Toyota Carina II

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Post Reply
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Toyota Carina II

Post by kamski »

Sen verran auton kanssa on nyhjätty että jonkinmoinen menestystarina tästäkin syntyi, vaihtelevalla menestyksellä tietysti.
Auto on valmistettu Japanissa ja rekisteröity Suomessa 80,luvun loppupuolelta. Moottori on 2.0 ja alunperin oli A/T vaihteistolla.
Eli kyseessä on ihan perinteinen perheauto johon ei saa mitään viritysosia lukuunottamatta jotain putkistoa ja vapaa-virtaus filtteria moottoriin. :D Siitä sitten syntyikin idea lähteä tavoitelemaan lisää hevosia carinaan omalla 3s-fe moottorilla, tietäen että ylimääräiset hevosvoimat eivät tule olemaan helppoja. Jotain Race hengistä autosta siis löytyy mutta en oikein tiennyt mikä, kunnes löysin ihan äskettäin Youtubesta mihin kyseiset autot pysyvät.. Tässä on jokaiselle jotain.

http://www.youtube.com/watch?v=IyksAUMJ2Ow

Oman auton kohdalla en ole ollut hakemassa mitään älyttömiä tehoja ja rata-ominaisuuksia, vaan ihan keskivertoa nopeampaa autoa pienillä parannuksilla. Ettei kauppareisulla, kuumana kesäpäivänä maidot ehdi muuttua piimäksi kun auto on vaan niin hidas ja koti niin kaukana.
Muutoksia on tehty pikkuhiljaa kerrallaan. Ensin olen parannellut imupuolen, sorvannut kaasuläpän isommaksi ja niin edell.. sitten vähän putkistoa ja alusta modifioitu ainakin 110 h. A/T laatikko sai väistyä. Nyt on neljäs M/T laatikko menossa testissä joka on osoittautunut sopivaksi välitykseiltä. Eli töitä on piisannut ihan sopivasti moneksi vuodeksi ja omaksi iloksi!

Nyt on helelppo päivitellä, kuvia ja videoita lisän ehtiessä.

http://kuvablogi.com/blog/15844/6/
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: Toyota Carina II

Post by jake74 »

kamski wrote: Moottori on 2.0 ja alunperin oli A/T vaihteistolla.
Eli kyseessä on ihan perinteinen perheauto johon ei saa mitään viritysosia lukuunottamatta jotain putkistoa ja vapaa-virtaus filtteria moottoriin. :D Siitä sitten syntyikin idea lähteä tavoitelemaan lisää hevosia carinaan omalla 3s-fe moottorilla, tietäen että ylimääräiset hevosvoimat eivät tule olemaan helppoja.
saa siihen 3S-FE koneeseen jotain osaa, nokkia saa teettämällä. imu ja pakosarjat esim ite tekemälllä. näin on mun kone tehty ja on KE70 corollassa paikallaan katastettuna.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

No juu, omat viriosat on aina parhaita. Ehdin teettä pakosarjan laipan kunnes löysinkin sitten valmiin Marteliuksen peltisarjan. Sen sitten pulttasin paikoilleen, säästin vaivan ja aika. Mutta olihan siinäkin puuhaa.

Teetin 3-4 vuotta sitten sellaiset kevyet "turbo" nokat, nostoa tuli vähän lisää. Kansi tuossa virtaa vakiona 180 hv, siihen sittein kisa seetit ja kevyen katu portauksen. Siitä sitten tuli kevyt katu viritys. Kallista lystiä. :)

Remmiahtimen meinasin jossain vaiheessa ruuvata paikoilleen, nyt kun sain jälki asennettua catin paikoilleen. Ahtoa tavoitettavissa max 0.6 bar.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Carlos
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Thu Nov 27, 2008 9:52
Location: Pohjois-Savo

Post by Carlos »

hommaa 3S-GE tai GTE:n kansi. käy suoraan tuohon alakertaan. GTE:n kansi virtais riittävästi remmillekin...
Toyota Celica CS -92, 1bar --> :)
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Ei se GTE kansi ainakaan pahenna tilannetta. Löytyy kyllä 3S-GE moottorikin mutta ajattelin pysyä ihan alkuperäisessä myllyssä. Pysy virittämisen mielenkiinto yllä.
Ahtimen asennuksen jälkeen ensimmäisenä pettää 100 varmasti kannentiiviste ja ennen sitä kytkin! Kytkinpaketti vauhtipyöräineen on kyllä lainattu 3S-GE moottorista mutta taitaa jo alkaa luistamaan 16" vanteilla ja hyvällä asvalttipidolla.
Täytyy etsiä jostain hyvän kanstiivisten jo valmiiksi. Olisko cometic hyvä vai joku muu onks mitään tietoa?
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Carlos
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Thu Nov 27, 2008 9:52
Location: Pohjois-Savo

Post by Carlos »

Kuparinen tiiviste lisäaineella...

kytkimeksi saataisi käydä celican gt4 / Carlos Sainz:n kytkin.
Tehoa kestää yli 300hv ja vääntöä yli 400Nm.
Ja nämä tiedot on nelikossa penkitettyjä.

hinta ei ole paha toyotalla.
sopivuudesta en menee 100% takuuseen...
Toyota Celica CS -92, 1bar --> :)
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Tässä pieni videopätkä.

http://www.youtube.com/watch?v=aJOurrcLM34
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Selikassa on 240mm kytkin..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Toyota Carina II

Post by kamski »

No niin vähän päivitystä.
Supercharger on asennettu, testattu ja muutoskatsastettu! Toimii niin kuin valmistaja lupaa. Hiljainen ja lähes huomaamaton normaalissa käytössä.

Noin 400 000 tkm ajettu wanha moottori rupea antautumaan pikkuhiljaa. Ilmeisesti männänrenkaat petti yhdestä pytystä vaikka Mahlen renkaat on hetetty mäntiin jokunen aika sitten, ilmeisesti olivat chrome mallia olivat aika jäykkiä asennuksessa :evil: Ja nyt rupesivat huohottaa aika lailla näillä 11:1 puristuksilla+supercharger. Pysty ajaa mutta rauhallinen tyyliin :mrgreen:

Uusi mylly on jo tekeillä mutta täytyy tässä vähän miettiä minkälaisen siitä alkais leipomaan.
Vapari+superchager tai pelkästään supercharger käyttöön. Molemmissa tapauksessa raha saa palaaman ihan kivasti. :|

http://kuvablogi.com/blog/15844/5/
Tulevista männistä/ veivistä ei ole vielä tarkempaa tietoa.




Oho, että sillä tavalla. Kyseisen koneenrikon jälkeen olen ajanut vielä 470 km pakollista siirtymä ajoa. Maltillisesti, kevyellä kaasujalalla.
Nyt vihdoinkin sain purettua moottorin. On ne niin kuluneet,väljät männät jotka lopulta "murenevat käsiin"
Saattaa olla myös pienellä nakutuksella ollut jotain tekemistä. Kyseiset Mahlen renkaat näköjään piti männän kasassa.

Kuvia tehomännästä :mrgreen:
http://kuvablogi.com/blog/15844/9/
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Toyota Carina II

Post by kamski »

Pientä päivitystä välillä.
Uusi moottori niputettu toyotan alkuperäisillä sekä OEM vastaavilla osilla. Mitä nyt suht kivuttomasti sai tilattua ulkomailta. Tiivisteet Briteistä, männät Jenkeistä, laakerit Toyotalta ja niin edelleen ympäri maailma made in china... Ilmeisesti suht normaalia toiminta näissä viritys projekseissä!

Männät on 0,5mm matalammat sekä kannentiiviste 1,8mm (celican orkkis) eli + 0,4mm paksumman tiivisteen heitin väliin. Puristussuhde nyt on kohdallaan. :mrgreen: Ennakko noin 20 astetta.
Sytkä puolen täytyy nyt myös päivittää. Mitä nyt on tullut ajettua, välillä ei jaksa sytyttää isommilla kierroksilla varsinkin jos tulppien kärkiväli kuluu yli normin 0,1mm. Denson Iridium tulpilla sain ongelman korjattua. Niissä kun on kovat kärjet eivätkä kuluu niin nopeasti.

Uusi sytkä ja Triggeröinti suunnitteluasteella. En osa vielä sanoa mitä sinne pultataan, vaihtoehtoja tänäpäivänä on paljon tarjolla.

http://kuvablogi.com/nayta/3342293/

Videopätkän laitetaan kun saadaan kuvattua jotain järkevä ja järjetöntä.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Toyota Carina II

Post by kamski »

Päivitin taas sytkän, puristettu kertomus.
Alkuperäisesti käytössä oli Toyon oma puola joka asusteli virranjakajassa. Sen jälkeen tein vastavanlaisesta puolasta ( muovi hitsaamalla) perinteisen version jonka pulttasin koriin, viileän paikkaan ja ohjaus toyon omalla eculla.
Variatio 2: Sytytystä ohjasin jakajalla, GM HEI-8 palikalla ja MS 1. Tällä konstin sain aavistuksen verran lisää kipinä tehoa vapari moottorin jolla ajettiin sitten jokusen vuosi.
HEI-8 palikka ei sitten tykkää pitkistä duration :roll: ja dwell ajasta, jonka ahdettu moottori vaatis. Nyt piti kokeilla taas jotain muuta. MS II myötä päivitin lisääksi vähän kaikkea autosta.
Versio 3: Päätin kokeilla Boschin Bip373 syttykiven joka on toiminut luotettavasti ilman moitetta. Mutta sitten taas varjopuolena, puolasta loppui potku jo 0,3-0,5 ahdoilla.(löi koriin ahdoilla)
Variatio4: Jolloin rakensin 36-1 triggeripyörän Kawasaki AR takarattasta. Anturiksi piti tulla joku ABS tyyppinen tappi mutta ei sitten ollutkaan intressiä sen enempää testaile koko anturia. Laitoinkin BMW VR anturin -AutoTunelta. Puolaksi tuli Mega-Efilta Boschin hukkakipinä+ syttykivet jonka piti asentaa jo pari vuotta sitten, pois kaapista lojumasta.

Tämä resepti on toiminut yllättävän hyvin. Sain todella hyvin ajoitukset ja muut kohdalleen. Myöskin triggeripyörä on osoittautunut hyväksi. Kiertää puhtaasti loppun asti sekä kipinäteho ja energia riittä myös korkeille kierroksille :mrgreen: Kuitenkaan hifisteliaksi asti kyseiset triggeröinti palikat eivät yllä. Nimittäin havaittavissa hyvin pientä nypyttämistä alakierroksilla sekä pienessä kiihdytyksessä, johtuneen hitsatusta triggeristä joka on saanut magnettikentän triggerin ympärille. Lääkeksi sitten Stege 5: rakensin DLI sytytyksen.

Samassa autossa on vuosien varrella kokeilttu ainakin 6-7 koodia MS I sekä noin 5-6 koodia MS II. Suurena etuna on tosian ollut kohteena sama auto! Tästä syystä oli helppo jatka aina eteenpäin tutkimus matkassa kohti tuntematonta.

https://picasaweb.google.com/1136036044 ... 4137892754

Ai niin Tachometer ja low voltge 2n2222 trankulla ei toiminut. Joka on ihan loogista. Piti sitten virittää HI voltage systeemi 2N5551 trankulla +relay coil.
Paljon jäi kertomatta esim; sytytystulpista ja muista aiheseen liityvistä virityksistä. Ne löytyypi kuvablogista kuvien kera, picasawebista tästä lähtien.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Post Reply