Perusasetukset bensansyötölle
Moderator: Masi_K
Perusasetukset bensansyötölle
Jeps, nyt on mega saatu kasattua ja olen koittanut noita perus-ruiskutuksen asetuksia koittanut MegaTunella (2.25p3) ihmetellä. Megana MS1 V2.2, koodiksi meinasin laittaa MSnS-extran (029y4). Moottori Ford Zetec EDIS-sytkällä. Suuttimet kahdessa pankissa.
Eli:
4 tahtia, 4 sylinteriä, 4 suutinta, alternating-ruiskutus. Pitääkö tuo injections per engine cycle olla 2 vai 4, kun haluan että imutahdin aikana tulee ruiskaus bensaa kyseiseen kanavaan. Tarkoittaako tuo engine cycle siis yhtä vai kahta kampiakselin kierrosta?
Eli:
4 tahtia, 4 sylinteriä, 4 suutinta, alternating-ruiskutus. Pitääkö tuo injections per engine cycle olla 2 vai 4, kun haluan että imutahdin aikana tulee ruiskaus bensaa kyseiseen kanavaan. Tarkoittaako tuo engine cycle siis yhtä vai kahta kampiakselin kierrosta?
Re: Perusasetukset bensansyötölle
4-tahti koneessa engine cycle tarkoittaa kahta kampiakselin kierrosta ja 2-tahdissa yhtä... engine cycle = työkierto...riku wrote:
Eli:
ilman sekventaalista ruiskutusta et voi olla 100 % varma, että juuri imutahdin aikana tulee jokaiseen imukanavaan ruiskutus, pitäis olla siis MS3 sekventaali herkuilla, että saisit määriteltyä jokaisella ruiskusuuttimelle ruiskutuksen alkamisen ajankohdan...
lisäksi olen taas unohtanut kumpiko tuo alternating ruiskutus oli, eli yhdenaikainen, vai vuorotteleva ruiskutus pankkien kesken

ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Alternating on se pankkeja vuorotteleva ruiskutus. Tarkoitin tuolla ruiskaus/imutahti lähinnä ruiskutuskertoja/kierros/suutin, eli jokaiselle imutahdille tulisi oma bensa-annos, enkä niinkään tuota ajoitusta. Kumpikin suutinpankki pitäisi siis saada antamaan 2 ruiskausta/työkierto.
Mitenkäs päin se nyt menee jos laittaa 2 injections per duty cycle, niin onko se 2 yhteensä vai 2 per pankki, kun altering-ruiskutus käytössä?
Mitenkäs päin se nyt menee jos laittaa 2 injections per duty cycle, niin onko se 2 yhteensä vai 2 per pankki, kun altering-ruiskutus käytössä?
Laita Alternating -vuorotteleva ruiskutus..ja 2 per työtahti. Jos 1342 sytkä järjestys niin ykkös pankiin 1 ja 3 ja kakkos pankiin 4 ja 2. Sitten alkaa rokkaaman.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Miksi suuttimet noin? Itse ajattelin että laittaisin 1 ja 4 samaan, ja 2 ja 3 samaan. Samalla lailla kun pakosarjassakin on. Sytytys siis on 1-3-4-2.kamski wrote:Laita Alternating -vuorotteleva ruiskutus..ja 2 per työtahti. Jos 1342 sytkä järjestys niin ykkös pankiin 1 ja 3 ja kakkos pankiin 4 ja 2. Sitten alkaa rokkaaman.
Voit laitta myös niin. Polttoaine vaan joutuu odotamaan imukanavassa 1/2 kamiakselin kierrosta pitempään. Käyttännössä no jaa.riku wrote:Miksi suuttimet noin? Itse ajattelin että laittaisin 1 ja 4 samaan, ja 2 ja 3 samaan. Samalla lailla kun pakosarjassakin on. Sytytys siis on 1-3-4-2.kamski wrote:Laita Alternating -vuorotteleva ruiskutus..ja 2 per työtahti. Jos 1342 sytkä järjestys niin ykkös pankiin 1 ja 3 ja kakkos pankiin 4 ja 2. Sitten alkaa rokkaaman.
Arvaa mikä pytty imee seuraavaksi ykkösen jälkeen.
Mielummin pareina 1 ja 4 sekä 2 ja 3. 2 ruiskustusta per sykli (2 kampuran kierrosta) ja alternating. Tämä siis tarkoittaa että parit 1 ja 4 sekä 2 ja 3 saavat joka kampiakselin kierroksella suihkutuksen bensaa. Parin toisessa pytyssä on tällöin aina imutahti meneillään tai tuloillaan (tai vaikka juuri päättynyt), mutta molemmissa sylintereissä ainakin on yhtä pitkä aika suihkutuksesta imutahtiin eli molemmat sylinterit saisivat bensasuihkutuksen samassa kohdassa työkiertoa.
Jos laitat pareiksi 1 ja 3 (sekä 2 ja 4), parin 1 ja 3 saadessa suihkutuksen, toisessa sylinterissä suihkutus saattaisi osua imutahtiin, mutta toisessa se olisi tällöin aivan toisessa kohtaa työtahtia. 3 sylinterihän on 90 astetta 1 sylinteriä jäljessä eikä suinkaan 180 astetta kuten kamski kai tuossa tarkoitti.
Jos laitat pareiksi 1 ja 3 (sekä 2 ja 4), parin 1 ja 3 saadessa suihkutuksen, toisessa sylinterissä suihkutus saattaisi osua imutahtiin, mutta toisessa se olisi tällöin aivan toisessa kohtaa työtahtia. 3 sylinterihän on 90 astetta 1 sylinteriä jäljessä eikä suinkaan 180 astetta kuten kamski kai tuossa tarkoitti.
Ei tarvii arvailla, kyllä se kolmonen onkamski wrote:Voit laitta myös niin. Polttoaine vaan joutuu odotamaan imukanavassa 1/2 kamiakselin kierrosta pitempään. Käyttännössä no jaa.riku wrote: Miksi suuttimet noin? Itse ajattelin että laittaisin 1 ja 4 samaan, ja 2 ja 3 samaan. Samalla lailla kun pakosarjassakin on. Sytytys siis on 1-3-4-2.
Arvaa mikä pytty imee seuraavaksi ykkösen jälkeen.

Alkuperäinen ajatus mulla oli, että sytkäjärjestyksen mukaan 1 ja 4 suutin samaan ja 2 ja 3 samaan. Pankit ruiskimaan vuoroissa ja joka ruiskutuskerralle tulisi puolet bensamäärästä, niin saisi joka pytylle samanlaisen bensansyötön. Olenko pahasti hakoteillä? Ei ole tämä kirjallinen ulosanti ihan mun parhaita ominaisuuksia

Tämä juuri oli mun ajatukseni.teg wrote:Mielummin pareina 1 ja 4 sekä 2 ja 3. 2 ruiskustusta per sykli (2 kampuran kierrosta) ja alternating. Tämä siis tarkoittaa että parit 1 ja 4 sekä 2 ja 3 saavat joka kampiakselin kierroksella suihkutuksen bensaa. Parin toisessa pytyssä on tällöin aina imutahti meneillään tai tuloillaan (tai vaikka juuri päättynyt), mutta molemmissa sylintereissä ainakin on yhtä pitkä aika suihkutuksesta imutahtiin eli molemmat sylinterit saisivat bensasuihkutuksen samassa kohdassa työkiertoa.

No tässä tuo viimeinen meni kyllä mulla vähän ohi. Eikös nuo tahdit ole 4-tahtikoneessa puolen kierroksen välein? Siis kampiakselin kierroksen.teg wrote:Jos laitat pareiksi 1 ja 3 (sekä 2 ja 4), parin 1 ja 3 saadessa suihkutuksen, toisessa sylinterissä suihkutus saattaisi osua imutahtiin, mutta toisessa se olisi tällöin aivan toisessa kohtaa työtahtia. 3 sylinterihän on 90 astetta 1 sylinteriä jäljessä eikä suinkaan 180 astetta kuten kamski kai tuossa tarkoitti.
Äh.. Nyt menee jo kampuran ja nokan kierroksetkin sekaisinriku wrote:No tässä tuo viimeinen meni kyllä mulla vähän ohi. Eikös nuo tahdit ole 4-tahtikoneessa puolen kierroksen välein? Siis kampiakselin kierroksen.teg wrote:Jos laitat pareiksi 1 ja 3 (sekä 2 ja 4), parin 1 ja 3 saadessa suihkutuksen, toisessa sylinterissä suihkutus saattaisi osua imutahtiin, mutta toisessa se olisi tällöin aivan toisessa kohtaa työtahtia. 3 sylinterihän on 90 astetta 1 sylinteriä jäljessä eikä suinkaan 180 astetta kuten kamski kai tuossa tarkoitti.

Löysin MS2-manuaalista taulukon joka vastasi mun alkuperäseen kysymykseen niin, että vähän tällainen yksinkertasempikin heppu sen ymmärsi.
Siis se alternating on ruiskutuskertoja yhteensä per työkierto. Jos siihen laittaa 2, niin molemmat pankit ruiskuttaa kerran per työkierto, yhden kampiakselin kierroksen välein.
(linkittäisin sen taulukon tähän jos osaisin
)

(linkittäisin sen taulukon tähän jos osaisin

Siitä alkaa tarina, taulukko, jota tarkotin on se punapohjainen siinä hieman alempana (se Example.)