Sytkäpääte 139 -> 200, ennakko?

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
ramiracing
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Tue May 20, 2008 13:25
Location: TAMPERE
Contact:

Sytkäpääte 139 -> 200, ennakko?

Post by ramiracing »

Kun vaihtaa sytkäpäätteen 139 loppuisesta, tosin tässä tapauksessa tarvike, 200 loppuiseen boschiin ja asetuksista spark output inverted = yes vaihdetaan =no. Niin miten muuttuu sytytysennakko tai siis trigger angle?
Ongelmana 1.2bar ahdoilla oleva laite, joka rupee rötään ja ampuun noin 1bar ahdoilla. Välillä saatu muutama onnistunut veto ja sit taas ei toimi. Auto on ollut kyseisellä setupilla jo kohta vuoden verran ja ongelmat alkoi talvella pikkuhiljaa pahemmaksi muuttuen. Kipinän puutteelta vaikuttaisi, siksi tarkoitus kokeilla tuota 200 loppuista.
Käytössä on 12-1 ja hall-anturi.
Ja asiallahan ei ole sen kiireempi, kuin tänään täytyis muutosta kokeilla.
Ja oma pää rupee oleen ihan sekaisin ongelman kanssa.

Rami
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Sytkäpääte 139 -> 200, ennakko?

Post by Vauhtivaunu »

Onko MS1 vai MS2? Jakajasytytys vai hukkakipinä? -139 kivi on jakajasytytyksen ohjain ja -200 alunperin hukkakipinälle.

Kumpi vain niin ei ennakko muutu mihinkään. Tai se ei saa muuttua.

Muista että -200 kivellä pitää laittaa puolan latausaika päälle (dwell) ja puolan latausajat asettaa sopiviksi sieltä "dwell settings"-valikosta. Boschin hukkakipinäpuolalla "starting" voi olla sen 6ms joka siellä valmiina on, mutta "running" asetusta on syytä hieman pienentää siitä 4ms:sta joka siellä on. Kokeilee esim. aluksi 3.5ms ja nostaa jos siltä tuntuu. Paljon yli 4ms ei pitäisi tarvita mennä. Tulee äkkiä savua jostain paikasta.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
ramiracing
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Tue May 20, 2008 13:25
Location: TAMPERE
Contact:

Re: Sytkäpääte 139 -> 200, ennakko?

Post by ramiracing »

No niin, nyt on sytkäpääte vaihdettu. Toimii paremmin, mutta ei kunnolla. Rupee rötään 5000rpm alkaen. Kierrokset kyllä nousee, mutta kierroslukutieto vatkaa 100rpm edestakaisin. Auto on ollut ajossa viime kesän ja toimi moitteetta, talven aikana alkoi kyseinen rötäämisongelma joka paheni pikkuhiljaa.
Triggeri tosiaan 12-1, joka on aikaisemmin toiminut, kuva.
Anturina Honeywell 1GT101DC ja ylösvetovastuksena kytkennässä 330ohm.
Tooth logissa ei mielestäni mitään normaalista poikkeavaa näy, tooth log.
Tässä lokitiedostossa näkyy toi häikkä kierroksissa, logi.
Ja tässä vielä asetukset.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Sytkäpääte 139 -> 200, ennakko?

Post by Vauhtivaunu »

Mitkä tulpat on käytössä ja missä kunnossa ne on?

Ootko kokeillu muuttaa "wheel decoder routine"-asetusta 024s9 -> 025?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Sytkäpääte 139 -> 200, ennakko?

Post by Vauhtivaunu »

ramiracing wrote: Anturina Honeywell 1GT101DC ja ylösvetovastuksena kytkennässä 330ohm.
Mistä paikasta jännitteet on otettu em. ?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
ramiracing
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Tue May 20, 2008 13:25
Location: TAMPERE
Contact:

Re: Sytkäpääte 139 -> 200, ennakko?

Post by ramiracing »

Boschin platina tulpat, uudet. Koodi on toi 024s9, 025 ei kierrä yli 4000rpm.
Puolan latausaika tällä hetkellä 3.8ms.
Mistä paikasta jännitteet on otettu em. ?
Diodin D9 päästä, niin anturin toimintajännite kuin linjan ylösvetokin.
ramiracing
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Tue May 20, 2008 13:25
Location: TAMPERE
Contact:

Re: Sytkäpääte 139 -> 200, ennakko?

Post by ramiracing »

Onko mikä vaikutus kytkentään tuolla 1k-2k vastuksella, klik.Niin ja mites kyseisessä kytkennässä oleva 10ohm vastus, mikä on sen merkitys?
Nyt kytketty tämän mukaan.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Sytkäpääte 139 -> 200, ennakko?

Post by Vauhtivaunu »

ramiracing wrote:
Mistä paikasta jännitteet on otettu em. ?
Diodin D9 päästä, niin anturin toimintajännite kuin linjan ylösvetokin.
Ootko kokeillu ottaa ylösvetojännitteen optolle +5V:sta?

edit: katoin Honeywellin datalehdestä että anturin maksimivirta signaalipiuhaan on 40mA ja sulla on siinä rajalla 330ohmin vastuksella +12v:sta (autossa käytännössä 13-14.8v) ettei tuo ylity...

Edit: tuo VCC mikä monissa kuvissa esiintyy, tarkoittaa +5V linjaa eli muuta kytkentääsi niin että ylösveto on siitä. Voi olla että Hall on ottanut jo osumaa.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
ramiracing
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Tue May 20, 2008 13:25
Location: TAMPERE
Contact:

Re: Sytkäpääte 139 -> 200, ennakko?

Post by ramiracing »

Nyt on triggeri vaihdettu. Nyt on hampaan pituus pyörimissuuntaan 15mm. Ylösveto vaihdettu 5V. Ja aina vaan huonommin toimii. Tooth logissa ei näy edelleenkään mitään häröä. Trigger angle asettui nyt tuolla triggerillä 49 asteeseen.
Tässä vielä kolme logia. Logi 1, logi 2 ja logi 3.
PW ja kierrosluku sekoilee ja sekoakset hieman siinä mukana. Suutin vai sytkävika?
ramiracing
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Tue May 20, 2008 13:25
Location: TAMPERE
Contact:

Re: Sytkäpääte 139 -> 200, ennakko?

Post by ramiracing »

Niin ja paikallaan kiertää rajoittimelle asti ilman minkäänlaisia ongelmia. Mutta ajossa ei toimi.
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Re: Sytkäpääte 139 -> 200, ennakko?

Post by Jasen2624 »

Sytkä. Kipinä kiertää takasi.
Mitkä tulpat? Itellä oli joskus saman tapaista ongelmaa ja katosi ku vaihon 4 kärkiset possit tilalle.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
ramiracing
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Tue May 20, 2008 13:25
Location: TAMPERE
Contact:

Re: Sytkäpääte 139 -> 200, ennakko?

Post by ramiracing »

Tarkennan tuota tulpan mallia myöhemmin. Mutta mikähän nyt olis sopivan kokoinen ylösvetovastus tuolle -200 päätteelle, 100ohm vai 1kohm? Nyt on 360ohm, jolla ohjausvirta on noin 13,8mA. Ohjeissa annetaan tuolle päätteelle 10-22mA.
ramiracing
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Tue May 20, 2008 13:25
Location: TAMPERE
Contact:

Re: Sytkäpääte 139 -> 200, ennakko?

Post by ramiracing »

Niin, tämäkin vika on selvinnyt. Tulpanjohdot! Vaihdettiin kyllä ne jo kertaalleen, mutta vasta toisella yrittämällä tuli toimivat johdot.
Post Reply