Sytkäpääte 139 -> 200, ennakko?
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 20
- Joined: Tue May 20, 2008 13:25
- Location: TAMPERE
- Contact:
Sytkäpääte 139 -> 200, ennakko?
Kun vaihtaa sytkäpäätteen 139 loppuisesta, tosin tässä tapauksessa tarvike, 200 loppuiseen boschiin ja asetuksista spark output inverted = yes vaihdetaan =no. Niin miten muuttuu sytytysennakko tai siis trigger angle?
Ongelmana 1.2bar ahdoilla oleva laite, joka rupee rötään ja ampuun noin 1bar ahdoilla. Välillä saatu muutama onnistunut veto ja sit taas ei toimi. Auto on ollut kyseisellä setupilla jo kohta vuoden verran ja ongelmat alkoi talvella pikkuhiljaa pahemmaksi muuttuen. Kipinän puutteelta vaikuttaisi, siksi tarkoitus kokeilla tuota 200 loppuista.
Käytössä on 12-1 ja hall-anturi.
Ja asiallahan ei ole sen kiireempi, kuin tänään täytyis muutosta kokeilla.
Ja oma pää rupee oleen ihan sekaisin ongelman kanssa.
Rami
Ongelmana 1.2bar ahdoilla oleva laite, joka rupee rötään ja ampuun noin 1bar ahdoilla. Välillä saatu muutama onnistunut veto ja sit taas ei toimi. Auto on ollut kyseisellä setupilla jo kohta vuoden verran ja ongelmat alkoi talvella pikkuhiljaa pahemmaksi muuttuen. Kipinän puutteelta vaikuttaisi, siksi tarkoitus kokeilla tuota 200 loppuista.
Käytössä on 12-1 ja hall-anturi.
Ja asiallahan ei ole sen kiireempi, kuin tänään täytyis muutosta kokeilla.
Ja oma pää rupee oleen ihan sekaisin ongelman kanssa.
Rami
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Sytkäpääte 139 -> 200, ennakko?
Onko MS1 vai MS2? Jakajasytytys vai hukkakipinä? -139 kivi on jakajasytytyksen ohjain ja -200 alunperin hukkakipinälle.
Kumpi vain niin ei ennakko muutu mihinkään. Tai se ei saa muuttua.
Muista että -200 kivellä pitää laittaa puolan latausaika päälle (dwell) ja puolan latausajat asettaa sopiviksi sieltä "dwell settings"-valikosta. Boschin hukkakipinäpuolalla "starting" voi olla sen 6ms joka siellä valmiina on, mutta "running" asetusta on syytä hieman pienentää siitä 4ms:sta joka siellä on. Kokeilee esim. aluksi 3.5ms ja nostaa jos siltä tuntuu. Paljon yli 4ms ei pitäisi tarvita mennä. Tulee äkkiä savua jostain paikasta.
Kumpi vain niin ei ennakko muutu mihinkään. Tai se ei saa muuttua.
Muista että -200 kivellä pitää laittaa puolan latausaika päälle (dwell) ja puolan latausajat asettaa sopiviksi sieltä "dwell settings"-valikosta. Boschin hukkakipinäpuolalla "starting" voi olla sen 6ms joka siellä valmiina on, mutta "running" asetusta on syytä hieman pienentää siitä 4ms:sta joka siellä on. Kokeilee esim. aluksi 3.5ms ja nostaa jos siltä tuntuu. Paljon yli 4ms ei pitäisi tarvita mennä. Tulee äkkiä savua jostain paikasta.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 20
- Joined: Tue May 20, 2008 13:25
- Location: TAMPERE
- Contact:
Re: Sytkäpääte 139 -> 200, ennakko?
No niin, nyt on sytkäpääte vaihdettu. Toimii paremmin, mutta ei kunnolla. Rupee rötään 5000rpm alkaen. Kierrokset kyllä nousee, mutta kierroslukutieto vatkaa 100rpm edestakaisin. Auto on ollut ajossa viime kesän ja toimi moitteetta, talven aikana alkoi kyseinen rötäämisongelma joka paheni pikkuhiljaa.
Triggeri tosiaan 12-1, joka on aikaisemmin toiminut, kuva.
Anturina Honeywell 1GT101DC ja ylösvetovastuksena kytkennässä 330ohm.
Tooth logissa ei mielestäni mitään normaalista poikkeavaa näy, tooth log.
Tässä lokitiedostossa näkyy toi häikkä kierroksissa, logi.
Ja tässä vielä asetukset.
Triggeri tosiaan 12-1, joka on aikaisemmin toiminut, kuva.
Anturina Honeywell 1GT101DC ja ylösvetovastuksena kytkennässä 330ohm.
Tooth logissa ei mielestäni mitään normaalista poikkeavaa näy, tooth log.
Tässä lokitiedostossa näkyy toi häikkä kierroksissa, logi.
Ja tässä vielä asetukset.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Sytkäpääte 139 -> 200, ennakko?
Mitkä tulpat on käytössä ja missä kunnossa ne on?
Ootko kokeillu muuttaa "wheel decoder routine"-asetusta 024s9 -> 025?
Ootko kokeillu muuttaa "wheel decoder routine"-asetusta 024s9 -> 025?
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Sytkäpääte 139 -> 200, ennakko?
Mistä paikasta jännitteet on otettu em. ?ramiracing wrote: Anturina Honeywell 1GT101DC ja ylösvetovastuksena kytkennässä 330ohm.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 20
- Joined: Tue May 20, 2008 13:25
- Location: TAMPERE
- Contact:
Re: Sytkäpääte 139 -> 200, ennakko?
Boschin platina tulpat, uudet. Koodi on toi 024s9, 025 ei kierrä yli 4000rpm.
Puolan latausaika tällä hetkellä 3.8ms.
Puolan latausaika tällä hetkellä 3.8ms.
Diodin D9 päästä, niin anturin toimintajännite kuin linjan ylösvetokin.Mistä paikasta jännitteet on otettu em. ?
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 20
- Joined: Tue May 20, 2008 13:25
- Location: TAMPERE
- Contact:
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Sytkäpääte 139 -> 200, ennakko?
Ootko kokeillu ottaa ylösvetojännitteen optolle +5V:sta?ramiracing wrote:Diodin D9 päästä, niin anturin toimintajännite kuin linjan ylösvetokin.Mistä paikasta jännitteet on otettu em. ?
edit: katoin Honeywellin datalehdestä että anturin maksimivirta signaalipiuhaan on 40mA ja sulla on siinä rajalla 330ohmin vastuksella +12v:sta (autossa käytännössä 13-14.8v) ettei tuo ylity...
Edit: tuo VCC mikä monissa kuvissa esiintyy, tarkoittaa +5V linjaa eli muuta kytkentääsi niin että ylösveto on siitä. Voi olla että Hall on ottanut jo osumaa.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 20
- Joined: Tue May 20, 2008 13:25
- Location: TAMPERE
- Contact:
Re: Sytkäpääte 139 -> 200, ennakko?
Nyt on triggeri vaihdettu. Nyt on hampaan pituus pyörimissuuntaan 15mm. Ylösveto vaihdettu 5V. Ja aina vaan huonommin toimii. Tooth logissa ei näy edelleenkään mitään häröä. Trigger angle asettui nyt tuolla triggerillä 49 asteeseen.
Tässä vielä kolme logia. Logi 1, logi 2 ja logi 3.
PW ja kierrosluku sekoilee ja sekoakset hieman siinä mukana. Suutin vai sytkävika?
Tässä vielä kolme logia. Logi 1, logi 2 ja logi 3.
PW ja kierrosluku sekoilee ja sekoakset hieman siinä mukana. Suutin vai sytkävika?
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 20
- Joined: Tue May 20, 2008 13:25
- Location: TAMPERE
- Contact:
Re: Sytkäpääte 139 -> 200, ennakko?
Niin ja paikallaan kiertää rajoittimelle asti ilman minkäänlaisia ongelmia. Mutta ajossa ei toimi.
Re: Sytkäpääte 139 -> 200, ennakko?
Sytkä. Kipinä kiertää takasi.
Mitkä tulpat? Itellä oli joskus saman tapaista ongelmaa ja katosi ku vaihon 4 kärkiset possit tilalle.
Mitkä tulpat? Itellä oli joskus saman tapaista ongelmaa ja katosi ku vaihon 4 kärkiset possit tilalle.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 20
- Joined: Tue May 20, 2008 13:25
- Location: TAMPERE
- Contact:
Re: Sytkäpääte 139 -> 200, ennakko?
Tarkennan tuota tulpan mallia myöhemmin. Mutta mikähän nyt olis sopivan kokoinen ylösvetovastus tuolle -200 päätteelle, 100ohm vai 1kohm? Nyt on 360ohm, jolla ohjausvirta on noin 13,8mA. Ohjeissa annetaan tuolle päätteelle 10-22mA.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 20
- Joined: Tue May 20, 2008 13:25
- Location: TAMPERE
- Contact:
Re: Sytkäpääte 139 -> 200, ennakko?
Niin, tämäkin vika on selvinnyt. Tulpanjohdot! Vaihdettiin kyllä ne jo kertaalleen, mutta vasta toisella yrittämällä tuli toimivat johdot.