Hei !
Harkitsen mahdollisuutta rakentaa mega ohjauksen vanhan mortronicin tilalle. Valmiit pyörimisnopeus-sensorit löytyisi: Non-missing toot crank 129 z ja 1Z (Tuo yksi hammas kampiakselilla voidaan tietysti syöttää megalle kahtena nokka-akselilla). Ymmärtääkö mega moisen signaalin?
Ohjelmiston ymmärrystä ei pääse kai testaamaan jos ei ole mega kiinni? Siis hyväsyykö megan ohjelmisto 129 hammast? Toinen ongelma voi olla että tuo yhden hampaan signaali peittää yhden niistä 129:stä.(pahimmassa tapauksessa vielä epäsäännöllisesti)
Tavoittena olisi hukkakipinä sytytys, semi segventiaalinen ruiskutus ja ilmamääränmittari läppä pois. (6-kone) Ilmeisesti ms2 V3 hoitaisi homman. Vanha systeemi pitäisi pystyä palauttamaan varmuuden vuoksi.
Jyrki
129 hammasta
Moderator: Masi_K
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: 129 hammasta
Tuskin onnistuu.Jyrk1 wrote:Siis hyväsyykö megan ohjelmisto 129 hammasta?
Jos kyse on Bemarin M20-koneesta niin järkevä tapa toteuttaa homma on ottaa tuoreemmasta M20-koneesta 60-2 triggeri joka on koneen etupäässä. Eli dampperi vaihtoon ja vr-anturin kiinnike lohkoon.
Ja suosittelen lämpimästi DIYPNP:tä motronicin 55-napaisella liittimellä. Jos autossa on 35-napainen niin ei haittaa koska tuon 55-napaisen naittaminen siihen on lastenleikkiä. Olen itse tehnyt sellaisen ja nimimerkki 525iiäxä.
Lueskeleppa tuosta: viewtopic.php?f=17&t=7534
Re: 129 hammasta
Hei !
Siis ohjelmisto hyväksyy vain 12, 24,30, 60 hammasta (en nyt ulkoa muista kaikkia esimerkkejä). Ei mitään vapaasti valittavaa lukua?
t Jyrki
Siis ohjelmisto hyväksyy vain 12, 24,30, 60 hammasta (en nyt ulkoa muista kaikkia esimerkkejä). Ei mitään vapaasti valittavaa lukua?
t Jyrki
Re: 129 hammasta
Periaatteessa voi käyttää mitä tahansa sylinterimäärällä jaollista hammaslukua, tiettyyn rajaan asti. En nyt nopealla hakemisella onnistunut löytämään täsmällistä lukemaa, mutta ilmeisesti raja menee jossain 60 paikkeilla, myös MS2:lla. Eli 129 on joka tapauksessa liian paljon eikä taida kelvata tuon jaottomuuden takiakaan.
Tuolla on melkoisesti keskustelua aiheesta:
http://www.msextra.com/forums/viewtopic.php?f=4&t=19335
Periaatteessa on mahdollista käyttää erillistä elektroniikkapalikkaa jakamaan signaalin taajuutta niin, että Mega näkee alhaisemman hammaslukeman. Mutta tämäkään ei auta ellei hammasluku ole sylinterimäärällä jaollinen.
Tuolla on melkoisesti keskustelua aiheesta:
http://www.msextra.com/forums/viewtopic.php?f=4&t=19335
Periaatteessa on mahdollista käyttää erillistä elektroniikkapalikkaa jakamaan signaalin taajuutta niin, että Mega näkee alhaisemman hammaslukeman. Mutta tämäkään ei auta ellei hammasluku ole sylinterimäärällä jaollinen.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: 129 hammasta
Kiitos hyvistä vastauksista. Pitkä stoori Audin 5 sylinterinen toiminnasta. Sama ei onnitu tässä kun on jaollinen vain 3 ja 43. Käynttiin saisi siis mutta kierrokset rajoittuvat jonnekkin 3000- 6000 välille (villi arvaus). Hammasmäärä rajoitus ei ilmeisesti ole edes prosessorin nopeudesta kiinni.
Uudemassa mallissa on kyllä 60-2 hammasta mutta vauhtipyörällä. Hyvä pointti tuo että kannattaa käytää kuudella jaollista niin saa myös suorasytytyksen toimimaan (nokka-akselin tunnistimen kanssa). Olen nähnyt toteutuksia kiilahihnan päässä. Trikkeripyörä täytyisi saada hyvin keskitettyä, ettei signaali heittele.
Uudemassa mallissa on kyllä 60-2 hammasta mutta vauhtipyörällä. Hyvä pointti tuo että kannattaa käytää kuudella jaollista niin saa myös suorasytytyksen toimimaan (nokka-akselin tunnistimen kanssa). Olen nähnyt toteutuksia kiilahihnan päässä. Trikkeripyörä täytyisi saada hyvin keskitettyä, ettei signaali heittele.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: 129 hammasta
Audin vitoseen on kaikkein helpoin tehdä kokonaan uusi triggeröinti jossa kampiakselilla on esim 5 tai 10 hammasta ja nokka-akselilla yksi. Eli "twin trigger/dual wheel"-asetus.
Tai sitten jakaja.
Voit tietysti kokeilla olla se pioneeri joka laittaa sen toimimaan sillä orggistriggerillä, mutta tiedossa on pitkä ja kivinen tie.
Tai sitten jakaja.
Voit tietysti kokeilla olla se pioneeri joka laittaa sen toimimaan sillä orggistriggerillä, mutta tiedossa on pitkä ja kivinen tie.