Kertokaapa mitä tarkoitetaan ahtimen sakkaamisella ja mikä on sen englanninkielinen termi että voisin etsiä lisää tietoa?
Tämä on jäänyt minulle hämäräksi ja nyt on vähän epäilys että omassa autossani tapahtuisi jotain tuollaista. Ahtopainetta on 1.3-1.1 bar siten että se laskee kierrosten myötä. Ahtopainesäädin on Boostvalve ja sen tuloletku on kytketty välijäähdyttimen ja kaasuläpän väliin. Moottori on 8-venttiilinen 2-litrainen Mitsubishin turbokone 7.6:1 puristuksilla. Muutoksina lähinnä Garrett T3 ahdin (Sierra Cosworth 4x4 spekseillä), välijäähdytin ja Megasquirt ohjaamassa polttoaineensyöttöä.
Oireet ovat seuraavat:
- ahtopainekäyrä sahaa vähän edestakaisin 3000-4500 rpm ainakin isolla vaihteella kiihdytettäessä
- ahtimen ääni kuulostaa melkoiselta suhinalta tuossa kolmen tonnin paikkeilla
Tehoa tulee ihan hyvin ja ajossa tuo ei tunnu, mutta on alkanut vähän huolestuttamaan ottaako ahdin nokkiinsa jos siinä tapahtuu jotain epänormaalia. Ihmetyttää vähän voiko näin tapahtua koska ahdin on kuitenkin saman kokoisesta moottorista peräisin. Hyötysuhteeltaan cosamiitin kone lienee tosin aika paljon parempi jo teholukemia katsellen. Omastani mitattiin 223 hv @ 5200 rpm ja 346 Nm @ 4200 rpm eli vääntöä on enemmän ja tehoa suunnilleen saman verran (tosin alempana) mutta ahtopainettakin on selvästi enemmän.
Ahtimen sakkaus
Moderator: Masi_K
Re: Ahtimen sakkaus
Kerros tarkemmin tuosta. Yleensä hukkaportti ohittaa pakopesän kun se aktivoituu ja sen ohjaus tulee imusarjasta. Vai oliko edes kyse hukkaportista?ast wrote:Ahtopainesäädin on Boostvalve ja sen tuloletku on kytketty välijäähdyttimen ja kaasuläpän väliin.
Jep, eli Boostvalve (www.boostvalve.com) on paineregulaattori joka päästää paineen läpi vasta tietyn painearvon jälkeen. Siellä on kuula ja jousi painamassa sitä kartitota vasten. Lisäksi siellä on pienen pieni reikä ulkoilmaan mistä paine pääsee poistumaan hukkaportin kellolta kun venttiili on sulkeutunut. Ideana on siis huijata hukkaporttia kuten bleederillä tai sähköisellä solenoidillakin. Valmistajan mukaan vekottimen pitäisi nostaa paine mahdollisimman pikaisesti ja pitää se erinomaisen tasaisena. Paine kyllä nousee hyvin, mutta tasaisuus on minulla jäänyt vielä haaveeksi.
Alunperin se oli kytketty niin että paine Boostvalvelle tuli turbon omasta lähtöliitännästä mistä normaalisti menee vain letku hukkaportille. Tällöin imusarjasta mitattu paine laski aika paljon kierrosten myötä. Muutin letkun jossain vaiheessa niin että se tulee välijäähdyttimen jälkeen, mutta ei kuitenkaan imusarjasta. Perustelin tätä mielessäni sillä ettei pääsisi syntymään tilannetta missä ahdin puskee painetta täysillä kaasuläppää vasten, mutta hukkaportti ei aukea koska kaasuläppä ei ole tarpeeksi auki ja imusarjassa ei ole riittävää painetta avaamaan sitä. En kyllä tiedä onko tämä skenaario edes mahdollinen. Boostvalven myyjä ehdotti myös että kokeilisin siirtää letkun imusarjan puolelle. Se täytyy varmaan joka tapauksessa jossain vaiheessa testata.
Alunperin se oli kytketty niin että paine Boostvalvelle tuli turbon omasta lähtöliitännästä mistä normaalisti menee vain letku hukkaportille. Tällöin imusarjasta mitattu paine laski aika paljon kierrosten myötä. Muutin letkun jossain vaiheessa niin että se tulee välijäähdyttimen jälkeen, mutta ei kuitenkaan imusarjasta. Perustelin tätä mielessäni sillä ettei pääsisi syntymään tilannetta missä ahdin puskee painetta täysillä kaasuläppää vasten, mutta hukkaportti ei aukea koska kaasuläppä ei ole tarpeeksi auki ja imusarjassa ei ole riittävää painetta avaamaan sitä. En kyllä tiedä onko tämä skenaario edes mahdollinen. Boostvalven myyjä ehdotti myös että kokeilisin siirtää letkun imusarjan puolelle. Se täytyy varmaan joka tapauksessa jossain vaiheessa testata.
Todennäköisesti sulla on liian löysä jousi hukkaportissa. En tiedä milla paineella hukkaporttisi aukeaa, mutta oletuksia: Hukkaportti aukeaa täysin 0,6bar kohdalla. Siihen päästetään vaikuttamaan paine vasta kun imusarjan paine on 1.3bar. Tämä aiheuttaa sen että hukkaportti lävähtää täysin auki, pakokaasut pääsee karkaamaan turbiinin ohi liikaa ja ahtopaineet lähtee laskemaan. Kun ne on laskenut sen about 0,2bar niin se 'boostvalve' sulkee paineen hukkaportin kellolle. Nyt hukkaportti lävähtää täysin kiinni ja ahtopaineet lähtee taas nousemaan. Eli tuossa hukkaportissa ei ole mitään muuta kuin on/off tilanteet, ja systeemi on niin hidas ettei pidä tasaista painetta.
Heitä se 'boostvalve' järveen, ja lisää hukkaportin jousivoimaa vaikka ihan ulkoisella kierrejousella kokeeksi. Ahtimen ohjaus on yleensä otettu aina imusarjasta, koska siellä on se todellisin mahdollinen paine. By-pass/dump-venttiilit pitää sitten huolen siitä ettei ahdin rupea sakkaamaan vaihtotilanteessa. Se on hienon kuuloista, mutta ahtimen akselille vähemmän hienoa.
Heitä se 'boostvalve' järveen, ja lisää hukkaportin jousivoimaa vaikka ihan ulkoisella kierrejousella kokeeksi. Ahtimen ohjaus on yleensä otettu aina imusarjasta, koska siellä on se todellisin mahdollinen paine. By-pass/dump-venttiilit pitää sitten huolen siitä ettei ahdin rupea sakkaamaan vaihtotilanteessa. Se on hienon kuuloista, mutta ahtimen akselille vähemmän hienoa.
Sakkaaminen turbomaailmassa on surging englanniksi, tässä tuskin on siitä kyse. Yleensä sakkaamista syntyy ahtimella jossa on pienehkö pakopuoli, jotta ahtimen kierrokset nousee aikaisin. Kompurapuoli puolestaan ylimitoitettu, joka koneen pienillä kierroksilla tuottaa ilmaa liikaa koneen tarpeeseen nähden. Tämä korkeapaineinen tuotettu ilmamassa alkaa häiritsemään kompuran toimintaa jolloin taas ahtimen tuottama paine laskee. Tuloksena voi olla heijaava ahtopaine. Tämä kierretään yleensä ohjelmoitavalla ahtopaineensäätimellä jolla paine nostetaan hallitusti yli sakkausherkän alueen. Yleisemmin tekniikassa sakkauksella tarkoitetaan sitä, kun virtaus irtoaa siiven pinnasta ja siivestä tulee enemmänkin ilmajarru.
Tuo boostvalve on usein suomessa autopiireissä usein tunnettu nimellä rajapaineventtiili. Paineiden sahaamista on raportoitu vasinkin silloin kun kello on liian löysä. Eli jos haluat 1.1 bar paineet, niin kello tulisi valita niin, että lähelle (~0.8 bar) päästään ilman mitään venttiileitä, eli letku suoraan kompuralta kellolle. Myös sen pienen vuotoreiän trimmaus voi tulla kyseeseen.
Tuo boostvalve on usein suomessa autopiireissä usein tunnettu nimellä rajapaineventtiili. Paineiden sahaamista on raportoitu vasinkin silloin kun kello on liian löysä. Eli jos haluat 1.1 bar paineet, niin kello tulisi valita niin, että lähelle (~0.8 bar) päästään ilman mitään venttiileitä, eli letku suoraan kompuralta kellolle. Myös sen pienen vuotoreiän trimmaus voi tulla kyseeseen.
Kiitoksia vastauksista. Hukkaportin kello antaa noin 0.5-0.55 bar ilman mitään säätimiä eli lienee standardi cossun säädin. Siinähän on käsittääkseni elektroninen paineen ohjaus. Tässä on muuten vielä kuva tilanteesta. Sama ilmiö näkyy myös megasquirtin logissa ja ahtopainemittarissa.

Dumppia ei tällä hetkellä ole enkä tiedä uskaltaako sitä edes laittaa koska suuttimet (2 kpl) ovat kaasuläppärungossa kaasuläpän yläpuolella. Toisin sanoen tuleeko riski että suhautan samalla bensahöyryt konehuoneeseen varsinkin jos dumppi on lähellä kaasuläppää kuten sen kai pitäisi olla. Mielipiteitä tästä?

Dumppia ei tällä hetkellä ole enkä tiedä uskaltaako sitä edes laittaa koska suuttimet (2 kpl) ovat kaasuläppärungossa kaasuläpän yläpuolella. Toisin sanoen tuleeko riski että suhautan samalla bensahöyryt konehuoneeseen varsinkin jos dumppi on lähellä kaasuläppää kuten sen kai pitäisi olla. Mielipiteitä tästä?