Megasquirt 200cc kiinan mönkijään

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
atvsquirt
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Tue Dec 13, 2011 15:59

Megasquirt 200cc kiinan mönkijään

Post by atvsquirt »

Eli tarkoituksena olis laittaa Megasquirt semmoiseen 200cc kiinan tieliikennemönkijään :lol:
Ensikertalainen kun olen, niin tarvis vähän apua...kertokaa jos olen tajunnut koko homman ihan väärin :oops:

Suunnittelin että laittaisin näin alkuu MS:sän hoitamaan pelkkää ruiskutusta, sitten kun alkaa olla säädöissä niin lisäisin sytytyksen ohjauksen mukaan, joten MS2 v3 voisi olla hyvä vaihtoehto?
...jos vaikka joskus tulevaisuudessa laittaa sen autoon :roll:

Moottori on nestejäähdytteinen, joten tarvitsen lämpöanturin vedelle.
Läppärungon ja ruiskusuutin tekniikan olen hankkinut purku yamaha yzf-r125:stä, jossa on se semmoinen "pulssiohjattu tyhjäkäyntimoottori", imuilman lämpöanturi ja ilmanpaineen anturi, kaasunasento anturikin olisi mutta ei ilmeisesti toimi MS:ssä(?), joten siihen hankittava anturi.

Bensapumpuksi ajattelin jotain halpaa, esim. Bilteman bensapumppu, vai tuleeko suuren tuoton kanssa ongelmia?

Vielä pitäisi saada kampiakselilta asentotunnistus MS:lle, olen ajatellut seuraavaa:
Image

Sininen nuoli osoittaa vauhtipyörään, punainen nuoli osoittaa startinrattaan kiinnitys levyyn johon joko koneistetaan kolot tai tehdään sen päälle menevä triggeri pyörä joka hitsataan varovasti kiinni,`johon laittaisin vr-anturin koska nopeampi, vai onko mitään järkeä?
Tuohon tilaan tulee öljyä, joten haittaako se anturien toimintaa?

Kuinka monta "hammasta/koloa" pitäisi koneistaa?
Vai riittääkö pelkästään yksi "hammas/kolo" MS:lle?

Entä riittääkö tunnistus pelkästään kampiakselilta yhdellä anturilla jos lisään sytytyksen ohjauksen myöhemmin? :|

Tässä listaa tarvittavista osista
- MS2 v3
- Pwm-tyhjäkäyntiohjaus modi
- Kaasuläpänasentotunnistin
- Bensapumppu (biltema)
- Vedenlämpoanturi
- Hall/VR-anturi kampiakselin asentotunnistukseen

Eli onko tuossa kaikki tarvittava? :P
Vai tarvitsenko vielä semmoisen polttoaineen paineen säätimen, jota myynnissä ainakin autotune.fi- sivustolla? :?

Eikö nyt kumminkin ole mahdollista saada nuo yamahasta otetut anturit toimimaan MS:ssä?
Läppärunko mallia Mikuni SE-AC28-2, 5D71
Mitä tietoa yamahan suuttimesta pitää saada että sen saa pelaamaan?
Kysymyksiä tuli kyllä aika paljon... :oops:
Kiitos avusta jo etukäteen :wink:
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Megasquirt 200cc kiinan mönkijään

Post by teg »

Bensapumpun virrankulutuksen kanssa ainakin tulee ongelmia. Koitappas lukaista ArttuH:n kertomuksia mopon squirttaamisesta.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Megasquirt 200cc kiinan mönkijään

Post by kamski »

atvsquirt wrote:Eli tarkoituksena olis laittaa Megasquirt semmoiseen 200cc kiinan tieliikennemönkijään :lol:
Ensikertalainen kun olen, niin tarvis vähän apua...kertokaa jos olen tajunnut koko homman ihan väärin :oops:

Suunnittelin että laittaisin näin alkuu MS:sän hoitamaan pelkkää ruiskutusta, sitten kun alkaa olla säädöissä niin lisäisin sytytyksen ohjauksen mukaan, joten MS2 v3 voisi olla hyvä vaihtoehto?
...jos vaikka joskus tulevaisuudessa laittaa sen autoon :roll:

Moottori on nestejäähdytteinen, joten tarvitsen lämpöanturin vedelle.
Läppärungon ja ruiskusuutin tekniikan olen hankkinut purku yamaha yzf-r125:stä, jossa on se semmoinen "pulssiohjattu tyhjäkäyntimoottori", imuilman lämpöanturi ja ilmanpaineen anturi, kaasunasento anturikin olisi mutta ei ilmeisesti toimi MS:ssä(?), joten siihen hankittava anturi.

Bensapumpuksi ajattelin jotain halpaa, esim. Bilteman bensapumppu, vai tuleeko suuren tuoton kanssa ongelmia?

Vielä pitäisi saada kampiakselilta asentotunnistus MS:lle, olen ajatellut seuraavaa:
Image

Sininen nuoli osoittaa vauhtipyörään, punainen nuoli osoittaa startinrattaan kiinnitys levyyn johon joko koneistetaan kolot tai tehdään sen päälle menevä triggeri pyörä joka hitsataan varovasti kiinni,`johon laittaisin vr-anturin koska nopeampi, vai onko mitään järkeä?
Tuohon tilaan tulee öljyä, joten haittaako se anturien toimintaa?

Kuinka monta "hammasta/koloa" pitäisi koneistaa?
Vai riittääkö pelkästään yksi "hammas/kolo" MS:lle?

Entä riittääkö tunnistus pelkästään kampiakselilta yhdellä anturilla jos lisään sytytyksen ohjauksen myöhemmin? :|

Tässä listaa tarvittavista osista
- MS2 v3
- Pwm-tyhjäkäyntiohjaus modi
- Kaasuläpänasentotunnistin
- Bensapumppu (biltema)
- Vedenlämpoanturi
- Hall/VR-anturi kampiakselin asentotunnistukseen

Eli onko tuossa kaikki tarvittava? :P
Vai tarvitsenko vielä semmoisen polttoaineen paineen säätimen, jota myynnissä ainakin autotune.fi- sivustolla? :?

Eikö nyt kumminkin ole mahdollista saada nuo yamahasta otetut anturit toimimaan MS:ssä?
Läppärunko mallia Mikuni SE-AC28-2, 5D71
Mitä tietoa yamahan suuttimesta pitää saada että sen saa pelaamaan?
Kysymyksiä tuli kyllä aika paljon... :oops:
Kiitos avusta jo etukäteen :wink:
Ihan hyvä ajatus MS2 v3 levy, varsinkin jos joskus tulevaisuudessa laitat sen autoon. Tällä konstiin saat varmasti paljon hyödyllistä säätöharjoittelua.
Mutta tätä en ymmärä, miksi Bilteman bensapumppu joka voi oikeasti viedä triplasti virtaa verrattuna yamaha yzf-r125 omaan pumppuun.

Taikka joku 125 CBRn pumppu jossa ilmeisesti painensäädin mukana? voi olla hyvä vaihtoehto, näin ainakin tutkimisen arvoinen.
http://www.purkuosat.net/images/CBR1201 ... C12997.JPG

Onko siinä TPS potikassa 3 narua?
Pwm-tyhjäkäyntiohjausta et välttämättä tarvitse.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
atvsquirt
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Tue Dec 13, 2011 15:59

Re: Megasquirt 200cc kiinan mönkijään

Post by atvsquirt »

Sen sähkön kulutuksen kanssa voi tosiaan tulla ongelmia, oon yrittänyt etsiä juuri tuollaista kevytmoottoripyörän pumppua mutten mistään ole löytänyt :oops:
Bensapumpppu menee tilaukseen MP Pitstopilta :)

Ja kyllä, siinä TPS potikassa on liittimet 3 johdolle: plus(+), miinus(-) ja ilmeisesti se singaali?
Olen vastusta yrittänyt mitata noiden liittimien välillä, kun jostain luin että pitäisi muuttua jos on
potentiometri tyyppinen, käänteli läppää asentoon mihin tahansa niin arvot pysyi samoina.
Vai pitääkö sinne syöttää plus ja miinus napaan jännitettä(5v?) samalla kun mittaa? :roll:

Mitä hyötyä siitä pwm-ohjauksesta käytännössä on? Vai jätänkö suosiolla pois? :?

Vielä kun saisi vähän selkoa tuohon triggeröinnin toteutukseen 8)
Pitääkö se "merkki/pitempi väli" olla männän yläkuolokohdassa?
Kun sen mahdollisen sytytyksen ohjauksen takia sen pitäisi olla ilmeisesti suurimman halutun ennakon kohdalla? Vai olenko ihan väärässä? :oops:

Eiköhän tämä projekti tästä etene :wink:
Kiitos vastauksista!
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Megasquirt 200cc kiinan mönkijään

Post by kamski »

Tässä vanhempi megamanuali, sivu 32 TPS:n testausta. Oikeastaan lue kaikki läpi.
viewtopic.php?f=15&t=201
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: Megasquirt 200cc kiinan mönkijään

Post by jake74 »

atvsquirt wrote:
Ja kyllä, siinä TPS potikassa on liittimet 3 johdolle: plus(+), miinus(-) ja ilmeisesti se singaali?
Olen vastusta yrittänyt mitata noiden liittimien välillä, kun jostain luin että pitäisi muuttua jos on
potentiometri tyyppinen, käänteli läppää asentoon mihin tahansa niin arvot pysyi samoina.
Vai pitääkö sinne syöttää plus ja miinus napaan jännitettä(5v?) samalla kun mittaa? :roll:


ei tartte virtaa. kokeile eri pinneistä mitata. jos se on kärillä oleva ni vastus määrä muuttuu yhtäkkiä äärettömäksi tai toisin päin. jos ei oo mitää eloa ni sitte se on varmaa rikki.
oliko sulla mittari oikeella asteikolla?
atvsquirt
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Tue Dec 13, 2011 15:59

Re: Megasquirt 200cc kiinan mönkijään

Post by atvsquirt »

Kokeilin mittailla sitä TPS-anturia, yritin mitata mittarin eri asteikoilla mutten saanut vastusta muuttumaan vaikka miten samalla kaasua vääntelin.
Sitten kokeilin virtalähteen avulla syöttää sinne +5V, ja mittasin miinuksen ja singaali liittimen väliltä jännitettä samalla kun muutin kaasun asento, ihme kyllä jännite muuttui kun käänsin kaasua.
Tyhjäkäynnillä jännite oli 0,80V, kun taas täyskaasulla 4,10V.
Eli ihan täysi 5V ei mennyt läpi, vai tarviiko sen mennäkkään?
Joten anturin pitäisi toimia megassa :lol:

Lambda-anturin tosiaan unohdin tuosta listasta...
Sen pitää olla ilmeisesti sähkölllä lämmitettävä, koska niin pieni moottori? :roll:

Anturiksi kampiakselille tilaan todennäköisesti tuon honeywell:in hall anturin.
Ilmeisesti toimii megassa ilman kummempaa säätämistä? :?

Siihe triggerpyörää 8-1 hammastus voisi olla sopiva kun kiekon halkaisija on kumminkin alle 10cm.
Ja ensimmäisen hampaan laitan triggerin kohdalle 60*EYKK jos olen oikein ymmärtänyt :lol:
mafkins
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Tue May 23, 2006 23:50

Re: Megasquirt 200cc kiinan mönkijään

Post by mafkins »

Juu, itte värkkäilin tollasen härvelin joskus, se luki omaa vr anturia 1815 piirin kautta, ja secondtriggeriin tuli signaali imuventtiilin liikkeeseen reagoivalta induktiiviselta anturilta jolle hitsailin kiinnikkeen venttiilikoppaan, ja laitoin sen venttiilisäätö lukitus mutterin alle rakotulkin kappaleen lukupinnaksi. tuolla triggauksella sytytys säätö heitti aika paljon alakierroksilla, mutta vakautui kovemmilla kiekoilla, siinä ohjailtiin trankun kautta sellasta "cdi konkka hässäkkää" ja toimi, mutta tuolla triggauksella sen aparaatin sai ymmärtämään, että se on yks pyttynen... Tsemppiä :wink:
Post Reply