5-port A-series, Mini

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Post Reply
MikaJ
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Mar 23, 2005 18:23
Location: Turku

5-port A-series, Mini

Post by MikaJ »

Elikkä nyt on Squirtti toiminut Minissä jo vajaan kuukauden päivät täydellisesti. Tosin ainoa sen tehtävä tällähetkellä on ollut Edis sytkän ohjaaminen. Inputtina on ollut pelkkä kampiakselin asento. TPS ja lämpöanturit vielä tuohon lisätään, MAP-anturointi ei tule toimimaan koska koneessa on tuollainen 'fast-road' nokka-akseli, 310asteinen. Taloudellisuutta voisi nytkin nostaa hieman laittamalla kaasuttimeen TPS-anturin, mutta eipä tuo mikään jokapäiväinen taloudellisuusihme ole muutenkaan joten on jäänyt tekemättä. Multispark Edis-ohjainlaitteen etsimistäkin on hieman harrasteltu, voisi olla ihan mukava lisä alakierrosten varmalle syttymiselle.

Kohta pitäisi saapua kotiovelle Ducatin läppärunkoja parikappaletta. Noilla voisi tehdä porttiruiskutuksen (kaksi imukanavaa, kaksi sylinteriä/kanava), mutta kaikki ketkä on perehtynyt tarkemmin siiamilaisen moottorin ruiskuttamiseen tietävät että se ei toimi. Eli noista hyödynnetään toinen läppärunko, ja laitetaan se SU:n imusarjaan kiinni yhdeksi 'kaasuttimeksi'. Jos tuollakaan ei saada seoksia kuntoon, niin sitten vielä sen jälkeen yritetään kääntää läppärunko pystyyn ja ruiskuttaa polttoaine ennen läppää kuten yksipisteruiskuissa. Tuolla tavalla ainakin pienillä kaasuläpän aukeamilla seoksen muodostus on täysin kaasuttimen tapaista. Nykyiset kaasuttimet on muutenkin pakko korvata jollain muulla, 40mm splitti dellortot ahdistavat täysin yläpään tehot. Jos ruisku ei toimi, niin sitten on pakko laittaa isommat splitit, 45-50mm.
kalsket
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
Location: Kaarina
Contact:

Post by kalsket »

Mika, tuntenet varmaan Grönforsin Teron ja hänen mininsä. Mites hän oli tuon bensa-ongelman hoitanut vai muistanko väärin ja hänelläkin kaasari(t) käytössä?
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
MikaJ
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Mar 23, 2005 18:23
Location: Turku

Post by MikaJ »

Kyllä Tero on tuttuja, autotkin majailee 90% vuodesta saman katon alla (ja pari viimevuotta 100% ajasta :) ). Hän on hoitanut ongelman esimerkillisesti pois päiväjärjestyksestä, eli 8reikäinen Ardenin alumiinikansi on ollut monta vuotta sen auton keulalla. Nyt about kolme vuotta on ollut ruisku paikoillaan. Minisporttikin on aloittanut AKM-:n 7reikäisten parannettujen valurautakansien teon uudestaan (4-imua, 3-pakoa), hintatietoja odotellaan josko tuohonkin autoon ilmestyy parempi kansi. Tuossa AKM:ssä pitäisi olla parempi potenttiaali kuin Ardenin kannessa, sekä siihen käy suoraan DCOE weberit/läppärungot ilman imusarjaa.
kalsket
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
Location: Kaarina
Contact:

Post by kalsket »

Pitihän se arvata että työtehotallilla sinäkin majailet :) Sanopa Terolle terveisiä.

Kyllähän tuosta ruutastakin taisi tosiaan Teron kanssa juttuakin olla kun herraa joskus kolmiomoottorissa kävin tervehtimässä.
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Vastaava ongelma (siamilainen kansi) on tosiaan, mm. opelin pikkumoottoreissa.

Ratkaisuna ruiskutukseen on kai (jos moottori tai kantta ei vaihdeta):
- Ruiskutus ennen kaasuläppää
- Antaa 2 pytyn käydä rikkaammalla
- Sekventiaalinen ruiskutus

Keskimmäinen vaihtoehto on todettu toimivan ainakin jollain tavalla vuoden. :) Oli toteutettu opelin omalla ruiskulla.
MikaJ
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Mar 23, 2005 18:23
Location: Turku

Post by MikaJ »

Nyt olisi ruiskupalikoita tarpeeksi asennusta varastossa. Ensin hankin 900SS Ducatin läppärungot, eli 44mm kokoiset yhdellä suuttimella. Kuitenkin kohta nuo hankittua, sain edullisesti hieman paremmat yksilöt tähän projektiin. Eilen hain postista 54mm läppärungot kahdella suuttimella, noita olisi tarkoitus nyt sitten viimeistään loppusyksystä kokeilla paikoilleen. Katsotaan kuinka mahdoton ajettava tuosta tulee noin isoilla läppärungoilla...

Ensin kokeillaan porttiruiskutusta. Läppärungot/suuttimet tulevat noin 20cm päähän imuventtiileistä. "Sekventaaliruiskutusta" yritetään järjestää Megalla, Kertokaa joku että millaista tietoa tuo EDIS purkki antaa megalle, yksi pulssi aina kun se tunnistaa moottorin ykk:n? Vai tarvitseeko se heivata pihalle ja järjestää koko sytkä Megalla.

Image
MikaJ
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Mar 23, 2005 18:23
Location: Turku

Post by MikaJ »

Noniin, niinhän siinä kävi nyt sitten että ruiskua tuohon ei tule. Sitä ei vaan yksinkertaisesti saa järkevällä budjetilla/laitolla toimimaan tuossa, ja kyseessä on kumminkin vain kruisailupeli niin mitä sen enempää tappelemaan. Kyseessä on kohtuullisen ylävireinen kone, mikä aiheuttaa ongelman, vähän vakiommassa koneessa tuo toimisikin. Suuttimen mahdollinen aukioloaika tulee niin älyttömän pieneksi 9000kierroksen tuntumissa että litranenkin suutin alkaa olemaan pientä.

Polttoaineen syötöstä huolehtii nyt yksi 45weber, mutta kunhan löydän edukkaasti toisen samanlaisen niin tulee toinenkin. Kaasareista käytetään vain toiset kurkut, näin saadaan suora imusarja. Sytkästä huolehtii edelleen, ja tulevaisuudessakin Mega+edis yhdistelmä, ehkä Edis jätetään jossain vaiheessa pois että saadaan tehokkaampi kierrostenrajoitin käyttöön. TPS-anturointi myöskin löytää tiensä kunhan saan tuplakaasarit paikoileen, ei innosta tehdä väliaikaisratkaisua koska tuo on aika turha anturi tuossa koneessa. Jos litran-pari saa matkakulutuksessa pois, niin ei montaa euroa kesässä tee :)

Konetilaa on nyt siistitty vähän rankemmalla kädellä. Itse olen ostanut auton melkein valmiina, ja kaikki minun rakentamat ruisku/sähköviritykset oli auton luonteen mukaisia, eli johtoja/puolat sikinsokin konehuoneessa.

Kuva mistä lähdettiin, tämäkin on jo nätinnäköinen kun kone ja jäähdyttäjät on purettu pois, kuvittele 10x enemmän sekasortoa
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/2006_1.jpg

Tällähetkellä, melkein käynnistysvalmiina. Sähköjohdot tulee kulkemaan tuon vasemmanpuolen kelkan lisätuen sisällä.
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/2006_22.jpg
Post Reply