sytytysennakko
Moderator: Masi_K
sytytysennakko
voiko liika sytytysennakko rikkoa puolan? kävin ajamassa pitkien säätöviikkojen jälkeen ja ennakkoa oli melko paljon päätellen siitä kun punasella hyppi megatunessa ennakko. vähän kaasua painoin ja yhtäkkiä sammu auto, starttailin muutaman kerran mutta ei sanonut mitään no sitten vedettiin auto takas lähtöpisteeseen ja tarkistin sytytyksen normaalisti pelas, joten yritin startata ja pitkän starttauksen jälkeen lähti käymään mutta moottorista kuului nakutusta joka häipyi itsestään käynnin aikana, epäilin ensin bensansyöttöä sammumisen syyksi ja että yksi suutin olisi nakuttanut (voiko puola nakuttaa?) joten käytin suuttimia irti. auto kävi ennen ajoon lähtöä hyvin, mutta ajon jälkeen käynti muuttui erinlaiseksi joten vikaa aloin etsimään, muut sytyttää normaalisti paitsi kakkos tulpan kun ottaa pois on öljynen ja sytytystulpan reijästä tulee öljylle haisevaa savua mutta ei bensan hajua. palotilassa on siis oljyä jota se alkaa poltaan kun moottori lämpenee tarpeeksi ja pakoputkesta alkaa tulee savua kun tarpeeksi lämpenee. puristukset on mitattu ja 7 vuoden tauon puristusten mittausten sama lukema eli 8,3:1
Re: sytytysennakko
Kuvauksen perusteella 2 sylinteriin on päässyt mäntäpistiäinen pesiytymään. Ei muuta kuin moottori auki.
Re: sytytysennakko
käytin venttiilinkoppaa auki eikä kyllä venttiileissä tai tiivisteissä mitään vikaa. kanttakin aloin jo irrottamaan, ajattelin kuitenkin tarkistaa asian mielummin endoskoopilla kun ei aika riitä päivystyshommien takia. kertoisiko joku mitä megasquirtissa palava keskimmäinen valo tarkoittaa, joskus siitä luin mutta en löydä enään tietoa aiheesta. kysynpäs vielä että voiko yksi suutin ruiskuttaa bensaa pakotahdin aikana? kun kaasuläppäkotelossa oli bensaa... onko ihan normaalia??teg wrote:Kuvauksen perusteella 2 sylinteriin on päässyt mäntäpistiäinen pesiytymään. Ei muuta kuin moottori auki.
Re: sytytysennakko
2 pytyssä edelleenkin vikaa... vaihettu on imusarjan tiiviste, ventiilin varren kumet ja mitattu sytytykset puolasta oskilloskoopilla ja hyvin piirsi piikkiä tasaiseen tahtiin näytölle. puristukset mitattu 2 pytystä muutaman kerran ja kohdillaan on. ja siis vikahan on sellainen kun koneen käyttää lämpimäksi alkaa savuttamaan ettei käynnissä viitsi pitää, selvästikkin palaa pelkkä bensa eli ei seassa öljyä tai jäähdytinnestettä, kun 2 tulpanjohdon repäisee irti savutus loppuu ja loogsesti myös tyhjäkäynti huononee. seuraavaksi epäilisin itse suutinta, voikohan suutin olla auki koko ajan? sellaisenkin tempun tein että vaihdoin 3 pytyn suuttimen 2 paikalle eikä minkäänlaista vaikutusta. jos suutin kokoajan auki miten sen voi tarkistaa ja mistä lähteä vikaa etsimää, pitäisikö megassa olevan suuttimien ledin välkkyä vai palaa kokoajan?
EDIT
no nyt selveni vika viimein. tarkistin aluksi oskilloskoopilla suuttimen johdon pulssin ja se oli täydellinen. joten pistin auton käyntiin ja käytin sitä n.10 min pakosavuista huolimatta, 5 min kohdalla savutus loppui ja aloin ihmettelemään sitä no tarkistin megan ledit, rikastusledi oli sammunut, eli tietyssä lämpötilassa mega lopettaa rikastuksen... minkähänlaiset rikastukset megassa ollut kun niin tykkäsi savuttaa, sen näkee sitten huomenna. näin amatöörinä ei tolanen heti tulis mieleen.
EDIT
no nyt selveni vika viimein. tarkistin aluksi oskilloskoopilla suuttimen johdon pulssin ja se oli täydellinen. joten pistin auton käyntiin ja käytin sitä n.10 min pakosavuista huolimatta, 5 min kohdalla savutus loppui ja aloin ihmettelemään sitä no tarkistin megan ledit, rikastusledi oli sammunut, eli tietyssä lämpötilassa mega lopettaa rikastuksen... minkähänlaiset rikastukset megassa ollut kun niin tykkäsi savuttaa, sen näkee sitten huomenna. näin amatöörinä ei tolanen heti tulis mieleen.
Re: sytytysennakko
miten ton rikastuksen saa pois päältä kokonaan?
Re: sytytysennakko
Säädät kylmäkäyntirikastuksen sataan prosenttiin.