaa, venttiilin luisti kyllä liikkuu kun 9V paristolla kiusaa jne.
Olen koittanut sekä PWM Warmupina, Closed loopina, Fidlenä ja Idlenä, taajuudet on käyty läpi ja prosentteja on muuteltu.
Idle valve testissäkään ei minkäänlaista eloa. Ecusta on jumpperit tarkistettu, siellä on kaksi asiaan vaikuttavaa. Idle ohjaus käyttönottojumpperi on sillattuna, venttiilintyyppi on PWM.
En saa tosiaan millään asetuksilla venttiiliä reagoimaan mitenkään. Se tässä hieman ihmetyttää koska kuitenkin johtoon tulee sitä jännitettä/virtaa, venttiilin luisti kyllä liikkuu kun 9V paristolla kiusaa jne.
Olen koittanut sekä PWM Warmupina, Closed loopina, Fidlenä ja Idlenä, taajuudet on käyty läpi ja prosentteja on muuteltu.
Idle valve testissäkään ei minkäänlaista eloa. Ecusta on jumpperit tarkistettu, siellä on kaksi asiaan vaikuttavaa. Idle ohjaus käyttönottojumpperi on sillattuna, venttiilintyyppi on PWM.
Projektikuvia:http://bit.ly/p35RDl
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Tyhjäkäyntiventtiili ei reagoi...
Tyhmäventtiili toimi normaalisti eli meni kiinni noista piuhoista on/off asetuksella?
Eikös tuolla asetuksella tämä pwm-vena aukea kokonaan, riippuen tilasta.
Ja toinen johto yhteydessä sinne pwm-jumpperille asti?
Eikös tuolla asetuksella tämä pwm-vena aukea kokonaan, riippuen tilasta.
Ja toinen johto yhteydessä sinne pwm-jumpperille asti?
Re: Tyhjäkäyntiventtiili ei reagoi...
Tsekkaa nyt ensiksi, muuttuuko tehollinen jännite venttiilillä, kun muutat asetuksia? Jos ei muutu, niin joko parametrien arvot - ohjaustaajuus ja/tai pwm:n duty pielessä, taikka kytkennässä on vikaa.Tuuba wrote:En saa tosiaan millään asetuksilla venttiiliä reagoimaan mitenkään.
Re: Tyhjäkäyntiventtiili ei reagoi...
No niin, nyt se sitten heräsi. NÄyttää vaativan huolellisen resetoinnin jokaisen muutoksen jälkeen ennenkuin tulee voimaan....
Eli nyt on ohjaushertsit 95. testimoodissa kun laittaa step sizen arvoon 100 niin avautuu täysin. alle 70 pysyy nätisti topparia vasten eli luistin väärältä puolelta pääsee "hätäilma" läpi. Kun laittaa tuon 70 step niin sammuu koska luisti menee kokonaan kiinni. 90 avautuu lähes auki mutta alkaa räpättää. Vähän kankeaa tuo säätely, kun ei näköjään juuri vauhdissa saa säädellä, vaan pitää jatkuvasti boottailla. Nyt ei ainakaan pelaa kuin testillä täysin auki ja kiinni.

Eli nyt on ohjaushertsit 95. testimoodissa kun laittaa step sizen arvoon 100 niin avautuu täysin. alle 70 pysyy nätisti topparia vasten eli luistin väärältä puolelta pääsee "hätäilma" läpi. Kun laittaa tuon 70 step niin sammuu koska luisti menee kokonaan kiinni. 90 avautuu lähes auki mutta alkaa räpättää. Vähän kankeaa tuo säätely, kun ei näköjään juuri vauhdissa saa säädellä, vaan pitää jatkuvasti boottailla. Nyt ei ainakaan pelaa kuin testillä täysin auki ja kiinni.
Projektikuvia:http://bit.ly/p35RDl
Re: Tyhjäkäyntiventtiili ei reagoi...
Mutta kyllähän ainakin tuo meikäläisen yksilö (peräisin koskemattomasta 1.9 MI16:sta) toimii juurikin niin että luisti makaa levätessään hieman "yliasennossa" jolloin ns. Hätätyhjäkäynnille saadaan ilmaa luistin takapuolelta. Kun luisti alkaa jousta vasten avautua, menee se ensin kokonaan umpeen kunnes luistin toiselta reunalta alkaa avautua reikää. Eli oikeasti sähkö vetää venttiiliä kokoajan aukipäin ja kun sähkö katoaa, klapsahtaa luisti kiinniasennon yli messinkistä toppariruuvia vasten joka varmistaa jonkinlaisen tyhjäkäynnin. Tuo ainakin on täysin avaamaton ja jopa messinkiruuvissa oli lukiteliimat visusti paikallaan.
Ei se voi toisinpäin toimia koska ei se pääse vakiona avautumaan toiseen suuntaan lainkaan, luisti antaa vain vajaan parin millin raon (rpm about 800-900 kylmänä) ja "kiinnipäin" vetäessään menee "yli" ja aukeaa selälleen asti.
Ei se voi toisinpäin toimia koska ei se pääse vakiona avautumaan toiseen suuntaan lainkaan, luisti antaa vain vajaan parin millin raon (rpm about 800-900 kylmänä) ja "kiinnipäin" vetäessään menee "yli" ja aukeaa selälleen asti.
Projektikuvia:http://bit.ly/p35RDl
Re: Tyhjäkäyntiventtiili ei reagoi...
Mielenkiintoista.
Minulla on kaksikin samanlaista venttiiliä ja ne molemmat toimivat toisin kuin kirjoitat. Sähköt venttililtä irroitettaessa (johtosarjaliitin irti kokonaan venttiililtä) XU9J4 moottori huutaa lähemmäs 3000 1/min -> eli sähköllä siis suljetaan.
Peugeot 405 mallin tehtaan korjaus/vianhaku manuaalissa, mainitaan nuo aiemmin mainitsemani jännitteet. Suurempi tehollinen jännite sulkee ilmakanavaa. Se toki on tiedossa, että venttiiliä voi ohjata yli, jolloin alkaa jälleen avautumaan.
Minulla on kaksikin samanlaista venttiiliä ja ne molemmat toimivat toisin kuin kirjoitat. Sähköt venttililtä irroitettaessa (johtosarjaliitin irti kokonaan venttiililtä) XU9J4 moottori huutaa lähemmäs 3000 1/min -> eli sähköllä siis suljetaan.
Peugeot 405 mallin tehtaan korjaus/vianhaku manuaalissa, mainitaan nuo aiemmin mainitsemani jännitteet. Suurempi tehollinen jännite sulkee ilmakanavaa. Se toki on tiedossa, että venttiiliä voi ohjata yli, jolloin alkaa jälleen avautumaan.
Re: Tyhjäkäyntiventtiili ei reagoi...
Joo, miksei muuten noinkin toimisi, mutta silloin tyhjäkäynti alue pysyisi alle tonnissa kokoajan koska luisti vaan ei aukea enempää ellei se mene ensin toiselle puolelle ja toimintaperiaate käänny toisinpäin. Noin mäkin ensin pidin varmana kun sanoit että sulkee jousta vasten mutta ei ainakaan järkevästi ainakaan tämä yksilö.
Mulla on tuossa nyt pöydällä kaverilta Fordeissa käytetty laipallinen tyhjäkäyntimoottorikin, en tiedä olisko se yhtään järkevämpi käytökseltään. Pitäisi vaan hitsailla sille pieni laippa että saa letkujen väliin ja taikoa asetuksia jostain.
Tämän näköinen mutta ei aivan kuitenkaan
http://www.autotune.fi/tuote/438/tyhjak ... tiili-opel
Mulla on tuossa nyt pöydällä kaverilta Fordeissa käytetty laipallinen tyhjäkäyntimoottorikin, en tiedä olisko se yhtään järkevämpi käytökseltään. Pitäisi vaan hitsailla sille pieni laippa että saa letkujen väliin ja taikoa asetuksia jostain.
Tämän näköinen mutta ei aivan kuitenkaan

http://www.autotune.fi/tuote/438/tyhjak ... tiili-opel
Projektikuvia:http://bit.ly/p35RDl
Re: Tyhjäkäyntiventtiili ei reagoi...
Ei, tuota Boschia en saa millään toimimaan kuten pitää.
Open loopissa käy kyllä tyhjäkäyntiä koska makaa topparia vasten. CLosed loopilla säätää niin että auto sammuu.
Kaikki hertsitaajuudet on käyty läpi, kaikilla sama homma:
0-80: Ei reaktiota, mitä nyt alkaa surista.
80-90: Avautuu n. 80% mutta alkaa muutaman sekunnin jälkeen vemputtaa luistia, "päristää"
95-100%: Avautuu kokonaan ja pysyy siellä.
Eihän Open loopissa oikeastaan voi edes säätää mitään muuta kuin Idle Control -valikosta venttiilityyppi, taajuus, polaarisuus ja Ecun ulostulo (idle)
Mitä tässä nyt enää oikein keksis....
Pakkohan tuo luisti on jollain saada liikkumaan lineaarisesti kun kerran nyt sähköisesti toimii!
Open loopissa käy kyllä tyhjäkäyntiä koska makaa topparia vasten. CLosed loopilla säätää niin että auto sammuu.
Kaikki hertsitaajuudet on käyty läpi, kaikilla sama homma:
0-80: Ei reaktiota, mitä nyt alkaa surista.
80-90: Avautuu n. 80% mutta alkaa muutaman sekunnin jälkeen vemputtaa luistia, "päristää"
95-100%: Avautuu kokonaan ja pysyy siellä.
Eihän Open loopissa oikeastaan voi edes säätää mitään muuta kuin Idle Control -valikosta venttiilityyppi, taajuus, polaarisuus ja Ecun ulostulo (idle)
Mitä tässä nyt enää oikein keksis....
Pakkohan tuo luisti on jollain saada liikkumaan lineaarisesti kun kerran nyt sähköisesti toimii!
Projektikuvia:http://bit.ly/p35RDl
Re: Tyhjäkäyntiventtiili ei reagoi...
Tarkista... eli mittaa venttiililtä tehollista jännitettä (skoopilla tai esim. graafisella yleismittarilla) jolla näkee myös jännitteen verhokäyrän, kun muutat pwm:n arvoa. Ohjauksessa on pakko olla joku käpy.Tuuba wrote:Mitä tässä nyt enää oikein keksis....
Pakkohan tuo luisti on jollain saada liikkumaan lineaarisesti kun kerran nyt sähköisesti toimii!
Re: Tyhjäkäyntiventtiili ei reagoi...
Anna olla open loopissa ja säädä sitä open loopin karttaa. Muista että boksi pitää tosiaan bootata kun muutat idlen ohjaustapaa.
Re: Tyhjäkäyntiventtiili ei reagoi...
Mistä te ton Open loopin löydätteTuuba wrote:Ei, tuota Boschia en saa millään toimimaan kuten pitää.
Open loopissa käy kyllä tyhjäkäyntiä koska makaa topparia vasten. CLosed loopilla säätää niin että auto sammuu.
Kaikki hertsitaajuudet on käyty läpi, kaikilla sama homma:
0-80: Ei reaktiota, mitä nyt alkaa surista.
80-90: Avautuu n. 80% mutta alkaa muutaman sekunnin jälkeen vemputtaa luistia, "päristää"
95-100%: Avautuu kokonaan ja pysyy siellä.
Eihän Open loopissa oikeastaan voi edes säätää mitään muuta kuin Idle Control -valikosta venttiilityyppi, taajuus, polaarisuus ja Ecun ulostulo (idle)
Mitä tässä nyt enää oikein keksis....
Pakkohan tuo luisti on jollain saada liikkumaan lineaarisesti kun kerran nyt sähköisesti toimii!

Tuolla mun avaamassa ketjussa, missä on juttua Hondan venttiilistä, niin näyttäis toi bosch venttiili toimivan prikulleen samalla lailla.
Mulla paloi hermot tuohon päristämiseen ja tempaisin venttiilin töpselin irti.

Re: Tyhjäkäyntiventtiili ei reagoi...
Niin siis open loop on PWM Warmup tjsp.