IGN-1A puolista taas

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

kokkolanpoika
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21

IGN-1A puolista taas

Post by kokkolanpoika »

Kertokaas arvon harrastajat.
MS3X ohjaa 8kpl IGN-1A puolaa. Noh 1 puola sitten paloi ekojen testien aikana syystä tai toisesta.
Nyt tuli autotune.fi:stä 2kpl puolaa rikkoutuneen tilalle.
Laitoin puolan paikalle, auton käyntiin, sitten ajattelin piruuttani kokeilla että näppään tulpan johon irti, kas kummaa kipinä hyppäs ainakin 20mm päästä vielä tulpalle. Semmonen kipinä ettei tee mieli koskea.
Sitten kokeilin piruuttani viereistä pyttyä, eipäs hypännytkään kipinää johdosta tulpalle vaikka kuinka likelle laittoi.
Laitoin sitten varapuolan piruuttani kiinni. Kas kummaa siinäkin hyppäs kipinä 20mm päästä tulpalle. Nypein sitten yksitellen lopuilta 6pytyltä piuhoja irti, ja ei anna tehokasta kipinää.
Eli 2 uutta puolaa on siis tehokkaamman olosia kuin 6kpl jotka käynneet max 3-4h
Kertasimme Janin kanssa asetuksia, puolan maadoituksia yms. Kaikki tuntuisi olevan ok.
Vaihdoin noita uusia puolia sitten eri pytyille, vaihdoin tulpanjohjoja keskenään, ja aina vaan kipinä teho siirtyy uusien puolien mukana.

Kertokaas nyt viisaammat mikä tässä on homman nimi? Käynti ei tunnu paljoa muuttuvan kun johtoja nyppii irti, muutamalla pytyllä käyntiin suurempi merkitys kuin toisilla.

1. Onko 7-puolassa nytten jotain häikkää.?
2. Moottori käy joka pytyllä, ei kastele tulppia niinkuin sillä 1dellä rikkoutuneella puolalla.
3.Autotunen kaverilta loppui niksit, ja sanoi että kysyä myös täältä.
4.Joka pytyssä uudet Boschin tulpat joissa vastus wr7dc+
5. Uudet tulpanjohdot
6 .Mega + hilut vain n:3-4h käytelty ja koitettu säätää.
7. Onko puolissa noin paljon laatueroa? Eri valmistuserää suurinosa.
8. Vienkö auton jonnekkin autosähköpajalle josko he pystyisivät mittaamaan puolein anataman jännitteen/tehon?
9. Josko puolat olisivat väärällä asetuksella, ne eivät autotunen mukaan kestäisi noin kauaa.?
10. puolat ei kuumene, kaikki saman lämpösiä.
11. voiko olla että puolien sisäinen virranrajoitus rikki yms?
12. Jos puolat olisivat "palanneet" väärien asetusten takia, tuskin auto kävisi joka pytyllä ja olisi rikkonut vain yhtä puolaa?
13. Eli mistä lähteä tutkimaan "vikaa"? Mulla ja Janilla menee yli hilseen.
14.Tilaanko 6kpl puolia ja testaan. rahaa menee sikana jos vika ei olekkaan puolissa?
kokkolanpoika
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21

Re: IGN-1A puolista taas

Post by kokkolanpoika »

Lisäyksenä jos joku vois testata että kipinöikö noilla puolilla silleen että tulpan johto on about 2cm päässä tulpasta.. Se vois vähän valaista puolien toimintaa.
Vai kertoisiko puolien virran ottokyvyn mittaus mitään? Että jos sisäinen rajotin rikki niin sulakkeelta kun mittaa amppeerimittarilla 19A raja arvo ei saisi paljoa ainakaan nousta kun puolaa kuormittaa tulpanjohdosta vetämällä ja katsomalla valokaaren suuruutta..
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: IGN-1A puolista taas

Post by Benkku »

Puolat siis eri sarjaa... Tämä on vain arvaus, mutta integroitu pääte-aste saattaa olla erilainen ja kuten tunnettua ohjausjännite tyypillisesti vaikuttaa lataus- ts. pääte-asteen lävitse menevään virtaan. Mikä on pääte-asteiden ohjausjännite?
kokkolanpoika
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21

Re: IGN-1A puolista taas

Post by kokkolanpoika »

Akulta puolille on 13.8V jokaisessa, ja 2.5mm2 johdoilla tehty.
megalta tulevaa ohjausjännitettä ei yleismittarilla oikeen pysty mitata. Mut ei sen pitäs tuohon ongelmaan vaikuttaa..
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: IGN-1A puolista taas

Post by Benkku »

Nimenomaan sitä ohjausjännitettä tarkoitan, se mitä todennäköisimmin vaikuttaa pääte-asteen toimintaan. Pääte-asteissa on hyvinkin eroa, riippuen mistä (esim. 034-EFI, 'LS origin', Mercury Marine, Mototron/Woodward Intellicoil, MSD 8232) peräisin ts. 'IGN-1A' puolia on eri spekseillä. Onko puolissa mitään merkintää, tarraa tmv. tunnistetta?

Pari esimerkkiä ohjausjännitteen vaikutuksesta.
viewtopic.php?f=11&t=427&start=30

Keskustelua aiheesta.
http://www.efi101.com/forum/viewtopic.p ... 011b892e67
http://efi101.com/forum/viewtopic.php?t ... c&start=20
http://efi101.com/forum/viewtopic.php?t ... &start=100
kokkolanpoika
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21

Re: IGN-1A puolista taas

Post by kokkolanpoika »

Puolissa on vain sarjanumerot/valmistenumerot, ei mitään muuta.. :(
Jos nyt saa kysyä kokeneemmalta että mitä tässä kannatanee tehdä?
Pitääkö tässä jostain hommata oskiloskooppi ja ruveta ihmettelemään puolien ohjaus systeemiä?
Tohtiiko tolla ajaa olleskaan, käytännössä tulpat on yhtä karstaiset silmämääräisesti tarkistettuna..
Ymmärsin autotunen puheiden mukaan että puolat olisivat saman valmistajan tavaraa kaikki, 034motorsport, ign-1a yms, mutta hän ei antanut laatutakuuta niille enään.. :lol:
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: IGN-1A puolista taas

Post by Benkku »

No ainakin mitata ohjausjännitteet ja tarkistaa varausaika. Sitä IGN-1A puolaakin (jota Pantera EFI:n Lance alunperin myy), on muutettu vuosien saatossa (mm. IGBT pääte-asteen virtakestoisuutta suurennettu 19A -> 35A jne.), muihin samannäköisiin päätteen sisältäviin en ota kantaa - niissäkin voi olla eroja.
kokkolanpoika
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21

Re: IGN-1A puolista taas

Post by kokkolanpoika »

Jos rehellisiä ollaan ei mene minun maalaisjärkeen, eikä monen muunkaan kaverin järkeen että miten ihmeessä megalta tulava ohjausjännite voisi mukamas vaikuttaa kipinän tehoon noissa puolissa joissa on ohjain sisällä. Jos kerran uutta puolaa liikuttamalla toiseen sylinteriin kipinäteho SEURAA puolan mukana. Eise jännite tai latausaika voi sattumalta aina olla suurempi toisessa paikassa johon laitetaan se uusi puola.
Ja eikö toi megalta tuleva jännite vain ohjaa sitä puolaa että millon kipinöi ja kuinka kauan. Eisen pitäs kyllä sitä tajuta onko se 4.5V vai 5V jos se vain jaksaa herättää puolan päätteen toimimaan.

Kyselin paikallisilta korjaamoilta asiaa, he nostivat kädet pystyyn että ei pysty mittaamaan puolien tehoa. Ei ole tarvittavia laitteita. Kuulemma kipinän keston pystyy testaamaan myös kierroksilla. Ja normaalin perinteisen jakajapuolan pystyy mittaamaan penkissä. Mutta ei näitä nykyosia..
Arvelivat vahvasti että vika olisi puolissa, ei ohjaimessa. Kuulemma kipinän pitäisi pystyä hyppäämään helposti 5mm matka nykypäivän osilla. Mutta 6pytyssä 8deksasta ei hyppää.
Saan vissiin huomenissa lainaan 6kpl puolaa, jos kipinäteho kasvaa, on vika oltava nykyisissä puolissa.?

Palstalla vissiin kavereita joilla tarvittavat vehkeet puolien testaukseen. yhden puolan ainakin voisi laittaa mittaukseen ja katsoa mitä siitä irtoaa..
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: IGN-1A puolista taas

Post by Benkku »

kokkolanpoika wrote:Jos rehellisiä ollaan ei mene minun maalaisjärkeen, eikä monen muunkaan kaverin järkeen että miten ihmeessä megalta tulava ohjausjännite voisi mukamas vaikuttaa kipinän tehoon noissa puolissa joissa on ohjain sisällä. Jos kerran uutta puolaa liikuttamalla toiseen sylinteriin kipinäteho SEURAA puolan mukana. Eise jännite tai latausaika voi sattumalta aina olla suurempi toisessa paikassa johon laitetaan se uusi puola.
Ja eikö toi megalta tuleva jännite vain ohjaa sitä puolaa että millon kipinöi ja kuinka kauan. Eisen pitäs kyllä sitä tajuta onko se 4.5V vai 5V jos se vain jaksaa herättää puolan päätteen toimimaan.
Huoh, luepa nuo ylläolevat viestini ajatuksella. Rautalankaa... Se puolan pääte on 'kuin vesihana', ohjausjännite vaikuttaa paljonko virtaa pääsee lävitse - noh, nyt sitten kun sinulla on 'kahta erää' niitä puolia niin ne mahdollisesti ovat erilaisia ja mahdollisesti vaativat erilaisen ohjausjännitteen. Jos se puolan sisäinen pääte olisi rikki, ei kyseinen puola muodostaisi kipinää ollenkaan (eikä varmaan merkittävästi vajaalla varauksella korkeamman sylinteripaineen alla välttämättä muodostakaan).
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: IGN-1A puolista taas

Post by Benkku »

kokkolanpoika wrote:Ymmärsin autotunen puheiden mukaan että puolat olisivat saman valmistajan tavaraa kaikki, 034motorsport, ign-1a yms,
Puolet totta, samasta tehtaasta tulla putkahtavat, mutta muuten asiakkailla on eri speksit, esim. Mototron ei ole sama kuin IGN-1A, samannäköinen fyysisesti kyllä, mutta sähköisesti eroaa.
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Re: IGN-1A puolista taas

Post by harrastaja »

Jos semmosen "vajaatehosen" saa tänne. niin voin kyllä mitata, onko eroa vanhaan IGN-1:een.
Se hajonnutkin kiinnostaa, jos siitä selviäisi mikä on vikana.
kokkolanpoika
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21

Re: IGN-1A puolista taas

Post by kokkolanpoika »

Mihin sää sen perustelet että virtaa menee enemmän lävitse jos jännite kasvaa ohjauspuolella? Väännä se maallikolle rautalangasta kiitos.
Normaali jakajapuolalla mää sen ymmärrän, mutta en tommosella hipo puolalla..
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: IGN-1A puolista taas

Post by Benkku »

kokkolanpoika wrote:Mihin sää sen perustelet että virtaa menee enemmän lävitse jos jännite kasvaa ohjauspuolella? Väännä se maallikolle rautalangasta kiitos.
IGBT on transistori komponentti, sisältää 'nielun', jonka läpi elektronit kulkevat. Puolan latausvirta kulkee kyseisen nielun lävitse. Ihan peruskauraa elektroniikassa. Maksimi varausvirta siis riippuu myös kytkinkomponentin lävitse kulkevasta virrasta, ei pelkästään muuntajan ensiön resistanssista (laskennallinen maksimivirta).

Lue tuolta kohdasta 'transistor operation'.
http://www.electronics-radio.com/articl ... torial.php

Tarkemmin/matemaattisesti...
http://www.ecse.rpi.edu/~schubert/Cours ... Basics.pdf
http://www.tedpavlic.com/teaching/osu/e ... basics.pdf
kokkolanpoika
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21

Re: IGN-1A puolista taas

Post by kokkolanpoika »

Logiikka hiukan utopiaa kun ei ole moista tullut opiskeltua pahemmin..
Mutta mutta.. Eikö toi TTL logiikka jota noissa puolissa käytetään vaadi toimiakseen liipaisussa aika tarkan 5V jännitteen? Jos jännite vaikka 4V se ei toimi tai toimisi huonosti? Ymmärsin että TTL:ää käytetään vain liipaisussa? Ja sitten toi trankku hoitaa nielemiset ja sylkemiset?

Ja jos nyt skooppia rupeen hommaan tohon tarkasteluun, jos sielä olisi vaikka 1voltin eroja eri lähdöissä, pitäisi megaa sitten ruveta tinailemaan uuteen uskoon uusine vastuksineen..?
Ja jos noita puolia on päivitelty vuosien mittaan niin onko sinne sisälle laitettu joku "herkempi" trankku vain johtamaan"?? Eli ilmeisesti kyseessä voisi olla 19A puola vs se Benkun mainitsema "uudempi" 35A puola.?
Teoriassa voisiko toi selittää sen eron kipinässä?
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: IGN-1A puolista taas

Post by Benkku »

En tiedä, kun en ole puolan ohjausta purkanut, mutta todenäköisimmin IGBT komponentin kanta on se mihin ohjausjännitteellä suoraan kytkeydytään ja komponentissa voi olla sisäinen sarjavastus. Kyllähän se nielu varmasti vetää jo hieman 5 volttia alemmallakin jännitteellä, mutta rajoittaako se virtaa (ja rajoittaako liikaa) on hyvä kysymys. Sehän näissä ja monessa muussakin 'race' komponenteissa onkin /ceestä, kun mitään dataa ei julkaista. Komponettivalmistajien datalehdistä voi tsekkailla ohjausjännitteitä (toki pitää selvittää komponentin tyyppi ensin, kaivamalla puolan ohjauspuoli valumössöstä), esim. Fairchild ISL sarja tyypillisesti kollektori/emitteri kytkentä ts. VCE(on) jännite 4.5V.

http://www.fairchildsemi.com/products/d ... ive_sg.pdf

Edit... näistä ainakin, menee virtaa jo pienemmälläkin kantajännitteellä.
http://www.fairchildsemi.com/ds/IS/ISL9V3040P3.pdf
http://www.fairchildsemi.com/ds/IS/ISL9V5036S3.pdf
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: IGN-1A puolista taas

Post by JaniM »

Multa löytyy pari mykkää puolaa tai ainakin pitäis olla. En ole varmistanut toimivuutta.
Nää pimeni lennossa vuoron perään ja kaksi muuta jäi ehjäksi.
Jos harrastaja haluaa tehdä kirurgisia operointia.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
kokkolanpoika
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21

Re: IGN-1A puolista taas

Post by kokkolanpoika »

Puhuin töissä yhden elektroniikkaasentajan kanssa joka värkkää logiikan yms parissa päivittäin.
Kaveri meinasi että ainakin meillä töissä jos TTL logiikka on häiriötilassa, jännite vaikka 4.7V ei toimi olleskaan. Vaatii 4.8V niin sitten pelittää. Kuulemma 5V +-0.25V niin silloin toimii, muuten putoaa heti pois pelistä.
Ei sitten ottanut kantaa mitentkä noiden puolien toiminta on toteutettu, mutta epäili vahvasti että ei pelitä 4.7Voltilla olleskaan.
Ja sen puheista sain käsityksen että tolla ohjausjännitteellä ei ole tekemistä puolan "ottovirtojen" kanssa. Tiedä sitten puhuiko se pelkästä TTL logiikasta vaiko myös IGBT komponenteista sekotettuna siihen. Asia jäi pikkusen kesken kun kiire oli (syömään) molemmilla.. :mrgreen:
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Re: IGN-1A puolista taas

Post by harrastaja »

Olettaminenhan on lähinnä virheiden alku...

TTL-piirien käyttöjännitteiden vaatimukset ei kyllä liity asiaan ollenkaan. Eikä oikeastaan koko TTL-logiikka, muuten kuin 5V:n jännite lukemasta.

Puolassa on siis IGBT, jota ohjataan suoraan (on siinä vähän suodatusta) siihen tulopinniin tulevalla signaalilla.
Jännitetason ja puolan virran riippuvuuksiin en ota kantaa mittaamatta (siis oleta :wink: ).

JaniM: Joo, kyllä vois koittaa selvittää mykistymisen syytä.
PQatPIT
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Mon Feb 19, 2007 0:13
Location: Helsinki
Contact:

Re: IGN-1A puolista taas

Post by PQatPIT »

IGN-1A ainakin toimii ok jos signaalin jännite nousee 4,2V tasolle, ja putoaa alle 0,8V. Jos signaali on jotain tällaista tai enemmän mutta ei sytytyä niin joko puola on mykkä, se ei saa syöttöjännitettä, ensiö/toisiomaa puuttuu ja/tai kipinäenergia häviää matkalla johonkin muualle kuin tulpan kärkiväliin.
PQ
kokkolanpoika
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21

Re: IGN-1A puolista taas

Post by kokkolanpoika »

http://www.youtube.com/watch?v=kESBcS8V ... e=youtu.be

Naurakaa Matti Kyllöselle kun se selostaa.. :mrgreen:
Sain juuri uudet puolat 6kpl ja entuudestaan 2kpl uutta kun se 1 paloi.
Laitoin videon varuilta että voin todistaa myös myyjälle/tehtaalle faktaa että puolat on tosiaan vajaatehoisia.
Tulpanjohtoja nyppimällä kuulee 2desta uudesta puolasta että kipinä naputtaa ja syntyy valokaari, kun taas 2 sylinterille laitoin yhden vanhan puolan että voin todistaa puolan olevan vajukki. valokaarta ei synny eikä kipinä naputa pahemmin. Moottorin äänestä kuulee myös että vajukki puolaa kiusaamalla käynti ontuu hitusen.
Älkää välittäkö moottorin sivuäänistä, se on varustettu takomukeilla, mekaanisella nokalla+nostajalla ja keinuvipujen välissä holkit jousien sijasta. Eli välystä on.. Tosin mosa vasta meni uudelleen nippuun niin pitäis venttiilivälykset tarkistaa..

Voisin väittää että kiihdytysrikastus kartta parani myös uusien puolien seurauksena.. Tuntu että joko seos syttyy nyt tai jotain..
kokkolanpoika
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21

Re: IGN-1A puolista taas

Post by kokkolanpoika »

Lisäyksenä että tänään tulleessa sarjassa on 4kpl saman erän puolia kuin alunperin tilasin jotka on vajukkeja. ja 2kpl eri erää. Ja viikko-2 takaperin tulleet 2kpl ovat samaa erää kuin tänään tulleet..
Kaikk uudeti 8kpl näyttää rätkivän identtistä kipinää, megan asetuksiin ei koskettu. Saa tulla testaamaan jos ei usko.. :lol:

Eli suomex nyt mulla uutena 6kpl samaa erää ja 2kpl eri erää.
vanhoissa oli 4kpl samaa erää, 3kpl eri erää ja 1 vielä eri erästä.

En kyllä käsitä mikä tossa ois? Voin vielä huomenna tarvittaessa ruuvata useamman vajukin mosaan kiinni ja tallentaa faktaa..
PQatPIT
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Mon Feb 19, 2007 0:13
Location: Helsinki
Contact:

Re: IGN-1A puolista taas

Post by PQatPIT »

Laita samaan videoon pätkää myös oskilloskoopin ruudusta kun tarkistat sisääntulevan signaalin, ensiömaan, toisiomaan ja +12V-syötön silloin kun moottori käy.

Veikkaan että kipuna kuitenkin hukkuu johonkin välillä ja puolat ovat about ehjiä. Ei olisi eka kerta, ja tuskin tulee olemaan vika kerta. :)

Tulpanjohtojen kanssa puhtaus on puoli ruokaa, ja pitää olla oikeanlaiset johdot, hatut ja liitokset, ja ne kaikki oikein asennettuna. Olen tehnyt niitä just niin paljon havaitakseni että se ei ole mitenkään yksinkertainen homma tehdä niin että ne kestävät pitkään.

Ei herneitä kellekään mutta niin se vaan on.
PQ
kokkolanpoika
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21

Re: IGN-1A puolista taas

Post by kokkolanpoika »

Tässä nyt ei ole oskiloskooppi mahdollisuutta ainakaan helpolla käytöllä.. :( ja jos tota rupeisi kuvaamaan videosta tulisi turhan pitkä..

Kerroppa sitten PQatPIT että miten ihmeessä 8deksalla uudella puolalla kipinän voima tuplaantui jokaisessa sylinterissä? Sattumaako? Ja kun laittaa vajukki puolan paikalle joka samaa valmistuserää kuin uudet, niin kipinä katoaa olemattomiin? Mihin se tuolla matkalla häviää aina kun laittaa noi vanhat puolat paikalle? Enemmin se menee puolan kautta suurinosa virroista maihin.. Tai jännite ei indusoidu kelassa niinkuin ehyessä? Viottuneet käämit?
Ja jos veikkaat missä kohdassa vika, tule tekemään mittaukset ja kerro vikakohde kaikille. Jos viaksi paljastuu auto/kytkentä/asetus. Maksan sun matkas ja kulus.. Mulla on molemmat puolasarjat vielä kotona. Ja alkuviikosta toinen lähtee palautukseen..

Ja kuten alussa mainitsin johdot ovat uudet ja myös tulpat. Ei ole kerännyt vielä öljyä/katupölyäkään.. Ja on se kumma kun se sattumalta sitten toimiikin paremmin toisilla puolilla ja vika palaa aina takas orkkis puolilla..

Ja lisäyksenä noi sanat ETTÄ OLEN TEHNYT NIITÄ NIIN PALJON ETTÄ TIEDÄN. on niitä sanoja joita ei kukaan ammattimies suustansa päästä.. Ei herneitä.. :mrgreen:
PQatPIT
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Mon Feb 19, 2007 0:13
Location: Helsinki
Contact:

Re: IGN-1A puolista taas

Post by PQatPIT »

kokkolanpoika wrote:Tässä nyt ei ole oskiloskooppi mahdollisuutta ainakaan helpolla käytöllä.. Jos viaksi paljastuu auto/kytkentä/asetus. Maksan sun matkas ja kulus..

Ja kuten alussa mainitsin johdot ovat uudet ja myös tulpat. Ei ole kerännyt vielä öljyä/katupölyäkään.. Ja on se kumma kun se sattumalta sitten toimiikin paremmin toisilla puolilla ja vika palaa aina takas orkkis puolilla..

Ja lisäyksenä noi sanat ETTÄ OLEN TEHNYT NIITÄ NIIN PALJON ETTÄ TIEDÄN. on niitä sanoja joita ei kukaan ammattimies suustansa päästä.. Ei herneitä.. :mrgreen:
Jos ei ole sopivia mittareita millä tarkistaa asioita niin ei ole mahdollista tietää miten asiat ovat. Se johtaa olettamuksiin ja spekulointeihin, ja ne ovat eräitä virheiden perussyitä miksi moottorit eivät käy oikein. Ehkä heinäkuun lopussa ehtisi sinnepäin.

Olen havainnut että kipinäenergiapulssi saattaa kulkea tulpan posliinia pitkin ulkopuolelle maihin jos siinä on likaisista sormista jäänyttä rasvaa ja likaa. En sano että tämä on tässä se ongelma mutta sanon että se on mahdollista. Usein kun olen mennyt tutkimaan jotain ei minun tekemää tapausta niin monen monta ongelmaa on ratkennut sillä että on hoitanut moottorin maadoitukset kuntoon, hoitanut moottorinohjaimen maadoitukset kuntoon, ja puhdistanut liuottimella kaikki sytytyslaitteisiin liittyvät osat. Sen takia epäilen aina ja ensimmäiseksi että joku näistä on ongelmana. Jos ne ovat kunnossa niin hyvä niin.

Jos kerran PELKKÄÄ puolayksilöä vaihtamalla sytytysjärjestelmä toimii ok niin kai se vika puolassa on. Mutta mitä jos itse puola onkin ehjä ja se vanha ns. rikkinäinen onkin vain likainen ja sen takia pulssi menee mihin sattuu? Juu, olen itse tehnyt tämänkin virheen, enemmän kuin yhden kerran.

Eipäs nyt vääristellä sanoja. "Havainnut" oli se sana joka oli merkitsevä. Mitä enemmän näiden laitteiden kanssa pelehdin niin sen enemmän varmistun että en oikeastaan tiedä varmaksi kovinkaan montaa asiaa.
PQ
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: IGN-1A puolista taas

Post by teg »

Jos nyt kuitenkin on vain niin, että ne puolat joissa on heikompi kipinä, ovat vaan menneet rikki? :)
kokkolanpoika
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21

Re: IGN-1A puolista taas

Post by kokkolanpoika »

PQatPit. Mulle tuli 8kpl uutta IGN-1A puolaa viime syksynä. Nyt talven muiden rojektejen jälkeen kerkesin ruveta rakentamaan omaa moottoria vasta keväällä. Ensi käynnistyksellä laitoin auton käymään jakajalla + msd hiluilla, ja säädin bensan peruskartan tallissa niin että toimii paikallaan ollessa kiitettävästi. Lukuunottamatta kiihdytysrikastusta kun sen säädön toiminta ei ollut tiedossa ennen kuin kaveri auttoi.

Mutta asiaan. Eli mosa säädetty bensapuolen osalta "toimivaksi" ennen sytytyksen kytkentää. Ja se toimi ihan kiitettävän hyvin. Sitten asensin noi uudet IGN-1A puolat peliin uusine 2.5mm2 sähköjohtoineen, uusine releineen ja kantoineen ja tulpanjohtoineen. Eli kaikki puhdasta vaikka syötäväksi asti.. Ja tarvittavat juotokse suojattu kutistesukalla + teipattu tarvittaessa nippuun. :D
Kun sain peruskartan kopioitua sytkälle netistä, ei muutakuna auto tulille, ja ihmettelin heti alusta kun tyhjäkäynti hiukan täristää, siinä yritin säädellä ja ajoin 10km lenkin, mutta eise oikeen toiminut halutulla tavalla. Sitten hain uudet tulpat kun otin vanhat pois ja katsoin onko vanhoissa tulpissa jotain vikaa. Ja 1kpl oli märkä. Ajattelin että tulppa mennyt pimeeksi. laitoin uudet tulpat, laitoin käyntiin tallissa, sama homma tärinä ei kadonnut, käytin lämpimäksi ja katsoin kaikki tulpat läpi ja 7kpl lievästi tummunutta löytyi ja 1 ihan märkä. Sen jälkeen autoa starttaan ja tulpanjohto irti tulpan kera ja katsoa kipinöikö. Eipä kipinöinnyt. Viereiselle pytylle sama homma ja kipinä tuli.. Eipä se kipinä koskaan ole noin voimakas ollut kuin nyt toisella uudella puola sarjalla.. Asetuksiin ei koskettu puolan vaihdon yhteydessä. Dwell ollut sen 3.5ms ja kipinän kesto 1.5ms..

Kyllä tässä tarvittaessa saadaan skooppi töistä lainaan, mutta sillä ehdolla työnantaja sen lainaa että joku sähköpuolen pojista on mukana testauksessa.. :shock:

Se että miten ne ovat voinneet mennä rikki on??? Autotune sanoi että väärällä asetuksella tulee testisavut ja valkosta litkua pihalle 100% varmuudella + kuumenee ihan mielettömästi.. :lol: Sitä en tiedä missä ajassa, mutta ilmeisesti aika nopeesti..
Ja kun auto lähti tulille ensi kertaa noilla puolilla menin heti konehuoneeseen kokeilemaan puolien lämpötilaa kädellä kun olin laittanut dwellin 3.5ms luokkaan diyautotunen 2.5ms ohjeen vastaisesti.. 3.5ms ei kuulemma pitäisi olla edes vielä kovakaan aika.. 4ms luokkaan kärsii kuulemma huoletta laittaa..
Puolat olivat ihan viileitä kun moottori saavuttanut normaalin lämmön..
snowproboost
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Tue May 31, 2011 19:21
Location: Leppävirta
Contact:

Re: IGN-1A puolista taas

Post by snowproboost »

Tuosta puolasta... riittääkö sille siis 3,5ms latausaikaa. Mietin tuohon omaan rojektiin tehokkaita puolia jotka hoitais homman alle 7millisekuntin.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: IGN-1A puolista taas

Post by teg »

Eipä sitä tarvitse olla kuin spark output väärin päin (inverted/non inverted) ja/tai puolilla sähkö kun firmwaren lataa sisään, niin puolat on entiset.
Dat100
Megasquirt aloittelija
Posts: 1
Joined: Sun Aug 21, 2011 13:05

Re: IGN-1A puolista taas

Post by Dat100 »

Kumpikohan on oikea "spark output" asetus (inverted/non inverted), kun kyseessä on ms1 v2.2 ?
Puolien ohjaus on otettu ledin jalasta ja ylösveto +5v linjaan. Ensistartti on lähestymässä eikä viitsisi kyrväyttää heti 6kpl puolia väärän asetuksen vuoksi..
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: IGN-1A puolista taas

Post by JaniM »

Mittaamalla lähdöstä. Virrat päälle purkkiin ja 0v pitäis olla sytkälähdöissä.
Eli 5 v, niin tulee kipinä.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Post Reply