CPI XS 250 mönkkäri, neuvoja kaivataan

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
reisrdok
Megasquirt aloittelija

CPI XS 250 mönkkäri, neuvoja kaivataan

Post by reisrdok »

Tämmöisen mönkkärin olen vuoden päivät omistanut ja olen jo monta vuotta pyöritellyt ideaa että Megasquirt täytyisi johonkin vekottimeen sovitella. Mönkkärillä ei paljon talvella ajella eikä tällä muutenkaan mikään kiire ole niin tästä voisi ottaa motin pöydälle ja alkaa sorvaamaan.

Eli moottori on nimeltään CBT-250 ja sanovat että on "exact replica of Honda Rebel engine". Myyvät käsittääkseni Hondan varaosiakin tähän. Eli nelitahtinen 250cc rivikakkonen nyt tuplilla varustettuna. Hydraulisia nostajia ei ole, venat säädetään ruuvia kiertämällä. Paikallinen koneistaja sanoi näkemättä että kiinanmetalli ei tule viritystä kestämään mutta netin syövereistä on löytynyt paljon vastakkaisia kommentteja, että kestäisi hyvinkin.

Tarkoitus olisi pitää vekotin tieliikennekelpoisena. Mikä tarkoittaa sitä että päästömittauksessa ei saa tulla hylkyä. Tässä oikeastaan se suurin syy miksi juuri tähän vekottimen Megasquirttia ajattelin, noiden tuplakaasarien kanssa kireällä nokalla ja portattuna ei tule ikinä menemään läpi.

Sitten kymysyksiä:

Mikä Megasquirt? Microsquirt ehkä? Mikä on total noobille helpoin tapa lähestyä asiaa? Manuaaleja ja foorumeita olen lueskellut ja saanut jonkun sortin käsityksen että mikä on homman nimi mutta semmoisen ihmisen mielipide painaa vaakakupissa enemmän ketä näistä asioista oikeasti tietää. Kolvi pysyy kädessä hyvinkin mutta toisaalta tehdasladottu on aina tehdasladottu jos semmoisen kohtuuhinnalla jostain saa.

Mistä ruiskuvermeet? Jostain purkumoottoripyörästä varmasti olisi helpoin hakea koko ruiskusysteemi. Täällä oli käyttäjä nimeltä 505 turbottanut omansa ja juttua oli jostain Kawasakin puolikkaasta läppärungosta. Hyllystä löytyy tällä hetkellä ainoastaan CPI:n vanha luistikaasutin 1->2 imusarjalla ja Volvon 2.5 litraisen 5-syl koneen ruiskusuuttimia kasa. Ehkä jos sovittaa yhden niistä....?

Ajatus oli että teen moottorille pukin pöydälle ja testailen siinä niin kauan että saan kaikki toimimaan alustavasti. Jos ensin tekisi vaikka sytytyksen ohjauksen ja lähtisi siitä sitten jatkokehittämään..
Post Reply