Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Timo_R
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Dec 17, 2005 20:41

Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä

Post by Timo_R »

Tämmönen pieni vaiva, kun vehkeet on saatu muuten pelaamaan kohtuuhienosti. Nyt kun päivälämpötilat menee yli 20c:n nii varsinkin hitaassa kaupunkiajossa tyhjäkäynti putoaa alle 900rpm, välillä alle 800rpm.
Johtuu ilmeisesti siis imuilman lämmönnoususta? Seossuhde ei muutu mitenkään 'dramaattisesti'. Jos lisään PWM-idleä prosentilla, nii toimii, mutta sitten taas kylmemmällä säällä jää huutamaan yli 1100rpm.

Muutin 'Injector open time':n 1ms -> 1.1ms , ja tämä paransi kaasuunvastaavuutta kylmänä huomattavasti. Tuohon lämpimän kelin tyhjäkäyntiin en huomannut vaikutusta.

Image

Käytössä on PWM-Idle-valve ja warmup only. Pelaa ihan kohtuuhyvin lukuunottamatta tätä ongelmaa.
Image

Mitenköhän tämä vaiva olisi järkevintä hoitaa?
Volvo 242 2.3 16v TIC *MS2-extra+EDIS*
Volvo 854 T-5R + 855 T-5R
Volvo 940 GLT *käyttis*
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä

Post by Vauhtivaunu »

Katoppa ettei oo lämmityskäytön rikastukset päällä lämpimällä koneella: siellä alhaalla lukee "WUE" vihreellä jos on...
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä

Post by Benkku »

Timo_R wrote:Käytössä on PWM-Idle-valve ja warmup only.
Sepä se, moottorin lämmettyä sulkee lisä-ilmaventtiilin. Muuta tyhjäkäynnin säädin, reguloimaan tyhjäkäyntiä myös lämpimänä.
Timo_R
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Dec 17, 2005 20:41

Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä

Post by Timo_R »

Vauhtivaunu wrote:Katoppa ettei oo lämmityskäytön rikastukset päällä lämpimällä koneella: siellä alhaalla lukee "WUE" vihreellä jos on...
Ei ole...ne lähtee jossain 65c tienoilla pois.
Benkku wrote:
Timo_R wrote:Käytössä on PWM-Idle-valve ja warmup only.
Sepä se, moottorin lämmettyä sulkee lisä-ilmaventtiilin. Muuta tyhjäkäynnin säädin, reguloimaan tyhjäkäyntiä myös lämpimänä.
Mutta tuo moottorin käyntilämpötila pysyy samana, on ilma sitten +10 tai +30. +20 asti pelaa hienosti, ja tyhjäkäynti pysyy sopivissa lukemissa kautta moottorin lämpötilakartan. Ongelmat alkavat, kun ulkolämpötila nousee...Closed loopilla tämän tietenkin saisi korjattua, mutta ainakaan viime kesänä en saanut tuota toimimaan kunnolla, joten tyydyin Warmup onlyyn.
Volvo 242 2.3 16v TIC *MS2-extra+EDIS*
Volvo 854 T-5R + 855 T-5R
Volvo 940 GLT *käyttis*
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä

Post by Benkku »

Ok, seossuhteen korjauskartta imuilman lämpötilan funktiona, tarkasteluun sitten. Todennäköisesti ruuhka-ajossa imusarja ja sen seurauksena myös moottorin täytösilma lämpenee.

Suuttimen latenssi (deadtime), pitäisi kyllä ensin saada edes lähelle oikeaksi.
Timo_R
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Dec 17, 2005 20:41

Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä

Post by Timo_R »

Benkku wrote:Ok, seossuhteen korjauskartta imuilman lämpötilan funktiona, tarkasteluun sitten. Todennäköisesti ruuhka-ajossa imusarja ja sen seurauksena myös moottorin täytösilma lämpenee.

Suuttimen latenssi (deadtime), pitäisi kyllä ensin saada edes lähelle oikeaksi.

Täytyykin kokeilla eri latenssilla, kun Siemensin sivuilta löysin että opening time = 1.3ms....tuon 1.1ms löysin aikaisemmin jostain toiselta sivustolta.
Volvo 242 2.3 16v TIC *MS2-extra+EDIS*
Volvo 854 T-5R + 855 T-5R
Volvo 940 GLT *käyttis*
Timo_R
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Dec 17, 2005 20:41

Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä

Post by Timo_R »

Timo_R wrote:
Benkku wrote:Ok, seossuhteen korjauskartta imuilman lämpötilan funktiona, tarkasteluun sitten. Todennäköisesti ruuhka-ajossa imusarja ja sen seurauksena myös moottorin täytösilma lämpenee.

Suuttimen latenssi (deadtime), pitäisi kyllä ensin saada edes lähelle oikeaksi.

Täytyykin kokeilla eri latenssilla, kun Siemensin sivuilta löysin että opening time = 1.3ms....tuon 1.1ms löysin aikaisemmin jostain toiselta sivustolta.

Ei vaikutusta :(
Volvo 242 2.3 16v TIC *MS2-extra+EDIS*
Volvo 854 T-5R + 855 T-5R
Volvo 940 GLT *käyttis*
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä

Post by harrastaja »

Siis onko nuo suuttimet käytössä?

Jokatapauksessa tuo Siemens-dokumentin "Opening Time" (1,3ms) EI OLE SE opening time, mikä tarvitaan. Tuon voisi MEGA-miehet jo korjata järjelliseksi.
Se ilmoitettu Offset on varmasti ainakin lähempänä.
Timo_R
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Dec 17, 2005 20:41

Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä

Post by Timo_R »

harrastaja wrote:Siis onko nuo suuttimet käytössä?

Jokatapauksessa tuo Siemens-dokumentin "Opening Time" (1,3ms) EI OLE SE opening time, mikä tarvitaan. Tuon voisi MEGA-miehet jo korjata järjelliseksi.
Se ilmoitettu Offset on varmasti ainakin lähempänä.
Korkeaohmiset Dekat 630cc, olisko ollu L107 tyyppi :roll:
Tuolla lukee turn-on-time 1.14ms...sieltä sivulta kun klikkaa 'injector spec sheet' , nii tulee tuo kyseinen taulukko jossa mainitaan 1.3ms. Lieneekö linkki väärään taulukkoon, kun virtauskin muuttuu 630->668cc.

Taidan kokeilla toista samanlaista tyhjäkäyntiventtiiliä, ku jotenkin tuo tuntuis toimivan vähän oudosti. Tiedä vaikka se jumittais jollain kohtaa....tai jos se ottaa lämmöstä itseensä.
Volvo 242 2.3 16v TIC *MS2-extra+EDIS*
Volvo 854 T-5R + 855 T-5R
Volvo 940 GLT *käyttis*
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä

Post by harrastaja »

Tarkennusta... Siihen MEGA:n väärin nimettyyn arvoon "Opening Time" tarvitaan oikeasti DeadTime. Mikä taas voi olla myös Offset tai jotain muuta, MUTTA ihan eri asia, kuin suuttimen avautumisaika.

Eli sen Siemens dokun 0,67ms voi olla lähellä.
Timo_R
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Dec 17, 2005 20:41

Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä

Post by Timo_R »

harrastaja wrote:Tarkennusta... Siihen MEGA:n väärin nimettyyn arvoon "Opening Time" tarvitaan oikeasti DeadTime. Mikä taas voi olla myös Offset tai jotain muuta, MUTTA ihan eri asia, kuin suuttimen avautumisaika.

Eli sen Siemens dokun 0,67ms voi olla lähellä.

:idea: nyt syttyi....hyväkun aina oppii jotain uutta. Täytyneepä kokeilla siis vaikka tuolla 0.67. Tosin ainakin muutos 1.0-1.1ms muutti käytöstä paremmaksi :shock:
Volvo 242 2.3 16v TIC *MS2-extra+EDIS*
Volvo 854 T-5R + 855 T-5R
Volvo 940 GLT *käyttis*
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä

Post by Benkku »

Timo_R wrote:Tosin ainakin muutos 1.0-1.1ms muutti käytöstä paremmaksi :shock:
Niin voi käydä asetuksen muutos olosuhteissa, kun 'jokin/jotkin muut' säädöt ovat pielessä. Toisissa olosuhteissa voi muuttua huonompaan suuntaan.

Suuttimen latenssi on ensi-arvoisen tärkeä saada lähelle oikeaksi, muuten mm. imuilman lämpötilan muuttuminen ynnä moni muukin seossuhteen korjaus menee pieleen.
Timo_R
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Dec 17, 2005 20:41

Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä

Post by Timo_R »

Täytyypä huomenissa kokeilla, että miten vaikuttaa. Toisaalta tekis mieli tuota Closed Loopiakin kokeilla, mut muistaakseni se ei ollut mitenkään mukavaa puuhaa.

Mikähän muuten tekee sen, että Tunerstudion "ennakko-mittari" , näyttää tasan kaks astetta vähemmän ennakkoa, mitä karttaan on säädetty?
Volvo 242 2.3 16v TIC *MS2-extra+EDIS*
Volvo 854 T-5R + 855 T-5R
Volvo 940 GLT *käyttis*
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä

Post by teg »

Ennen kuin rupeat closed looppia säätämään, niin tarkista että seokset on kohdillaan 100-200 rpm tyhjäkäyntialueen molemmin puolin. Mielellään seos ei saisi muuttua sillä alueella. Myös koko alueen eri kuorma-alueella seoksen olisi hyvä olla muuttumaton.
Timo_R
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Dec 17, 2005 20:41

Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä

Post by Timo_R »

teg wrote:Ennen kuin rupeat closed looppia säätämään, niin tarkista että seokset on kohdillaan 100-200 rpm tyhjäkäyntialueen molemmin puolin. Mielellään seos ei saisi muuttua sillä alueella. Myös koko alueen eri kuorma-alueella seoksen olisi hyvä olla muuttumaton.
Seokset oli ihan hyvin kohdillaan....säädin tänä aamuna tuon latenssin .67ms:iin. Meni koko alueella raakasti laihalle. Noh...eiköhän siitä selvitä skaalaamalla lisää, ja hienosäätämällä loput.

Johtuuko tuo siitä, että ennen kun arvo oli 1.1ms, niin boksi luuli että suuttimen aukeaminen kestää niin kauan, mutta käytännössä suihkutus alkoikin jo n. 0.45ms aikaisemmin? Joten tavoiteltuun seokseen päästiin pienemmällä VE-taulukon arvolla....

Tässä versiossahan on tuo erillinen IDLE-ennakon säätökin...onko siitä kokemuksia?
Volvo 242 2.3 16v TIC *MS2-extra+EDIS*
Volvo 854 T-5R + 855 T-5R
Volvo 940 GLT *käyttis*
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä

Post by Benkku »

Yksinkertaisesti aiemmalla latenssin arvolla 1.1ms, VE-taulukon arvot ovat olleet liian pienet. Haulla löytyy ketju, jossa latenssin vaikutusta selvitetty.
Post Reply