129 hammasta

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
Jyrk1
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Fri Mar 16, 2012 10:13

129 hammasta

Post by Jyrk1 »

Hei !

Harkitsen mahdollisuutta rakentaa mega ohjauksen vanhan mortronicin tilalle. Valmiit pyörimisnopeus-sensorit löytyisi: Non-missing toot crank 129 z ja 1Z (Tuo yksi hammas kampiakselilla voidaan tietysti syöttää megalle kahtena nokka-akselilla). Ymmärtääkö mega moisen signaalin?

Ohjelmiston ymmärrystä ei pääse kai testaamaan jos ei ole mega kiinni? Siis hyväsyykö megan ohjelmisto 129 hammast? Toinen ongelma voi olla että tuo yhden hampaan signaali peittää yhden niistä 129:stä.(pahimmassa tapauksessa vielä epäsäännöllisesti)

Tavoittena olisi hukkakipinä sytytys, semi segventiaalinen ruiskutus ja ilmamääränmittari läppä pois. (6-kone) Ilmeisesti ms2 V3 hoitaisi homman. Vanha systeemi pitäisi pystyä palauttamaan varmuuden vuoksi.

Jyrki
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: 129 hammasta

Post by Vauhtivaunu »

Jyrk1 wrote:Siis hyväsyykö megan ohjelmisto 129 hammasta?
Tuskin onnistuu.

Jos kyse on Bemarin M20-koneesta niin järkevä tapa toteuttaa homma on ottaa tuoreemmasta M20-koneesta 60-2 triggeri joka on koneen etupäässä. Eli dampperi vaihtoon ja vr-anturin kiinnike lohkoon.

Ja suosittelen lämpimästi DIYPNP:tä motronicin 55-napaisella liittimellä. Jos autossa on 35-napainen niin ei haittaa koska tuon 55-napaisen naittaminen siihen on lastenleikkiä. Olen itse tehnyt sellaisen ja nimimerkki 525iiäxä.

Lueskeleppa tuosta: viewtopic.php?f=17&t=7534
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Jyrk1
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Fri Mar 16, 2012 10:13

Re: 129 hammasta

Post by Jyrk1 »

Hei !

Siis ohjelmisto hyväksyy vain 12, 24,30, 60 hammasta (en nyt ulkoa muista kaikkia esimerkkejä). Ei mitään vapaasti valittavaa lukua?

t Jyrki
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: 129 hammasta

Post by ArttuH »

Periaatteessa voi käyttää mitä tahansa sylinterimäärällä jaollista hammaslukua, tiettyyn rajaan asti. En nyt nopealla hakemisella onnistunut löytämään täsmällistä lukemaa, mutta ilmeisesti raja menee jossain 60 paikkeilla, myös MS2:lla. Eli 129 on joka tapauksessa liian paljon eikä taida kelvata tuon jaottomuuden takiakaan.

Tuolla on melkoisesti keskustelua aiheesta:
http://www.msextra.com/forums/viewtopic.php?f=4&t=19335

Periaatteessa on mahdollista käyttää erillistä elektroniikkapalikkaa jakamaan signaalin taajuutta niin, että Mega näkee alhaisemman hammaslukeman. Mutta tämäkään ei auta ellei hammasluku ole sylinterimäärällä jaollinen.
Arttu
GSX1100 -85
Jyrk1
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Fri Mar 16, 2012 10:13

Re: 129 hammasta

Post by Jyrk1 »

Kiitos hyvistä vastauksista. Pitkä stoori Audin 5 sylinterinen toiminnasta. Sama ei onnitu tässä kun on jaollinen vain 3 ja 43. Käynttiin saisi siis mutta kierrokset rajoittuvat jonnekkin 3000- 6000 välille (villi arvaus). Hammasmäärä rajoitus ei ilmeisesti ole edes prosessorin nopeudesta kiinni.

Uudemassa mallissa on kyllä 60-2 hammasta mutta vauhtipyörällä. Hyvä pointti tuo että kannattaa käytää kuudella jaollista niin saa myös suorasytytyksen toimimaan (nokka-akselin tunnistimen kanssa). Olen nähnyt toteutuksia kiilahihnan päässä. Trikkeripyörä täytyisi saada hyvin keskitettyä, ettei signaali heittele.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: 129 hammasta

Post by Vauhtivaunu »

Audin vitoseen on kaikkein helpoin tehdä kokonaan uusi triggeröinti jossa kampiakselilla on esim 5 tai 10 hammasta ja nokka-akselilla yksi. Eli "twin trigger/dual wheel"-asetus.

Tai sitten jakaja.

Voit tietysti kokeilla olla se pioneeri joka laittaa sen toimimaan sillä orggistriggerillä, mutta tiedossa on pitkä ja kivinen tie.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Post Reply