Audi Coupe Quattro 2.3 20V 7A

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Post Reply
Jönssi
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Fri May 07, 2010 16:47
Location: Varkaus

Audi Coupe Quattro 2.3 20V 7A

Post by Jönssi »

Moottorina 7A 2.3 20v 5sylinterinen vapari.
-MS2 V3.0 ohjaamassa ruiskua ja syttyä.
-Triggeröinnin joutu tekeen hall-anturilla dampperista lukemaan 5 hammasta ja lisäksi alkuperäisen jakajan hall-anturilla 2nd triggeri. Johtuen alkuperäisistä triggereistä mihin mega ei taivu luettuani asioita. Eli alunperin lukee startinkehää 135hammasta ja 1 tappia per kierros ja jakajasta lisäksi hall-anturin tietoa.
-Innovaten MTX-L toimii laajakaista-lambdamittarina ja logia varten kytketty megaan.
-Megassa on koodina 2.1.0p. Puola vaihdettu "tehokkaampaan" Toyotan puolaan jakajasytty siis vielä toistaiseksi toteutettuna.
-PWM ohjauksella alkuperäinen tyhjäkäynnin säädinkin toimii.
-Johdotus toteutettu alkuperäisen ecun johdot katkomalla ja väliin laittamalla kunnon liittimet eli mahdolliisuus liittimet asentamalla johdoista toisiin palautuu alkuperäinen ecu toimintaan ongelmatilanteissa.
-alkuperäisen moottorinohjauksen ongelma alueita saatiin samantien poistettua megalla. :D Moottorin ominaisuutena oleva vetojen puute alle 4000rpm poistui ja vetää nyt tasaisesti pieniltä kierroksilta lähtien. Ajettukin on jo kokoonpanolla reilu 300km ja säädetty ainakun vaan ajettu kokoajan johonkin asiaan tulee parannuksia. Kulutuksetkin saatu pudotettua alkuperäisestä.

Sit nämä probleemat joihin kaipaisin apua. :(
-Eli vaikka oskiloscoopillakin tarkastin molempien hall-anturien signaalin niin tasan 2600rpm tekee sync error 11(too few tooth before 2nd trigger) ja 17.. koko muun kierrosalueen toimii hyvin ja vetää tosi hyvin. Eli onkohan ongelma mahdollisesti koodissa vai jossain kokoonpanossani. triggerien aktivointi alueet kaukana toisistaan niin kuin extran ohjeissa lukikin? Logista näkee kun käy rpm tieto hetkittäin 0rpm juuri 2600rpm alueelta. Sattuu välityksissä tuo alue juuri isoimman vaihteen n.80km/h nopeus alueelle ja on tosi häiritsevä matka ajossa.
-RPM mittarin toimiakseen tarviaisi sytytyksien verran signaaleja onnistuuko tämä niin että otan transistorille ohjauksen samasta LED lähdöstä mistä lähtee syttykivelle käsky?
-Olisiko jollain tietoa millaista tietoa ajotietokoneelle pitäisi saada ja tuleeko tieto alkuperäiseltä eculta vai minkä perusteella alunperin toimii.. nyt näyttää 0.0L/100km kokoajan.

Koodin vaihtoa alan tekemään parin päivän sisällä jos ongelmaan en saa vastausta et mistä etsisin vikaa?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Audi Coupe Quattro 2.3 20V 7A

Post by Vauhtivaunu »

Minkälainen hall-anturi siellä kampiakselilla on ja minkälaista kiekkoa se lukee? mitat?

Ja älä laita siihen sytytysohjauslähtöön mitään ylimääräisiä kötöstyksiä. Megassa on koodissa varta vasten kierroslukumittarille oma valinnainen lähtö. Joudut vain tekemään esim. V3-levyn protoalueelle transistorilla ja parilla vastuksella sille kytkennän. Lisätietoa on MS-extran manuaalissa:

http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... m#tachoout
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Jönssi
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Fri May 07, 2010 16:47
Location: Varkaus

Re: Audi Coupe Quattro 2.3 20V 7A

Post by Jönssi »

mut signaalia tulee kyllä boksista transistorilla tuolleen ulos mutta vain 1 kerta pert koneen kierros. Audin mittari haluaisi näköjään 5 signaalia per 2 koneen kierrosta? miten saan toteutettua sen? Hall anturi on protopartsilta ja triggerinä tapit damperissa kokoa on 10x8mm anturin ohi vilahtavassa osassa. Protoparts ilmoitti anturin lukevan min 8x5mm minimissään.. Ihmetyttää tuo tosi tarkka häiriö alue eli tyhjäkäynniltä pelaa hyvin 2550rpm ja sit taas vetää ja pelaa kunnolla 2650rpm-rajottimeen!
Jönssi
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Fri May 07, 2010 16:47
Location: Varkaus

Re: Audi Coupe Quattro 2.3 20V 7A

Post by Jönssi »

Pätkintä homma hoidettu ja nyt kun kone vetää kunnolla pieniltä kierroksilta lähtien niin sai auto paljon lisää luonnetta vanhaan ecuun nähden. Vielä on logista katellessa vapariin jonkun verran liian paksulla seokset n.12 pyörii AFR, mutta vetää ihan raivotautisena nykyään..

Kierrosluku mittariin kaipaisin apua mitenkä saisin signaalin 5 pulssia per 2 koneen kierrosta?? Voiko sytty lähtön ledistä haaroittaa käyttämään myös transistoria jolloin saisin tuon signaalin noin??
Jönssi
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Fri May 07, 2010 16:47
Location: Varkaus

Re: Audi Coupe Quattro 2.3 20V 7A

Post by Jönssi »

Nyt on seoksiakin jo jonkun verran saatu sinne päin ja kierrosluku mittarikin saatu pelaamaan.. Jääny 1 sivu lukematta jossa oli IAC outputtien käytön ohje eli S12C piti kytkeä JS9 ja silloin alkoi sekin pelaamaan.. Vielä kun ajotietokoneen ja launch kytkisi toimivaksi niin sit tää alkais olemaan valmis :D
Jönssi
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Fri May 07, 2010 16:47
Location: Varkaus

Re: Audi Coupe Quattro 2.3 20V 7A

Post by Jönssi »

LaunchControl käyty testaamassa mut eipä ole hyötyä kummoisesti pitävällä asvaltilla, kun loikkaa paremmin melkeen ilman kun lähtee oikein.. Lisäksi säikäytti et särky jotain pahemminkin.. Kone liikkuessaan "keulimis" Kumityynyänsä vasten vääntää kampuran päätä lukevan hall-anturin paikaltaan eli lauch lähtö ja kone liikahtaa kumia vasten niin ei muuta kuin nytkähtäny ja sammu samantien siihen eikä käyntiin millään... Asiaa tutkittua Hall anturi vääntyy siis paikaltaan... Vetoja tullu vaan säätämisen tuloksena koko ajan lisää ja nakutusta ei enää ole kartoissa! Vielä kun tuon ajotietokoneen herättäs toimintaan.. Alkaa protoalue oleen sitä myöten sit kokonaan käytetty.. :D
Jönssi
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Fri May 07, 2010 16:47
Location: Varkaus

Re: Audi Coupe Quattro 2.3 20V 7A

Post by Jönssi »

Launch saatu toimimaan oikein ja nyt on vetoja lähtö hetkellä asvaltillakin.. Anturille tehty tilaa liikkua koneen kanssa ettei pääse ottamaan enää koriin..

Ajotietokoneellekin tuli tehtyä kytkennät, mutta ei näytä kuin 0.0L/100km koko ajan jos joku tietäisi onko tuon ajotietokone mahdollista bootata vai mitenkä sen saisi takaisin toimintaan?? Jännitetaso sama kuin 20V.org korjaamokäsikirjan mukainen eli paikallaan 1000rpm-4000rpm jännite muuttuu välillä 0,4-0,8V mukaan.. Proto alue aivan täynnä :) Viimeinen osan joutu pinsetillä asettelemaan paikalleen.
Jönssi
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Fri May 07, 2010 16:47
Location: Varkaus

Re: Audi Coupe Quattro 2.3 20V 7A

Post by Jönssi »

Kyl ajotietokoneen signaalin saaminen oikeanlaiseksi meinasi käydä hermoille mut lopultakin se onnistui.. Tein Boostcontrol lähdöstä syötön ja piirilevylle vastaavan kytkennän kuin kierroslukumittarille niin alkoi toimia. Nyt vaan boostcontrol karttojen säätöä jotta kulutusnäyttö on totuuden mukainen..

Olisiko ehdotuksia miten signaalin syöttöjännitteen saisin katkeamaan kun moottori ei ole käynnissä. Nyt syöttää 12V kun moottori ei ole käynnissä koko ajan ajotietokoneeseen.

Tänään oli keliä nautiskella ja hieno säätää autoa 8) .. Tehoa tuntuu tuleen oikeesti lisää vakioon verrattuna saas nähdä jos tämän jossain vaiheessa käyttäisi penkissä.. Alakierroksilta lähtien oleva veto viiveettömästi tuntuu hyvältä verrattuna vakioon tahmeaan käytökseen alle 4000rpm. Ajettavuus muuttu ja paljon
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Audi Coupe Quattro 2.3 20V 7A

Post by teg »

Ota syöttö latausvalolta.

EDIT: siis laturin päästä. Siellä on 12 volttia kun auto käy. Ei muulloin. Saattaa vaatia diodin piiriin.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Audi Coupe Quattro 2.3 20V 7A

Post by Höylä »

Jönssi wrote:
Olisiko ehdotuksia miten signaalin syöttöjännitteen saisin katkeamaan kun moottori ei ole käynnissä. Nyt syöttää 12V kun moottori ei ole käynnissä koko ajan ajotietokoneeseen.
polttoaine pumpun releeltä tai jostain muualta, mikä syöttää vain silloin sitä 12 volttia, kun kone käy...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
Jönssi
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Fri May 07, 2010 16:47
Location: Varkaus

Re: Audi Coupe Quattro 2.3 20V 7A

Post by Jönssi »

Onnistuisikos tuo PA-pumpun releen ohjauksesta jotenkin toteutettua.... transistorilla?? Millaisen kytkennän tarviaisi.. Mielellään megan sisältä suoraan ottaisin tuonkin tiedon. Tai sit vaihtoehtona on että onnistuuko suuttimien auki olosta saamaan muulla tavalla 12V PWM kuin boostcontrolilla??
Jönssi
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Fri May 07, 2010 16:47
Location: Varkaus

Re: Audi Coupe Quattro 2.3 20V 7A

Post by Jönssi »

Nyt pelaa Audin 5sylinterinen 3.1.0 version softalla.. Vanhempaan muistaakseni 2.1.0?? verrattuna kätös moottorissa muuttui pehmeämmäksi kylmänä ja semmoinen pieni epäröinti loppui kokonaan koodi tuntuisi muutenkin toimivammalta.. päivityksen puolesta onnistuneelta.. Ja säädöt on likipitäen samat kuin ennenkin 8)

Ajotietokoneen virransyötön muokkaus vielä toteuttamatta, mutta näyttää järkeviä lukemia tuolla boost control ohjauksella :)
Jönssi
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Fri May 07, 2010 16:47
Location: Varkaus

Re: Audi Coupe Quattro 2.2 20VT 3B

Post by Jönssi »

No nyt on kevään aikana tekniikka vaihdettu ja viimein muutoskatsastettu... Kaikki toimii ja 5 syl koneen triggeriksi vaihtui tommis billetin säädettävä nokkapyörä jossa oli sopivasti 5pultin kantaa kehällä..
Post Reply