Rupesin tutkimaan tuota Focuksen alkuperäistä johtosarjaa ja siinä on samasta johdosta jaettu suuttimille ja tyhjäkäyntimoottorille toinen johto. Toiset johdot tulevat moninapaliittimelle erillisinä. Johto ei ole kovin paksu, ehkä 0,75mm2, ja mietinkin että voinko käyttää johtosarjaa tällaisenaan, vai kannattaako laittaa useammalla virtajohdolla? Jos jätän johdot niinkuin ne alunperin Focuksen johtosarjassa ovat, ainakin erilliset sulakkeet jäävät pois ja ne korvataan yhdellä. Kuinkahan suuren sulakkeen ne vaativat? Jos teen uuden johtosarjan, riittääkö tuo 0,75mm2 johto vai pitäisikö laittaa isompaa?
Toinen asia mitä mietin, kun Megan johdotuskuvissa on Fidlelle rele, niin tarvitseeko Fordin tyhjäkäyntimoottori relettä vai kytketäänkö se suoraan megaan? Kyseinen juttu on ilmeisesti PWM-ohjattu, joten vaatii modin megaan. Siis tyhjäkäyntimoottori on myös Focuksesta.
Onkos kukaan muu mittaillut Focuksen suuttimien vastusarvoja? Mulla on 99-04 mallisen uutena ostettu imusarja kaikkine tykötarpeineen ja kun mittasin suuttimia, sain kaikista arvoksi 27 ohmin paikkeilta olevia arvoja. Voiko nuo olla noinkin korkealla vastuksella vai kannattaisiko vielä kokeilla toisella mittarilla? En ainakaan aftermarket-suuttimista löytänyt yhtään mitkä olisivat olleet noin suurella vastuksella.
Megana MS1 V2.2 Edis-sytkällä (rakennus kesken), Escortin Zetec-moottori ja Focuksen imusarja.
Suuttimien ja tyhjäkäyntimoottorin johdoista
Moderator: Masi_K
Re: Suuttimien ja tyhjäkäyntimoottorin johdoista
Siis voiko olla kaikki suuttimet ja tyhjäkäyntimoottori samalla virtajohdolla? Riittääkö tuo 0,75mm2 johto? Kuinka paljon nuo virtaa kuluttavat?riku wrote:Rupesin tutkimaan tuota Focuksen alkuperäistä johtosarjaa ja siinä on samasta johdosta jaettu suuttimille ja tyhjäkäyntimoottorille toinen johto. Toiset johdot tulevat moninapaliittimelle erillisinä. Johto ei ole kovin paksu, ehkä 0,75mm2, ja mietinkin että voinko käyttää johtosarjaa tällaisenaan, vai kannattaako laittaa useammalla virtajohdolla? Jos jätän johdot niinkuin ne alunperin Focuksen johtosarjassa ovat, ainakin erilliset sulakkeet jäävät pois ja ne korvataan yhdellä. Kuinkahan suuren sulakkeen ne vaativat? Jos teen uuden johtosarjan, riittääkö tuo 0,75mm2 johto vai pitäisikö laittaa isompaa?
riku wrote:Toinen asia mitä mietin, kun Megan johdotuskuvissa on Fidlelle rele, niin tarvitseeko Fordin tyhjäkäyntimoottori relettä vai kytketäänkö se suoraan megaan? Kyseinen juttu on ilmeisesti PWM-ohjattu, joten vaatii modin megaan. Siis tyhjäkäyntimoottori on myös Focuksesta.
Onkos kukaan muu mittaillut Focuksen suuttimien vastusarvoja? Mulla on 99-04 mallisen uutena ostettu imusarja kaikkine tykötarpeineen ja kun mittasin suuttimia, sain kaikista arvoksi 27 ohmin paikkeilta olevia arvoja. Voiko nuo olla noinkin korkealla vastuksella vai kannattaisiko vielä kokeilla toisella mittarilla? En ainakaan aftermarket-suuttimista löytänyt yhtään mitkä olisivat olleet noin suurella vastuksella.
Megana MS1 V2.2 Edis-sytkällä (rakennus kesken), Escortin Zetec-moottori ja Focuksen imusarja.
Onko kukaan käyttänyt 2000-luvun Fordin omia suuttimia? Minkälaisia vastusarvoja niissä on ollut?
Re: Suuttimien ja tyhjäkäyntimoottorin johdoista
Jatkanpa huvikseni tätä yksinpuhelua...
Suuttimet mittasin uudestaan toisella mittarilla ja sain tällä kertaa kaikista suuttimista 14,5 paikkeilla olevia arvoja, luotetaan nyt sit niihin.
Enää olisi kysymysmerkkinä tuo virtajohdon riittäminen. Anyone?
PWM-modin kanssa ei tartte laittaa relettä, vaan tyhjäkäyntimoottori kytketään siis suoraan megaan.riku wrote:Siis voiko olla kaikki suuttimet ja tyhjäkäyntimoottori samalla virtajohdolla? Riittääkö tuo 0,75mm2 johto? Kuinka paljon nuo virtaa kuluttavat?riku wrote:Rupesin tutkimaan tuota Focuksen alkuperäistä johtosarjaa ja siinä on samasta johdosta jaettu suuttimille ja tyhjäkäyntimoottorille toinen johto. Toiset johdot tulevat moninapaliittimelle erillisinä. Johto ei ole kovin paksu, ehkä 0,75mm2, ja mietinkin että voinko käyttää johtosarjaa tällaisenaan, vai kannattaako laittaa useammalla virtajohdolla? Jos jätän johdot niinkuin ne alunperin Focuksen johtosarjassa ovat, ainakin erilliset sulakkeet jäävät pois ja ne korvataan yhdellä. Kuinkahan suuren sulakkeen ne vaativat? Jos teen uuden johtosarjan, riittääkö tuo 0,75mm2 johto vai pitäisikö laittaa isompaa?
riku wrote:Toinen asia mitä mietin, kun Megan johdotuskuvissa on Fidlelle rele, niin tarvitseeko Fordin tyhjäkäyntimoottori relettä vai kytketäänkö se suoraan megaan? Kyseinen juttu on ilmeisesti PWM-ohjattu, joten vaatii modin megaan. Siis tyhjäkäyntimoottori on myös Focuksesta.
Onkos kukaan muu mittaillut Focuksen suuttimien vastusarvoja? Mulla on 99-04 mallisen uutena ostettu imusarja kaikkine tykötarpeineen ja kun mittasin suuttimia, sain kaikista arvoksi 27 ohmin paikkeilta olevia arvoja. Voiko nuo olla noinkin korkealla vastuksella vai kannattaisiko vielä kokeilla toisella mittarilla? En ainakaan aftermarket-suuttimista löytänyt yhtään mitkä olisivat olleet noin suurella vastuksella.
Megana MS1 V2.2 Edis-sytkällä (rakennus kesken), Escortin Zetec-moottori ja Focuksen imusarja.
Onko kukaan käyttänyt 2000-luvun Fordin omia suuttimia? Minkälaisia vastusarvoja niissä on ollut?
Suuttimet mittasin uudestaan toisella mittarilla ja sain tällä kertaa kaikista suuttimista 14,5 paikkeilla olevia arvoja, luotetaan nyt sit niihin.
Enää olisi kysymysmerkkinä tuo virtajohdon riittäminen. Anyone?
Re: Suuttimien ja tyhjäkäyntimoottorin johdoista
14,5 Ohmia kuulostaa ihan uskottavalta vastukselta suuttimille.
Korkeaohmiset suuttimet vievät virtaa noin 1A kappale 100% aukioloajalla, eli tässä tapauksessa yhteensä max 4A. Tyhjäkäyntiventtiilin virrankulutuksesta en tiedä varmaksi, mutta tuskin se paria ampeeria enempää vie. Eli tämä tekisi 6A pahimmassa tapauksessa.
Karkea nyrkkisääntö johtojen mitoittamiseen on 10A/mm2. Tämä kelpaa useimpiin tapauksiin kunhan vedon pituus ei ole kymmeniä metrejä eikä syötettävänä ole mitään, joka olisi erityisen tarkka jännitteestä. Eli tässä tapauksessa 0,75mm2 piuhan pitäisi riittää komeasti.
Korkeaohmiset suuttimet vievät virtaa noin 1A kappale 100% aukioloajalla, eli tässä tapauksessa yhteensä max 4A. Tyhjäkäyntiventtiilin virrankulutuksesta en tiedä varmaksi, mutta tuskin se paria ampeeria enempää vie. Eli tämä tekisi 6A pahimmassa tapauksessa.
Karkea nyrkkisääntö johtojen mitoittamiseen on 10A/mm2. Tämä kelpaa useimpiin tapauksiin kunhan vedon pituus ei ole kymmeniä metrejä eikä syötettävänä ole mitään, joka olisi erityisen tarkka jännitteestä. Eli tässä tapauksessa 0,75mm2 piuhan pitäisi riittää komeasti.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Suuttimien ja tyhjäkäyntimoottorin johdoista
Kiitos. Johtojen pituus alle metrin liittimeltä, siitähän sit voin vetää vaikka paksummalla piuhalla sulakkeelle.